Virgil Carianopol este unul,
dintre scriitorii, pe care
l-am cunoscut personal . În urmă
cu aproape 40 de ani , mai exact pe data de 22 octombrie 1973, fusese invitat
de profesorul Gheorghiosu - șeful
Casei Armatei din Caransebeș, la un colocviu literar. Profesorul Gheorghiosu, căruia „caracuda” îi
zicea în
derâdere Gheorghioțu, încerca să
încropească cu tinerii ofițeri un
cenaclu literar. Există
pe plaiurile mioritice, așa cum exista
la Junimea de la Iași
caracudă gata să râdă
de oricine și de orice. Poate de aceea suntem
percepuți de străini, noi românii, ca fiind simpatici, plini de umor, dar
superficiali, flecari și neserioși. O,
țară tristă, spune Bacovia plină de umor.
Cum profesorul Gheorghiosu mă cunoștea de mare cititor, tânăr, abia ieșit de
pe porțile Școlii militare de ofițeri activi de la Sibiu, am fost invitat și eu la întâlnirea cu scriitori și poeți. Profesorul Gheorghiosu cocheta
cu literatura sau mai degrabă cu filozofia. Scria eseuri moraliste
- Scrisori către un prieten - în genul lui Seneca care scrise celebrele lui Scrisori către Lucilius,
sau mai bine zis , în genul lui Mircea Eliade - Scrisori
către un provincial. Pe
vremuri, scriitorii obișnuiau să organizeze șezători literare, obicei
rămas din perioada interbelică, când erau aplaudați la scenă deschisă mai ceva ca actorii. Pe vremea aceea visam și eu să ajung scriitor, dar
vremea mea nu sosise.
La
această șezătoare literară din 22 octombrie 1973, Virgil Carianopol prezentase
cartea - Scriitori
care au devenit amintiri. Manuscrisul acestei cărți, rămas ca prin
minune neatins de bombardament și de focul care i-a ars casa, a fost găsit
și salvat de sub cenușă și
dărâmături de soția sa.
Poetul Virgil Carianopol s-a
născut la Caracal la 29 martie 1908 și a
decedat la 6 aprilie 1984, în București.
În
încercarea mea de a scrie o carte
despre scrierea unui roman - Iluzie,
nebunie și frumos, am recitit cartea
lui Carianopol - Scriitori
care au devenit amintiri și, cu această ocazie, m-am gândit la o
serie de prologuri, pe care le-am intitulat - Priviri
liminare.
Virgil
Carianopol a aderat, ca poet, mai
întâi la avangardiști, apoi s-a orientat
spre poezia tradițională. Cartea sa de istorie literară începe cu Camil Petrescu, unul din cei mai mari scriitori interbelici.
Camil Petrescu e prezentat de Virgil Carianopol ca
unul care privește doar la
lumea din el, unul din tipologia
profesorului distrat. „Părul, de obicei frumos aranjat pe spate, îi atârna în șuvițe, căzut într-o parte și alta. Ochii, cu cearcăne adânci, și cu cravata răsucită strâmb, îi
dădeau o înfățișare impresionantă. Păcat
că nu am avut atunci un aparat de fotografiat. Imortalizarea clipei aceleia
cred că ar fi fost de un deosebit ajutor pentru istoriograful lui de mai
târziu. L-am privit insistent. Se poate că privirea mea să fi trezit în el
cine știe ce sentimente, pentru că imediat, lăsând creionul jos, și-a așezat părul, și-a
îndreptat cravata și mi-a spus zâmbind: Așa e omul când lucrează.”
Poetul
Minulescu spune despre autorul Patului
lui Procust: „Mă mir că acesta nu-și uită și drumul spre casă”.
Corneliu
Moldovanu este un admirator
al parnasianismului și un admirabil administrator al Societății scriitorilor români. Despre el Virgil Carianopol vorbește la superlativ fiind impresionat de modul cum i-a ajutat pe „acești
cerșetori în haine negre”,
cum erau numiți scriitorii români.
Ion Pillat este
numit poet de interior, departe
totdeauna de zgomotul orașului. „Poezia
adevărată, spune Pillat se naște din
suferință, nu din lipsa de griji. Că a fost
influențat de alți scriitori? Ei bine, spune Pillat - „
influența nu e pastișă.”
Octavian Goga,„scund, spătos, cu ochii lui mari și blânzi”, ține o conferință la teatrul din Caracal, unde era
prezent și Virgil Carianopol și drept omagiu
caracalenii îi cântă
- La noi și Bătrâni.
N. Iorga - „Împins
tot de scriitorul N. Pora, m-am decis să mă du la el. Pe Iorga îl găsește
la Institutul de Bizantinologie . Era în august 1940. L-am găsit la masa de lucru, aceeași masă plină de hrisoave, pergamente, reviste, cărți, peste
care l-am văzut aplecat… […] Mi s-a
părut plin de amărăciune. Scrisul,
îi mărturisește N. Iorga, este un
har, pe care dacă scriitorii nu-l au își pierd timpul degeaba. A
căzut lovit, spune Carianopol, de o mână
mișelească.” Extremiștii sunt totdeauna
fanatici și absurzi.
G. M. Vlădescu, prescurtat G.M. îi
spuneau confrații , a scris nu pentru că a voit să scrie, ci pentru că ar fi murit dacă nu ar
fi scris. G.M. era agricultor, avea o fermă, dar iubea atât de mult scrisul și pe acești
cerșetori în haine negre, încât
dona anual mare parte din veniturile sale, Societății scriitorilor români. Cine
mai face astăzi asemenea acte de
caritate pentru scriitori ?Lui G. M. îi plăcea la șezătorile literare să citească o
nuvelă a sa numită Farmazoana.
Vasile Voiculescu – „ doi ochi nemaipomenit de blânzi mă însoțesc
și acum când scriu rândurile acestea.[…] La vremea mea,în adevăr, să fii medic era o cinste , dar să fii și
medic și poet era o mare dezamăgire. Nimeni nu te lua
în serios.”[…] Poeziile, spunea Vasile
Voiculescu, trebuie muncite , cuvintele
șlefuite. […] La viers trebuie să trudești în fiecare zi!”
Alexandru Cazaban era mare vânător sau voia
mai degrabă să-l imite pe marele
povestitor Sadoveanu. Acesta
scrisese o singură nuvelă despre un câine
leneș - Dulăul Hector – câine englezesc de rasă, care în loc să alerge după vânat
se furișa înapoi și-i mânca
merindele vânătorului. „ Eu am
avut două pasiuni, spunea Cazaban: scrisul și vânătoarea .
Scriam la vânătoare și vânam acasă.” Al.Cazaban avea însă un mare talent - anume să
facă farse confraților și
avea o predilecție să-i facă farse
lui Minulescu cu care
se certa mereu.
Ion Minulescu îl întreabă pe Virgil Carianopol. „Tu ai ceva cărți de-ale mele. I-am arătat între altele Spovedanii. A răsfoit-o și s-a adresat soției mele:Dacă vrei să știi, află că poezia care îmi place mai mult din această plachetă este Solilocul Nebunului. „Aș vrea să-mi sparg vitrina cu minciuni / Și-nchis apoi în rafturile goale,/ Solemn, ca-ntr-un ospiciu de nebuni / Să-mi las bilanțul vieții ancestrale.”
Mariana Dumitrescu - „soția compozitorului Ion Dumitrescu, mi-a făcut impresia unei eleve de clasa a XII-a.” Scrie o poezie plină de tristețe și melancolie. Victor Ion Popa era bibliotecar al Societății scriitorilor români. Acest mare dramaturg și scriitor exprimă, cred, cel mai bine starea psihoemoțională a unui scriitor adevărat. „În fața tiparului, sunt mereu ca în fața unei comisii de examinare.”
D.
V. Barnoschi - scriitor profund legat de pământul Moldovei este un partizan convins al Statelor unite ale Europei. El vorbea încă
în perioada interbelică despre uniunea europeană. Așadar, ideea de UE
este veche, nu e de-acum, și , se
pare că, Victor Hugo a fost primul care a vorbit despre Uniunea Statelor
Europene. Lui Barnoschi îi apăruse romanul Conspirația Dărmănescului. „Dacă
nu aș scrie, îi mărturisea Barnoschi lui
Carianopol, ar trebui să sparg geamuri, să zbier, să
înnebunesc.”
Ion Buzdugan este poetul pentru care
țara e sacră . Spunea despre sine
că „odată cu el moare ultimul visător.” Virgil
Carianopol a mers, împreună cu Ion Buzdugan, la câteva șezători, cunoscând astfel și
pe colonelul scriitor Octav Dessila. Acesta era comandant de
regiment, undeva la marginea
Moldovei, și , spune Carianopol, „ne-a primit la gară cu fanfara militară.”
Poetul Ion Buzdugan avea o pătrundere atât de adâncă asupra sacralității patriei. La un bâlci într-o dugheană se trăgea cu tir asupra principalelor orașe de pe harta României. Acesta, indignat i-a spus lui Carianopol care voise să tragă cu arma: „Să știi că chipul țării e tot ce trebuie să avem mai sfânt.”
Ionel Teodoreanu era peste tot la fel neobosit. „S-a așezat la masa pe care o avea și mi-a scris câteva rânduri convenționale așa cum se dau la astfel de prilejuri. A zâmbit, și-a dat cu mâna pe spate părul ondulat și a luat altă carte. Venea altcineva la rând. Femeile îi aduceau flori.”
Scriitoarea Ștefana Velisar, soția lui Ionel Teodoreanu, urmărea scena lansării cărții. O tânără provocatoare – rochie scurtă, pălărie pusă ștrengărește îl întreabă pe Ionel Teodoreanu unde poate fi întâlnit mai des. „În cărți” îi răspunde autorul Medelenilor, știindu-se ținut sub observație.
Ionel Teodoreanu, spune Virgil Carianopol, scria mult și repede. Într-o seară putea să elaboreze 60-70 de pagini.
Artur Enășescu este simbolul poetul damnat, a poetului
tragic. Doctor în filozofie
al Universității din Paris, poetul, pe care istoria literară nu-l poate ocoli, a
clacat. Într-o societate ca aceea a Patului lui Procust, cum era cea
interbelică și cum e cea de azi, un om, de talia morală al lui Enășescu nu avea altă ieșire decât
sinuciderea sau pierderea minții. Autorul Riței
și Crucii albe de mesteacăn a sucombat social. Socrate spunea că cea mai mare nefericire care poate lovi un om este aceea de a deveni misolog, adică un om fără rațiune. Poți să pierzi
părinții, patria, frații surorile,
prietenii, gloria, bogăția, toate acestea nu înseamnă nimic, dar dacă ai
pierdut rațiunea ai pierdut totul.
Peter Neagoe e printre puținii scriitori români, ardelean de origine, de renume mondial. Și asta pentru că avut șansa de a deveni cetățean al continentului de peste Ocean, respectiv SUA. În romanele sale, ca Drumuri cu popas, el promovează o nouă viziune asupra statului ardelean.
Pe atunci, când am avut privilegiul de a cunoaște poeți consacrați în viață încă, eram prea tânăr să știu toate pătimirile lui Virgil Carianopol. Am aflat mai târziu că scriitorul a stat în pușcăriile comuniste din 1956 până în 1962 din motive politice. Pentru ce vină politică? Extremismul este fanatic și absurd.
Ion Minulescu îl întreabă pe Virgil Carianopol. „Tu ai ceva cărți de-ale mele. I-am arătat între altele Spovedanii. A răsfoit-o și s-a adresat soției mele:Dacă vrei să știi, află că poezia care îmi place mai mult din această plachetă este Solilocul Nebunului. „Aș vrea să-mi sparg vitrina cu minciuni / Și-nchis apoi în rafturile goale,/ Solemn, ca-ntr-un ospiciu de nebuni / Să-mi las bilanțul vieții ancestrale.”
Mariana Dumitrescu - „soția compozitorului Ion Dumitrescu, mi-a făcut impresia unei eleve de clasa a XII-a.” Scrie o poezie plină de tristețe și melancolie. Victor Ion Popa era bibliotecar al Societății scriitorilor români. Acest mare dramaturg și scriitor exprimă, cred, cel mai bine starea psihoemoțională a unui scriitor adevărat. „În fața tiparului, sunt mereu ca în fața unei comisii de examinare.”
Poetul Ion Buzdugan avea o pătrundere atât de adâncă asupra sacralității patriei. La un bâlci într-o dugheană se trăgea cu tir asupra principalelor orașe de pe harta României. Acesta, indignat i-a spus lui Carianopol care voise să tragă cu arma: „Să știi că chipul țării e tot ce trebuie să avem mai sfânt.”
Ionel Teodoreanu era peste tot la fel neobosit. „S-a așezat la masa pe care o avea și mi-a scris câteva rânduri convenționale așa cum se dau la astfel de prilejuri. A zâmbit, și-a dat cu mâna pe spate părul ondulat și a luat altă carte. Venea altcineva la rând. Femeile îi aduceau flori.”
Scriitoarea Ștefana Velisar, soția lui Ionel Teodoreanu, urmărea scena lansării cărții. O tânără provocatoare – rochie scurtă, pălărie pusă ștrengărește îl întreabă pe Ionel Teodoreanu unde poate fi întâlnit mai des. „În cărți” îi răspunde autorul Medelenilor, știindu-se ținut sub observație.
Ionel Teodoreanu, spune Virgil Carianopol, scria mult și repede. Într-o seară putea să elaboreze 60-70 de pagini.
Peter Neagoe e printre puținii scriitori români, ardelean de origine, de renume mondial. Și asta pentru că avut șansa de a deveni cetățean al continentului de peste Ocean, respectiv SUA. În romanele sale, ca Drumuri cu popas, el promovează o nouă viziune asupra statului ardelean.
Pe atunci, când am avut privilegiul de a cunoaște poeți consacrați în viață încă, eram prea tânăr să știu toate pătimirile lui Virgil Carianopol. Am aflat mai târziu că scriitorul a stat în pușcăriile comuniste din 1956 până în 1962 din motive politice. Pentru ce vină politică? Extremismul este fanatic și absurd.
Vasile Anton Ieșeanu, 28 ianuarie 2013, Iași
Pare un subiect interesant, ce dezbateți dumneavoastră aici.
RăspundețiȘtergereCătălin Gafencu: Mulțumesc pentru trecere și aplecare asupra textului! Sunteți rudă cu Grigore sau Valeriu Gafencu?!
Ștergere