Cu
aproape un veac în urmă, povestește Milan Kundera în Arta
romanului, matematicianul
german Edmund Husserl, fondatorul fenomenologiei
( evoluția mentalului individului de la gândirea
senzorială, cazul adolescenților și tinerilor până la
treizeci de ani, la procesele de gândire rațională și liberă capabile să producă cunoaștere, cazul
maturilor), în mai multe conferințe ținute la Viena și Praga
în perioada interbelică emitea o viziunea
pesimistă asupra Europei, în care îi avertiza pe europeni
despre criza
umanistă europeană. Criza
de care vorbea i se părea lui Husserl, scrie Kundera,
atât de adâncă încât se întreba dacă Europa mai era capabilă
să-i supraviețuiască. ( Emir Kundera - Arta romanului, Ed. Humanitas,2008, București)
La nici cinci ani de lansarea conceptului
crizei umaniste europene, prezentate la aceste
conferințe, Germania a declanșat cea de-a doua mare
conflagrație mondială confirmând practic
viziunea lui Husserl. Europa s-a aflat în
pragul colapsului.
Politicienii germani din acele
vremuri nu erau preocupați de lumea concretă a vieții
umane die Lebenswelt, cum o numea Husserl ci de
doar de dominația lumii, de voința de putere cu orice preț. Heidegger, discipolul acestui
filosof-matematician, a numit-o cu o formulă frumoasă și aproape
magică , spune
Kundera - „uitare
ființei”
Citind în Arta romanului eseul
lui Kundera, Moștenirea discreditată a lui Cervantes despre viziunea lui
Husserl și Heidegger, gândirea mea asociativă mi-a adus
în prim plan politica românească actuală.
Dacă Kundera a văzut niște
forțe, pe care eu le-aș numi impersonale ( tehnice, politice,
istorice) care conduc la uitarea
ființei, eu am văzut individul, spânul ajuns la butoanele puterii care
poate genera cel mai iraționale acțiuni antiumane, cum a
fost Hitler și Stalin.
Mulți dintre politicienii noștri, odată ajunși la butoanele puterii, uită de alegător de lumea vieții lui, lumea concretă în care se zbate, lovindu-se ca de un zid de o administrație birocratică, absurdă, de tip kafkian, aproape cu nimic deosebită de cea comunistă.
Mulți dintre politicienii noștri, odată ajunși la butoanele puterii, uită de alegător de lumea vieții lui, lumea concretă în care se zbate, lovindu-se ca de un zid de o administrație birocratică, absurdă, de tip kafkian, aproape cu nimic deosebită de cea comunistă.
Pentru
acesta alegătorii nu mai există, imediat ce a fost
ales. S-au eclipsat, au căzut în uitare, toată acțiunea lor se îndreaptă
spre interesele personale, de gașcă, mulțumirea
clientelei politice și a corporațiilor străine, gata oricând să-i
stipendieze gras din bugetul românilor, să
închidă ochii la hoții, la tăierea ilegală a pădurilor, să-i
mulțumească spre a rămâne la putere, omul
lor, pe care l-au proiectat în sfera puterii
mioritice cu sprijinul votanților manipulați abil de
sistem. Omul, spune Kundera, se găsește într-o adevărată vâltoare a
reducției , în care lumea vieții de care vorbea Husserl se
întunecă în mod fatal și în care ființa cade în
uitare.(ibid.)
Criza umanistă a politicii românești
a ajuns la apogeu în timpul guvernării Băsescu - Boc, când
spânul, cu un sadism feroce, inuman, a tăiat
pensiile și salariile sub pretextul crizei
economice.
Deodată aleșii s-au
transformat subit în călăii, iar poporul în victime. Am
rămas multă vreme siderat, cum, în pofida
multor probe de hoții comise de guvernarea
portocalie, aproape pe față, demascate de Antena 3, aceștia
sfidând pur și simplu opinia publică fără să le pese de consecințele materiale și morale, fără să-și facă mustrări de
conștiință, dacă acești portocalii mai aveau conștiință?!, o
mare parte din populație era încă de partea acestora.
N-am să pot înțelege niciodată stupidul proverb românesc: fă-te frate cu dracu' până treci puntea. Să devii oportunist de frica călăului. Dacă e să mor mor, dar nu făcând din mine un oportunist.
N-am să pot înțelege niciodată stupidul proverb românesc: fă-te frate cu dracu' până treci puntea. Să devii oportunist de frica călăului. Dacă e să mor mor, dar nu făcând din mine un oportunist.
Cum spune Coșbuc: C-o moarte toți suntem datori /
Totuna e daca-i murit/ Flăcău ori moș îngârbovit / Dar nu-i totuna
leu să mori/ Ori câine înlănțuit. (Decebal către popor). Inducerea fricii, prin
exercitarea puterii prin acțiuni arbitrare, în funcție de interesele proprii, provoacă confuzie în mentalul poporului;
imaginarul acestuia face ca individul odios
ajuns la putere, să fie idealizat ca o zeitate supraumană care
pune stăpânire pe individ cum pune ideea de Dumnezeu. Jocul manifest al puterii arbitrare,
nu democratice, după cum îi trăsnește individului aflat pe scaunul
cel mai înalt al puterii, pentru omul de rând e o capcană care îl
absoarbe total ca o iubire pătimașă din care nu mai poate ieși.
El nu se poate gândi la individul care
sfidează o comunitate întreagă prin acțiunile lui iraționale decât cu venerație. Voința
de putere cu orice preț, chiar cu prețul trădării, face din
odiosul individ, unul care pare de neînlocuit. Din aceste motive
cred că miza mare a românilor nu este parlamentul ci „domnitorul”
care stă în capul cinstei.
Nu-mi pot explica asta decât prin
frica indusă de acești călăi în frunte cu spânul
Băsescu, frică indusă cu persuasiune prin varii
manifestări ale puterii autocrate, nu democrate.
Frica
față de putere, spun psihanaliștii, induce așa
numitul sindrom Stockholm, moment în care victimele
încep să se atașează de călăi, cooperează cu ei, le execută
emoționați ordinele ca și cum ar face o faptă eroică.
Confuzia
este evidentă și este efectul panicii anxioase induse
în inconștient. Din acest motiv, individul, fie el
intelectual sau om de rând nu mai poate decela binele de rău
și crede ce spune călăul că răul sunt ceilalți ( în
cazul lui Băsescu și Iohannis - parlamentarii).
Amintesc aici și de Ceaușescu care era perceput drept tătucul care dădea de mâncare poporului. Pe mulți i-am auzit, după ce a fost executat, afirmând, nu fără o undă de regret... dacă ne dădea de mâncare... Ca în rugăciunea ortodoxă îl confundau cu tatăl nostru: Tatăl nostru [...]Pâinea noastră cea de toate zilele./ Dă-ne nouă astăzi...
Amintesc aici și de Ceaușescu care era perceput drept tătucul care dădea de mâncare poporului. Pe mulți i-am auzit, după ce a fost executat, afirmând, nu fără o undă de regret... dacă ne dădea de mâncare... Ca în rugăciunea ortodoxă îl confundau cu tatăl nostru: Tatăl nostru [...]Pâinea noastră cea de toate zilele./ Dă-ne nouă astăzi...
Cum
e posibil metamorfozarea în mintea unora, ca un
individ uman ajuns în sfera puterii să fie identificat
cu divinitatea? Cum e posibil
să se producă în mintea unora această mistificare? Individul
nu mai este perceput ca o ființă umană, un om ca toți
oamenii sau poate mai josnic decât omul-om ci ca pe
unul de natură divină. Nu doar în cazul lui Ceaușescu. Aceeași iluzionare am
observat-o la mulți, unii dintre ei intelectuali cu știință
de carte, în cazul celui mai ordinar dintre spânii României
- Băsescu. Cum e posibilă această idealizare mintală îmi este
greu să înțeleg.
O , Doamne, oportunismul pare a fi înscris în
gena noastră mioritică. E la fel ca în
Povestea lui Harap-Alb al lui Creangă. Slujirea Spânului de
către Harap Alb, fără să se revolte, exprimă în cele două personaje
create de Creangă, nemernicia spânilor mioritici și
oportunismul Harapilor-Albi, umilitoarea
răbdare a poporului față de puterea care poate fi înfiorător de
nedreaptă. Românii rabdă, la fel ca Harap-Alb, cele mai inumane umilințe
până le ajunge cuțitul la os și chiar mai mult.
Oricât de sadici și nedrepți sunt
conducătorii, poporul român nu se revoltă. Cunoscând
această paradigmă psihică a non-revoltei, politicienii
escaladează abuzurile și fără de legile fără nici cea mai
mică teamă să fie pedepsiți.
Cei mulți dintre ei, îndeosebi spânii
ajunși la guvernare, uită ființa alegătorului, uită de tineri, uită
de copii, uită de bătrâni de cei nevoiași, românii mereu
rămân câini
înlănțuiți, nu lei, deși
simbolul monedei naționale este leul.
Politica aleșilor noștri, mulți
dintre ei trădători și jefuitori, ne strivește ca
ființe umane, ne metamorfozează în câini înlănțuiți, care
latră sau dau din coadă, spre a da satisfacție acestor
spâni, pe care puterea i-a metamorfozat în „sfinți”.
Nicio revoltă
colectivă ( cum se întâmplă de pildă la
greci), doar unde și unde câte un rebel, numit de ceilalți
nebun, neluat în seamă sau batjocorit de marea masă de
„ înțelepți”.
Viața
devine pentru români o capcană în care suntem prinși
și înlănțuiți ca niște câine lângă cușca lor,
așteptând de la stăpâni, pâinea cea de toate zilele
și un semn de bunăvoință. Pe
vremea geto-dacilor, aveam psihologia lupilor, însă am degenerat din lupi în câini, uneori și mai rău, în
javre ordinare. Un câine simte, la fel ca și noi românii, nevoia
unui stăpân. Asta e ne
plasează în poziția permanentă
de dominat, de slugă. Ne
asociem în găști precum câinii în haite, lătrăm unii la alții fără să mușcăm, mulți nu latră dar mușcă
pe la spate, avem același comportament
laș ca și maidanezii; schelălăim
puțin când suntem loviți, jigniți, umiliți, apoi ne
liniștim și imediat ne gudurăm
din nou în fața stăpânului, facem temenele, îl periem, îl lăudăm, dăm din coadă, în vreme ce îl înjurăm în gând, punem botul repede la orice momire, ne
lăsăm asmuțiți unii
împotriva altora, ne ducem
existența în haite (găști)
politice, culturale, profesionale, etc.
Din aceste motive, străinii ne văd ca un popor paradoxal, în sensul că oamenii
buni în loc să se revolte împotriva celor răi se supun lor și colaborează asemenea lui Harap-Alb cu Spânul.
Volumul: Eminescu - în zadar? (fragment din eseul O societate (auto) mutilată după patul lui Procust).
Volumul: Eminescu - în zadar? (fragment din eseul O societate (auto) mutilată după patul lui Procust).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu