Moto: „Un critic
literar, după ce a prezentat orgolios cartea unui autor mediocru, dar
având o funcție importantă, retrăgându-se
în sală șoptește către cei din jur că de fapt e o porcărie. Nu discutăm probitatea profesională a criticului, ci distincția
dintre cele două forme de recunoaștere. Recunoașterea formală: cărți, recenzii favorabile, premii
nu acoperă totdeauna o competență estetică reală. Însă , aceste cărți ,
recenzii și premii legitimează autorul în ridicarea altor pretenții, în
obținerea unor funcții.” Dan
Lungu
De multă vreme
am vrut să scriu un
mic eseu - o privire
liminară - despre poemele
și articolele editate de poetul
Daniel Corbu, dar prins de treburi stringente am tot amânat.
Așa a trecut mai bine de
un an, rămânând cu această
datorie neîmplinită față de mine,
nu față de poetul Daniel Corbu. Încă
din 7 aprilie 2013, când am participat la sărbătorirea a șaizeci de ani de viață a poetului nemțean, am
făcut cunoștință cu opera sa. Atunci mi-am propus să scriu un mic eseu. Dar cine știe,
poate că acum a venit timpul
să-mi împlinesc datoria față de mine.
Imediat
, după ce am cumpărat cartea Postmodernism și postmodernitate în România de azi, scrisă și editată de
poetul Daniel Corbu la editura sa Princeps multimedia am
lecturat articolele și eseurile adunate în volumul menţionat.
Prins însă
de noile noțiuni
ce păreau a suna chimvalul
viitorului cultural mi-am propus chiar să întreprind o cercetare
mai atentă a acestor ultime curente ale culturii actuale, sau
ca să ne înscriem în viziunea aristoteliană să studiez
aceste categorii - postmodernism și postmodernitate cu care
ne iluzionează civilizația de azi.
Postmodernismul, explică autorul, e
un curent cultural,
postmodernitatea se referă la condiția
umană actuală - lipsită de valori culturale și idealuri autentice,
haotică, angoasantă, „lipsită de reperele certitudinii” (Lefort, citat de
Daniel Corbu), dezbinată și
schizoidă și asta pentru că „omul postmodern locuiește simultan în mai multe lumi virtuale.” Fără repere cultural-metafizice autentice și fără
ideal viața omului postmodern devine
fără sens - o frunză-n în
bătaia vântului.
În culegerea de articole și eseuri din cartea
sa, Daniel Corbu afirmă că postmodernismul implica
alte subcategorii, anume - metanațiune,
cultură planetară, globalizare ,
transculturi, cultură fără frontiere,
satul planetar, pluralism
etnic și cultural, un adevărat
Turn Babel al vieții
culturale și existențiale
cotidiene.
Poetul
se întreabă ce loc ocupă omul în
acest nou context cultural, îndeosebi
omul de creație mioritic și cum pot face
față culturile mici spre a nu fi absorbite de marile puteri culturale. În acest sens
aduce ca argument teza lui
Malraux anume că: „fiecare civilizație se definește prin ceea ce
acceptă să sacrifice.”
Ideea
sacrificiului din citatul lui Malraux
ne conduce la doctrina
lui Spinoza, anume a Creatorului
care se dizolvă în creația sa (Dumnezeu sau Natura) sau la balada Meșterul
Manole, în care creatorul își
sacrifică, pentru creația sa, ce are mai
drag - iubita, familia.
Globalizarea, afirmă Daniel Corbu, cu
viziunile postmodernismului și
postmodernității, conduce inerent la
pierderea identității culturale
și chiar a celei etnice - sunt
cetățean al lumii, concomitent cu o
repulsie față de spirit,
omul fiind prins tot mai
mult în mrejele „voluptății
materiale până la alienare” - casă,
prietenă (amantă), mașină – ce-i
mai trebuie carte și cultură!
În această nouă
dezordine culturală, micile
culturi vor sfârși prin a fi asimilate sau
dizolvare de noul Leviathan -
modelul cultural american care oferă,
consumatorului, monstruoasa iluzie
a fericirii în
masă - „fericirea
pentru toți plus optimismul istoric ” (Pascal
Bruckner citat de autor).
În literatura postmodernă, „agresiva
provocare americană” a condus inerent la apariția literaturii de consum, în care excelează romanul-șoc, spectaculos,
underground-ul anxios și angoasant
sau genul fantasy - twilight
sau mainstream.
Să
nu-și închipuie cineva, nici măcar din
cei rău intenționați, că aș crede că literatura de consum ar fi o literatură
proastă. Nu! E o literatură receptată de un mare segment de populație. Nu e o literatură proastă, dar
e aproape la fel ca tabloidele pe care le citești și le arunci la coșul de gunoi.
Experimentalistă, naturalistă, profetică
sau fantezistă, literatura de consum
a preluat modelul american al romanului șoc.
Primul roman în stil
american, pe care l-am citit a fost al
franțuzoaicei Virgine Despentes
- Trage-mi-o, unde întâlnirea
a două prostituate, la care plictisul de
moarte, cinismul, mizantropia și hedonismul violent ating pragul
maxim, le conduc spre nivelul
subteran cel mai de jos - acela al crimei sadice, haotice și iraționale.
Prostituția privită ca nivel minim al moralei
se asociază aproape în mod fatal
cu crima.
În literatura de consum, întâlnim cu predilecție marasmul,
simplitatea senzorială, lipsa de ideal, dar totuși rămâi
în memorie cu ceva, cu o idee
măcar, cu un mesaj coerent. De
exemplu, din romanul lui
Helen Fielding - Bridget
Jones: la limita rațiunii - rămâi
cu mesajul că femeia
e mereu în căutarea iubirii, induce
cititoarei necesitatea exercițiului practic
pentru femeia modernă, de a-și controla
zilnic greutatea corporală și a urma
perceptul moral de a nu
accepta starea umilitoare, aceea de a fi pentru
bărbat - „umbrela
pentru vreme rea”.
De
la Ionuț - Ingrid
târfa, rămâi cu ideea morții ca mântuire după decăderea morală, o viziune
realistă despre iresponsabilitatea genitorilor față de progenitură.
Fără un model demn din casă copilul are tendința de a
se lăsa sedus de modele negative ale străzii. În perioada de tranziție, moment al descompunerii lumii comuniste, tatăl, trimis
în pușcărie pentru
furt, determină decăderea
familiei - mama devine alcoolică și întreține
relații sexuale cu diverși bărbați, în fața fiicei, fără jenă.
Ingrid,
aflată în plină criză
a pubertății, este împinsă inevitabil spre prostituție
Ce să facă o adolescentă „orfană” în
această epocă a „voluptății materiale până la alienare”, cum a numit, postmodernitatea, Daniel Corbu? Se prostituează. Decăderea morală poate
ajunge până la disprețul de
sine. Asasinarea fetei de către bruta cu minte obtuză, limitat și ușor manipulabil, este pentru Ingrid ,
ajunsă la starea de animal hăituit,
o moarte așteptată, izbăvitoare.
De
la Doina Ruști – Lizoanca la 11 ani, aflăm despre condiția fetiței de 11
ani cu un tată alcoolic și o mamă de cârpă. Nevoită
să se prostitueze pentru un codru
de pâine și un adăpost de frica
tatălui, pentru a supraviețui într-o lume indiferentă și egoistă,
fetița acceptă sexul pedofililor. Lizoanca îmbolnăvește de sifilis un sat întreg. Doina Ruști
transformă un fapt divers din tabloide
- „făloșenie grețoasă a
vânătorului de rating”, într-un
roman de consum. De
la Camille Laurens – Carnet
de bal - despre
viața de calvar a femeii căsătorite cu un afemeiat; de la
Amélie Nothomb - Antichrista
, despre relația patologică de
manipulare a colegei și prietenei de
clasă - o relație sado-masochistă pe care, din păcate, am întâlnit-o în
realitatea românească, la vârste mult mai fragede decât personajele
romanului lui Nothomb. Unul
dintre romanele literaturii de consum care
incită cititorul la meditație este Particule elementare al romancierului francez Michel
Houellebecq. Acest roman depășește, prin problemele de antropologie, psihanaliză
și filozofie pe care le ridică, cu
mult romanele lui Haruki
Murakami - Pădurea norvegiană,
Iubita mea Sputnik sau ale scoțianului Irwin Welsh Jeg sau Trainspotting.
Cum
pornografia tinde tot mai mult să ia locul
iubirii erotice și manifestărilor ei romantice, romanul lui Houellebecq
ne propune, în
locul sexului care ne complică și ne murdărește viața – fertilizarea in
vitro. Particule elementare este un roman profetic de mare succes, al
literaturii de consum, care
detronează instanța falică. Ce
vom pune
în locul acestui regat pierdut?!...
Thrillerul polițist Millenium,
al suedezului, Stieg Larson, te pune
în fața sentimentului de perplexitate, aflând că bogăția, acumulată de o familie, poate transforma individul
uman într-un scelerat - o bestie sadică.
Disprețul față de
ființa umană în general
și față de femeie în special, face din trilogia Millenium,
nu doar o simplă poveste polițistă,
ci un
roman de critică morală a individului
bogat, care se crede deasupra
umanului, capabil de crime sadice în serie, amintindu-ne de
personajul din Crimă
și pedeapsă al lui Dostoievski,
Raskolnikov, pentru care libertatea conștiinței îi conferă
dreptul la crimă. De altfel
societatea actuală spre asta se
îndreaptă, altfel cum am putea înțelege teroriștii care ucid cu aceeași lipsă de discernământ moral oameni
nevinovați, la întâmplare.
Conștiința libertății a apus de mult, odată cu Tolstoi.
Romanul suedezului scoate în evidență comportamente tipice ale așa numitei high
class, realiste până la groază
prin faptul că pot
fi identificate și în societate românească la
beizadelele politicienilor.
Multă
vreme am crezut în maxima
pictorului spaniol Goya, anume că
-
somnul rațiunii naște monștri. Nu somnul rațiunii, ci stările extremiste în care ajunge omul - bogăția extremă
sau sărăcia extremă, regimurile
politice de extremă stânga sau
dreapta care au conferit individului
devotat puterii o libertate a
conștiinței, până la fărădelegea crimei ridicată
la rangul de faptă eroică.
Pentru om cea
mai bună cale este calea de mijloc. A afirmat-o răspicat
Socrate în urmă cu peste două mii
de ani. Morala filosofului grec s-a sprijinit pe două dictoane
înscrise pe templul din Delfi - ,,cunoaşte-te pe tine însuţi!’’ şi ,,nimic fără măsură!’’
A
ieși din calea de mijloc înseamnă
a ieși din raționalul uman. Orice formă extremistă, care îl scoate pe om
din calea de mijloc, îl proiectează în irațional, în nebunie și
absurd.
Puțini
au luat în seamă acest mare adevăr
socratic. Dovada! Secolul XX a fost
secolul regimurilor politice extremiste
și al războaielor
exterminatoare - cel mai irațional
și mai absurd secol din istoria
omenirii. L-aș numi secolul tenebrelor.
Democrația e singura formă
politică ce urmează calea de
mijloc și care trebuie menținută ca formă politică cu orice preț.
Literatura de consum este o literatură
de succes facil. Fără îndoială, maestrul literaturii de consum a fost brazilianul Paulo Coehlo. Succesul magului brazilian a fost
fulminant. Vânzarea cărților lui a atins cote nevisate
de niciun alt scriitor. Cele mai mari edituri i-au cumpărat, pe bani mulți, drepturile de autor. Romancierul
ajunge un fenomen literar
mondial. O sută cincisprezece milioane de oameni de varii religii
de la catolici, ortodocși la musulmani și de alte religii i-au citi cărțile.
Imitarea
autorului brazilian i-a prins pe mulți în mreje la gândul îmbogățirii rapide. Și la noi
mulți intelectuali, fără talent sau chemare literară, au mizat, după
revoluție, pe literatura de consum, încercându-și norocul în această industrie literară care
produce bani mai mult
decât produce valoare.
Unul dintre scriitorii
români contemporani, „maestru”
al literaturii de consum este Dan
Lungu. Ajuns mare vedetă literară, nu prin „competența
estetică”, ci prin relația de cumătrie
cu liberalul, Dan Lungu a
beneficiat , cum el însuși spune
în moto, nemeritat, de „multe recenzii și premii.”
La această industrie a literaturii de consum s-a angajat încă de la prima lui carte de proză scurtă Chintă la flegmă. Când scriitori mediocri se agață de pulpana politicienilor spre a se legitima ca autori, opera lor e maculatură, nu literatură . Oportunismul e fără îndoială sportul național cel mai agreat de mulți mioritici mediocri, fie ei politicieni, intelectuali, oameni de artă sau din alte varii domenii. Orgoliile mediocrilor , în speță a oportuniștilor sunt inerent mai mari decât a omului creator conștient de limitele sale. Cel mai adesea, orgoliul creatorului mediocru crește în proporție geometrică, în vreme ce competența sa literară cel mult în progresie aritmetică.
La această industrie a literaturii de consum s-a angajat încă de la prima lui carte de proză scurtă Chintă la flegmă. Când scriitori mediocri se agață de pulpana politicienilor spre a se legitima ca autori, opera lor e maculatură, nu literatură . Oportunismul e fără îndoială sportul național cel mai agreat de mulți mioritici mediocri, fie ei politicieni, intelectuali, oameni de artă sau din alte varii domenii. Orgoliile mediocrilor , în speță a oportuniștilor sunt inerent mai mari decât a omului creator conștient de limitele sale. Cel mai adesea, orgoliul creatorului mediocru crește în proporție geometrică, în vreme ce competența sa literară cel mult în progresie aritmetică.
Între Dan Lungu
și Paulo Coehlo există multe asemănări fizice.
Dan Lungu e
brunet ca și Paulo, are ochi
negri, poartă mustață și barbă á la
Coehlo, probabil în încercarea de a-l imita fizic pe autorul
brazilian , (deși Coehlo purta barbă din motive mistice – imitându-i pe cei
din secta sikha, întemeiată în SUA în
1966, având la bază Scrierile vedice),
și evident, are un început de chelie la fel ca romancierul brazilian.
Cel
mai adesea poartă haine negre ca și Coehlo. Deși
îl imită fizic, Dan Lungu
este departe de a imita și
sclipirile metafizice ale brazilianului.
Coehlo,
spre deosebire de Dan Lungu, este un
scriitor sensibil; el s-a
adresat îndeosebi sufletului feminin,
predispunând sexul frumos, prin
exaltarea neoromantică și
aventura mistică, care place
mult femeilor, la reverie și
visare. Femeile sunt
etern receptive la iubire.
Sufletul lor este mereu în căutarea
unui mag, a unui sfânt sau chiar al lui Dumnezeu, pe care să-l
servească. Din aceste motive, cel
mai numeros public cititor al
romanelor brazilianului au fost femeile
și bărbații cu dominanta psihomentală feminină Din multe romane ale literaturii de consum, îți rămâne în minte ceva
- o frază memorabilă,
o cugetare, o viziune, dar
din maculatura lui Dan Lungu nimic, absolut nimic, exact cum nimic nu-ți
rămâne din tabloide.
Ba,în
tabloide mai găsești o vorbă de duh,
dar în romanele lui Dan Lungu –
Sunt o babă comunistă, Cum să uiți o femeie
nu afli absolut nimic
interesant măcar o boabă de literă care să te înfioreze sau să-ți
strepezească dinții.
Romanul
Raiul găinilor nu l-am mai citit-o. Ar fi fost o pierdere
inutilă de timp, fiind sigur, că e la
fel de anost ca primele două menționate.
Din romanele lui Dan Lungu rămâi doar cu
o mahmureala mintală ca după o
beție cu bere la pet - Trei
stejari, Bucura sau Bergenbier, de unul singur.
Și totuși cărțile lui
Dan Lungu, sunt traduse în zece
limbi , sunt vândute la Paris. Cred că
nouăzeci și nouă la sută se datorează prestigiului
editurii Polirom și nu valorii literare a romanelor. Ele sunt
exact, cum afirmă chiar el
în studiul sociologic o „recunoașterea formală: cărți, recenzii favorabile, premii
ce nu acoperă totdeauna o
competență estetică reală.”
Ca să publici la Polirom, zisă și Cartea
Românească , editura mascată a USR
(după cum ne spune scriitorul Virgil Diaconu în Cafeneaua
literară din ianuarie 2013) sau România literară - he, he, monșer cum ar
spune Marin Preda, trebuie să
ai relații de cumătrie
cu politicul, să fii pe liste la
USR, să nu fii tăiat de pe listele
întocmite pentru a putea
intra direct la Salonul de carte
de la Paris.
Sunt o babă comunistă a
avut ceva succes și
a fost vandabilă prin titlul. Cât privește
conținutul e absolut fals. Unii vor putea spune
că scriu toate acestea din invidie.
Alții, din spirit de gașcă , se vor întreba obtuzi și aroganți, cine-i bă ilustrul acesta
necunoscut de îl critică pe „maestrul” mioritic
al literaturii de consum?
Nu e invidie și nici critică. E o constatare amară despre spiritul de gașcă din literatura noastră
care promovează, sub oblăduirea
politicienilor mioritici veroși și cu concursul lor nemijlocit - o
literatură-maculatură. Politicianului nu
are nevoie de valori spirituale, ci de slugi devotate care să-i umple
buzunarele cu valori materiale.
În promovarea
literaturii lui Dan Lungu
se dezvăluie
relații oculte, care fac,în această epocă a postmodernismului și postmodernității, dintr-un scriitor fără valoare
o vedetă literară, la fel cum fac televiziunile, dintr-o târfă
mioritică – o vedetă.
Epoca asta postmodernistă are un mare
și execrabil neajuns: promovează nulitățile, în vreme ce autorii
valoroși care scriu literatură adevărată, nu consumistă, sunt lăsați în umbră, ca de pildă Emilian Marcu,
cu remarcabilele romane Iadul de lux și Suburbii
municipale - superbe
și sublime parabole, ce concurează cu
romanele lui Kafka Procesul și
Castelul.
Nu!
Emilian Marcu nu are succes, nu e tradus
pentru că nu secrie literatură de consum
și nu face compromisuri literare
cu politicianismul jegos doar de
dragul de a se încununa cu titlul de autorlâc, în vogă azi.
Din romanul Sunt o babă comunistă rămâi
totuși cu ceva ; anume cu
mirosul de tizic frământat de
picioarele eroinei și cu
mirosul de cartofi, scoși din fiertura pentru porci, din care se înfrupta copios
țărăncuța Emilia pe când era copilă.
O așa
imbecilă viziune despre condiția țărăncuței
- ajunsă dintr-o fetiță
ce călca balega pentru tizic - coana
mare la oraș mulțumită de condiția ei mizerabilă de muncitoare la șaibă
- o babă pensionară care regretă comunismul,
numai o minte mediocră
a putut-o gândi.
Să știe
și Dan Lungu – comunismul nu s-a născut la sat! Comuniștii și-au
găsit adepții în mahalalele „canaliei de pe uliți”, cum a numit Eminescu
o anume pătură din târguri și
orașe, ușor manipulabilă, pe
care au organizat-o în hoarde proletare și au legitimat-o pentru
instaurarea regimului lor utopic.
Cum a fost posibil
comunismul pe plaiurile
mioritice? Ei bine, am văzut ce se întâmplă când
primitivului i se dă puterea, ce poate să facă? Își zice
în sine că l-a apucat pe Dumnezeu de un picior și în
limitarea lui obtuză crede că orice
abuz îi este permis.
Politicianul penelist (era cât pe ce să scriu penalist , dar după cum
s-a văzut mulți liberali au devenit peneliști,așa că nu e mare re diferența între penelist și penalist, doar de o literă),
i-a deschis lui Dan Lungu
- viitorul de euro, fiind proiectat din funcția de profesor de sociologie
director la Muzeul Literaturii Române. După cum se vede,
setea de parvenire a depășit la Dan Lungu, cu mult, setea de creație literară autentică.
Efortul regizorului Lucian Dan Teodorovici de a transpune în dramă nostalgia babei comuniste e salutar, dar este, cred, inutil. Probabil a trebuit să se supună unei cereri de sus sau unei cereri amicale.
Se va spune că nu
e vorba de cine a instaurat comunismul, ci de nostalgia pentru formele
degradant egalitariste ale
comunismului. Așa este, dar deși e chiar
în genetica psihologiei feminine o
anume tendință spre comuniune - claca de pe vremuri spre exemplu
era o formă rudimentară de comunism, asta nu înseamnă
că femeia e cea mai nostalgică după comunism. Pe
femeie o salvează de la capcana comunismului , materialismul ei
funciar - simțul ei de proprietate mult mai puternic decât la
bărbați.
Despre
înclinația feminină spre
formele de relaționare comunistă a
remarcat genial, cu vreo două mii
de ani în urmă, comicul Aristofan în Adunarea femeilor. De
altfel, el nu făcea în comedia
menționată o profeție (deși ar
putea fi percepută și astfel) ,
ci credem mai mult că
parodia în comedia Adunarea
femeilor - Republica ideală al lui
Platon. Anumite forme de
comunism au fost
manifeste mai întâi în comunitățile evreiești din acele vremuri. Asta
e dovedită de faptul că numeroasele
secte religioase de pe
teritoriul Iudeii, din timpul
stăpânirii romane, exersau traiul în comun. Prima
sectă evreiască creștină
care a dat religia creștină a
demonstrat preexistența unei forme
rudimentare de comunism.
Religia
creștină are ca dominantă
psihologia feminină - legătura colocvială, iubirea
aproapelui, mila, iertarea, toate sunt
dominate ale psihologiei feminine. Aceasta manifestare a
femininului s-a impus în
constituirea primelor
comunități creștine, în care s-a instituit practic o primă
formă de comunism;
averile primilor enoriași care
au aderat la prima comunitate creștină sunt donate în întregime comunității. Totul pentru
noua religie - totul pentru secta creștină! … „fiindcă toți care aveau țarini
sau case le vindeau și le aduceau prețul celor vândute
și-l puneau la picioarele apostolilor. Și se împărțea fiecăruia după cum avea
cineva trebuință.”(Fapte)
Cine se opune, cine ascunde puțin din avere este ucis. Așa au făcut bieții
- Anania și Safira care au aderat și s-au lăsat botezați în noua sectă. Ei au pus însă ceva deoparte
pentru zile negre. Se spune că Petru
l-ar fi chemat pe Anania și i-ar fi imputat că „încercat să înșele Duhul Sfânt”.
Imediat a căzut „secerat de moarte”
și a fost îngropat.
La sosirea Safirei și ea
a fost pusă la încercare și recunoscându-și fapta a căzut jos
și a murit. Moartea lor, prezentată comunității creștine drept o moarte
telecomandată de divinitate, în
speță de Duhul Sfânt, este e o mistificare.
Uciderea celor doi a fost reală, înfăptuită rapid și pe
șest de apropiații lui Petru, în
condițiile în care ideea comunității de avere era o modalitate sigură de a-i
aservi în sectă în mod absolut. Nimic din iubirea,
înțelegerea și iertarea propovăduită de Isus.
La fel comuniștii aveau să asasineze numeroase
familii, ca Anania și
Safira, în
numele ideologiei
comuniste, căci ideologia este la fel ca orice religie - o credinţă.
Un delator, cum au fost numeroşi astfel de denunţători la comuniştii, i-a pârât pe cei doi mai marilor
comunităţii creştine. Urmarea, uciderea fără judecată, cum au făcut și comuniştii peste tot unde au experimentat
traiul de tip sectar.
Și totuși, comunismul a fost
implementat, nu de al doilea sex, ci de primul sex social cu sprijinul
cizmei sovietice și al Tătucului popoarelor, Stalin. Așadar, chiar dacă femeile au
această înclinație nativă
spre sentimentul de comuniune socială,
benefic omului prin implementarea unei forme de
colaborare, după cum ne asigură Alfred Adler,
sunt departe de a fi adepte fanatice ale ideologiei comuniste.
La fel, extrema
dreaptă, în speță legionarii
au impus omul nou şi noua ordine
sprijinindu-se pe un
misticism macabru. Comuniștii
au turnat în tipare
noi totul – omul, instituțiile și statul
- subordonate unui capo de tutti
capi - o turmă și-un păstor , instaurând,
astfel, în plină dezvoltare democratică
europeană, cele mai odioase dictaturi.
Vasile Anton Ieșeanu, 8 iunie 2014, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu