Faceți căutări pe acest blog

vineri, 5 aprilie 2013

Je suis garçon (fragment)



Într-o  zi călduroasă  de mai, într-o duminică dimineața, chemat  parcă de o forță  ocultă,           am abandonat laboratorul  meu de huhurez și am plecat  la o plimbare  pe jos. Pașii m-au purtat fără voia mea spre   grădina Copou. Am intrat  și,  auzind  undeva o  muzică deosebită, pe care nu o mai auzisem  până atunci,  o   muzică exotică, dacă se poate exprima prin  exotic    misterul și fascinația pe care o emana, am luat-o pe alee spre locul de unde venea muzica aceea  și am descoperit grădina  de vară  „Vânătorul”.  Am rămas o clipă descumpănit . Mai fusesem la „Vânătorul” cu ani în urmă   și  nu-mi plăcuse.   Eram gata să fac cale întoarsă, dar o  sete neobișnuită s-a declanșat parcă instantaneu.                                           Mi-am zis, hai azi să-mi ofer o scurtă pauză  și o  bere. Nu sunt băutor de bere, dar cum nu băusem  demult,  am  simțit  nevoia să beau o bere.  M-am așezat la o masă  mai retrasă  și am cerut o bere. Nu mult  timp  după  ce  m-am așezat cu berea în față  a intrat un tânăr  blond care s-a precipitat spre masa mea. „Asta  e masa mea preferată” mi-a zis el.                                                                                                         Am rămas oarecum intrigat, fiindcă la ora aceea  de dinainte de prânz erau suficiente   mese libere. Mi-am zis că e pus pe scandal  și am  dat  să mă ridic.„Nu,  zice el, rămâneți aici, la masa asta, eu trebuia să vă cer permisiunea să mă așez la masa ocupată  înainte de dumneavoastră. Am  vrut doar să vă atrag atenția că  sunt un client  vechi   și permanent   al „Vânătorului”  și  masa  la care v-ați  așezat  e masa mea preferată. Cine  se așează la masa mea  e prieten cu mine.  Așadar,   îmi întinse el mâna: să dăm mâna prietene! Eu mi-s  Nelu Mielu.                                                                                                                                     Numele dumitale   îmi pare cunoscut…,  Ieșeanu! A, da.., da..,  mi-amintesc ceva,  de pe Facebook. Pot să vă tutuiesc?  Zici că nu te formalizezi, fiindcă  formula  de politețe  impune bariere de comunicare și  face  uneori  vorbitorul nesincer? Asta înseamnă   că ești   un tip  cu  care se poate  comunica. Cine zice că există bariere între generații?                                                                                                                     Spui că ai un blog? Care-i  blogul dumitale? A, Filosofie și literatură?! Ciudat  cum   funcționează  comunicarea la nivelul  inconștientului! Aș crede că în   întâlnirea  această nu este pur  întâmplătoare, ci  programată.  Numele  meu    real nu e Mielu, dar  nici prenumele Nelu. Ție am să-ți mărturisesc. Numele meu adevărat este   Eduard. De ce mi-a dat numele acesta german, nu  știu! Eduard -  Straja comorii!  Are numele  un mesaj ascuns  cu  o  anume predestinare?  Eduard,  prinț englez, prizonier în turn? Poate fi numele  un jalon al sorții?!   Mama  mi-a zis  Nelu  Mielu. Că a zis ea  acum sunt  ca   mielul cel blând, știi dumneata povestea cu mielul blând care suge la mai multe oi.                                   
***
„De când tata s-a despărțit de mama  mă simt liber ca  o pasăre  scăpată din colivie.  Când  erau împreună eram constrâns  de reguli și  interdicții. Nu  știu de ce m-am apucat să  spun   povestea mea  unui  necunoscut  când eu nu am spus-o nimănui, nici măcar prietenilor. Poate  fiindcă  îmi   inspiri mai multă  încredere  decât  prietenii…                                                                                                                                                         Când erau  împreună casa noastră era un  iad. Acum sunt   ca Adam  în grădina raiului. Tata  și mama  duceau lupte   grele pentru  dominare în familie   -  cu strigăte, urlete,  înjurături,  imprecații și  blesteme.  Etichetări dintre cele mai savuroase  – bou  încălțat,  taur în călduri, curvarul dracului,  vacă  proastă,  balenă albă, minte-n colțuri, impotent afemeiat, curvă frigidă, obsedat sexual, idioata  dracului, sifilisul să  dea în tine și câte altele  făceau deliciul  vecinilor  și  spaima mea, dar  mai cu seamă   a soră-mii. Mama i-a tot repetat suroră-mii: „Poți să faci ce vrei Fana dar să nu faci ceva de care mai târziu să-ți fie rușine.” Dar soră-mea  nu auzea  ce tot îi repeta mama.  A făcut o adevărată  criză  de nervi când tata  și mama s-au despărțit. Imediat după  revoluție  mama nu a vrut să mai rămână cu tata.  A dus-o mama la un psihoterapeut, apoi a internat-o la  temuta  Socola. Colegii îi ziceau, prin spate, „socolista”.         Depresia a transformat-o  într-o balabustă rebelă. A fugit  de-acasă, a colindat pe  străzi, a ajuns  printr-un cartier mărginaș a   orașului   și  într-o noapte  și  a încăput pe mâna unor interlopi. Aceștia au ademenit-o  pe capră cu iarbă și alcool  și  i-au făcut educație sexuală.                                                                                                              Au   vrut  s-o ducă în Italia l-a produs – cum spun  ei,  dar mama  și tata  au   intervenit  la timp  și au  reușit  s-o scoată de sub  influența  lor, în pofida faptului  că  refuza să vină acasă. Până la urmă tata a convins-o.                                                                                                                                                                                        Cum făcuse  sex cu toți  trei cu acceptul ei,  mama   n-a avut  încotro, a trebuit să accepte compromisul.  Mai bine așa, că acum grasă cum e,  nu știu dacă o să  mai aibă parte de o asemenea iubire nebunatică!..   „Cum ai putut  fată, a  întrebat-o mama  să  accepți … așa în gură, tu care te  îngrețoșai când erai mică,  când  încercam să-ți scot vreun obiect pe care  îl băgai  gură. Soră-mea Fana doar  rânjea tâmp.                                                                                                                                                                                                E u  am  rămas  indiferent  și sănătos  bine mersi   la drama familiei. Despărțirea alor nu  m-a afectat  negativ ca pe soră-mea. Dimpotrivă! Scăpasem  de țipetele lor  care mă  exasperau și  începuseră să mă sponsorizeze en gros.   Îmi   trecuse prin minte  să-i înregistrez  pe   Maiak-ul rusesc  și  să mă duc să-i  reclam  la  partid, să le facă   instructorul terapie de  cuplu.  Nu m-am dus, nu din lașitate , ci fiindcă îmi repugnă să fiu spion și  informator. Unii nu s-au dezbărat nici acum, după revoluție, au rămas  cu această  vocație. Pe un coleg,   pe  care l-am prins că  era informator  i-am   aplicat corecție, fără să știe cine l-a altoit. Spui că lupul își schimbă părul dar năravul ba. Colegul a dispărut,  a schimbat facultatea.                                                                            Când  mama și tata erau  împreună, mama  îmi  dădea bani  de buzunar cu țârâita.  Nu că nu ar fi avut  că  amândoi câștigau bine, dar  mama  avea  niște principii draconice – anume  să nu dai bani pe mâna copiilor decât minimul necesar   să nu se învețe cu banul nemuncit. Acum  mama  cred că nu mai e nevoie să aplice acest  principiu  că-s matur, zice ea și  pot s-mi administrez viața singur.  Salut totuși  efortul  alor mei, acum când  sunt student, de a-mi fi cumpărat  o garsonieră.  Pot să duc   o viață de   boem, deși nu-s  un boem autentic.  Un boem autentic ar putea fi asemuit cu un măgar, dar eu sunt o corcitură  între  mânzoc  și măgar, adică catâr,deși am fost  făcut măgar.                                                                                                   Eram mereu în pană de pitaci. Așa le spunea  bunica: pitaci.   „I-a să-ți de bunica un pitac.”  Și bunica îmi dădea o sută de lei din mica ei  pensie de ceapistă. Dar pe la bunica mergeam rar, doar atunci când  sunt  în  mare criză de lovele. Și-apoi să mă duc la țară pentru o sută de lei. Nu știu de ce simt o repulsie față de   tot ce-i îmbătrânit  și vetust.  Nu, nu mi-o lua ca o aluzie  indirectă. Bunica are aproape  90 de ani. Nu, nu sunt un snob care  mă dau în  vânt după tot ce-i nou, dar voiam să-ți  motivez de ce o  vizitez  pe bunica atât  de rar. Cu dumneata e alt  complex conjunctural;  e ca  și cum ar  fi  o    întâlnire  întâmplătoare  între discipol și învățător, fiindcă nu avem  altă relație decât  comuniunea de idei  sau  disputa  filosofică.  Cu bunica nu puteam  discuta filozofie, iar  plângerea ei   tristă  și  tărăgănată, că Dumnezeu a uitat s-o mai ia  la El,  îmi face și mai  mult  rău. Nu știu  cred că  sufăr de angoasa morții,  nu mă pot împăca cu ideea că voi muri cândva.                                                                                                              Când în sunt în lovele  mă  simt  eliberat de  toate  constrângerile  sociale. Dacă vreau, uite pot să   urinez acum,  aici  în paharul  acesta  de bere. Ce crezi c-o să-mi facă?! O să le plătesc deranjul și faptul că m-am exhibat  în public. Zici că-i un gest odios, că doar tinerii infantili, fac gesturi teribiliste? Eu când vreau să urinez, urinez  d-le.  Nicușor  prințișorul   urina în farfuriile cu stridii ale generalilor și-i  punea apoi să hăpăie  și ei se executau,  iar ceilalți îi aplaudau   geniala-i  faptă. În fond, generalii aceia erau niște  ordonanțe  ceaușiste  care l-ar  fi șters și la fund pe prințișor, ca să-i intre în grații. Bleah! Mi-e greață Ce otrepe!                                                                                                                                                                                   Înainte puterea făcea  banii,  le dădeau privilegii, de aia   îi pupau și-n  fund pe ceaușești,  acum banii  fac  puterea. Nu sunt obsedat de bani, dar am o obsesie, o  imagine…   Spui că tinerii, în general cei lipsiți de educație  se manifestă teribilist … Bla!...Bla!... Bla!...    Mă întrebi de ce folosesc expresiile astea?  Nu știi de noua limbă a internetului, o limbă  pidgin, derivată din engleză?  Ziceai că ești  internaut, că ai blog? Trebuie să   fii la curent  cu limbajul  virtual, altfel devii  un scriitor perimat; neolimba virtuală este eminamente  denotativă  -   fără echivoc, precisă, clară , directă, frustă,  adesea licențioasă. Limbajul  virtual  se impune  în comunicare ca o limbă pidgin     în acest  Turn Babel, numit Internet   și va evolua spre   o limbă universală și gramatici noi.  Poezia, dar mai cu seamă  proza trebuie să se adapteze noului limbaj elementar, sărac în metafore, dar bogat în idei. Subiectul trebuie să fie „brut”, neprelucrat, chiar dacă este  unul mediocru.                                                                                                                                                                   Patronul  n-o să vrea  să piardă un client fidel și cu bani ca mine, mai ales pe criza asta.  Când  sunt  în  bani, și de când  mama s-a despărțit de tata, slavă Marelui Anonim, sunt permanent  bani, îmi pot permite orice.  De pildă  să urinez  și contra vântului… Ei nu, spun așa ca o metaforă, adică aș urina contra puterii …,    am văzut pe unul beat care  locuia  la parter, avea  fereastra deschisă  și  lălăia o melodie de bețiv.  O doamnă care locuia  deasupra lui, deranjată de bețiv, l-a apostrofat, iar el  încerca s-o scuipe.        M-am pișat pe mine de râs. Cum să scuipi  în sus?  E ca și cum ai urina contra vântului. Scuipând   în sus  scuipa tot pe el. Și m-am  întrebat cum să scuipi contra overclass,deși îți vine adesea să scuipi? Vezi,   e o imposibilitate din cauza gravitației. Îți  înghiți scuipatul sau flegma.  Ei, acolo  sus, sunt  imponderabili și inaccesibili.                                                                                                                                                    Nu că m-aș scălda în bani, dar am suficienți să-mi permit o  mică  sfidare socială. La șaptesprezece ani, când s-au despărțit ai mei   am dat de gustul banului, a banului nemuncit evident  și  de-atunci am simțit ce înseamnă   la dolce vita.                                                                                                                           Zici că   mă  pozează careva  și apar prin ziare sau pe internet.  Meh! Îmi fac reclamă gratuit… Paparazzi de al tabloide  sunt  în stare să  te pozeze și când faci dragoste cu nevasta. Transparență democratică, dar până unde? Observ fascinația exercitată de  Mireasă pentru fiul meu. Intimitatea exhibă, devine spectacol. Până unde impudoarea?                                                                                                                                     N-am să mă exhib,   nu pentru că sunt prea lucid acum , adică  nu sunt atât de beat  încât să-mi anulez   funcția de om și să devin  animal , nu pentru că nu mi-ar sta în caracter ci   pentru că  nu-mi place exhibarea. Am vrut să-ți  transmit ce poate să facă omul  actual. Afirmi  că  noile generații, de după optzeci și nouă, și-au schimbat  modul  de viață, de gândire  -  de  la refularea tiranică, la exhibarea libertină, de la „nu putem avea totul” la „totul vă e permis”, îndeosebi  perversiunile. Această libertate aproape totală determinată de  știință și tehnologie, sincronă  cu  morala a redus la minim interdicțiile.                              Noua dezordine a născut  o nouă psiho-cultură  - anume  aceea a experimentării erotice fără limite  și a   exhibării fără rușine.  Exhibarea devine o propensiune, un comportament natural.                                        Poeți, scriitorii, în general oamenii de artă s-au adoptat  acestei  orientări  culturale.  Noua direcție constă în exhibarea sexului   și a perversiunilor  în poezie proză și  artele plastice.  Cinematografia actuală este dominant exhibiționistă.   Oamenii cu bani se exhibă  urinând  pe cei sărmani. Și la noi  oamenii cu bani sunt de regulă politicienii. Într-o cultură a exhibării  iresponsabilitatea  mioritică  endemică capătă forme aberante. Este posibil ca acest progres să ne afunde  până la gât  în mocirla hedonistă, dar acesta  este  trend-ul psiho-cultural și este  de neoprit. Copiii, aflați la vârsta  pubertății sunt deja maturi  în privința eroticului.  Începerea vieții sexuale a coborât tot mai jos  pe scara vârstei   biologice. Unii  mărturisesc  că la doisprezece ani  umblă cu fete și fac  și „prostii„.  Fetele.  devenite atât de ușor accesibile., nu mai sunt interesante erotic.  O acțiune  izolată  este fără îndoială  reprimată, interzisă, dar imitația colectivă  e o nouă plăcere.  Nu va trece  mult și  vom afla că și ultima redută a interdicției  morale – pedofilia a căzut  asaltului  haosului erotic.  E o viziune apocaliptică… , bleah!                                                               

Vasile Anton Ieșeanu, 5 aprilie  2013, Iași
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu