Observatorul lui Laplace nu poate calcula victoria
sau eșecul unui individ sau al unei comunități umane. Înfrângerea umilitoare a românilor
la Referendumul din 2012 poate să dea multor
propagandiști, profesioniști în distorsionarea faptelor, ideea că așa a fost să
fie, că totul se înscrie implacabil într-o schemă predeterminată, justificând astfel
menirea de președinte a unui „infailibil” impostor. Realitatea este că, fără intervenția
despotică a marilor păpușari, infailibilul impostor era demult la Poarta Albă. Gândirea germană îmi dă fiori de groază; este
mult prea distructivă ca să fie creativă. Mersul istoriei, în această viziune, ne
conduce la ideea unui proces, iar procesualitatea indică o anume „programare”. „Procesul,
afirmă Berlin, poate fi înțeles ca istorie a unei zeități, a unei forțe sau a unui
principiu sau a mai multora, ca fiind destinat să sfârșească bine sau rău, ca oferind
oamenilor perspectiva fericirii eterne sau, dimpotrivă, a damnării eterne, a unei
succesiuni al lor sau a uneia dintre ele.” Dar cine sunt aceste forțe impersonale?
Clasa, rasa, cultura, forțele vitale, spiritul vremii, universul sau Dumnezeu?!
Au avut aceste evenimente un caracter inevitabil?! Dacă au un caracter inevitabil,
ajungem să afirmăm la fel ca prințesa Maria, sora lui Andrei, personaj din romanul
Război și pace al lui Tolstoi „că nenorocirile
vin de la Dumnezeu și oamenii nu sunt niciodată vinovați.” Și-atunci omul
ce este? Un animal înzestrat cu rațiune, lipsit de liberul arbitru și de libertatea
de a alege și de libertate și de responsabilitate? O mașină „programată”, cum numea
Descartes animalele, un robot al zeilor?! E o absurditate, dar o absurditate în
care s-au lăsat prinși mulți gânditori ai lumii (Bacon, Campanella, Lessing, Condorcet,
Saint-Simon, Fourier, Owen și chiar Comte cu fanteziile lui birocratice). Sunt evenimentele
umane determinate de legi naturale și supranaturale?
Libertatea individuală nu mai există sau e doar
o iluzie. Și odată cu ea, toate „conceptele de responsabilitate sau de vină ,
de drept și nedrept sunt cu necesitate goale de orice semnificație…”( Isaiah Berlin
– Cinci eseuri despre libertate și alte scrieri). Putem să facem orice rău,
inclusiv crimă, dacă toate nenorocirile vin de la Dumnezeu. Dar atunci de ce omul
dă vina pe alcool când comite violențe și violuri și nu pe Dumnezeu? A spune că
nu există libertate ar însemna să spunem că ne rotim în cerc, că nu evoluăm, că generațiile rămân la fel și numai decorul se schimbă.
Vasile Anton Ieșeanu, 7 ianuarie 2016, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu