Moto: ,,Omul
urmează legile pământului
Pământul urmează legile cerului;
Cerul urmează legile lui Tao
Iar Tao propria sa lege
interioară’’
Tao Te Ching
Unul, dintre savanţii, care a avut rolul decisiv în realizarea, la momentul oportun, a Proiectului Manhattan a fost Einstein. Deşi nu a participat efectiv la proiect, după cum vom vedea, rolul indirect al său a fost mare . Ce este proiectul Manhattan? Proiectul Manhattan a fost primul proiect prin care s-a realizat prima armă de distrugere în masă - bomba atomică. Au fost realizate trei bombe - una experimentală detonată la 16 iulie 1945, la Los Alamos şi două, ce au fost folosite asupra oraşelor Hiroşima şi Nagasaki, spre a impune capitularea Japoniei. A doua bombă, numită Little Boy, a fost lansată la 6 august 1945 asupra oraşului Hiroşima, a treia, numită Thin Man, a fost lansată, la 9 august asupra oraşului Nagasaki. Americanii au folosit şi cea de-a doua bombă, fiindcă, în pofida imenselor distrugeri provocate oraşului Hiroşima şi a pulverizării armatei a doua japoneze, cartiruită în oraş, Japonia nu răspunde în nici un fel, acestei fantastice ameninţări. Singurul fizician nuclearist nipon, Nishima, nebăgat în seamă până atunci, este chemat la Ministerul de Război, unde confirmă efectele apocaliptice ale noi energii. Cu toate acestea, conducătorii japonezi gândesc că un al doilea proiectil nu va mai fi folosit. Abia după ce portul Nagasaki este ras de pe faţa pământului, consiliul suprem de război se duce, in corpore, la împărat. Împăratul, considerat sufletul Japoniei, dictează secretarului său instrucţiuni pentru guvernul Suzuki de acceptare imediată a ultimatumului american. Ceea ce este specific japonezilor şi face de temut acest popor este tenacitatea. Niciun alt popor nu are această capacitate de a renaşte ca pasărea Phoenix, cum îl are poporul japonez. Tenacitatea ne apare, din perspectiva psihologiei nipone, drept o voinţă extremă - un fanatism de o vitalitate inepuizabilă, care i-a întărit pe japonezi după fiecare shoku şi i-a determinat la spectaculoase renaşteri, de parcă remarca lui Nietzsche, anume: ce nu mă omoară mă întăreşte, i-ar fi vizat direct pe micii bonsai.
A fi tenace înseamnă a fi dârz, perseverent, răbdător, rezistent, greu sau aproape imposibil de învins. Ei nu împărtăşesc nici entuziasmul boomului economic american, nici delăsarea fatalistă în faţa crizei. Sobri, serioşi şi perseverenţi, închişi în ei, japonezii se revitalizează după fiecare catastrofă naturală sau artificială cu o energie supraumană.
Ca să înţelegem mai bine ce înseamnă tenacitatea, voi reaminti cititorilor mesajul metaforă - o veche legendă din credinţa ortodoxă - din filmul lui Andrei Tarkovski, Sacrificatio. Se povesteşte că la o mânăstire ortodoxă, în care trăia un călugăr bătrân, a venit un ucenic. În ziua aceea, călugărul a plantat pe munte un arbust uscat şi l-a pus pe ucenic să-l ude în fiecare zi. Ucenicul l-a udat cu credinţă timp de trei ani. Şi într-o zi s-a produs miracolul. Venind să-l ude, tânărul ucenic a găsit copacul înflorit. În acest sens trebuie privită şi tenacitatea japoneză. Deşi, Einstein nu a participat efectiv, la Proiectul Manhattan, cum am afirmat, rolul lui a fost hotărâtor în accelerarea derulării proiectului realizării bombei atomice. Citind dedesubturile acestei istorii, rămâi stupefiat de ciudatul şi uimitorul joc al hazardului în destinul omenirii.
Cum a ajuns arma atomică în mâna pacifiştilor americani şi cum Hitler a pierdut şansa, pe propria-i mână? Rămâne o mare enigmă? Există oare, în explicarea inexplicabilului, o intervenţie a divinului? A fost mâna destinului, ca să mă exprim, cum le place unora sintagma aceasta? A intervenit providenţa divină şi a aruncat zarurile în favoarea americanilor? Trebuie să recunoaştem, în pofida multor comportamente abuzive şi a multor critici aduse americanilor şi Americii ca superputerea militară că, este singura putere care adoptă în relaţiile internaţionale forme democratice ale căii de mijloc şi nu cele extremiste. Această psihologie internaţionalistă este reflecţia psihologiei democratice a americanului din middle class - John, iubitor de viaţă şi tolerant. Cum de i-a dat lui Hitler gândul cel rău, anume s-o recuze pe savanta evreică, Lisa Meitner, singura care ar fi dus la bun sfârşit proiectul bombei atomice la care lucrau nemţii? Monitorizează oare cineva lumea şi nu lasă să se producă dezechilibre catastrofale?
În această situaţie am fi nevoiţi să admitem ca filosoful francez, Malebranche, anume, intervenţia ocazională al lui Dumnezeu în lume. Este oare posibilă intervenţia ocazională a divinului în lume, cum credea filozoful francez? Există o cauzalitate eficientă al lui Dumnezeu în care credeau filosofii islamici din secolul al IX-lea şi de la care a preluat-o Malebranche? Odată ce lumea a fost programată să funcţioneze, la fel ca şi Universul, la marginea haosului, Dumnezeu nu intervine în această lume. Dumnezeu nu a intervenit nici măcar la ruga disperată al lui Isus. În noaptea din grădina Ghetsimani, Isus se roagă, astfel: ,,Tată, dacă este cu putinţă, depărtează de la Mine paharul acesta’’ (Matei 26,39). Tatăl nu a intervenit şi nu a depărtat paharul.
Pe vremea grecilor antici a avut loc un fapt similar. Zeus a vrut să intervină pentru a salva viaţa fiului său, Sarpedon, dar Hera l-a oprit, argumentând că: ,,un asemenea gest ar avea drept urmare anularea legilor Universului’’ (Mircea Eliade - Istoria Credinţelor şi ideilor religioase, p, 168). Dacă Dumnezeu nu intervine în această lume, atunci cum se explică anumite fenomene, inexplicabile din punctul de vedere al logicii raţionale?
Suntem monitorizaţi de entităţi din spaţiul multidimensional, entităţi care sunt invizibile pentru noi, cei care trăim în acest spaţiu-timp cvadridimensional, dar care pot interveni în lumea noastră, aşa cum ne sugerează Ioan Petru Culianu în Călătorii în lumea de dincolo? Este oare posibil ca lumea subatomică, cea a particulelor elementare, (pe care nu o vedem), unde nu există spaţiu şi timp, să controleze lumea cvadridimensională, aşa cum noi o controlăm pe cea bidimensională? Deznodământul bun al acestui scenariu mondial m-a condus la aceste întrebări retorice.
Militariştii niponi nu acordau nici un credit noilor descoperiri ale fizicii. Singurul fizician japonez, Nishima, nu era băgat în seamă de clasa militaristă japoneză. La Los Alamos, echipa de fizicieni nuclearişti, condusă de Robert Oppenheimer, se pun pe treabă, încă din anul 1939, dar proiectul rămâne în fază incipientă şi savanţii bat pasul pe loc. Proiectul Manhattan stagna, nefiind în atenţia preşedintelui. În acest timp, nemţii au o somitate în materie, anume pe Lisa Meitner. Hitler nu voia să aibă de-a face cu o evreică în echipa de cercetători, aşa că, în pofida rugăminţilor a doi fizicieni germani cu care lucra savanta evreică, Hitler, iritat, o recuză. Pentru a nu cădea în mâinile gestapoului, colegii germani îi organizează fuga peste graniţă, privându-l pe Hitler de şansa armei atomice.
Unul dintre savanţii lui Hitler, antinazist convins, Flügge, face publice, într-o revistă ştiinţifică realizările nemţilor. Câteva reviste ajung la trei savanţi care lucrau la Proiectul Manhattan - Fermi, Szilard, Teller. Aceştia şi-au dat seama imediat de avansurile luate de nemţi. Cum să-l contacteze pe preşedinte trei savanţi aproape necunoscuţi? L-au căutat pe Einstein, care era o celebritate şi i-au expus problema. Einstein se afla în vacanţă într-un sătuc din Long Island, Peconic, unde nimeni nu ştia de reşedinţa savantului. Răbdători, l-au aşteptat şi îl zăresc, când a ieşit la plimbare. Einstein nu se gândise, până atunci, la reacţii explozive ale energiei nucleare şi la folosirea ei în scopuri militare. La sugestia celor trei, convins de efectele apocaliptice ale bombei atomice a redactat scrisoarea către preşedinte. Un apropiat al preşedintelui i-a înmânat-o lui Roosvelt. Citind scrisoarea, Roosvelt a reuşit să înţeleagă fantastica putere a armei nucleare. Din acel moment, cercetările au luat o turnură alertă. Roosvelt, însă, nu va ajunge s-o folosească , căci, la 12 aprilie 1945, o hemoragie cerebrală pune punct vieţii acestuia. Aflând de moartea lui Roosvelt, Tokio jubilează. Pentru scurtă vreme însă. Truman, noul preşedinte, a fost artilerist în armată. El îşi dă seama de puterea fantastică a acestei noi arme. Deşi, face să-i parvină guvernului japonez o notă diplomatică, prin care cere capitularea, lăsând să se înţeleagă o ameninţare redutabilă, D. T. Suzuki, premierul Japoniei ia în derâdere ameninţarea americană şi declară presei, la 28 iulie 1945: ,,acest soi de ultimatum al americanilor, eternul refren ar trebui tratat cu un oarecare dispreţ’’ (Jean-Jacques Servan-Schreiber - Sfidarea mondială, p. 207). Peste numai zece zile, la 6 august 1945, ameninţarea redutabilă va deveni o cruntă şi crudă realitate. Ca în magia neagră, în câteva minute, două oraşe au fost şterse din existenţa Japoniei.
Ne putem imagina ce-ar fi fost bomba atomică în mâna lui Hitler? Deutschland uber alles ar fi devenit noua rasă pământeană. Să presupunem că, arma atomică ar fi ajuns în mâna militariştilor niponi. Noua ordine mondială ar fi fost, fără îndoială, cea japoneză. În atare situaţie, se pune întrebarea, ce a determinat această întorsătură a evenimentelor, ce a determinat ca Hitler s-o revoce, pe evreica, Lisa Meitner şi militariştii niponi să n-audă de fizica atomică?
A fost decizia personală al lui Hitler sau a fost influenţat de cuantica creierului său? Cine a refuzat ca militariştilor niponi să nu li se deschidă ochii asupra perspectivelor energiei atomice? Ce forţe oculte au determinat ca generalii niponi să nu acorde atenţie unui asemenea proiect? Nu cred că erau total ignoranţi, în problemele fizicii atomice; cu certitudine deţineau ceva informaţii. Întâmplări ce par a fi ciudate, în acel context al războiului, au condus destinul omenirii spre deznodământul cel bun. Acest fapt m-a determinat să emit ipoteza unui joc cuantic al binelui care învinge răul. Există, în noi, oare, la nivelul inconştientului colectiv, un program moral care exclude auto-exterminarea? Există o monitorizare la nivelul inconştientului colectiv, care exclude extincţia în masă a omenirii? Există o rezonanţă cuantică a creierului uman cu o Conştiinţă Cosmică, cum ne sugerează matematicianul englez, Roger Penrose? Putem oare vedea Cosmosul ca un Megacomputer, iar fiinţele raţionale terminale, care execută programe autonome, dar nu independente, cuplate la Conştiinţa cosmică, Tatăl, scria Eminescu: ,,punctul acela în mişcare, mult mai slab ca boaba spumii / E stăpânul fără margini peste marginile lumii…’’ (M. Eminescu - Scrisoarea I). Există şi o intercomunicare, la nivelul inconştientului colectiv, fapt remarcat de sociologul francez, Ėmile Durkheim, în studiul său Despre sinucidere? Cum funcţionează acest concept colectiv? Victor Kernbach rămâne uimit de extraordinara identitate a culturilor, aflate la distanţe foarte mari, imposibile pentru contacte şi influenţă în vremurile mitice. ,,Este interesant de remarcat că, deşi civilizaţiile periodizabile ale omenirii au fost dispersat geografic şi adesea necoincidente în timp, grupându-se doar în cadrul unor bazine de culturi comunicante (egipto-mesopotamic, aric, ameridian, extrem oriental) miturile esenţiale au în osatura iniţială - ca toate miturile cosmogonice - identităţi cu atât mai surprinzătoare, cu cât raporturile sistematice între grupurile străvechi ale populaţiilor pământului nu se presupun înainte de revoluţia păstorească şi agrară, adică înaintea mezoliticului’’ (Victor Kernbach - Miturile esenţiale, Labirintul mitologiei, p. 8). Cum se explică aceste identităţi culturale mitice? Cum comunicau? Aşadar există, oare, nu doar o comunicare cu conştiinţa cosmică, ci şi o intercomunicare cu conştiinţele acelor care gândesc la fel şi au o stare cuantică a creierului comună? Penrose o numeşte stare de corelare sau de coerenţă, între conştiinţa umană şi Conştiinţa Cosmică şi conştiinţa individuală cu alte conştiinţe. Dar cum se produce această corelare a conştiinţei individuale cu cea Cosmică? Există o comunicare instantanee de tip cuantic între o anume conştiinţă individuală şi cea Cosmică?
Altfel, cum să explicăm marile descoperiri ştiinţifice, acele flash-uri ale minţii? Sunt ele o consecinţă a procesării informaţiei de către inconştient, sunt viziuni primite de la Conştiinţa Cosmică sau sunt informaţii decodificate, provenind din inconştientul colectiv? ,,Niels Bohr povesteşte el însuşi cum a avut în vis imaginea atomului. Tot în vis a văzut şi Kekulé structura benzenului, Mendeleev, celebrul sistem periodic al elementelor, Voltaire, o altă variantă a Henriadei şi exemplele s-ar putea încă mult continua’’ (Dumitru Constantin - Inteligenţa materiei, p. 277). Vechii greci credeau că: ,,zeii folosesc visul pentru a face cunoscută oamenilor voinţa lor’’. Roger Penrose merge mai departe şi se întreabă, dacă matematicienii au elaborat doar nişte simple construcţii mentale sau sunt descoperiri reale. ,,Sau matematicienii descoperă efectiv adevăruri care există, de fapt, deja undeva - adevăruri a căror existenţă este total independentă de îndeletnicirile matematicienilor?’’ (Roger Penrose - Mintea noastră cea de toate zilele, p. 160). Aceste descoperiri, Penrose le numeşte platonism matematic, fiindcă Platon a fost primul filozof, care a văzut în lumea sensibilă drept o copie a lumii Ideilor.
Visul premonitoriu, intuiţia, inspiraţia,
flash-ul instantaneu, viziunile paranormale sunt informaţii
primite de la Conştiinţa Cosmică sau sunt fulgerări ale
procesării cuantice a informaţiei de către crierul uman? Şi oare invenţiile
mentale nu sunt ele descoperiri ale realităţii? Pentru
tema noastră se pune întrebarea: ce oare determină ca unora să li
se deschidă ochii la momentul oportun şi să vadă şi alţii nu sau ,dimpotrivă,
să le fie deturnată oportunitatea? Dacă Hitler ar
fi avut informaţii asupra stadiului proiectului Manhattan, ar mai
fi recuzat-o, pe evreica, Lisa Meitner? Cu siguranţă, în pofida urii sale
viscerale faţă de evrei, şi-ar fi călcat pe sentimentele sale
xenofobe şi ar fi solicitat contribuţia savantei la
producerea cât mai rapidă, a armei atomice. Autonomia
şi independenţa omului faţă de Conştiinţa Cosmică creşte cu fiecare
pas făcut în cunoaştere. Ajutat de calculator, omul
devine un fel de zeu. În aceste condiţii
omul este tot mai puternic. Tot mai mulţi indivizi,
sociopaţi, au tendinţa de-a se crede stăpâni ai binelui
şi răului şi se erijează în judecători divini.
Stăpânirea binelui şi răului impune, fără îndoială, responsabilităţi tot
mai mari pentru fiinţa umană. Din
nefericire, în veacul ce va să vină, se arată tot mai
clar şi evident semnele apocalipsei. Actele teroriste
par desprinse din acest scenariu biblic. Dacă actele
teroriste organizate de o grupare politică au o logică, în
iraţionalitatea lor, acţiunea nebunului de la Oslo nu are nici un
fundament logic, cum nici furia huliganilor de la Londra. Şi
astfel de cazuri se vor înmulţi, fără îndoială. În
pofida creşterii numerice şi a supradotării forţelor de
ordine, acestea se vor dovedi a fi tot mai
vulnerabile în faţa avalanşei manifestărilor violente. Dotarea
cu arme clasice şi chiar confecţionarea de
arme de distrugere în masă va fi tot mai accesibilă
sociopaţilor. (Amintim atacul cu sarin din 1995, din Tokio,
al sectei Aum - Adevărul suprem). Ce efect a avut Proiectul Manhattan asupra
japonezilor? Ştiinţa şi tehnologia vor deveni pentru
ei noua religie. După
cel de-al doilea război mondial s-au deschis
perspectivele altor războaie, pacifiste, anume
războaiele economice. Japonezii şi-au pus ştiinţa şi
voinţa lor creativă de a le câştiga. Şi le-au
câştigat, rând pe rând, pe toate: războiul textilelor, al
automobilelor şi al roboţilor. Practic, după cele două bombe de la
Hiroshima şi Nagasaki, Japonia pornea de la nivelul zero al economiei,
iar şocurile petroliere nu au adus-o înapoi la acelaşi nivel,
dimpotrivă au întărit-o. ,,La sfârşitul războiului, Japonia,
scria ambasadorul SUA, era complet ruinată, cu un venit pe locuitor în 1945 de
20 de dolari, considerat nivel zero. Zece ani mai târziu, în 1956: 300 de
dolari. Nivelul este cel al lumii a treia. Pentru ultima oară. Zece ani mai
târziu, în 1967: 1000 de dolari. Este pragul considerat astăzi ca semnificativ
pentru << punctul de decolare>>, al unei ţări spre dezvoltare şi
este cifra pe care o atinsese, de exemplu Brazilia, înainte de criza
petrolieră. În momentul primului şoc petrolier, cel din octombrie 1970: 1800 de
dolari. Reiese că accelerarea, dublarea, sau aproape triplarea, se efectuează
acum în trei ani. După al doilea şoc petrolier şi noua
redresare, cel din octombrie 1973, şi în lunile în care are loc: 3600de dolari,
după al treilea şoc petrolier şi noua redresare, la sfârşitul anului
1979: 10.000 de dolari. Pentru prima oară pe picior de egalitate cu
America. În sfârşit, în 1980: 12.000 de dolari’’ (Jean-Jacques Servan-Schreiber
- Sfidarea mondială, Ed. Politică, 1982, pp. 213 - 214). Micul bonsai a devenit gigantul bonsai.
Japonia a ajuns, după cel de-al doilea război
mondial, prima putere economică a lumii şi în anii ’80 viza
statutul de primă putere informatică. Un inginer japonez, ajuns
preşedintele Keidanren-lui, pe nume Toshiwo Doko va propune lumii
occidentale, cel mai grandios proiect, intitulat: Revoluţia
ştiinţifică şi societatea de informaţie. Prin acest proiect, Doko invita lumea
dezvoltată la transferuri de tehnologie către lumea a treia, contra petrol. Acest moment Doko, al
anilor optzeci din secolul trecut, este, după opinia mea, începutul
globalizării. Instruit la şcoala filosofiei Zen, Doko are o viziune de ansamblu
asupra lumii. El lansează lumii o nemaiîntâlnită viziune: ,,a dezvolta
universul sau a pieri împreună’’ ( Jean-Jacques Servan-Schreiber -
Sfidarea mondială, p. 178).
În bătăliile economice, inginerul Doko, avea reputaţia învingătorului absolut: toate bătăliile fuseseră câştigate de Japonia. Bondoc, lat în spate, cu un cap pătrăţos, Doko pare a semăna, cu un judocan, spune autorul Sfidării mondiale, sau, în opinia noastră, cu un bonsai. Doko propune o reconstrucţie a lumii, nu pe energia petrolului care este epuizabilă, ci pe alte resurse energetice - informaţie, comunicare, gândire. El îşi fundamentează teza pe realitatea japoneză, care nu are resurse naturale, ci doar o singură resursă: capacitatea minţilor noastre. În aceasta a constat miracolul japonez, în puterea calmului şi minţii lucide? Nu! Mai este ceva, ceva care la multe popoare începe să se desacralizeze, odată cu globalizarea, îndeosebi la noi la români - ataşamentul de glia strămoşească, dragostea de ţară şi sacralitatea muncii pentru reputaţia Japoniei. ,,Exista la japonezi, într-adevăr, un cult al muncii care depăşeşte înţelegerea noastră europeană. Japonezul nu lucrează numai pentru el însuşi, el are conştiinţa că lucrează şi pentru ţara sa, deci pentru Japonia, o entitate care este infinit mai importantă decât viaţa sa personală, o entitate transcendentă, ca să folosesc un termen filozofic, ceva care justifică sacrificiul şi conferă un caracter sacru muncii’’ (Matei Vişniec - Japonia un miracol, la ce preţ - România liberă, 29 august 2007). La fiecare shoku petrolier, Japonia a renăscut economic. Stagnarea a fost scurtă - o pauză de redresare. Orice criză, spunea Doko, trebuie obligată să dea naştere unei noi şanse. Dar acest inginer era aproape necunoscut în lumea japoneză. Modest, el se ţinea departe de lumea reclamei şi a populismului. În acele vremuri, ca şi-n zilele noastre, interferenţa dintre concernurile lumii occidentale şi americane şi cele japoneze a generat acte de corupţie. Guvernul a iniţiat o serie de anchete. Un informator l-a indicat pe preşedintele Keidanren-lui. Ei bine, poliţia, căutându-l la adresa indicată, se aştepta să vadă o adevărată reşedinţă, în vreme ce acesta locuia într-un modest pavilion. Ancheta poliţiei a scos la iveală un om deosebit de tăcut, modest şi auster. Cu toate acestea, viaţa, la nivel înalt, nu a fost lipsită de corupţie şi scandaluri sexuale. Japonia rămâne stoică şi închisă, în pofida deschiderii internaţionale. Japonia este mereu paradoxală. Tentaţia supremaţiei economice o face să se îndepărteze de stoicismul ei funciar şi de izolaţionismul ancestral. Japonia vrea să fie campioana globalizării. Dar, odată cu această deschidere spre cultura americană şi occidentală este generată, în rândul tineretului japonez, tentaţia modului de viaţă american şi occidental, a plăcerilor interzise, a fructului oprit şi a consecinţelor nefaste ale acestora.
Bibliografie:
1. Mircea Eliade - Istoria Credinţelor şi ideilor religioase, Ed. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2000
2. Matei Vişniec - Japonia un miracol, la ce preţ - România liberă, 29 august 2007
3. Jean-Jacques Servan-Schreiber - Sfidarea mondială, Ed. Politică, Bucureşti, 1982
4. Victor Kernbach - Miturile esenţiale, Ed. Ştiinţifică şi enciclopedică, 1978
5. Ioan Petru Culianu - Călătorii în lumea de dincolo, Ed. Polirom, Iaşi, 2002
6. Mihai Eminescu - Poezii - Proză literară, Ed. Cartea Românească, Bucureşti, 1984
7. Dumitru Constantin - Inteligenţa materiei, Ed. Militară, Bucureşti, 1981
8. Roger Penrose - Mintea noastră cea de toate zilele, Ed. Tehnică, Bucureşti, 2006
Vasile Anton Ieșeanu, duminică, 23 ianuarie 2022, Iași
Cred că divinitatea intervine doar atunci când acțiunile noastre distructive ar aduce un grav dezechilibru în Univers, Universul fiind un tot unitar, incluzandu-ne și pe noi cei care nu ne dăm seama de asta.
RăspundețiȘtergereDoamna Silvia Râșnoveanu, încep să vă iubesc deși nu ne cunoaștem! Iubirea de spirit și mai cu seamă de adevăr înseamnă ceea ce Isus spunea despre iubirea de aproape. Cu mult înainte de apariția acestui mare moralist, înțelepții greci au descoperit prin conceptul hybris - cum intervine divinitatea când oamenii provoacă asemenea dezechilbre. Înțlepții indieni i-au zis „dasnul lui Shiva”. Tocmai lucrez la o carte intitulată Conștiință și Supraconștiință în care sper să demonstrez cu argumente pertinente cum intervine diivinitatea nu doar la nivelul oamenilor de stat care pot fi niște nebuni care comit hybrisul, dar și la nivel fiecărui individ.„Cum trăim la fel murm!” Curând voi posta acest eseu din cartea mea editată CUM SĂ SCRIU UN ESEU... Există o legătură între viața noastră (i)morală și moarte. Există o legătură între bolilele și moartea unui individ, totul se leagă de răul pe care cândva l-am făcut asupra apropelui. De altfel am un studiu numit Viață și destin, nepublicat, are vreo 1600 de pagini în care dezbat problema destinului. Mulțumesc pentru citirea textului și comentariul dumnevoastră pertinent și obiectiv!
RăspundețiȘtergere