Faceți căutări pe acest blog

duminică, 15 iunie 2025

PRADĂ ȘI PRĂDĂTOR: De ce pentru români - Dictatorul este Salvatorul?... (Un dialog superb cu dr. Christian W. Schenk)

     

            Autor:  VASILE ANTON IEȘEANU; În  articolul „ Incomodul Eminescu nu mai tace - ieri și azi, publicat de  Christian W Schenk în revista  Art-Emis,  magazin cultural  publicație românească, editată   în Germania, face o analiză exemplară al „incomodului Eminescu”                                                                                                                               Cu acordul domniei sale redau articolul  din Art- Emis Poezia „La 1 Mai” (1873), publicată în revista „Timpul”, surprinde cu forța sa egalitaristă: „Muncitorii zidesc cu sudoare/ Un viitor de aur pe pământ”… Aceste versuri au produs un „zgomot” în cercurile conservatoare din redacție - era o lăudare a colectivului și a muncii grele, într-o epocă dominată de elite boierești. Riscul? Poezia a fost percepută ca „periculos-socialistă”, etichetă care i-a rămas poetului până târziu, chiar și până în realitățile contemporane! Ca impact imediat, Eminescu nu a fost urmărit penal, dar a fost întâmpinat cu suspiciuni, i s-au atribuit dorințe nemaiauzite de reforme sociale. A fost vorba de o stigmatizare ideologică - poetul a fost catalogat ca „periculos” pentru stabilitatea socială.

             Poezia „Epigonii” (1870) e un manifest programatic despre datoria autentică a poetului: „Când privesc zilele de-aur…” (la înaintași, o „mare de visări dulci și senine”), urmată de reproșuri dure la contemporani: „…privirea scrutătoare/ ce nimica nu videază” - poeți fără viziune, doar mimetici.

             Eminescu cere sinceritate și rol social real pentru poezie: „Poezia e sacralizarea realului” - nu o repetiție sterilă, ci o transformare a lumii concrete. Eminescu nu era doar poet, ci și publicist etic, un etalon al corectitudinii: în articolele din „Timpul”, critica era direcționată spre demagogie, pe care o vedea ca „răul esențial”. Insista pe meritocrație: „Secretul vieţii lungi a unui stat este păstrarea ierarhiei meritului.”

           În literatură și politică, era un avocat al justiției, mobilizat pentru cinste și transparență, cu o viziune morală puternică. De ce a rămas nepopular printre cei puternici? Elitele conservatoare l-au dorit un poet „naționalist”, dar nu și critic. Pentru că a vorbit despre eșecul mediocrității, nu i-au iertat atitudinea.

          Socialiștii l-au proclamat „avansat”, dar au refuzat critica sa față de demagogie forțată și colectivism mecanic. Autoritățile regimului comunist l-au invocat, dar i-au șters libertatea de critică adusă în aceste texte.                 

             Mulți se regăsesc în critica sa la adresa unor „pseudo-elite”, acei „epigoni” care s-au înălțat fără valoare reală, dar au dobândit putere exact ca și în zilele noastre. Ei l-au perceput ca pe o amenințare - iar azi? Mult zgomot încă stă ascuns în umbrele responsabilităților publice. Autenticitatea e rară și incomodă. Ca și în timpul lui Eminescu, azi e mai ușor să fii conform decât să fii original și sincer. Poetul‑moralist rămâne activ relevant. Avem nevoie de critici ai demagogiei, nu doar de confirmări ale status-quo-ului.

            Nici o putere nu-l iartă pe critic. El deranjează - și asta e, de fapt, rolul său civil fiindcă Epigonii încă există! Vedem replici lipsite de substanță, reacții lipsite de viziune. În politică și cultură, „epigonii” domină scena deci atenție la iluzii.

             Mihai Eminescu nu e doar poetul favorit al românilor - este un veritabil luptător moral în arenă. Îl apreciază cei care au curaj, îl ignoră cei slabi de caracter. Dacă îl ignorăm astăzi, nu e vina lui, e vina noastră. Eminescu a fost un pionier al jurnalismului polemic de înaltă ținută, impunând o retorică echilibrată, evitând atacurile la persoană. A ținut să demonstreze că lupta argumentelor stă în forța ideilor, nu în insulte: „Dacă combateţi formele exterioare ale fondului, băgaţi de seamă a o face din punct de vedere absolut estetic, rece și judecător raționalist … nu cu pamfletul ridicol …”.

             Astăzi, paradoxal, teritoriul polemicii se confundă adesea cu tribunalul afurisirii - descurajând dialogul rațional care l-ar fi onorat pe Eminescu. Ironia lui nu era gratuită - era calculată, o justiție zâmbitoare: „Ura noastră pentru voi nu va mai fi un simţământ, ci o raţiune … ura cea surâzândă a logicii … e justiția”. 

           Această retorică a contrastului - umor înfiorător, nu ură - este azi aproape dispărută din dezbaterile publice. Un instrument esențial: întrebarea care nu caută răspuns, evocând indignare, neliniște, autoprovocare: „Fi-va oare dezlegarea celora nedezlegate?…” (din „Dumnezeu și om”). Prin aceste fraze, Eminescu direcționează privirea cititorului spre propriile lucruri nerezolvate - o metodă pedagogică pierdută azi.

   La „Timpul”, împreună cu Partidul Conservator, Eminescu critica valorile burgheze, dar nu refuza modernizarea. Cerințele erau stricte: Administrația trebuie să fie profesională; nu să fie plină de „nulități venale”. Politicienii să evite frazele goale și patriotismul teatral.

          Dureros de actual - în era discursurilor de presa promisiunilor preambalate.

            După moarte, Eminescu a devenit simbolul național - recitat și expus în școli, lansări culturale și campanii politice. „Observator Cultural” remarcă că semnificația acestui simbol a fost redefinită: din poet liber în instrument ideologic. În interbelic: unirea prin cultură. În comunism: ideologizat, dar selectiv - „național-comunist”. Astăzi: folosit de cele două tabere (unionistă și moldovenistă) în Republica Moldova.

              Iată o lecție morală pentru vremurile noastre: argument și stil - polemica nu e documentar TV, e duel de idei. Ironia rațională - atinge mai profund decât urletul ideologic. Politica ca datorie, nu spectacol - Eminescu a cerut meritocrație și onestitate. Azi, lipsesc ambele. Simbol viu = responsabilitate - folosirea lui pentru scopuri electorale trădează lipsa de respect.

           Așadar, stilistic și retoric, Eminescu a fost jurnalist și poet cu rigoră logică, umor atent, întrebări neînecate - nu vorbe goale. În timp, a fost transformat în simbol politic maleabil, dar poeția și publicistica lui rămân monumente ale cinstirii argumentului și a justeții.

           Și acum la urmă câteva întrebări pentru noi azi:

- Cât de mult ne folosim inteligența retorică pentru a trage la răspundere discursurile politici - fără a defăima oamenii?

- Cât de des preferăm urletele populiste în locul motivațiilor drepte, argumentate?

- Dacă ar recita Eminescu azi, unde l-am auzi - pe o scenă electorală sau într-o dezbatere cinstită?

Rămâne un reper - dacă mai vrem reper în culturile publice.

            Vasile Anton Ieșeanu;   Christian W Schenk!     De ce românii  l-au  votat    în masă  în primul tur al alegerille  prezidențiale  pe  Călin Georgescu -   coada de   topor al Marelui Prădător de la Răsărit?...  Pentru că  în  „incoștientul colectiv ”,  (conceptul  psihologic de  arhetip   al  psihanalistului elvețian  C.G. Jung )  în inconștientul colectiv  românesc  arhetipul  „conducător” este  Dictatorul!  În  imaginarul  votanților  Dictatorul este Salvatorul! Arhetipurile se manifestă prin imagini arhetipale (în toate culturile şi doctrinele religioase), în vise şi   imaginar.                                                                                                                                                       Mulți  emoționali nostalgici  ai comunismului ceaușist  l-au indentificat  în  incoștientul  lor  pe acest Călin Georgescu , un  Iuda spurcat cu  tovarășul Nicolae Ceaușescu Dictatorul  care a ucis  poporul român!                                                                                  În toată pledoaria lui Eminescu la Timpul a fost un propovăduitor a al Rațiunii și Democrației autentice, cum excelent ați sesizat prin citatul „Dacă combateţi formele exterioare ale fondului, băgaţi de seamă a o face din punct de vedere absolut estetic, rece și judecător raționalist … nu cu pamfletul ridicol …”. Dar românii nu vor să judece nici rațional și nici Democrație în a noastră Românie! Ei vor Dictatură!                                                                                                                                                           De ce români l-au votat în masă în primul tur al alegerile prezidențiale pe Călin Georgescu coada de topor al Marelui Prădător de la Răsărit?... Pentru că în „inconștientul colectiv ”, (conceptul psihologic de arhetip al psihanalistului elvețian C.G. Jung ) în inconștientul colectiv românesc „Dictatorul este Salvatorul”! Arhetipurile se manifestă prin imagini arhetipale (în toate culturile şi doctrinele religioase), în vise şi imaginar. Mulți români emoționali și nostalgici ai comunismului ceaușist l-au identificat în inconștientul colectiv pe acest Iuda spurcat cu tovarășul Nicolae Ceaușescu - Dictatorul care a ucis poporul român dar ei cred că l-a salvat! A spune adevărul crud și crunt în perioada incipientă a Democrației românești,  din vremea lui Eminescu, în realitate o democrație sub dictatura „păturii superpuse” , aproape similară cu Democrația postdecembristă a echivalat cu punerea lui Eminescu în cămașa de forță și trimiterea la spitalul de psihiatrie Caritatea , a dr. Alexandru Șuțu , la 28 iunie 1983 , fiind diagnosticat drept „nebun” și apoi asasinat, lovit cu o piatră în cap în 1889 de „nebunul ” Petre Poenaru după ce articolul său de la Timpul a dus la căderea guvernului liberal. Exact cum sfârșeau românii în timpul dictatorului Ceaușescu, când fie erau trimiși la spitalele de psihiatrie sau asasinați prin accident, curajoșii care își exprimau nemulțumirea față de regimul comunist care înfometase poporul spre a plăti pe repede înainte  datoria externă și a deveni un stat „suveranist” sub cortina de fier a Moscovei!  Am fost primul și singurul stat care   a  achitat integral datoria externă. Nici un alt stat nu achitat datoria externă!  Aceasta a fost   „cea mai mare realizare” ceaușistă!   Nota bene:„Pătura superpusă” din vremea lui Eminescu = Nomenclatura comunistă= Pătura superpusă actuală!      

          

Autor

Christian W. Schenk

Vasile A. Ieșeanu Eminescu a fost internat la nebuni pentru că a fost lucid. I s-a dat cu piatra în cap nu pentru că era „periculos”, ci pentru că spunea adevăruri pe care nici liberalii, nici conservatorii, nici actualii „suveraniști de partid și de stat” nu le pot suporta. Și astăzi, orice tentativă de a raționaliza discursul public e echivalată cu „instigare la destabilizare”. În fond, pătura superpusă — fie că era a pașoptiștilor, a comuniștilor sau a actualilor corifei ai democrației mimetice — e aceeași hidra cu mii de fețe: înghite tot, molfăie tot, digeră tot. Iar poporul, sărmanul, aplaudă: că doar așa i s-a spus că trebuie să facă.
Nota bene: România — primul stat din lume care și-a plătit integral datoria externă prin înfometarea propriului popor. Și încă mai există nostalgici care-l plâng pe „tătuc”!

 Vasile A. Ieșeanu

Christian W. Schenk! Când unul ca Călin Georgescu ( scuzați cacofonia intenționată) este văzut ca Dumnezeul Salvator pentru popor, evident , că acești fanatici, judecând în aceeași logică binară primitivă, alb și negru, toți ceilalți care nu cred în „dumnezeul” lor sunt pentru ei, „dobitoci”, „proști” , „nebuni” . De aici a pornit ura lor viscerală, împotriva mea pentru că eu nu cred că Călin Georgescu e „„cel mai iubit dintre pământeni”, un fel de Isus românesc! L-am întrebat pe autorul autointitulat Poetio Poeteras și care crede că Călin Georgescu e „cel mai iubit dintre pământeni” ( amintind de romanul lui Marin Preda), dacă „e filorus sau este un nostalgic comunist?” El mi-a răspuns sincer „ceaușist” ! Dar mulți „idioți utili” , m-au etichetat în stilul specific de mahala „dobitoc”! Eu cred că Călin Georgescu este un cal troian al Rusiei lui Putin. Și am suficiente argumente raționale să cred că e un agent al FSB , cum au fost atât de mulți agenți ai Rusiei infiltrați în structurile statului român în perioada interbelică! Nu mai vorbesc în comunism, la revoluție și în perioada de tranziție de haos statal, „conserve” ale FSB care au fost înviate acum în postcomunism și proiectate în cea mai înaltă p funcție de președinte al României! Cum ar fi catalogat Eminescu această mare manevră a Rusiei lui Putin în războiul hibrid declanșat de Marele Prădător de la răsărit? Răspunsul aș zice enigmatic de realist l-a dat Eminescu la Timpul, 7 aprilie 1878. „Răsărită din rase mongolice , de natura lor cuceritoare, așezate pe stepe întinse a căror monotonie are înrâurire asupra inteligențe omenești , lipsind-o de mlădoșenie și dându-i instincte fanatice pentru idei de o vagă măreție, Rusia e în mod egal muma mândriei și a lipsei de cultură, a fanatismului și a despoției. Frumosul( în cazul rușilor) e înlocuit prin măreț!...” Genială descriere! Mulți scriitori Tolstoi, Dostoievski, Turgheniev , inclusiv Soljenițîn, și unii filozofi ruși, ca de pildă Piotr Cedaev, numit „nebun” de elita țaristă, confirmă ceea ce Eminescu a descris la Timpul!     

Autor

Christian W. SchenkVasile A. Ieșeanu Când un popor ajunge să-și confunde salvarea cu propria condamnare, nu mai e nimic de făcut. Dumnezeii pe care și-i inventează sunt doar chipuri ale disperării sale de a exista. În fața vidului, românul nu suportă să fie liber, cere lanțuri noi, strălucitoare, și un călău care să-i justifice neputința. Călin Georgescu? Doar o mască a aceleiași patologii vechi: speranța servitorului în bunăvoința stăpânului. Sub toate, aceeași veche voluptate a robiei.

miercuri, 11 iunie 2025

PRADĂ ȘI PRĂDĂTOR: De ce noi românii suntem „somnambulii” Europei?...

  

        Autor: VASILE ANTON IEȘEANU în colaborare cu Christian W,. Schenk un dialog rațional, obiectiv și constructiv!  Da,   suntem un neam de „somnambuli” de vreme ce suntem mereu dominați și eterna pradă  a marilor prădători de la răsărit și de la apus!         

   Christian W Schenk „Somnambulii de la marginea Europei… (”Christian W. Schenk despre critica literară  românească aflată în hibernare protocolară) Data: 8 iunie 2025 Redacția, ziarului Națiunea. 

 „Atâta vreme câte revistele literare din România nu vor găsi curajul să iasă din starea lor de amorțeală temperată – acea letargie politică în care se străduiește să mulțumească pe toată lumea, de la scriitorii locale la instituțiile de finanțare – literatura română va rămâne în continuare, dincolo de granițe, perceput cel mult ca un fenomen de multă claritate și european. Dar n-are voie. Pentru că nu trebuie să deranjeze Literatura română trăiește azi ca un copil talentat, care n-are voie să ridice mâna în clasă, de echipă să nu-l obosească pe profesorul cu „vechime”. Avem de-a face cu o aplicare inversă a imperativului categoric kantian: comportă-te astfel astfel acțiunile tale să poată fi validate de cea mai plictisită instituție culturală. Ce era la Kant rațiune universală, la noi a devenit logica subvenției. Autonomia sa transformat în diplomație editorială, iar curajul a fost înlocuit cu „echilibru narativ”. Filozofia criticii literare contemporane se rezumă astfel: Lăudăm, deci existăm. Dar ce se întâmplă atunci când toți laudă, toți scriu, toți publică – și nimeni nu mai citește? Trăim într-un sistem în care cenzură nu mai poartă nume, nu mai poartă uniformă și nu mai poartă ștampilă. Se numește: format editorial. Se numește: evitarea conflictelor. Se numește: neutralitate funcțională. This autocenzură cu zâmbet de salon se confundă, în mod convenabil, cu „maturitate culturală”. Iar rezultatul este o redactare permanentă sub influența suspiciunii că oricine poate fi jignit – deci nimeni nu trebuie atins. Redactorii nu sunt răuvoitori – doar precauți. Scriitorii nu sunt lipsiți de talent – ​​doar oportun și disponibili. Iar sistemul nu este totalitar – doar emoțional-feudal. O privire literar-istorică: de la avangardă la paranteză ne arată că între 1990 și 1998 sa mai scris, sa mai polemizat, sa mai publicat cu sânge. Suflă în sfârșit un vânt nou! Literatura română încă deranja și tocmai de aceea, trăia. Astăzi, multe dintre revistele literare prin să fi devenit ceea ce odinioară era sau simplă suplimentare de conținut: le răsfoiești, spui „interesant” – și uiți de el înainte de cină. Istoria literaturii române – atât de bogată în rupturi, gesturi de frondă și figuri intelectuale – este acum, paradoxal, amenințată nu de represiune, ci de plictiseală organizată. Cum arată un sistem în care nu mai există polemică? În care toți autorii sunt „valoroși”, toate poemele sunt „remarcabile”, iar toate revistele sunt „de tradiție”? Sociologic vorbind, avem de-a face cu un fenomen numit kitș simbolic. Ne aflăm într-o cultură care se decorează reciproc cu recenzii blânde, distincții circulare și elogii nedefinite. Critica literară sa transformat într-un sistem de „like-uri” academice: Tu scrii frumos despre mine, eu uit ce aberații politice ai susținute, nu vedem la Cluj sau la Neptun, bem o apă minerală și mai luăm fiecare câte o diplomă. Românii sunt religioși nu doar teologic,ci și simbolic. Au dezvoltat un soi de liturghie literară a „Gașcăi”: numele sfinte nu se ating, criticii consacrați nu se contrazic, revistele de prestigiu sunt infailibile. În aceste reviste, canonul nu se reformează – se expune ca un vitraliu: e frumos, dar n-ai voie să pui mâna pe el. Cine îndrăznește să propună o voce nouă este catalogat: nehotărât, nealiniat, sau – și mai rău – neinvitat. Aud adesea: „Nu mai există cenzură. „Desigur; sa redenumit. Acum se numește: „etică editorială”, „coerență instituțională”, „colaborare strategică. „Textele par acum redactate de funcționari care scriu altor funcționari – într-o comunicare plată, autoreferențială și, cel mai adesea contabilizează, perfect inutilă. Critica literară nu mai ridică. apariții. Nu mai produce atitudini. E mai sigur că nu superi. E mai comod să nu ieși din ton. E mai profitabil să numești „profund” orice poem pe care nu ai avut timp să-l citești. Dar să nu uităm: literatura nu este un aparat de dializă. Nu trebuie să stabilizeze, ci să cutremure. Și celor care se vor regăsi, poate, cu un zâmbet sau strângere de inimă în aceste rânduri, le spun cu drag: Vă citesc, vă respect. Tocmai de aceea scriu aceste lucruri, nu împotriva voastră, ci în numele a ceea ce am fost cândva cu toții: oameni care credeau că literatura poate face mai mult decât să placă. Poate să doară. Poate să schimbe. Poate să trăiască. Dacă vă simțiți puțin stânjeniți citind acest text, e semn că mai aveți sânge în stilou. (sursa: https://www.ziarulnatiunea.ro/)cu un zâmbet sau o strângere de inimă în aceste rânduri, le spun cu drag: Vă citesc, vă respect. Tocmai de aceea scriu aceste lucruri, nu împotriva voastră, ci în numele a ceea ce am fost cândva cu toții: oameni care credeau că literatura poate face mai mult decât să placă. Poate să doară. Poate să schimbe. Poate să trăiască. Dacă vă simțiți puțin stânjeniți citind acest text, e semn că mai aveți sânge în stilou. (sursa: https://www.ziarulnatiunea.ro/)cu un zâmbet sau o strângere de inimă în aceste rânduri, le spun cu drag: Vă citesc, vă respect. Tocmai de aceea scriu aceste lucruri, nu împotriva voastră, ci în numele a ceea ce am fost cândva cu toții: oameni care credeau că literatura poate face mai mult decât să placă. Poate să doară. Poate să schimbe. Poate să trăiască. Dacă vă simțiți puțin stânjeniți citind acest text, e semn că mai aveți sânge în stilou. (sursa: https://www.ziarulnatiunea.ro/)                                                   

VASILE ANTON IEȘEANU: Christian W. Schenk!Stimate d-le doctor Christian W. Schenk! Comentariul meu la articolul n Somnambulii de la marginea Europei… (Christian W. Schenk despre critica literară românească aflată în hibernare protocolară), din ziarul Națiunea! sursa:https://ziarulnatiunea.ro/2025/06/08/somnambulii-de-la-marginea-europei-despre-critica-literara-romaneasca-aflata-in-hibernare-protocolara-in-viziunea-lui-christian-w-schenk/  

         Dacă am face o analiză comparativă între perioada interbelică, în care cultura română a excelat în filozofie și literatură, exceptând vidul cultural comunist de aliniere în masă după dimensiunea patului tâlharului Procust, ce am descoperit, în cultura liberă post-comunism?... Un efect de bumerang al comunismului... somnolenta. Cât oare se vor trezi din acest „somnambulism” scriitorii și filozofii noștri ... Tocmai citeam cartea lui Robert Rowland Smith - Mic dejun cu Socrate - Trezirea și dacă Hegel spune autorul ia trezit pe germani în sec. XIX! Pe noi românii cine și oare când nu va trezi din somnul națiunii?


Christian W. Schenk; Vasile Anton Ieșeanu „Findcă somnul dogmatic comunist România a alunecat într-un somnambulism democratic de mahala. Din păcate, prea mulți visează confortabil între „patul lui Procust” și canapeaua globalizării. Cine să trezească țara? Poate doar propria rușine… dacă mai există!

VASILE ANTON IEȘEANU; Îmi scot pălăria cu respect și ai toată admirația mea pentru acest comentariu deosebit de rațional. Evident sunt mulți români după chipul și asemănarea uneia precum Călin Georgescu, calul troian moscovit, care gândesc doar în logica binară alb și negru , „dacă nu gândești ca mine ești dușmanul meu!” Cum îmi zicea un prieten țăran, ieri la telefon, bine dogmatizat de propagandă rusă care să găsească adevărații „dușmani ai poporului român” USA- UE. Degeaba i-am adus argumente istorice, cum i-au luat prizonierii din fața bisericii din sat pe bunicii noștri care veniseră de Sfânta Cruce 14 septembrie 1944, să se roage lui Dumnezeu și pe care armata bolșevică „eliberatoare”, ia luat prizonierii de război să îndeplinească planul de prizonieri impus de Stalin! Degeaba i-am argumentat cum „Pantiușa”, rusul călău stalinist care a organizat securitatea în România comunistă a asasinat toată elita noastră intelectuală formată în perioada interbelică, ucigând românii cum fuma țigările și perioada bea vodcă ! El mi-a închis telefonul, zicându-mi: „Nu vreau să mă cert cu tine!” Dar de ce să se certe cu mine?... Pentru că propaganda rusă ia instigat pe români contra românilor, ca românii să se certe și să se dușmănească de moarte între ei Pentru că majoritatea împotriva nu gândesc decât în ​​această logică binară, primară , infantilă pe care s-au fundamentală religia iudeo - creștine și ideologiile noastre extremiste!... Gândirea în logica binară eo gândire infantilă întâlnită la copii. „Bă, tu ești prost!” „Ba tu ești prost!” This logică binară irațională pe care eu o numesc „primară și primitivă” au utilizat-o în sec XX fasciștii , legionarii și comuniștii care au pus imediat etichete de „dușman al poporului”! Fără îndoială pentru cei mulți care gândesc Emoțional și nu Rațional. eticheta sau „porecla” cum se spune popular la sate , are o rezonanță și un efect asupra minții, net superioară, argumentului pertinent!

Christian W Schenk; VASILE ANTON IEȘEANU; Ceea ce vă descrieți este, din păcate, una dintre cele mai sinistre performanțe ale propagandei: transformarea unor oameni normali, creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, în niște idioții funcționali. Adică nu în nebuni, nu în răuvoitori, ci în acei orbi care privesc, surzi care aud și convinși care gândesc cu gura altora. Propaganda, indiferent de culoarea steagului, are această capacitate diabolică de a anula discernământul și de a înlocui realitatea cu un construct emoțional, repetitiv, seducător prin simplificare: „Occidentul e de vină, America e Satana, UE și cancerul, iar Rusia — eternul salvator.” Am constatat și eu, din păcate, că această epidemie nu a ocolit nici satele, nici orașele, nici mediul universitar, nici chiar unele „creiere luminate”, care azi servesc cu zel clișeele Moscovei, crezând că sunt originale. Și da, când argumentele se termină, rămâne singurul refugiu al omului fanatizat: „Nu vreau să mă cert cu tine!” — adică: mă predau propriei mele minți închise. Trist. Dar exact așa funcționează marele laborator al manipulării.

  VASILE ANTON IEȘEANU: Vă mulțumesc mult pentru dialogurile noastre deosebite, raționale, obiective și constructive! Ce-i de făcut?... Cum se poate schimba oare starea nației noastre atât de dezorientată de propagandă rusă, aflată într-o stare de confuzie echivalentă cu „somnambulismul”?..., cum bine ați remarcat. În cartea mea LIBERTATE ÎN IADUL DE LUX, am parafrazat maxima pictorului spaniol Goya, și am afirmat că nu, „Somnul Rațiunii naște monștri”, ci îndeosebi „Somnul națiunii naște monștri!”

Christian W Schenk: VASILE ANTON IEȘEANU ! Aveți perfectă dreptate: nu doar Rațiunea doarme — națiunea întreagă sa așezat comod în somnambulism. Iar monștrii se hrănesc liniștiți din acest somn.

 

 VASILE ANTON IEȘEANU; Stimate d-le doctor Christian W. Schenk! Mă bucur nespus că suntem în „comunitate de idei”! Sau cum afirma psihanalistul Alfred Adler, „sentimentul de comuniune umană” care nu face să gândesc ca oameni raționali care cunosc Binele și Răul de dincolo de apărare și fake-urile propagandei. Deloc întâmplător, înțelepții evrei în Facerea 3,21 au scris: „Iată că omul cunoscând Binele și Răul a devenit ca Unul din Noi!” Deci omul poate deveni ca Dumnezeu prin cunoașterea realității nu din față , ci din „reversul” feței cum zicea Camus. Or, Binele nu se poate decela de Rău, cum bine au remarcat înțelepții evrei care au scris Biblia decât prin Cunoaștere. Or, eu cred , că la capitolul Cunoaștere, românii au rămas au origini pentru că nu văd decât „fața” indusă de propagandă rusă , nu și „reversul”!...

vineri, 6 iunie 2025

PRADĂ ȘI PRĂDĂTOR: De ce noi românii suntem eterna pradă?... ( o polemică dură cu Christian W. Schenk)

 

         

 Autor:VASILE ANTON IEȘEANU: Pentru că nu avem curajul demnității naționale, pentru că  părem a fi, nu ce suntem în ralitate, cum realist a sesizat psihologul Daniel David, în Psihologia poporului român, actualul ministru al învățământului.                                                                 Pentru că toți ne pradă pe noi , iar noi, cum spune proverbul românesc, nu furăm singuri căciula!                                                                          De ce ne idealizăm când în realitate suntem... psihologic - un neam eternă pradă, mereu umilit de marii prodători! Și aceasta umilire nu e cauza demanevrele mari prădători cât de fapt că noi românii, etern pradă, nu ne trezim la realitate, nu sutem uniți, nu cooperăm pentru binele comnm, nu autosabotăn și nu ne manifestăm să părem, nu suntem în realitate. O analiză mai relaistă a auto-antiromânismului românesc am dezbătut-o cu admirabilul   medic, poet, eseist și traducător trilingv german din Boppard, Renania-Palatinat, de origine brașoveană, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities  Christian W Schenk! care a publicat în Jurnalul Bucreștiului un microeseu                                                                                                                                                                                                                                                                          

          „Auto-antiromânismul ca vocație” – o moștenire discretă, dar letălă. Editorialul lui Dr. Christian W. Schenk (medic, poet, eseist și traducător trilingv german din Boppard, Renania-Palatinat, de origine brașoveană, membru corespondent al Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities), în Staff al Jurnalului Bucureștiului ca sursă sigură de informare) De către Thomas Csinta, Chief Editor JB (Journal of Bucharest), Private investigator & Press attached OADO (Organization for Human Defence-United Nations-Ecosoc) Paris - 6 iunie 2025 Trăim într-o epocă în care adevărul este deseori relativizat, iar solidaritatea națională, invocată zgomotos în discursuri, lipsește dureros în fapte. Mai grav, în momentele de criză sau de confruntare ideologică, românii par a avea o predilecție pentru a lovi unii în alții, cu o îndârjire care frizează autoflagelarea. În locul unui reflex sănătos de apărare colectivă sau măcar de respect reciproc, se instalează ușor o formă de denigrare autohtonă, de dispreț față de aproapele nostru, însoțită de o ură surdă pentru cei care să îndrăznesc să nu semene cu mulțimea. Această realitate nu este un accident al prezentului, ci simptomul unui boli vechi, cronice, cultivată în istorie și rafinată până la perfecțiunea în epoca totalitară. Este ceea ce am putea numi, fără prea multă retorică, auto-antiromânismul românesc. Pentru a înțelege acest comportament distructiv, trebuie să ne întoarcem în timp–nu doar la 1945, ci chiar mai devreme, în perioada în care intelectualul român era fie decorativ, fie obedient. Istoria modernă a României nu a fost, din păcate, o școală a încrederii reciproce. Dimpotrivă, a fost un teren fertil pentru ranchiună, turnătorie, frică și disimulare. În timpul regimului comunist, această tendință a fost ridicată la rang de mecanism de supraviețuire. Omul nu mai era doar cetățean sau coleg–era potențial informator. „Nu ai voie să ai încredere în nimeni” devenise nu doar proverb, ci aduc de autoapărare. Prietenia era riscantă, adevărul–letal, iar solidaritatea–o iluzie periculoasă. Această cultură a suspiciunii și a tăcerii, învățată timp de zeci de ani, nu sa evaporat în 1990. Astăzi, românii par să nu rateze nicio ocazie de a se sabota reciproc. Un român de succes este, pentru mulți, un potențial impostor, iar un intelectual cu opinii ferme–un „autoimportant” care merită redus la tăcere. Nu ne place să fim confruntați cu curajul altuia, cu verticalitatea altuia. Reacția instinctivă este: să-l coborâm, să-i găsim pata, să-l punem la loc. Astfel, adevăratul inamic devine aproapele, nu corupția, nu impostura, nu falsul.E suficient ca cineva să rostească un adevăr inconfortabil sau să critice o instituție consacrată, și imediat devine „dușmanul poporului”. Nu cei care nu vând, ci cei care nu trezesc–sunt urâți. Aceasta este esența auto-antiromânismului: o formă sofisticată de respingere a proprietăților valori, un mecanism care funcționează perfect în societăți marcate de frică istorică și condiționare ideologică. Epoca Ceaușescu nu ne-a lăsat doar cartiere de beton și dosare groase în arhive. Ne-a lăsat un profil psihologic de națiune cu frică adânc întipărită în reflex. Ne-a lăsat tăcerea ca virtute, zâmbetul forțat ca armă, denunțul mascat în loialitate de partid. Și, mai ales, frica de celălalt ca standard existențial. This frică ne-a învățat să fim suspicioși, să nu bucurăm de eșecul aproape și să prim succesul ca trădare. A creat un model social în care verticalitatea morală este suspectă, iar adevărul–mereu „relativ”. Nu eo întâmplare că românul de azi, chiar educat, cel consumă energie nu în construcție, ci în demontarea lalt. Nu construiește ziduri împotriva minciunii, ci săpături în biografia vecinului. Românii nu sunt un popor rău–sunt doar un popor rănit, neîmpăcat cu propria istorie recentă. Și, ca orice rană ignorată, aceasta supurează sub formă de cinism, suspiciune și lipsă de solidaritate. A învăța să nu ne mai sabotăm între noi, să nu respectăm chiar și în divergență, să nu reamintim că adevărul nu este dușmanul unității, ci fundamentul ei–este poate cel mai dificil să treacă la maturizările noastre colective. Până atunci, auto-antiromânismul va rămâne sportul nostru național–practicat cu pasiune, comentat cu ironie și transmite cu grijă din generație în generație.A învăța să nu ne mai sabotăm între noi, să nu respectăm chiar și în divergență, să nu reamintim că adevărul nu este dușmanul unității, ci fundamentul ei–este poate cel mai dificil să treacă la maturizările noastre colective. Până atunci, auto-antiromânismul va rămâne sportul nostru național–practicat cu pasiune, comentat cu ironie și transmite cu grijă din generație în generație.A învăța să nu ne mai sabotăm între noi, să nu respectăm chiar și în divergență, să nu reamintim că adevărul nu este dușmanul unității, ci fundamentul ei–este poate cel mai dificil să treacă la maturizările noastre colective. Până atunci, auto-antiromânismul va rămâne sportul nostru național–practicat cu pasiune, comentat cu ironie și transmite cu grijă din generație în generație.

Vasile A. Ieșeanu

Christian W. Schenk ! Suntem noi românii oameni sau niște biete animale de plug?... Cum realist a exprimat Eminescu: „Voi sunteți urmașii Romei? Niște răi și niște fameni! Ie rușine omenirii să vă zică vouă oameni!” Suntem noi românii oameni sau niște biete animale de plug? Și iarăși revin la schizofrenia și duplicitatea românească care sa impus ca o amprentă asupra ADN-ului nostru mioritic, exprimat atât de crud și crunt în cugetarea poetului Grigore Vieru, ca și Ion Creangă - în Povestea lui Harap - esența psihologie românismului. „Doi mari vrăjmași au românii, scrie poetul basarabean Grigore Vieru, intuind genial, în această cugetare, un mare adevăr despre psihologia românilor - „mila pentru străini și ura față de ai lui.” Căci m-am întrebat și mă întreb în continuare siderat cum a fost posibil să fim niște Harapi Albi să-și sacrifice viețile pentru marii prădători ai sec XX ( 900.000 de români morți alături de armata germană nazistă și încă 170.000 pentru gloria armatei sovietice , „eliberate din ultima perioadă” 1940 și să-i abandonăm pe frații noștri din Basarabia fără a lupta pentru pământul nostru Ba, mai mult să cadă prizonierii mare din armata română aflată în Basarabia , iar unii ofițeri, umiliți de bolșevicii ruși în fața soldaților s-au sinucis. E oare vorba de sinuciderea noastra ca neam? Fostul ministru de interne din guvernul pesedist Petre Roman, Doru Viorel Ursu argumentează în cartea lui Arta sinuciderii un astfel de fatal destin pentru neamul românesc. Și să nu uităm că cedarea Basarabiei deschis apetitul micilor prădători de la vest Ungaria horthistă și Bulgaria fascistă care , sprijinite de marele prădător hitlerist a ocupat prin Dictatul de la Viena Nord-Vestul Transilvaniei și Bulgaria fascistă Cadrilaterul! Câte drame și tragedii au provocat o decizie absurdă a regelui Carol al II-lea! De ce a organizat un al doilea Consiliu de coroană în aceeși zi seara la ora 20.00 când la primul se votase din 26 -25 de consilieri , rezistența armată. Sânge pentru cine și pentru ce?...Mă întreb unde erau legionarii români „ultranaționaliști”, la 26 iunie 1940 să lupte pentru Basarabia? S-au ascuns ca șobolanii,deși mulți au luptat pentru Spania lui Franco, ei așteptau doar să pună mâna pe putere, cum au pus mâna la 6 septembrie 1940! Și au asasinat atât de mulți premieri și români de valoare , ca de pildă savantul Nicolae Iorga, pentru ce?... Îngrozitor... pentru o pradă ca românii din popor, cum unii români pradă s-au transformat în cei mai feroci prădători „pentru aproape lor”, așa cum s-am transformat legionarii și a acceptat fatal să printă în realta Carol o să fie fatală comuniști!... Ultimatumul! Mulți români justifică cedarea Basarabiei prin pactul secret Ribbentrop-Molotov, cunoscut și ca Pactul Stalin-Hitler, dar cred mai degrabă în psihologia „auto-antiromânismului ca vocație o moștenire. discretă dar letălă ” , cum realist ați exprimat, în Jurnalul Bucureștiului este cauza fundamentală!Evident Germania lui Hitler nu i-ar fi lăsat pe iudeo-bolșevici staliniști să ocupe petrolul de la Ploiești. Amprentă ADN a duplicității, a auto-antiromânismului cred că sa imprimat cum realist a remarcat și primul nostru romancier Nicolae Filimon în Ciocoi vechi și noi, din perioada fanariotă! Și a fost dusă la apogeu în perioada comunistă! Mă întreb: vom supraviețui ca neam, țară și stat național român când românii vor să le fie Spânul, omul roș - stăpân?.

  
Christian W. Schenk

Vasile A. Ieșeanu  Ha, ha, ha – m-am gândit ca dacă mai continuăm în ritmul asta, nu doar că iese o carte de discuții, dar riscăm să iasă și o incomod de sinceră!
Dar poate că exact asta ne lipsește: o carte în care adevărurile să nu mai stea pitite prin subsoluri literare, ci să fie spuse clar, cu nerv, cu subiect și predicat. Răscolitoare întrebare, răscolitor și textul — un adevărat rechizitoriu împotriva propriului neam, scris cu durerea celui care iubește România nu ca pe o abstracție festivă, ci ca pe o ființă bolnavă, dar dragă, care se sabotează pe sine clipă de clipă. Aveți perfectă dreptate: trăim de secole în această schizofrenie a identității — între visul dacic și slugărnicia fanariotă, între eroismul de vitrină și resemnarea în fața prădătorilor reali, între naționalismul de carton și refuzul de a ne apără frații și valorile când contează cu adevărat. Istoria noastră pare mai degrabă o pendulare între sinucidere și trădare. Cei care ar fi trebuit să moară pentru țară au trăit în huzur, iar cei care care au iubit-o au fost uciși, batjocoriți sau exilați. Să nu uităm, într-adevăr, acel 26 iunie 1940: ziua în care statul român și-a abandonat cu sânge rece cetățenii. Și na fost o zi unică. A fost simptomul unei boli vechi: frica de răspundere, incapacitatea de a rosti un „nu” cu demnitate, duplicitatea endemică a elitelor. Da, legionarii s-au ascuns, comuniștii au ieșit din vizuini, iar monarhul a cedat, chemând „o altă seară” un alt consiliu, o altă vinovăție și poate cel mai dureros: ura față de cei de-ai noștri. Spuneți bine cu Grigore Vieru: „mila pentru străini și ura față de ai noștri” — o axiomă a românismului degenerat. Acel român care, când vede o valoare, simte nevoia so calce în picioare. Acel Harap Alb care devine Spân. Acel legionar care urlă despre Neam și Crucifică pe Neam. Acel comunist care vorbește de „egalitate” și semnează condamnări la moarte în birou. Este oare sinuciderea noastra ca neam? Foarte probabil. Dar, mai grav decât sinuciderea fizică, e sinuciderea conștiinței. Când un popor nu mai distinge între victimă și călău, între martir și impostor, între Iorga și ucigașii săi, el este deja în pragul dispariției morale. Originea acestei autodistrugeri nu este nici în 1940, nici în 1945, ci mai adânc, în psihologia fanariotă, unde pără, trădarea, șantajul și „înțelepciunea” mică de supraviețuire au devenit normă. „Ciocoii vechi și noi” n-au dispărut, ci s-au adaptat — s-au făcut parlamentari, academicieni, scriitori „oficiali”. Vom supraviețui? Nu știu. Dar știu că fără o terapie națională — nu festivă, nu televizat-folclorică, ci cruntă și lucidă — nu avem nicio șansă. Câtă vreme Spânul este preferat Harapului Alb, câtă vreme ura față de cel vertical și mai puternică decât dragostea de Adevăr, vom continua să ne sabotăm pe noi înșine, convinși că nu apărăm „interesul național”, E încă cel puțin prin literatură și o parte din acest „noi”! Rămâne întrebarea, dureroasă și justă:

Suntem noi oameni, sau doar niște biete animale de plug, bune de înhămat la istoria altora?...

Vasile A. Ieșeanu

Christian W. Schenk ! Suferim noi românii de sindromul Stockholm?... Așa se pare de vreme ce toată istoria noastră demonstrează că am devenit complici ai marilor prădători! Ce este sindromul Stockholm? Sindromul Stockholm este atașamentul fata de agresor. Reprezinta un comportament adoptat în situații traumatizante încarcate de spaima și teroare care presupun izolare de lumea exterioara a victimei și astfel ajunge să împărtășească ideologiile și obiectivele prădătorului devenind solidari cu prădătorul. Exact cum s-au manifestat românii și la alegerile prezidențiale din 2025. Amenințările cu războiul nuclear și manipulările de pe Tik Tok ale marelui prădător de la răsărit, i-au determinat pe mulți români, peste cinci milioane să voteze cu caii troieni ai marelui prădător de răsărit!

        




                          Christian W. Schenk;  Vasile A. Ieșeanu , așa este. Dureros de exact. Și tocmai de aceea devine aproape imposibil de luat în serios. Ce să mai iei în serios, când absurdul devine normă, iar rațiunea – o relicvă de muzeu?

România nu mai suferă de sindromul Stockholm – îl cultiva, îl îngrijește, îi face statui și îl predă din tată-n fiu. Am trecut demult de faza de victimă simpatizantă: acum suntem colaboratori voluntari ai celor care ne dezumanizează. Și nu o facem forțați – o facem cu zâmbetul pe buze, cu siguranța celor care cred că știu ce fac, dar nu știu nici cine sunt. Alegerile din 2025 n-au fost un simplu vot, ci un referendum despre luciditatea pierdută. Amenințările cu războiul, butaforia geopolitică și manipulările de TikTok au devenit noi Evanghelii. Și peste cinci milioane de români, cu mâna tremurândă de emoție (sau de prostie asistată tehnologică), au votat cu vocea suavă a prădătorului. Trăim o confuzie morală colectivă, în care călăul e confundat cu salvatorul, iar libertatea – cu prețul la făină. Ne-am pierdut reflexul de a spune „nu”, fiindcă nu e mai comod să spunem „da, dar poate totuși nu e chiar așa rău…”. În fond, problema nu e doar geopolitică, ci psihiatrică. O țară întreagă aflată într-o relație toxica cu propriii ei agresori. Și vezi că tăcerea e preferată strigătului, iar obediența – verticalitatea, începi să te întrebi dacă nu cumva cel nebun și cel care mai crede în demnitate. Nu știu dacă se mai poate face ceva, dar știu sigur că dacă nu mai vorbim, nu mai contăm. Și mai știu că un popor care-și votează cu bună știință disprețuitorii nu mai eo victimă – e un complice entuziast în propria prăbușire. Și asta nu mai e doar trist. E grotesc.

   

Vasile A. Ieșeanu

Christian W. Schenk! Se referea la clasa „superpusă” cum o numea Eminescu! Dar oare din cine era compusă clasa „superpusă”? Din elitele noastre, care nu a înțeles din egoism de clasă , nici în vremea lui , nici după căderea comunismului că binele unei națiuni înseamnă binele comun al tuturor. O mică comunitate, o comună poate s-o ducă bine în vreme ce alții o duc rău , dacă primarul și consilierii săi fac politică economică pentru binele comunității și nu politică de clan , cum e regula la noi!   

Christian W. Schenk

Vasile A. Ieșeanu Altruism politic? O glumă sinistră. În realitate, totul funcționează pe regula simplă: „mie să-mi fie bine, restul… să se descurce”.
Clasa „superpusă” a lui Eminescu?Aceeași caracatiță de interese, de clan, de gașcă, indiferent de regim sau epocă. Lozincile cu „binele națiunii” sunt repetate mecanic în fața electoratului adormit, dar în spate se negociază doar avantaje personale.
Cei care încearcă să construiască onest devin rapid „ciudați” și „periculoși” pentru că strică armonia hoției instituționalizate.
România nu duce lipsă de valori, ci de coloană vertebrală colectivă. Iar când sistemul își devorează constant valorile, sfârșitul devine doar o chestiune de timp.

Vasile A. Ieșeanu

Christian W. Schenk ! Ați pus degetul pe rana românilor! Din cauza acestui egoism feroce al clasei noastre politice există posibilitatea Ca Român ia să (de)genereze în cea mai distructivă variantă existențială posibilă , dispariția ca stat, neam și țară a României! Și asta din cauza egoismului și prostiei clasei noastre superpuse, mulți foarte mulți cai troieni și agenți de influență în slujba Marelui Prădător de la Răsărit. Am observat în politica noastră actuală multe similarități cu deceniul III , al sec, XX! Conform observațiilor lui Hegel, istoria „se repetă „într-o spirală tot mai amplă” .. Și mă întreb dacă în 2040 nu știu dacă voi mai exista fizic până atunci), România nu va suferi o crucificare și mai amplă decât crucificarea din sec. XX?!... Ca mai mare dramă a românilor este autosabotarea, imposibilitatea unei comuniuni sociale, imposibilitatea dragostei de neam și țară! E o deprimare generală care ne împinge inconștient spre propria noastră decădere!
Christian W. Schenk
Vasile A. Ieșeanu Autosabotajul a devenit la sport național, iar trădarea — competență profesională. Sunt elite care, în loc să fie pavăză, devin complice; este o clasă politică ce mimează statalitatea și o societate civilă care confundă libertatea cu anarhia. În rest, tropotul cailor troieni e deja muzică de fundal. România de azi seamănă periculos de mult cu România anilor ’30: aceleași vanități mărunte, aceleași compromisuri fatale, aceleași iluzii că va veni cineva să salveze țara. Numai că, de această dată, nu mai există nici timpul, nici resursele istorice de partea contemporanilor.
Dacă 2040 ne va mai găsi existenți (cel puțin în dicționare) — va fi un miracol. Dacă nu — va fi doar epilogul logic al propriei sinucideri identitare.

Vasile A. Ieșeanu

Christian W. Schenk! Scuzați întârzierea! Mi-am amintit de cartea scrisă Daron Acemoglu, James A. Robinson - DE CE EUȘEAZĂ NAȚIUNILE, originile puterii, ale prosperității și ale sărăciei, pe care o am în biblioteca mea , am citit-o mai demult , dar momentan nu reușesc s-o găsesc! În această carte autorii au emis conceptul englezesc de „path dependence ” care are semnificația de „dependența de cale” aleasă , sau cum deciziile anterioare au modelat societatea! Dependența de cale se referă la influența deciziilor anterioare asupra proceselor și rezultatelor societății viitoare, modelând strategiile de adaptare și împiedicând implementarea soluțiilor alternative. Dacă noi românii suntem o NAȚIUNE EȘUATĂ ea își are principalele cauze în comunismul utopic ceaușist triumfalist și perioda de tranziție care ne-a proiectat în această stare de NAȚIUNE EȘUATĂ!


Christian W. Schenk

Vasile A. Ieșeanu Nicio întârziere nu e întârziere când e vorba de reflecție. Mai ales când aduceți în discuție cartea fundamentală a lui Daron Acemoglu și James A. Robinson — Why Nations Fail (De ce eșuează națiunile). Aveți perfectă dreptate: teoria path dependence (dependența de cale) e una dintre cheile explicative centrale din lucrarea lor. Ei explică, de fapt, că prosperitatea sau eșecul națiunilor nu vin din geografie, cultură sau noroc (cum tot plâng unii la talk-show-uri), ci din instituțiile politice și economice care au fost construite în timp. Instituții incluzive duc la prosperitate; instituții extractive duc la sărăcie și stagnare.
România noastră, în acest sens, nu este doar victima ceaușismului triumfalist, ci mai ales a unei dependențe de cale patologice: am importat modele falimentare, am perpetuat clientelismul, am reciclat elitele vechi în ambalaje noi, iar „tranziția” a fost, cum ar spune autorii, un simulacru de reformă care a conservat instituțiile extractive sub o democrație mimată. De fapt, nici nu e vorba că „suntem o națiune eșuată” — suntem, mai exact, o națiune care și-a perfecționat meșteșugul autosabotajului instituțional, cu zâmbetul pe buze și lozincile europene la purtător. Sau, ca să citez indirect chiar titlul cărții: “Nu națiunile eșuează. Elitele lor le împing să eșueze. Sistematic. Metodic. Cu



"Poporul românesc este cel mai înțelept popor din Europa, afirmă Emil Cioran, un paradox ironic, dar nu din spirit, ci din lipsă de curaj și afirmare!"     Ce înseamnă a fi înțelept? . Chibzuit, prevăzător, curajos, demn, spune DEX-ul .   A fi înțelept în opinia mea înseamnă a deveni, a așa cum a afirmat Dumnezeu, „ca unul din Noi” , recte ca Dumnezeu, „cunoscând Binele și Răul” cum realist au scris înțelepții evrei în Geneza 3,21! Dar a deveni ca Dumnezeul biblic creator trebuie să măncăm mult și bine din pomul cunoașterii Binelui și Răului. Altfel devenim ETERNA PRADĂ, a mărilor prădători cum am fost noi românii în toată istoria noastră nefastă!