Dacă
ar fi să gândesc despre Camil Petrescu, nu cu mintea mea românească , subiectivă, ci cu mintea unuia din membrii juriul Academiei
suedeze, aș propune fără nicio reținere romanul
lui Camil Petrescu – Patul lui Procust pentru premiul Nobel
pentru literatură.
Nu mai spun că, primul pe lista creatorilor de literatură
români care ar fi trebuit onorați
cu premiul Nobel, ar fi Mihai
Eminescu, al doilea I. L. Caragiale, al treilea,
fără îndoială, Mihai Sadoveanu , al patrulea Liviu Rebreanu, iar al cincilea corifeu, fără rezerve,
Camil Petrescu.
Șirul scriitorilor români, premiați de mine cu Nobel
pentru literatură, ar continua
cu Tudor Arghezi,
Titus Popovici, Eugen Barbu, Marin Preda, Nechita Stănescu. De ce li s-a răpit măcar unora dintre literații români
această șansă? Sau,
pusă altfel întrebarea, de ce
scriitorii români nu au nicio șansă la
Premiul Nobel?
Acum există
o comunitatea română
destul de numeroasă în
Malmö și sper că academicienii suedezii se vor apleca să-i citească
și pe scriitorii români, cărora să le
acorde o șansă egală cu a vesticilor.
Următorul pe lista
candidaților mă angajez să fiu eu, dar până se va decide
Academia Suedeză să acorde, unui
literat român, Premiul Nobel, voi fi oale și
ulcele.
Patul lui Procust al lui Camil Petrescu poate fi așezat, la o
analiză a aceluiași juriu al
Academiei suedeze, alături de marile
romane de dragoste Anna Karenina
al lui Lev Tolstoi, Madame
Bovary al lui Gustave
Flaubert, Lolita al lui
Vladimir Nabokov și a mai
recentului premiant Nobel(2006) turcul
Orhan Pamuk cu Muzeul
Inocenței.
În
motivația juriului ar trebui să scrie astfel: „ca recunoaștere a nobilei și
inteligentei creativități
literare, distingându-se întru
totul prin delicatețea spiritului, originalitatea ideilor și construcția proprie
novatoare, Camil Petrescu fiind un adevărat pionier, deschizător de
drumuri noi, în literatura
română și universală. În scrierile sale
prezintă sufletul românesc în
aspectele sale esențiale. ”
Premiul Nobel
pentru literații români nu există.
Să fim noi marginalizații est-eticii Europei care nu au acces în
elita vest europeană? George Emil Palade ar mai fi primit
premiul Nobel dacă nu emigra în
SUA ? Dar Hertha Mühler, dacă nu emigra în Germania,
dacă nu scria în germană, ci în română,
ar mai fost premiată cu Nobel,
în 2009, de Academia Suedeză?
Pentru Patul
lui Procust, Camil Petrescu ar fi meritat un vot unanim al Academiei Suedeze , dar ca român
nu a avut nicio șansă la premiul Nobel .
În
cartea cu premianții Nobel pentru
literatură, am găsit o sumedenie de
autori premiați Nobel a căror
opere n-au trecut granițele naționale
și care au fost uitați și de către conaționali lor.
Analizând
scrierile premianților Nobel,
prim metoda comparativă, am ajuns
la concluzia că din păcate creația
literară românească în general este mult marginalizată.
Noi importăm multă, foarte
multă literatură din vest, dar exportăm
foarte puțină. Vest europenii fac din creația literară o marfă, noi un crez.
Marginalizarea
începe cu refuzul creației spirituale a țărilor est-etice. Cu certitudine Constantin Noica avea dreptate
când vorbea despre trădarea de către vest europeni a marilor valori - cu absurdul, nonsensul și cinismul lor.
Personajele
principale din
romanul Patul lui Procust : Ladima – un
credincios idealist al adevărului , al iubirii
și dreptății sociale, un Fred Vasilescu
- tânăr bogat care refuză iubirea spre a nu-și pierde libertatea de mascul, doamna X
- o femeie devotată iubirii pure până la îmbolnăvire, Nae Gheorghidiu -
politicianul corupt, cinic
până la sadism, un butoi de
osânză și mocirlă, Emilia - o semi-prostituată –actriță închipuită,
precum și cele secundare, prietenii
lui Ladima ca Cibănoiu înclinat spre teozofie, Penciulescu și
Bulgăran - atei, materialiști, cinici și grobieni
sunt emblematice fiind identificate
în real în arealul mioritic. Sunt caractere bine
creionate, cu o mână
de maestru de Camil Petrescu.
Patul lui Procust nu este, cum mulți sunt înclinați a crede un pat în care, Emilia, o semi-prostituată, face sex cu Fred Vasilescu, ci este o surprinzătoare și inteligentă radiografie a societății românești, mereu amăgită prin întunecarea gândului și a vederii, cum spune Camil Petrescu, pervertită de standardelor imorale, ale unui Pat al lui Procust, impuse de clasa politică, renunțând, sub presiunea și persuasiunea aleșilor, la bunul simț și discernământul moral. Cine nu se aliniază standardelor imorale ale Patului este scos din social și nu mai are decât o singură alternativă - suicidul la care recurge Ladima și Fred Vasilescu.
Personajele
romanului reconstituie în mic societatea românească interbelică, cu nimic
diferită de ceea de azi, societate care se aliniază standardelor imorale
impuse de o clasă politică lacomă și perfidă pe care socialul o imită
cu o inconștientă lipsă de
luciditate, legitimând astfel impostura și hoția
în principalele și fundamentalele instituții
ale statului român - administrație, justiție,
cultură.
A fi un
om de litere în România contemporană înseamnă a fi un ilustru necunoscut. Cum să
pătrunzi dincolo de granițe,
când preocuparea celor
care patronează ICR –ul , în speță
al lui Patapievici a fost aceea
de a promova mediocritățile de gașcă sau platitudinile aurite de profitori ignari. Vest europenii astfel ne percep – drept
creatori de spirit mediocri.
Mai anxios și mai frust, Zaharia Stancu
exprima această deziluzie
mioritică prin unul din personajele din Pădurea nebună: „ În țara asta nimeni nu are nevoie de scriitori. Mai bine căcănar decât scriitor…” Prea sceptic și prea cătrănit personajul lui Zaharia Stancu. În țara asta mai sunt totuși și oameni care citesc.
Camil Petrescu se naște pe 9 aprilie 1894, ca fiu al lui Camil Petrescu, decedat înainte de ase naște
și al Anei( fostă Cheler) de profesie croitoreasă. „Scund, cu ochii de un albastru
pronunțat, spune Virgil Carianopol, Camil Petrescu nu vedea în trecere, aproape nimic din cele ce se
petreceau în afara lui.” Copilul, rămas fără tată, este crescut de familia subcomisarului de poliție Tudor
Popescu din Obor. Nici romanul Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război, nici Patul
lui Procust nu sunt tributare
modelului proustian, decât doar
sub aspectul metodei psihanalitice.
Romanele lui Camil Petrescu nu se lase
citite doar odată, ca o aventură cu o
femeie de o noapte, ci te recheamă, ca o femeie frumoasă, cu
magia lor, să le recitești mereu. Scriitorul
spune că literatura trebuie să se sincronizeze cu filozofia și știința
ei, teză pe care o
îmbrățișez cu toată inima, cu tot
cugetul și iubirea mea.
Piesele
de teatru - Jocul Ielelor, Suflete tari, Danton, rămân cele mai strălucite
pagini ale dramaturgiei românești, adevărate aventuri în lumea
ideilor.
Danton, una din piesele
cel mai greu de jucat, va fi pus în scenă la inițiativa actorului
Radu Beligan, director al
Naționalului, și efortul actorilor.
Problematica răscolitoare a
pieselor de teatru rămâne mereu
actuală. Asta pentru că scrierile lui Camil Petrescu sunt dragoste în
stare pură.
Vasile Anton Ieșeanu, 23 martie 2013, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu