Faceți căutări pe acest blog

marți, 14 decembrie 2021

De ce nu a luat Nichita Stănescu premiul Nobel pentru literatură?...

  




 Moto : „Guvernanții uită că o țară se ridică prin cultură, ceea ce nu însemnă numai artă, ci educație, învățământ, angajament social; nu trebuie uitată nici infrastructura care sunt venele (și arterele) unei societăți productive. În astfel de condiții nu pot spune încă dacă politica îndru- mă țara spre o direcție bună!”  [...]   De ce pentru literatura română nu s-a acordat încă premiul Nobel?

Ba, s-ar fi acordat dacă scriitorii nu ar fi fost atât de orgolioși! Au fost, după cum bine știți, mai multe propuneri pentru nominalizare, dar unul îi tăia mereu altuia craca… Dacă unul este bun atunci vin nouă și-l sapă, la noi în Vest cel puțin, dacă unul este bun vin alți nouă și-l sprijină. Chiar și în alte țări din Est este la fel ca în Vest, dau doar două exemple: în Ungaria are Imre Kertész premiul Nobel pentru literatură, în Polonia Henryk Sienkiewicz, Władysław Reymont, Isaac Bashevis Singer, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska premii Nobel pentru literatură… adică? Sunt mai buni, scriu mai bine? NU! ”  Christian W Schenk ( sursa : https://valcealiterara.ro/  INTERVIU CU AMBASADORUL LITERATURII ROMÂNE ÎN GERMANIA, DOCTORUL SCHENK)

 Vasile Anton Ieșeanu: Christian W. Schenk! Admirație pentru efortul promovării culturii române în Germania. Atâta veme cât bugetele mult prea umflate pentru armată și servicii, prea umflate pentru a cumpăra rachete expirate moral și fizic, nu vor fi transferate la educație, sănătate, cultură; atâta vreme cât politicienii (fii și fiice de foști activiști și securiști, resetați în farisei democrați) se vor erija în impostori - „oameni de cultură” , profitând după bunul plac de bugetele grase, România nu doar că va bate pasul pe loc în ceea ce privește educația și cultura în competiția globalizării, dar riscul este cu mult mai mare - dispariția ca neam și țară. Așa văd eu viitorul României - un sceptic precum Hans Vahinger și un pesimist precum Schopenhauer.Cred că știți despre fenomenul cultural din America latină, când unele state latino-americane au exportat masiv cultură cum a fost de pildă Gabriel Garcia Marquez (Columbia) sau fenomenalul argentinian Jorge Luis Borges. Dar pentru a apărea genii de talie mondială, precum cei doi scriitori, statele respective au investit masiv în cultură. Noi am exportat pe marii noștri scriitori - urgisiți de comunism Ca de pildă Mircea Eliade, Emil Cioran și asasinatul( cine și de ce l-a asasinat pe Ioan Petru Culianu?!...). Se pot găsi justificări , dar trebuie indentificate soluții și cred că prima este promovarea unor autentici oameni de cultură , la cultură și nu a politrucilor.”

 Vineri, 12 mai 2017, ora 21.24…

                Azi, m-am  dus la Târgul de carte de la Pallas Mall  să  asist   la   prezentarea cărții lui  Emilian  Marcu  -  Roua muntelui de  sare   și  a Mioarei Bahna  - Dintre sute  de femei… prezențe feminine  în scrisul românesc actual  și   cu această ocazie  urma  să  fac cunoștință și cu scriitorul  Firiță Carp, dar l-am   întâlnit pe poetul  Valeriu  Stancu.  Discuta  aprins  cu un operator  TV.  Nu-l cunoșteam decât   din vedere.   Valeriu  Stancu m-a  recunoscut,     a dat mâna   cu mine  și  după ce ne-am salutat am  vrut să plec, vrând să mă  retrag să nu deranjez  convorbirea celor doi, însă  poetul  ieșean  a  făcut gestul de a mă opri să asist la discuție. Am rămas. „Cu ce ocazie pe aici?” m-a întrebat.   „Am venit să-l admir pe Emilian Marcu…”  „A, zice, cred că e în altă parte. Nu aici.   E  la ora 13.00. Mai avem timp. O să mergem împreună.  Valeriu  Stancu    și operatul discutau despre modul cum securitatea   în vremea  comunismului reușise să  se infiltreze în  toate structurile economice și sociale, îndeosebi culturale,  la fel  cum  a  procedat   SRI-ul   cu „acoperiții”  din zilele noastre  stare de lucruri  pe care Valeriu Stancu a  denunțat-o  în  romanul  Pelerinul de cenușă, un roman cu  un mesaj anticomunist, refuzat  în 1982 de editurile comuniste.  Faza  mi-a amintit de  SRI. Nu se poate  dezbăra de vechea  meteahnă securistă.                                                                     Romanul lui Valeriu Stancu - Pelerinul de cenușă,  denunță   tocmai   această  operațiune de control al maselor  într-un sistem  totalitar, cum a fost  cel comunist,  prin  informatori sau ofițeri acoperiți  în solda  securității  infiltrați în toate sectoarele, îndeosebi cele culturale.  Spre exemplu,  i-am menționat eu, amintindu-mi de o doamnă care lucra  pe post de  recepționer,   toți recepționerii  de la  marile   hoteluri, ca spre exemplu  Athénée  Palace  din București, unde lucra doamna aceea pe care am cunoscut-o erau ofițeri acoperiți  ai securității.   Doamna pe care o cunoscusem  avea gradul de locotenent major.  Eu nu  mai beau alcool  din 1974,    îmi  mărturisește Valeriu Stancu.  Mă uit la Valeriu Stancu, mic de statură, bondoc, cu  o față de om sănătos. Mă  condamn   în gând că nu mă pot abține și mai fac câte-o beție.  Vorba unui coleg: Beau  o zi  regret două  și o iau de la capăt…                                                                                                                                       Îi arăt cele două cărți de eseuri  ale mele „Cum să scriu un eseu…, cartea de debut  și Libertatea în  iadul de lux. Vreți să intrați în Uniunea scriitorilor? Păi, aș vrea, doar așa pentru titulatură, nu pentru pensie, că oricum  pensionarii  militari  sunt excluși prin    lege de la pensia de scriitor…” „Eu am  o pensie foarte mică, deși am avut  funcții  importante în  timpul comunismului. O mie de lei..  Ca s-o completez  predau  belgienilor scrisul - creative writing.”  „O, felicitări…   Am citit de curând  Donul liniștit…   „Tihâi Don”, zice Valeriu Stancu.  „Da!”„Șolohov  a primit premiul Nobel  în 1965, însă Donul liniștit nu l-a scris el.” „Dar, zic eu , Academia Rusă la reabilitat  de acuzele de furt.”  „Academia rusă,  era normal să-l apere… Știți care  a fost  cuvântarea  lui la primirea premiul Nobel? Ia pliah… Sunt beat…”  „Cu această cuvântare, zic eu,  i-a păcălit și pe ruși și pe  suedezi…”  „Desigur!  Numai că romanul  nu l-a scris Șolohov.   Cum să  fi scris el romanul?  Avea 18 ani.  Cine   poate, la vârsta  de 18 ani, să  scrie un roman de-o asemenea  anvergură? Îți trebuie  experiența  de viață,  în primul rând,  să poți descrie conflictele sexuale sau  morale.” „Da, la 18 ani  ești  doar un  puști romantic și visător. Alergi mai mult după   fete. Nu scrii   romane… ” „La  21 de ani  romanul era gata de publicare. Nu! Romanul a fost  scris de altcineva, un căpitan albgardist, fiu de preot…                                               Cu tema   premiului Nobel   mi-am început eseul    O societate  (auto)mutilată  după patul tâlharului Procust. E vorba de Nichita Stănescu!  „Nichita?!  Nici vorbă!” „Se zice că din cauza geloziei lui Ceaușescu nu ar fi primit  premiul Nobel.” „Sunt doar legende.” „Dar, bine, zic, fosta  iubită a  poetului,  Gabriela Melinescu și  soțul ei,  cu suedezul René Coeckelberghs patron la editura René Coeckelberghs Förlag  au făcut lobby pentru Nichita în Suedia.  O spune  Gabriela  în  Jurnal suedez… ”                                                                                                    „O fi făcut, Gabriela,  lobby,  că l-a iubit mult pe Nichita, dar  Nichita  Stăneascu   trebuia   propus de statul român, dar este esclus ca statul român comunist să-l fi  propus. ” „Am aflat că a luat premiul  un  polonez… era  vorba de Solidaritatea, de aceea   și eșecul  lui Nechita la premiul  Nobel.                            Titlul este  bine ales, zice Valeriu, numai că   în legătură cu Nichita  te afli în eroare. Nu provii  din  tagma   literaților și de aceea nu ești informat. Pentru a fi  acceptat de Comitet,  trebuie să fii  foarte  recunoscut în  lumea  culturală  anglo-americană și în cea francofonă.  Or, Nichita a fost recunoscut  doar la Struga  în Serbia… Nu, nu! Am stat de vorbă cu Maria Vargas Llosa, un scriitor  mare. Treizeci de ani   i-au trebuit să poate primi premiul Nobel. Și  în cazul lui  s-a implicat statul,   editurile…, a fost tradus  în multe limbi de circulație europeană.                                                La  noi, doar Blaga a  fost  recunoscut, de Comitet, însă, cum  Blaga  a refuzat să coopereze cu regimul comunist, la  solicitarea Comitetului, în 1947, statul român a răspuns că nu există  în  România  un scriitor cu numele  Lucian Blaga.                  În cazul lui Blaga poate au fost geloșii rușii   și  invidioși românii.  Tocmai asta și arăt  în eseu, că e  nevoie de   o muncă  în echipă  pentru promovarea valorilor  noastre  în străinătate.” „A încercat  Nicolae  Manolescu  cu Cărtărescu, dar prima  lui carte e un plagiat, pagină cu pagină… ”  Și eu care credeam  în  manipularea  perfidă  și stupidă, tipică  lui Nicolae Manolescu, anume că Mirciulică e mai genial decât Eminescu. Da,  zic eu,Mirciulică  e mai genial  decât Eminescu,  deoarece  Eminescu   este  „incorect politic”, în vreme ce Cărtărescu e chiar activist al noii ideologii Political Correctness.            

Autor: Vasile anton Ieșeanu, 14 decembrie 2021, Iași                      

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu