Faceți căutări pe acest blog

marți, 18 ianuarie 2022

STAT, CULTURĂ, SOCIETATE „De ce suntem noi românii mereu nemulțumiți și nefericiți?...

 

( eseu după articolul lui Christian Schenk  - Statul, Cultură și Societate,  sursa : https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/ 13 ianuarie 2022)

                        Starea de fericire individuală depinde, în mare măsură, de starea de fericire generală  a unei comunităţi, a unui popor,  iar această stare de fericire  generală este generată de cinstea şi corectitudinea clasei politice în relaţia  cu membrii societăţii şi a funcționarilor din instituțiile statului  cu cetățenii. Există o legătură  de interferență și mai cu seamă de  influențare   benefică reciprocă între STAT, CULTURĂ, SOCIETATE. Excelentul studiu al  eseistului și poetului Christian Schenk medic chirurg, poet, eseist, traducător trilingv și editor german de origine română și corespondent extern al Jurnalulului Bucureştiului exprimă   axiomatic  corelația STAT- CULTURĂ – SOCIETATE  Am spus și scris în repetate rânduri că o țară se ridică prin cultură! Ce au ridicat marile imperii, ce a rămas în urma lor, ce ne-a făcut să devenim ceea ce suntem? Las această întrebare deocamdată retorică! Consecințele corupției asupra economiei, statului, a societății și a culturii sunt dramatice. Corupția împiedică dezvoltarea economică și socială, asigurarea unui sistem de sănătate și educație, distruge capitalul social și cultural suscitând astfel neîncrederea populației față de politică și administrație       Studiile culturale, sociologia artei și culturii, precum și părți mari ale studiilor culturale nu s-au dedicat, sau doar marginal, acestui subiect din motive programatice. Odată cu schimbarea teoriei culturale, științele sociale au reacționat la importanța a ceea  este reprezentat în reproducerea culturală a inegalității sociale. Cultura nu mai era înțeleasă ca suma normelor, valorilor și operelor unei națiuni sau ale unui stat/națiune, ci ca un ansamblu de simboluri, ritualuri și practici. Pe de o parte, acest lucru a făcut posibilă abținerea de la actualizarea matricei culturii stat-națiune prin științele culturale și sociale. Pe de altă parte, legătura dintre stat și cultură a rămas teoretic subexpusă. După Pierre-Félix Bourdieu (1930-2002, fost sociolog și filosof social francez, unul dintre cei mai influenți sociologi din a doua jumătate a secolului XX și profesor la École des hautesétudes in sciencessociales (EHESS) și la Collège de France) statul trebuie înțeles ca o bancă și administrator al capitalului simbolic, care garantează tranzacțiile de capital cultural. Există o producție simbolică a inegalităților sociale, deoarece formele simbolice nu numai că reprezintă inegalitatea socială, ci și o reproduc. Odată cu producerea efectelor etnicizante, statul produce în mod automat și o excludere.          Studiile culturale, sociologia artei și culturii, precum și părți mari ale studiilor culturale nu s-au dedicat, sau doar marginal, acestui subiect din motive programatice. Odată cu schimbarea teoriei culturale, științele sociale au reacționat la importanța a ceea  este reprezentat în reproducerea culturală a inegalității sociale. Cultura nu mai era înțeleasă ca suma normelor, valorilor și operelor unei națiuni sau ale unui stat/națiune, ci ca un ansamblu de simboluri, ritualuri și practici. Pe de o parte, acest lucru a făcut posibilă abținerea de la actualizarea matricei culturii stat-națiune prin științele culturale și sociale. Pe de altă parte, legătura dintre stat și cultură a rămas teoretic subexpusă. După Pierre-Félix Bourdieu (1930-2002, fost sociolog și filosof social francez, unul dintre cei mai influenți sociologi din a doua jumătate a secolului XX și profesor la École des hautesétudes in sciencessociales (EHESS) și la Collège de France) statul trebuie înțeles ca o bancă și administrator al capitalului simbolic, care garantează tranzacțiile de capital cultural. Există o producție simbolică a inegalităților sociale, deoarece formele simbolice nu numai că reprezintă inegalitatea socială, ci și o reproduc. Odată cu producerea efectelor etnicizante, statul produce în mod automat și o excludere[…]Corupția creează, de asemenea, ineficiențe, ceea ce înseamnă că serviciile și produsele sunt create mai scump decât este necesar sau de o calitate mai slabă. Cultura se duce cu toate acestea de râpă. În plus, nu numai cantitatea, ci și calitatea investițiilor publice suferă, deoarece, printre altele, cheltuielile din sectorul social și de infrastructură sunt în scădere. Acest lucru împiedică dezvoltarea durabilă a unei țări și capacitatea unui guvern de a efectua reformele necesare, de exemplu pentru o mai bună reglementare a vieții socialesau o birocrație mai rapidă. Nevoile de bază ale populației, precum accesul la educație, la serviciile de sănătate sau accesul la cultură, prin ignorarea acesteia, nu pot fi satisfăcute așa cum ar fi de așteptat. Există o lipsă a unei infrastructuri funcționale, care la rândul ei este un teren propice pentru o nouă corupție un cerc vicios! Cultura servește este importantă atât pentru a crea o identitate colectivă cât și pentru a identifica colectivul. Creația culturală servește, de asemenea, pentru a face față și a procesa experiența umană modernă. Acest lucru se aplică atât individului, cât și întregii societăți. Arta, cultura și educația culturală sunt esențiale pentru fiecare individ al unei societăți. Educația culturală deschide lumi și perspective noi. Educația culturală este una dintre premisele pentru creativitatea individuală și munca artistică care, fără ajutorul statului și cel al institutelor aferente, nu poate fi realizată decât în condiții îndoielnice! O țară se ridică prin cultură! Un guvern care ignoră cultura își duce țara spre o stare vegetală. Un stat care permite corupția și nepotismul în cultură, dar nu numai desigur, rămâne o țară mică fără o valoare pe plan mondial! S-ar putea face o listă întreaga cu toți aceștia dar, din păcate, spațiul nu permite!” (Christian Schenk  - Statul, Cultură și Societate,  sursa : https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/ 13 ianuarie 2022).

Cu acest articol , publicat în www.jurnalul-bucurestiului.ro   autorul a pus degetul pe rana românilor, a românilor cât de cât cultivați și realiști care înțeleg ce legătură salvatoare pentru identitatea unei comunități există între stat, cultură și societate. Dar din păcate, „aleșii noștri” - politicienii români care ajung la butoanele puterii sunt prea egoiști și prea egocentriști să înțeleagă și să adere necondiționat la aceste mare proiect de țară europeană, pentru a ne menține în evoluția globalismului identitatea de neam și țară. Ce-ar trebui oare făcut să ajungă la românii cultivați și iubitori de neam și țară și care au influență asupra clasei politice în general și a celor de la guvernare în special? Poate bloggerii, poate televiziunile, poate scriitorii celebri, nu știu! Cât privește Ministerul Culturii, Institutul cultural Român , precum și USR au înclin să cred alte priorități politice și nu am prea mare încredere și speranță să adopte o strategie națională de trezire a conștiinței mioritice. Câți creatori avem? Doamne, e plin internetul de poeți și mai cu seamă de poete. Alex Ștefănescu a scris un superb studiu critic Cum te poți rata ca scriitor. Cred că orice creator literar, înainte de a publica o carte, ar trebui să citească acest studiu și să se autoevalueze cât de cât obiectiv. Chestiunea e că scăzut dramatic numărul criticilor literari care pot să confere o anume evaluare a valorii, un anume standard și de ce nu , chiar o anume orientare a creativității. Au dovedit unele țări ale Americii latine că e posibil să faci din literatură nu doar o artă ci și o afacere. Dar o țară nu se reduce doar la literatură. Îndemnul la muncă și creativitate, cercetare științifică dar și susținerea financiară pe valoare și creativitatea ar trebui să fie obiectivul oricărei guvernări democratice care guvernează pentru interesul general și nu pentru o gașcă de privilegiați. Sunt câteva state occidentale care au investit masiv în educație Germania, Franța și Elveția, dacă îmi amintesc bine și au creat o adevărată emulație și educație a tinerilor prin muncă și pentru muncă. Cum să nu-ți iubești patria când politica vizionară vizează viitorul tinerilor! De ce emigrează tinerii români , școliți pe banii statului român? Mă rog, unii spun că pleacă pentru El Dorado occidental, alții mai naționaliști, consideră că occidentul a dat cea mai grea lovitură dată estului prin importul de inteligență și forță de muncă calificată. Adevărul eu cred eu un complex de factori și cei mai numeroși care determină abandonul patriei, nu sunt nici banii, nici civilizația occidentală , ci mai cu seamă factorii psihic induși persuasiv de politicianismul clasei politice care determină o mare neîncredere și o mare dezamăgire tinerilor. Da , statul deține monopolul banilor , dar important este și cine din clasa politică deține statul. Mircea Coșea atrăgea atenția asupra pericolului care planează asupra României dacă nu se iau măsuri. Din păcate Coșea vorbește ca Moise în România.

                 „Dacă elveţienii sunt un popor fericit, atunci,  starea lor de fericire socială este generată de ,,civismul lor ridicat’’, respectul pentru celălalt, respectul pentru îndatoririle ce revin fiecăruia în comunitate,  de renunţarea ,,fără dramă’’ la egoismul individualist, pentru ca buna convieţuire  să fie posibilă.

            Această  atitudine civică, face posibilă creșterea  gradului de încredere, a,,sentimentului de comuniune socială”, cum spune Adler, respectiv ,,fidelitatea ,onestitatea,  înclinația spre conlucrare, interesul pentru stat, popor  și umanitate”, calități morale ce conferă  o anume stare de confort psihic, de bine și implicit de fericire  generală.     

În  comparație cu elvețienii, sub aspectul acestor criterii de evaluare a fericirii, noi românii suntem un popor nevrotic și profund nefericit. 

            O viaţă mulţumitor de prosperă  și  un popor educat  fac pe om mai tolerant faţă de erorile de guvernare  și ciar  actele de corupţie ale guvernanţilor, domoleşte ura şi reduce iniţiativele mişcărilor subversive extremiste care  generează anarhie  și haos social, propice instaurării dictaturilor.                                                                                        Este evident că  mişcările subversive, anarhice sunt iniţiate şi susţinute  din cele mai înalte sfere ale puterii, de   cei interesaţi în arogarea puterii dictatoriale  sub masca democrației.                                     

            De regulă, sunt  folosiți  „revoltaţii” nevroticii,   inadaptaţii şi  impotenţii sociali cronici,   canalia de pe uliți  cum bine   i-a numit Eminescu, mediocri  incapabili să acceadă  în lupta  dreaptă    competițională  la un anume statut de om liber și autonom, capabil să  se  realizeze cu ajutorul mijloacelor raţiunii  și inteligenței  un scop bun în viaţă. 

            Cele mai la îndemână  forme  pentru atingerea limitei de egalitate cu a celor sus-puşi, sunt  violenţa şi agresivitatea – lupta de clasă, care s-a dovedit totdeauna  în istorie, după ce scopul a fost atins,  iraţională şi absurdă.

               Cel  mai  lesne prind, la aceştia,  ideile mistice  ale ideologiilor.  Nu el este un incapabil social, ci societatea este nedreaptă. În rândul acestora se înscriu nevroticii a căror ambiţii depăşesc cu mult  posibilităţile şi suferă eşecuri sociale, sau cei  care îşi propun scopuri  mai presus de capacităţile lor şi, deci, imposibil de atins. Pentru nevrotici autoevaluarea este totdeauna   inflaţionistă, fie în sens depreciativ , fie în sens excesiv apreciativ.                       

             La elveţieni, guvernarea se identifică cu buna administrarea banului public.  Această atitudine de responsabilitate civică creşte gradul de încredere în funcţionarii din instituţiile statului, în clasa politică; atitudinea altruistă a clasei politice reduce la minim conflictul psihic şi elimină nevroza și revolta  socială.  (Vasile Anton Ieșeanu  - Eminescu, în zadar!)   

                 Autor: Vasile Anton Ieșeanu,marți 18 ianuarie 2022, Iași                                                                         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu