Cartea mea ..., Cum să scriu un eseu..., doar cu 15 lei o poți avea. Comandă acum! Comandă cinci exemplare pentru doar 50 lei. Trimite comanda pe email:antonvasileiasi@gmail.com
Moto: ,,Dacă moartea
e sfârşitul neechivoc şi
definitiv al existenţei, se pune
întrebarea dacă e un lucru rău să mori’’?
Thomas Negel
Din povestirile Mariei:
,,Cred că aveam vreo şapte ani, eram, dacă îmi aduc bine
aminte, în clasa întâi când am conştientizat moartea. Nu mai ştiu de unde îmi
venise ideea asta. Poate am văzut vreo
înmormântare, poate am discutat cu vreo colegă căreia îi murise mama…, poate am
visat, poate am avut un coşmar… . Nu-mi
amintesc cu precizie. Ce îmi amintesc este faptul că m-a obsedat o săptămână de
zile. Îmi ziceam: dacă tot murim ce rost mai are să trăim? Cu trecerea timpului
am uitat treptat de această obsesie a morţii’’.
La o vârstă un pic mai mare, la zece ani, filosoful spaniol Fernando Savater,
la fel ca Maria, în una din angoasele copilăriei, conştientizează şi el moartea
,, şi eu o să mor’’. Dacă Maria a conştientizat-o, la doar şapte ani, e
încă o dovadă că fetele se maturizează, cu cel puţin trei ani, înaintea
băieţilor. Conştientizarea propriei morţi, spune filosoful spaniol, ,,a fost
momentul în care, în sfârşit, am început să gândesc’’. Certitudinea
personală a morţii, afirmă în continuare Fernando Savater ,,ne umanizează,
ne transformă în oameni adevăraţi, în muritori’’ (Fernando Savater -
Întrebările vieţii, Ed. Arc, Bucureşti, 2000, p.27).
Plotin a realizat această conştientizare, la vârsta de opt
ani, când mergea la dascălul lui de
gramatică: ,,se ducea la doica lui şi îi dezvelea sânii, dând să sugă;dar
spunându-i-se într-o zi că este un copil rău,i s-a făcut ruşine şi a
renunţat’’(Pierre Hadot - Plotin sau simplitatea privirii, p. 142).
De aici rezultă două concluzii: prima - momentul
conştientizării morţii coincide cu ieşirea copilului din starea edenică, când copilul mănâncă din pomul interzis (a se
vedea că acest moment nu are nicio conotaţie sexuală cum ne-a făcut să credem Sf. Augustin şi după el,
toţi teologii; sau poate are, numai
ideea în care acest moment
coincide cu pubertatea); a doua - începerea
formării raţiunii şi a
discernământului moral.
Formarea raţiunii înseamnă cunoaşterea şi
decelarea binelui şi
răului. A doua concluzie este că, la fete, momentul
acesta este trăit înaintea băieţilor, cu unu până la trei ani. Prin urmare, faptul că
Eva a mâncat mai întâi, îndemnată de şarpe
(a se vedea în şarpe efectul puberal) denotă că mitul biblic afirmă un adevăr biologic, anume că fetele se
maturizează psihomental înaintea băieţilor.
Femeile nu
îşi pun probleme filosofice, de
genul, dacă viaţa are sens sau nu. Ele o trăiesc pur şi simplu. Şi o
trăiesc mai altruist decât
bărbaţii, dedicându-se creşterii şi
educării nepoţilor. Totodată ele consumă, în general, droguri uşoare -
alcool, cafea, ţigări în
cantităţi mult inferioare bărbaţilor (în
general, jumătate din cea consumată de bărbaţi).
Din aceste considerente şi din altele, femeile trăiesc, în
medie, cu 5-10 ani mai mult decât bărbaţii. Sensul
vieţii este dat de un scop, de o ţintă pe care vrei s-o atingi - profesiunea
aleasă, creşterea şi educarea copiilor,
realizarea socială, căsătoria sau renaştere spirituală, ca în cazul lui
Tolstoi.
Apoi, după ce scopul a fost atins, ce mai e de făcut? Acum
nu mai am nici un scop şi nu-i mai găsesc vieţii vreun sens. Parcă nici
mâncarea nu mai are gust. Ce îmi mai place este doar cafeaua şi ţigara, dar nu
ştiu dacă acestea sunt plăceri, dacă nu cumva am devenit dependent de aceste
vicii şi dacă nu le identific drept plăceri.
Nu mai sunt plăceri, au devenit un fel de automatism, o
dependenţă de aceste droguri: cum mă scol îmi fac cafeaua şi îmi aprind ţigara.
Dependenţa de ceva sau de cineva să fie toată filosofia vieţii? Acum au apărut
nepoţii.
Ocuparea timpului cu creşterea şi educarea lor mi-a creat o nouă
dependenţă de viaţă. Le sunt absolut necesar, ies la plimbare
în parc sau la locurile de joacă. Dar după ce vor creşte şi nu vor mai
avea nevoie de mine, ce-am să fac?!... O să-mi aştept moartea?! Nu trebuie s-o aştept!
Moartea vine totdeauna pe neaşteptate….
A fi util până în ultima clipă a vieţii este adevărata trăire a ei.
Iuvenal afirmă că ,,bătrâneţea este mai îngrozitoare
decât moartea’’, dar nu specifică de ce este mai îngrozitoare decât moartea. Ea este mai îngrozitoare decât moartea pentru
bătrânii bolnavi, îndeosebi
pentru cei bolnavi de
degenerescenţă mintală (Alzheimer) sau
alte boli incurabile.
Pentru un
bătrân sănătos fizic şi mintal, bătrâneţea este un stadiu de tranziţie spre o nouă libertate,
nu-i doar antecamera morţii. Cel mai îngrozitor lucru
nu este moartea ci pierderea minţii. Socrate afirma că: ,, cea mai
mare nefericire ce poate lovi un om este
aceea de μισόλογος,’’ (Lev Şestov -
Noaptea din grădina Ghetsimani, p. 470). Poţi să pierzi tot, avere, glorie, părinţi, fraţi surori, copii,
patria, toate acestea nu înseamnă nimic, dar dacă aţi pierdut raţiunea
sau renunţaţi de bunăvoie la ea (alcoolicii şi cei ce se droghează) ai pierdut totul.
Iov a pierdut totul - avere, copiii, a fost lovit
de boli, dar nu şi-a pierdut credinţa şi
mintea. Iov îşi blestema ziua în care s-a născut, dar nu a abdicat de la credinţă şi mintea lui în pofida
nenorocirilor nu a luat-o razna. Nu
ne putem controla mintea; mintea
este aceea care ne controlează pe noi.
Nu putem şti când mintea o ia
razna. Depresivii nu-şi pot conştientiza nevroza (decât în cazuri excepţionale,
spre exemplu cum sunt medicii profesionişti), cu atât mai puţin psihoticii.
Mulţi, mai ales dintre nevrotici, nu găsesc vieţii vreun sens. Dar viaţa nu are sens dacă nu-l găsim
noi. Ar însemna să admitem
viziunea absurdă că, moartea este ţinta vieţii. Poetul-filosof Lucian Blaga
recomanda tinerilor să găsească ,,un înţeles vieţii’’.
George Coşbuc, care vedea
viaţa drept o luptă, recomanda la fel: ,,Iar de n-are scop viaţa / fă să aibă clipa scop’’. Viaţa
este scumpă şi frumoasă când ne luptăm cu greutăţile ei, nu când trăim la dolce
vita. Momentele cele mai fericite din viaţa omului sunt acelea când omul realizează, prin capacităţile sale mintale şi
fizice, prin propria sa muncă ceva util celorlalţi, când iese învingător
dintr-o încercare dramatică a vieţii, când îşi aduce aportul creativ în lume. A lăsa moştenire
o cât de mică creaţie spirituală, reprezintă adevăratul sens al vieţii. Cantonarea în materialitatea
instinctuală a lumii înseamnă nimicnicie şi abrutizare.
In Mitul lui Sisif, Albert Camus găseşte absurdul vieţii în
faptul că lumea, adică societatea nu
reuşeşte să satisfacă nevoia de sens a
individului. Dar de ce societatea, lumea, Universul trebuie să dea sens vieţii
noastre? Dacă acceptăm ideea că Dumnezeu
ne-a creat după chipul şi asemănarea sa
şi dacă cunoaşterea ne-a făcut egali cu
El, atunci de ce aşteptăm ca Universul, lumea să dea sens vieţii?
În această
situaţie noi trebuie să dăm sens
vieţii. Chiar de nu am fi fost creaţi de
un zeu, dacă am fi evoluat din maimuţă, faptul că avem minte, voinţă şi liber arbitru, ne conferă, spre deosebire de
oricare alte vieţuitoare, această aroganţă divină, de a da noi înşine sens vieţii. Din aceste considerente, nu putem să
subscriem viziunii lui Camus şi cu
atât mai puţin sofisticii lui Thomas Negel, anume: ,,ceea
ce facem acum nu va mai conta peste un milion de ani’’(Thomas Nagel - Veşnicie
întrebări, p. 29).
Contează foarte mult ce facem, aici şi acum, pentru omul de peste un milion de ani.
Altfel, nu ar mai conta nimic din trecut
şi din istoria omenirii. Dar contează,
foarte mult, idealul, pentru noi înşine.
A trăi pentru ceva, respectiv, a avea un
ideal (unii pot trăi pentru bani, mâncare, distracţii facile, dar e un
drum înfundat) sau pentru cineva (o mare iubire) e ceea ce dă sens vieţii
umane. Cel
mai important lucru e să trăieşti pentru un ideal (un ideal, nu o utopie). Un ideal poate fi scopul suprem spre care se îndreaptă asiduu, perseverent o
conştiinţă prinsă într-o activitate creatoare.
Adler a descoperit
sensul vieţii în ,,sentimentul
de comuniune socială’’. Acest
sentiment se naşte cu deosebire în ritualuri. Ritualul este
văzut de vechii greci ca fiind
una din cele patru nebunii divine. Alături de nebuniile profetice, poetice,
erotice, Socrate o numeşte nebunia ,,iniţiatorului întru misterii’’ (Anton I
Adămuţ), ,,nebunia rituală’’ (Dodds). Este o nebunie ce vine de
la zeul Dionysos. În ritual, în
sentimentul de comuniune socială, simţi
cu adevărat trăirea vieţii. Nebunia
rituală este un admirabil exerciţiu de
comuniune socială. Regimurile
extremiste de dreapta (fascismul) sau de stânga (comunismul) au excelat în
aceste ritualuri, ceea ce-i conferea individului un sentiment de
apartenenţă la un grup, de apărare în faţa angoaselor existenţiale şi-i dădea
iluzia, de sens al vieţii, individului anxios. Deşi,
democraţia este regimul politic ce corespunde cel mai bine mentalului uman, are
mari defecte psihologice, le-aş numi, prin promovarea
unui profund şi puternic individualism
de anvergura supraomului lui Nietzsche şi absenţa
ritualului de grup. Absenţa ritualului diminuează
sentimentul de comuniune socială,
dezvoltă anxietăţile, nevrozele şi
amplifică sentimentul acut a lipsei de
sens vieţii.
În democraţie, singurele organizaţii, care practică
ritualuri, sunt lojele masonice, biserica şi discotecile. Deşi există, la tineri îndeosebi, o asociere de grup, absenţa
ritualului de coagulare, fac grupurile rapid dezintegrabile. În această situaţie,
tinerii se simt abandonaţi, nu găsesc sens vieţii şi devin vulnerabili, gata
oricând să cadă pradă viciilor, drogurilor, (mai nou etnobotanicilor) şi
perversiunilor sexuale.
O aspiraţie
excesivă (care depăşeşte capacităţile financiare, fizice, psihice
mintale), conduc inerent
la eşec. De regulă, eşecul generează nevroza şi implicit sentimentul
absurdului. Idealul, pentru om, poate fi faima, plăcerea, distracţia, luxul,
triumful sau simpla supravieţuire, dar
omul a fost predestinat cunoaşterii şi, adevăratul ideal îl găsim în cunoaştere
şi muncă.
Viaţa e un fenomen biologic
serios, nu doar la dolce vita, dar nimeni
nu poate renunţa la spiritul
ludic, la momentele de distracţie. Calea de mijloc e cel mai bun şi mai eficace
panaceu pentru minte, inimă şi cuget. În
aceasta constă, de altfel, şi selecţia naturală la oameni. Extremiştii
vieţii, fanaticii muncii sau depravaţii,
ies inerent din calea de mijloc şi din uman şi suportă consecinţele excesului.
A conştientiza moartea înseamnă a filosofa, iar a filosofa,
după Platon, înseamnă: ,,a te pregăti pentru moarte’’ (Phaidon). Eu am
altă viziune asupra gândirii: cu adevărat începem să gândim, nu când
conştientizăm moartea, ci când începem să iubim, când ne îndrăgostim.
Gândirea este legată nemijlocit de Eros şi de viaţă şi nu
de moarte. Dar poate că moartea e momentul când începem cu adevărat să iubim.
Cei care au trăit ELM (experienţe la limita morţii) şi-au reevaluat atitudinea
etică faţă de aproape, ca şi când învăţătura lui Isus, iubeşte-ţi aproapele ca
pe tine însuţi, le-ar fi fost implantată în acele momente de moarte clinică.
Ne putem imagina propria noastră înmormântare? Stephen
Covey ne propune un asemenea exerciţiu, adică să începem viaţa cu gândul la
final, spre a ne face conştienţi de zădărnicia acumulării de averi: ,,Cineva
a întrebat pe altcineva la moartea unui prieten comun: <<Cât a lăsat? A
lăsat totul>>’’ (Stephen Covey - Eficienţa în şapte trepte, p. 84).
Primul care a scris despre moarte
a fost Epicur. Cine altcineva putea să scrie decât un filosof al plăcerii.
Recuzând mocirla hedonistă, care, conform şcolii hedoniste ar duce la suicid,
Epicur susţine că viaţa plăcută constă în preponderenţa plăcerilor
katastematice, ce pot fi prelungite la infinit, (pe care noi le identificăm cu
plăcerile spirituale), asupra plăcerilor kinematice - plăceri senzoriale
trecătoare.
A căuta plăcerea şi a fugi de
suferinţă, aceasta e morala epicuriană. Dar filosoful
grec se referă la plăcerile
spirituale. A alerga după plăceri senzoriale - băutură, mâncare, sex, chiar
dacă nu conduc la suicid, conduc, inerent, la moarte prematură (care-i tot o sinucidere din excese bahice sau
pantagruelice). Desăvârşirea
plăcerilor înseamnă, ca în alte filosofii etice greceşti, a atinge ataraxia, o
înţelegere superioară a vieţii, moment ce induce starea de linişte şi
imperturbabilitate; aceasta, după greci, ar fi cea mai înaltă formă de fericire
şi adevăratul obiectiv al viţeii. Ataraxia impune stabilirea limitelor vieţii,
eliminarea fricii de moarte, renunţarea la dorinţele inutile şi la falsele
satisfacţii. Epicur în Scrisoare
către Meneceu, susţine că, ideea
morţii, (pe care numai oamenii o conştientizează), nu trebuie să ne facă să renunţăm la fericire şi la
plăcerile vieţii.
Dar ataraxia,
după cum a dovedit, Ion Biberi, în studiul său Thanatos, această forma mentis,
pretinsă de vechii greci şi de Epicur că ar fi apogeul plăcerilor, se
instalează, cu adevărat, doar la cei care trăiesc sau au trăit experienţa
morţii: ,,Inerţiei din epoca anterioară i-a urmat un calm lânced, o dorinţă
de repaus, o groază de efort şi de mişcare’’ (In Biberi - Thanatos, p. 51). La
Epicur, ataraxia înseamnă, în plus, cultivarea prieteniei. Adunând în grădina
lui adepţi, Epicur a găsit cel mai bun remediu împotriva singurătăţii -
cultivarea prieteniei. La
tinereţe, prieteniile se leagă lesne, dar la bătrâneţe, oamenii nu se mai
vizitează decât doar din interes sau dacă, asemenea lui Epicur, deschid o
şcoală de filozofie.
Plotin,
în ultima parte a vieţii, suferind fiind, era ocolit de discipoli şi de
prieteni. Încercarea lui Epicur de a ne împăca cu ideea morţii, (Scrisoare
către Meneceu) şi de a ne elibera de teroarea ei, cum că: ,,moartea nu
înseamnă nimic pentru noi’’, nu are darul de a ne linişti: moartea nu doar
că ne privează de plăceri, pe care numai viaţa ni le poate oferi, dar moartea
înseamnă şi sfârşitul a toate, intrarea noastră în neant.
Heidegger ne îndeamnă să gândim moartea ca un orizont, iar profesorul american Stephen R. Covey ne propune să începem cu gândul la final şi să ne imaginăm propria moarte. În fond, în această mişcare veşnică în spirală a vieţii, ca o istorie ce se repetă, fiecare individ nu reprezintă mai mult decât reprezintă o secvenţă din codul genetic, o infimă informaţie pierdută în eternitate. Din aceste considerente, moartea este un rău. Dar când existenţa devine o povară pentru alţii, moartea poate fi o izbăvire. Cu cât îmbătrânim mai mult, cu atât devenim o povară pentru familie şi pentru societate. Dar, de ce ne gândim la moarte, când conştientizăm că este răul cel mai mare al lumii? Spinoza o respinge vehement: ,,Un om liber, la nimic nu se gândeşte mai puţin decât la moarte, iar înţelepciunea lui nu este o meditaţie despre moarte, ci despre viaţă’’. Şi totuşi, oamenii simpli, ţăranii noştri, când se apropie de limita biologică, conştientizează moartea şi se pregătesc minuţios pentru final. De aceea, respingem acest optimism al lui Spinoza; fiecare vârstă îşi are obsesiile ei. Copiii nu conştientizează moartea sau, ca în povestirile Mariei şi scrierile lui Fernando Savater, doar unii o conştientizează. Tinerii trăiesc atât de plenar sentimentul de comuniune socială, în cercul de prieteni, încât arareori, doar unii izolaţi, conştientizează limitele vieţii.
Heidegger ne îndeamnă să gândim moartea ca un orizont, iar profesorul american Stephen R. Covey ne propune să începem cu gândul la final şi să ne imaginăm propria moarte. În fond, în această mişcare veşnică în spirală a vieţii, ca o istorie ce se repetă, fiecare individ nu reprezintă mai mult decât reprezintă o secvenţă din codul genetic, o infimă informaţie pierdută în eternitate. Din aceste considerente, moartea este un rău. Dar când existenţa devine o povară pentru alţii, moartea poate fi o izbăvire. Cu cât îmbătrânim mai mult, cu atât devenim o povară pentru familie şi pentru societate. Dar, de ce ne gândim la moarte, când conştientizăm că este răul cel mai mare al lumii? Spinoza o respinge vehement: ,,Un om liber, la nimic nu se gândeşte mai puţin decât la moarte, iar înţelepciunea lui nu este o meditaţie despre moarte, ci despre viaţă’’. Şi totuşi, oamenii simpli, ţăranii noştri, când se apropie de limita biologică, conştientizează moartea şi se pregătesc minuţios pentru final. De aceea, respingem acest optimism al lui Spinoza; fiecare vârstă îşi are obsesiile ei. Copiii nu conştientizează moartea sau, ca în povestirile Mariei şi scrierile lui Fernando Savater, doar unii o conştientizează. Tinerii trăiesc atât de plenar sentimentul de comuniune socială, în cercul de prieteni, încât arareori, doar unii izolaţi, conştientizează limitele vieţii.
Maturii
sunt prea prinşi în mrejele plăcerilor kinematice şi katastematice să o
conştientizeze. Când omul se apropie de
vârsta a treia sentimentul lui Thanatos devine covârşitor. Or, singura salvarea
în faţa acestui sentiment copleşitor este cultivarea prieteniei. A rămâne
singur în faţa lui Thanatos, când acesta pune tot mai mult stăpânire pe
conştiinţă, înseamnă a trăi angoasele înspăimântătoare ale morţii. Viaţa e un
film care se apropie de Sfârşit.
Depănarea amintirilor cu un prieten face bătrâneţea
suportabilă. Cu toate acestea, pe patul de moarte, nimeni nu-ţi poate alina
anxietatea morţii iminente, nici chiar prietenii. Deşi înconjurat de prieteni,
Aldous Huxley se foloseşte de o doză de mescalină, spre a face trecerea, dincolo, mai uşoară. Cu toate acestea,
spaimele morţii nu-l ocolesc, cel puţin asta subînţelegem din cele descrise de
soţia sa Laura, în This Timeless Moment: A Personal View of
Aldous Huxley: ,,Buza de jos a început să se mişte ca şi cum s-ar fi
luptat să respire.[…] Tremurul buzei de jos a durat puţin şi a părut să
reacţioneze perfect la ceea ce spuneam. […].Tremurul a încetat, respiraţia a
devenit tot mai lentă şi n-am mai
văzut nici un semn de
contractare, de zbatere. Atât doar, respiraţia a devenit tot mai lentă…’’
(Stanislav Grof - Călătorie ultimă (dincolo de frontierele morţii, p.505-506). Este
viaţa, chiar şi pentru reversul plăcerilor existenţei, preferabilă morţii?
Răspunsul îl dă eroul grec, Ahile. La invocarea spiritelor de către Ulise,
falnicul erou îi mărturiseşte că ar prefera să fie, în lumea asta, ultimul
porcar, decât erou în lumea lui Hades. Dar cu siguranţă, cel care exprimă
această aserţiune este Homer (nu Ahile), fondat pe spiritul raţionalist grec.
Aşadar, viaţa eternă, poate fi o şansă a decodării ADN-ului uman. Viaţa eternă de dincolo este sau poate
fi o
fascinantă iluzie. Viaţa trebuie
trăită, la maxim, aici şi acum.
Reuşita vieţii eterne, aici pe Pământ, ne poate vindeca de iluziile
vieţii eterne de dincolo.
Dacă lumea de dincolo nu există, ci e doar o iluzie,
indusă de religii, de anxietatea existenţială şi angoasele morţii, de ce murim
cum murim, căci fiecare murim după cum am trăit, adică, după cum ne este
sufletul?
Bibliografie:
1.
Fernando Savater - Întrebările
vieţii, Ed. Arc, Bucureşti, 2000
2. Pierre Hadot- Plotin sau
simplitatea privirii, Ed.Polirom, Iaşi, 1998
3.
Platon
- Phaidon
4.
Lev
Şestov – Noaptea din grădina
Ghetsimani (Privilegiaţii şi dezmoşteniţii istoriei, Ed. Polirom,
Iaşi, 1995
5.
Anton
I- Adămuţ - Seducţia ca spaţiu al
cenzurii, Ed. Junimea, Iaşi, 2004
6.
E.
R. Dodds – Grecii şi iraţionalul, Ed. Polirom , Iaşi, 1998
7.
Stephen
Covey – Eficienţa în şapte trepte, Ed. Allfa, Bucureşti, 2000
8.
In
Biberi – Thanatos, Ed. Curtea Veche, Bucureşti,2000
9.
Stanislav
Grof - Călătorie ultimă - Dincolo de frontierele morţii,
Ed. Elena Francisc, Bucureşti,2007
Vasile Anton Ieșeanu, 8 august 2014, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu