Faceți căutări pe acest blog

duminică, 17 iulie 2022

Eu m-am născut la #ţară…


 

  într-o  vară  în iulie

 în şaptişpe’ s-a nimerit să fie  marţi în '51..

îmi povestea mamaia istoria nașterii mele

  am crescut  în casa părinților 

între biserică și școală

14 ani...

poate de aceea 

n-am făcut în viață

mare scofală

n-am urcat pe scara socială

ca alții devotați partidului comunist     

  inculți  și ignoranți cocoțați 

în cele mai înalte funcții de partid 

și de stat eșuat    

  eu am crescut  la coada vacii

copil de țăran

 un pierde vară...

 altruist

 gânditor visător ca un poet     

 mereu vesel

mereu trist....              

 

 am  fost  educat 

 în   școala  comunistă

așa a fost  norocul-ginionul  meu  

de profesori activiști

 devotați politicii partidului  comunist

 până la anularea de sine, 

  până la anhilarea ființei numite om

  să creadă  maimuța bolnavă de megalomanie

   că-i mare  domn... când el era 

 tovarășul cameleon!


 pe noi copii   

ne-au îmbrobodit cu cravate roșii 

 și insigne cu simboluri proletare 

am învățat cum să fim duplicitari 

să strigăm  tare cu sufletul  amar

salut voios de pioner 

 să împac în a mea minte dezgustul din suflet 

cum spune poetul  

când  faceam de gardă

 la portretul tovarășului Dej

în primăvara  anului   1965 

 asasinat de radiațiile cancerului sovietic 

indus...

iar  învățătorul comunist Ghiță Panaite

ne înjura cu ură  proletară :

voi râdeți  când ar trebui  să plângeți!

a murit conducătorul biserica mamei voastre!              

de parcă ar fi murit tatăl nostru    


am  făcut liceul  

ca un poscris

fără carnet de partid,

 fără permis liber... la vis

 într-un timp al omului stupid!      

.........................................

 am mers la seceriş în ziua aceea 

de cu noapte, continua  mamaia

aveam un hectar de grâu

de strâns și de legat

aur curat... bob legat    

de pus în cuptor

şi de făcut bijuterii de aur  curat 

colăcei şi porumbei

pentru voi copii mei

din  grâul ales cel mai bun

fără neghină…      

natural, 

fără îngrășăminte-otravă 

 dar tu n-ai mai avut zăbavă!

  

pământul era încă  al  nostru,

grâul era încă al  nostru 

 nu veniseră comuniştii cu colectivizarea

 să ne ia pământu’

şi vitele și sufletu’

 și pâinea noastră cea de toate zilele… 

 când  ne-au făcut sclavi  la CAP

   munceam zi lumină 

 cu sudoarea frunții       

pentru partidul-stat

și  pentru putorile lor activiști cu gura

  ce declamau ca  papagalii,

 mereu și mereu:  trăiască  și ura,ura, ura!  


eu  judecasem sorocul tău

 pentru altă zi  

dar tu nerăbdător

ai deschis pe neaşteptate

 poarta lumii şi-ai ţipat

lume, lume, soro lume

vin la tine dă-mi un nume!...      

 
tată-tău Costache cosea

dimineața pe  răcoare 

spice  de grâu -  raze  de soare  

 se culcau cuminţi 

la sânul mamei  pământ

 eu le strângeam 

 le înfăşam ca pe copii

în snopi  mari    

 îi clădeam în clăi

să-i ducem la batoză 

la treierat...  

acolo  aștepta milițianul și perceptorul

 să ne ia pâinea de la gura copiilor

cota la stat - obolul   

 ........................................    

  mai frecam câte un spic în palmă

şi  mâncam bobiţe de aur… 

 pulberea de lumină albă ca o zăpadă

căzută din cer, măcinați  la moară la Andrieșeni 

 în snop simţeam mirosul

de turtă coaptă în ceaun 

 mă gândeam

 la  noua recoltă

iar tu în placentă mea  

salivai odată cu mine

 laptele cu  gust de pâine nouă      

  

pe la nămiezi

m-au apucat durerile  facerii

era ceva cale de  mers 

de la  tarlaua  jumătăți până-n satul Spineni

 și apoi vreo patru kilometri

până la dispensarul din comună Andrișeni 

 mi-era teamă 

să nu se rupă  apa, 

 să  te nasc în car 

 pe drumul colbuit...

  un copil chinuit

    

carul  era pe-atunci salvarea noastră

am ajus la dispensar spre seară

pe la chindie

nd apunea soarele

 ai ieşit pe poarta lumii  

 urlând cu disperare

lume, lume, soro lume

 m-am născut într-o închisoare...       


moaşa Epuroaica

nu  băuse  nimic în ziua aceea

 încă  nu se apucase de  băut...  

a fost norocul tău 

c-altfel, cine ştie,  îți  dădea duhoarea de alcool

 la prima  ta  suflare 

 cum i-a fratelui tău 

 și  luai  și tu darul băuturii

şi-ajungeai ca frate-tău Dorel  glumeţ şi băutor

 de râde lumea de el şi el de lume...


tu  însă urlai mereu

cum urli şi-acum

 nu-ţi plăcea lumea

în care ai venit    

 plină de  perceptori

care ne lua pâinea  de la gură

 cotă  pentru Uniunea Sovietică   

şi  armata ei roşie „eliberatoare”

peste români stăpânitoare.

 rămasă de la război

    să construiască cazărmi 

pe  spinarea noastră

 și să ne aducă pe

 tancuri  iudeo-bolșevici  

 cu secera și ciocanul

 simbolul împreunării animalice

... și pe noi la sapă de lemn.   

                            

 urlai mereu ca un disperat          

îmi era ruşine de preotul  Crasâi din sat.. 

 când trecea de la biserică

pe lângă casa noastră...

 Lucica, striga  la  mine 

dă-i femeie țîță , nu auzi că plânge!

acum i-am dat părinte,

da aşa urlă el...

şi  dacă-l iau  în braţe

urlă, nu știu de ce?!

  urlă cât îl ține gura...  

 poate se simte străin

 închis în noua lume comunistă

mai criminală și mai tristă

decât lumea noastră naturală

 ... țărănistă! 

    

 urlă, poate...

  că nu i-am dat lapte

din recolta nouă

că ne-a luat-o toată

perceptorul…

și simte paranormal 

că nu mai avem bucate

…nici libertate! 

Autor: Vasile Anton Ieșeanu, duminică , 17 iulie 2022, Iași      

                          

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu