La Iași, totdeauna vinerea vine cu o ispită. Pentru mine ispita de vineri e invitația poetului Emilian
Marcu la Casa cu absidă. Era gata să
scriu Casa cu aspidă, dar oare aș fi greșit?
Căci, dacă clădirea este
o nevinovată invenție arhitectonică romantica, reconstruită
între 1983-1989 pe o
veche clădire a familiei Kogălniceanu ,azi
sediul Uniunii scriitorilor
români, filiala Iași, scriitorii conviețuiesc ca într-o
casă cu vipere. Orgoliile
creatorilor de spirit sunt ca aspidele.
Majoritatea prezentă este formată din scriitori
consacrați cu multe cărți publicate.
Ajung primul. Pe hol nu e nimeni. Mă uit mai atent în jur și deodată văd
tramvaiele. Sunt pline cu scriitori moldavi. E înghesuială mare în tramvaie. În ultimul încerc să mă urc și
eu. Stau agățat pe scară.
Dau să
deschid ușile, dar toți
îmi strigă: Nu se poate, trebuie
să ai carte. Le-arăt cartea mea: Cum să scriu un eseu …
Îmi fac semn că nu-i de-ajuns. Trebuie două, trei, îmi arată din tramvai, unii, cu
degetele. Abia atunci ușile se vor deschide.
Sar din mersul tramvaiului
taman când a apărut poetul Liviu
Apetroaie cu soția.
Nu apucăm să ne salutăm când ne întrerupe Alexandru G. Șerban. Are în mână cartea Eternul
Esenin, pe care urmează s-o lanseze mâine.
Spune că are
mulți prieteni în Polonia. „E polonez?”
îl întreb pe Liviu Apetroaie. „Nu! E
basarabean. A emigrat după
război.” Mă uit cu atenție la
el și descopăr mai multe trăsături pan-slave
decât moldave - blond cu ochi
albaștri. E obsedat de Esenin. Eu știu că moldovenii de dincolo de Prut sun
obsedați de Eminescu. Cred că are mai mult sânge pan-rus decât moldav, de unde și
obsesia pentru Esenin.
Apare și scriitorul Emilian Marcu cu un ditamai ceaslovul în mână.
E ultima lui carte, o muncă de zece ani
- Vitrina cărților.
„Ești și dumneata aici” , îmi zice el. „Vă mulțumesc mult!” „Nu-mi mulțumi! Să cumperi cartea!”
„Ești și dumneata aici” , îmi zice el. „Vă mulțumesc mult!” „Nu-mi mulțumi! Să cumperi cartea!”
Merge în birou la Cassian Maria Spiridon, președintele USR - filiala Iași. „Să iau o carte”, se scuză Emilian.
Intrăm
în sala „Mihai Ursachi.” Poetul Mihai Ursachi îmi amintește de poemele : Flanela, Din reveriile domnului
R sau Eli, Eli… rămase în memoria mea de
lungă durată ca niște candele aprinse. Poetul
Mihai Ursachi a fost un rebel, un
dizident al epocii de aur.
La prezidiu doi necunoscuți. Aflu că unul
e poetul
Sterian Vicol. Un romantic întârziat, zic unii. Despre el s-a
dus vestea printre confrați că ar
fi un tip sonor, hazliu și iubitor de
petreceri. Se mai spune că iubește două lucruri
- poezia și femeia, drept pentru
care a
înființat revista Porto
Franco. De ce îmi amintește Porto Franco? Ei bine, de romanul Europolis
al lui Jean Bart, pe care l-am citit cu multă vreme în urmă.
Celălalt
e Ionel Necula, obsedat de Emil
Cioran, ca de o permanentă ispită. Și bineînțeles, primul din stânga e președintele filialei, poetul
Cassian Maria Spiridon.
Este Emil Cioran o ispită permanentă? Asta vrea să
ne inducă, în spirit, Ionel
Necula , cu Cioran în receptări epistemice. Autorul
ne dezvăluie existența unui Jurnal al lui Cioran, editat de Simone
Bouè la editura Gallimard și multe alte
comentarii ale străinilor despre
filosoful român.
Ei bine, mie nu-mi place Cioran. Nu-mi place încă de la prima carte pe care am citit-o - Pe culmile
disperării. Mi s-a părut a
fi țipătul unui adolescent întârziat și
teribilist. „Adevărul nu poate să existe;
există doar adevărurile vitale, organice, spermatice.”
Există doar
adevărul material și biologic? Eu cred că există
și adevărul spiritual. Cine-l
caută îl găsește. Negarea nu este cea
mai bună formă a gândirii, chiar dacă scepticii o susțin cu argumente filosofice. Nihilismul cioranian e
prea extremist. Nu-mi plac extremele, cu atât
mai puțin extremiștii.
Cioran e un ideolog al negării vieții umane. Omul este om; nu cred nici animalitatea, nici în sfințenia lui, ci în umanitatea omului.
Cioran e un ideolog al negării vieții umane. Omul este om; nu cred nici animalitatea, nici în sfințenia lui, ci în umanitatea omului.
A merge spre adevăr înseamnă a
merge pe calea de mijloc. Așa ne-a învățat Socrate să moșim adevărul. Și omul a dovedit că în pofida un rătăcirii extremiste s-a întors mereu
la calea de mijloc, care-i și calea adevărului.
Orgolioșii
au preferat fotoliile; am
remarcat această predilecție inconștientă a vanitoșilor. Și eu am preferat fotoliul. Fotoliul îți conferă
un aer aristocratic. Scaunul, un aer
proletar. M-am
așezat pe unul,
rămas liber, alături de poetul
Liviu Apetroaie.
Fotoliile sunt dispuse în sala „Mihai Ursachi” de jur
împrejur pe margine. A sta pe margine nu înseamnă a fi marginal, ci a
simula oarecum modestia, spre a fi remarcat.
În partea
opusă, într-un fotoliu, îl văd pe
scriitorul și scenaristul Mircea
Radu Iacoban. Stă ca un lup
singuratic într-o poziție ce vrea să
transmită prin mesajul trupului
oponența față de confrații din sală.
Îl
recunosc în centru, în partea opusă
prezidiului pe Adi Cristi, pe
numele real Rosentzveig Adrian,
patronul trustului de presă 24 de ore, autorul cărții de poeme Play back /
ființa lucrurilor (1983) și Psalmi
descalificați, apărută la Tel Aviv.
Este a 43-a carte!
Wow! Prolific ca autorii Bibliei,
un adevărat recordmen demn de Guinness
Book.
Pe scaun, în fața mea o
doamnă blondă cu câteva reviste Porto - franco, înghesuite în nelipsita geantă feminină. Revista Porto franco e fondată de poetul
gălățean Sterian Vicol. Aniversează
azi, la Iași, al 200-lea număr .
Îi cer o revistă
doamnei blonde. Îmi zâmbește
amabil și mi-o oferă. În vreme ce se țin
spiciuri despre Emil Cioran și Ioan Petrovici, doamna scoate
discret din geantă un flacon
de parfum și își trimite, tot
discret, două jeturi minuscule în zona
gâtului sub urechi.
Zâmbesc! Ce poate conține geanta unei femei?!... Totdeauna
un flacon de parfum. Femeia
trebuie să miroase plăcut. Ca o floare de primăvară. Surâde discret când vede că i-am observat cosmetizarea.
Aflu de la poetul Liviu Apetroaie că se numește
Catinca Agache și este director adjunct la Biblioteca „Gheorghe Asachi” și că este o iubitoare împătimită al lui Eminescu. Catinca Agache a parcurs poezia De
la Eminescu la Grigore Vieru,
ceea ce mă face admiratorul admiratoarei
lui Eminescu.
Pe scaun,
înapoia doamnei blonde, poetul Emilian Marcu pare
gânditor și detașat. Lângă mine ,
Liviu Apetroaie – poetul Alegoriilor sub papirus, Geometriei deșertului, Oglinzii sumare, așteaptă
nerăbdător să iasă într-o pauză la o
țigară.
Să nu-și plictisească confrații, gălățenii
scurtează discursul. La sfârșit,
prind și eu o carte cu Cioran și-l rog
pe autor să-mi ofere un autograf.
Citesc din
cartea lui Ionel Necula că Cioran, în culmea disperării, într-o vară( 31 iulie 1966) , la Talamaca(Ibiza-Spania), a fost tentat de abis și chemarea neantului.
După cum
scrie el în Caiete, ar fi fost o decizie pripită într-o noapte de
disperare insomniacă. S-a trezit pe la trei și a plecat pe țărm cu gândul la act sinucigaș. „Este
imposibil să iubești viața atunci când nu poți dormi, scrie el în Pe culmile
disperării. […] Acei care se sinucid aruncându-se în ape
sau de la etajele caselor , o fac desigur sub un impuls orb și o atracție nebună
înspre adâncimi. Cine nu s-a cutremurat la viziunea interioară a
scufundării lui în ape adânci, la senzația unei imersiuni nelimitate ,
evoluând înspre profunzimi marine, ca și cum ai vrea să fugi de lumină spre a locui
pe fundul oceanelor sau a mărilor, cine
n-a simțit lăuntric o împleticeală în aer, trasând arabescuri de o absurdă complexitate sau descriind vârtejuri ca o
pulbere cosmică, acela nu va pricepe
niciodată substratul atracției
teribile înspre neant, ce îndeamnă pe unii oameni la suprema renunțare. ”
Rămân o clipă perplex. E
oare o coincidență sau o viziune la ceea ce scria el încă în
1934, în Pe culmile disperării? Oare nu ar fi sunat mai plauzibil titlul În abisul disperării?
Cioran s-a așezat
pe una din stânci și a meditat adânc asupra vieții și morții. Dimineața( era într-o vineri), la
lumina zilei, a văzut Universul ireal de frumos. Toată disperarea i-a
pierit ca prin farmec. Ispita de a trăi a venit ca o consolare.
La Iași, vinerea vine mereu cu câte o ispită frumoasă
și ireală… ca o consolare…
Vasile Anton Ieșeanu, 29 martie 2013, Iași
Vasile Anton Ieșeanu, 29 martie 2013, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu