Discurs , cu
ocazia decernării premiului „CC Datculescu”, în cadrul Festivalului internațional de Literatură „Titel Constantinescu”, ediția a VIII-a la Râmnicu Sărat.
Am deosebita
onoare să salut cu bucurie
inimoasele și generoasele noastre
gazde, poetul Constantin
Marafet și criticul literar Mioara Bahna alături de toți invitații și participanții la acest
festival.
Mă simt
onorat să fiu alături de poetul Dan Mircea
Cipariu, romancierul Emilian Marcu, poetul Viorel
Dinescu, eruditul eminescolog, profesorul Theodor Codreanu și neobositul academician
Vasile Tărâțeanu.
Cu sinceră
condescendență salut pe premianții
concursului celei de-a VIII-a
ediție a Festivalului
Internațional de Literatură „Titel Constantinescu”.
Fără îndoială,
n-aș fi reușit să scriu eseul - Libertate în iadul de lux, dacă nu citeam cele trei
romane ale lui Emilian Marcu, Iadul de lux, Suburbii municipale și Tobele
mute și dacă nu l-aș fi cunoscut pe maestrul ideilor, Isaiah Berlin. Scrierea eseului a pornit
practic de la întrebarea pusă de Emilian
Marcu în
romanul Tobele mute - „Ce
este libertatea?”
Berlin este istoric al ideilor și filosof britanic,
emigrant din lagărul comunist sovietic. Obsedat de libertate, a scris cinci
eseuri despre libertate. El a
definit libertatea drept „capacitatea
de a alege, așa cum vrei să alegi, fără
să fii constrâns, brutalizat sau înghițit de vreun sistem…”
Libertatea
umană, aș defini-o, mai scurt,
drept refuzul unui
individ de-a accepta nedreptatea,
oricare ar fi sistemul politic
în care viețuiește. Nedreptatea
înseamnă abuzarea semenului de alt semen, indiferent de funcția
politică, administrativă, economică sau socială
pe care o îndeplinește în societate.
A
accepta o nedreptate, comisă de o
autoritate publică, fie că
represiunea se exercită
asupra mea, fie asupra unui alt semen, înseamnă a fi de acord cu atentatul la libertatea individuală. Dacă
dreptate nu e, nici libertate nu e. Acest slogan, ce revine
ca un leitmotiv la finele fiecărui
capitol, e ideea fundamentală
a eseului meu. Relația dreptății cu
libertatea este, fără îndoială, o relație de condiționare morală a unei
societăți.
Dreptatea, moralitatea, libertatea sunt cele trei
categorii fundamentale ale existenței
umane care se intercondiționează reciproc, fără de care omul își pierde demnitatea de ființă rațională, iar societatea este grav tarată
și greu funcțională.
Toate aceste categorii se leagă într-un amplu
complex social. Individul se poate adapta sau nu condițiilor justiției impuse de regimul politic în
societate. Oamenii morali, care nu
acceptă nedreptatea -
aricii, cum îi numește Berlin, în
eseul Ariciul și vulpea, vor
adopta tactica libertății
negative, a apărării demnității și
libertății lor, cu orice preț , chiar cu prețul vieții.
Cei mai mulți oameni, indivizii-vulpi cum îi numește aceleași filosof, vor
adopta tactica oportunistă. Oportunismul este tactica vulpii, aceea a supraviețuirii cu orice preț, chiar cu prețul pierderii
statului de om. Cei mai
mulți dintre noi asta facem, cheltuim mari
energii spirituale și materiale în arta
oportunismului.
Înțelepciunea
populară românească afirmă despre morala oportunistului două
celebre proverbe: fă-te
frate cu dracul și capul plecat sabia nu-l taie.
Creangă,
în Povestea lui Harap-Alb, ne avertizează asupra sensului ascuns și subversiv al acestor proverbe. Acceptându-l pe spân ca frate, Harap-Alb
devine slugă, iar, la urmă, când spânul
nu mai are nevoie de el îi taie
capul.
Toleranță la rău
și la nedreptate face din
noi românii poporul cel mai
vulnerabil. De altfel, după cum veți vedea în eseu, dacă veți avea răbdarea să
citiți, am identificat poporul român cu
Harap-Alb și pe politicienii noștri cu omul spân. Din aceste considerente găsesc genială intuiția lui Creangă. E ca
și cum povestitorul moldovean ar fi cuprins
societatea românească în această
poveste.
Oamenii-arici refuză
înjosirea, supunerea, nedreptatea, decăderea în subuman. Nu abdică de la demnitatea de om. Dacă sunt om cu mintea întreagă
sunt propriul meu stăpân.
Un regim
democratic oferă individului această mare șansă să-și păstreze demnitatea de om. În regimurile totalitare,
cu certitudine, după cum istoria a
consemnat, cel care a încercat să nu
abdice, de la demnitatea de om, a fost
exterminat.
Și în regimurile democratice se pot petrece
asasinate politice. În
general, oameni-arici, oameni cu
adevărat demni, refuză să-și plece
capul, să facă sluj și să accepte
nedreptatea unei puteri abuzive.
În această
paradigmă se încadrează Eminescu. Poetul a fost o personalitate-arici, un mare moralist al României și al lumii afirm
eu și, din această cauză, a fost
asasinat. De altfel, în mod
bizar, toți marii moraliști ai lumii,
Socrate, Isus, Gandhi au fost
asasinați.
Că Eminescu a fost asasinat nu există dubii. Salut,
cu această ocazie, pe dl. profesor
Nicolae Georgescu, un
neobosit căutător al adevărului istorico-literar, a cărui carte,
Boala și moartea lui Eminescu, dezvăluie cu acribie conjurația
politică antieminesciană care a dus la închiderea poetului, în mai multe rânduri,
la casa de nebuni și, în cele din urmă,
la asasinarea acestuia.
În aceeași
ordine de idei, nu pot să nu amintesc
excelentele microeseuri moraliste
ale lui Theodor Codreanu din Fragmentele
lui Lamparia. Expun
aici citatul lui Jean Marie Le
Pen, consemnat în această carte: „Aveți
o țară prea frumoasă ca s-o puteți
păstra fără luptă.”
„Dar cine să
mai lupte pentru ea? ” întreabă cu amărăciune
profesorul Theodor Codreanu. Țara asta-i prea frumoasă, cum alta nu-i, așa
că e mult râvnită de vecinii noștri de
la răsărit și apus. Din această pricină
vecinii, mai apropiați sau mai depărtați,
fac tot ce le stă în putință s-o ia cu
japca sau s-o cumpere,
pe te miri ce, cu bucata. Cine să mai lupte când România e deja ocupată?!... Poate
generațiile viitoare vor lupta.
Dar cu ce sacrificii umane și materiale?
Pe românii din generația anului 1940, lașitatea politicienilor malformați de corupție și defetismul Consiliului de
coroană care a decis cedarea fără luptă a
Basarabiei și Bucovinei,
i-a costat enorm. Străbunii
noștri - bunicii și tații noștri
au luptat, nu pentru
ei înșiși, nu pentru noi
generațiile care i-am urmat, ci, în
modul cel mai absurd, pentru nemți și
apoi pentru ruși. Atâta sânge vărsat… pentru cine?!
Și ce sacrificii
umane și materiale, ce colosale
despăgubiri de război a trebuit să
suportăm și ce sferă roșie ne-a ars ca
un fulger globular timp de aproape jumătate de veac! Câte drame
și tragedii umane ar fi fost evitate dacă politicienii noștri ar fi avut o câtime de
demnitate. Fără îndoială, românii
ar fi fost învinși,
dar vorba lui Coșbuc din poemul Decebal
către popor: „Dar nu-i totuna leu să mori. Ori câine-nlănţuit.” Și Franța
și Polonia au fost învinse, dar
măcar și-au păstrat demnitatea.
Oare cedarea
teritoriilor fără luptă nu a
fost un atu istoric pentru vecinii
noștri prădalnici. Evident că, lașitatea actului cedării fără luptă, le-a indus
multora ideea „dreptului istoric” asupra
provinciilor noastre
românești.
Corupția la nivel înalt a generat
politica defetistă a cedării fără
luptă a
pământului românesc. Acest complex de factori negativi, pe lângă
faptul că a deformat percepția occidentalilor despre noi, i-a
făcut să ne privească ca pe un
popor laș, a indus în mentalul
cancelariilor europene ideea unui stat român artificial constituit,
îndrituind propaganda rusească să
afirme pe toate canalele,
diplomatice și mass-media, despre „dreptului istoric” rusesc asupra
provinciilor românești ocupate.
După
ultimatumul sovietic din 26 septembrie 1940, moment în care Basarabia
și Bucovina au fost cedate fără luptă, s-a declanșat asupra României o
adevărată vânătoare, asemenea haitelor de hiene. Ungaria a cerut retrocedarea
Ardealului, Bulgaria a Cadrilaterului.
Și ce-a urmat se știe… teroarea
hortistă în Ardeal și cea sovietică în Basarabia și
Bucovina.
Frații noștri de peste Prut, poeți de la Chișinău
și Cernăuți, încă
din perioada ultimatumului sovietic
și până în zilele noastre își
strigă disperarea în poeme. Dar cine să-i audă în România? Academicianul Vasile Tărâțeanu nu
mai știe care e harta reală a
României, ar vrea s-o redeseneze pe cea
adevărată dar nu mai poate.
Toate acestea sunt acum istorie, răul
a devenit realitate, dar ce
amprentă defetistă și nefastă a pus, asupra mentalului mioritic colectiv, politica
noastră conciliantă!
Cedarea fără lupte a dus la sfâșierea, practic, a
unui popor care își regăsise,
istoric, spațiul vital. A fost o grea și tragică pierdere pentru noi românii. Și nu știm când vor fi reparate greșelile
trecutului.
Ce fel
de stat
e acesta care nu-și apără
cetățenii?! E ca și cum un tată
nu și-ar apăra propria gospodărie și progeniturile sale de
agresiunea vecinilor. Suntem o
mică insulă latină într-o mare slavă. Ar trebui să nu uităm nici noi și mai ales să nu uite politicienii, asta!
Regret că nu am beneficiat pentru scrierea
eseului meu de cartea lui Theodor Codreanu, Basarabia sau drama sfâșierii și cea a Linei Codreanu - Viața
ca o poveste, lagărul – un coșmar. Eseul ar fi fost cu siguranță mai scurt, dar mai profund. Poate la o
nouă ediție…
Cea mai mare dramă
pentru românii generației celei
de-a doua mari conflagrații, au fost
lagărele staliniste. Viața din lagărele staliniste din Siberia,
descrisă, de romancierul Emilian Marcu
în Tobele mute, cu un
realism atât de
viu, încât cititorul nu lasă cartea din mână până nu o termină, e una din tragediile ce s-au
repetat în aproape toate casele
românilor.
Povestea părinților lui Ion Alnimănui, luați cu forța de
masa de cununie, e o poveste de
un teribil tragism, trăită de sute de mii de români în lagărele staliniste.
Dacă istoria
se va
repeta în spațiul nostru
mioritic, reiterarea ei nu va fi cauzată de un fatalism metafizic, ci pur și
simplu de starea mentală de idiotes a politicienilor noștri. Libertatea
individuală înseamnă a trăi într-o societate fundamentată pe dreptate.
Dacă dreptate nu e, nici libertate nu e!
Vasile Anton Ieșeanu, 9
septembrie 2015,Iași
septembrie 2015,Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu