Putem vorbi de o realitate
văzută de dincolo de această realitate, adică de dincolo de spaţiul-timpul
cvadridimensional? Poezia modernă pledează pentru logica in betweeness,
diferită de logica binară, o logică a interstiţiilor a două sau mai multe planuri, care se apropie de spaţiul liminal , o
logică a pragului senzorial.
Poezia
Nicoletei Morar este dincolo de poezia-conexiune -
muzică, culoare şi cuvânt, cum e cea mai
des practicată în postmodernism , depăşeşte acel spaţiu al poeziei româneşti , definit atât de realist de Alexandru Cistelecan , ca fiind o
tentaţie şi o tendinţă
către ,,poezia de mătanie şi
poezia de prohab.’’ În pleiada de
poeţi , aşa zişi postmodernişti, sau cum
îi definesc francezii,
bon á tout faire, vulgaritatea , sexualitatea şi mai ales lait-motivul porno plm,
pare a fi actuala nouă direcţie
în poezia românească .
Pare!Căci adevărata forţă a poeziei
nu constă în teribilisme şi măscări
pornografice ca la Stoian G Bogdan ,,Scrisoare
către dumnezeu’’ sau exhibarea sexului, ca la Silvie Goteanschii ,,Himen de pasăre’’, ci în redarea imposibilul, prin texte, în care
verosimilul face din imposibil posibilul, ca în
versul următor: ,, când spiriduşii asfaltau pădurea cu răşină în ploaia de toporaşi’’ ( Ştreang pentru
lumină).
Nicoleta Morar nu se înscrie, în nicio tendinţă actuală, nici în aceea a exhibării sexualităţi şi a pornografiei , nici în aceea situată la cealaltă extremă a baterii de mătănii, ea îşi urmează propriul drum , acela a ,,ştreangului pentru lumină’’, chiar dacă acesta va dura şi două secole, apropiind, la fel ca în viziunea aristotelică(Poetica) , tot mai mult textul poetic de cel filozofic, ,, pentr-un artist,/ de ne-nţeles/ şi prea de ceară / m-am născut/ în clipa secundară .(Clipa secundară). Dar oare s-a născut Nicoleta Morar, în clipa secundară? Doar pentru că e ,,al doilea sex’’ ? Creaţia poetică nu e doar apanajul bărbatului. Dimpotrivă! În prezent pare a fi tot mai mult o dominată a spiritualităţii feminine.
Nicoleta Morar nu se înscrie, în nicio tendinţă actuală, nici în aceea a exhibării sexualităţi şi a pornografiei , nici în aceea situată la cealaltă extremă a baterii de mătănii, ea îşi urmează propriul drum , acela a ,,ştreangului pentru lumină’’, chiar dacă acesta va dura şi două secole, apropiind, la fel ca în viziunea aristotelică(Poetica) , tot mai mult textul poetic de cel filozofic, ,, pentr-un artist,/ de ne-nţeles/ şi prea de ceară / m-am născut/ în clipa secundară .(Clipa secundară). Dar oare s-a născut Nicoleta Morar, în clipa secundară? Doar pentru că e ,,al doilea sex’’ ? Creaţia poetică nu e doar apanajul bărbatului. Dimpotrivă! În prezent pare a fi tot mai mult o dominată a spiritualităţii feminine.
Ceea
ce se obţine din aceste versuri este efectul de real. Aceasta e adevărat poezie . Efectul nu e acelaşi lucru cu
obiectul, cu realul. Nararea simplă a
realului, fie ea şi şocantă sau teribilistă, nu este poezie, ci o simplă descriere fenomenologică.
Vă veţi întreba ce legătură au aceste divagaţii cu poezia Nicoletei Morar? Au, în
ideea în care analiza comparatistă este cea mai bună metodă
axiologică de valorizare a unei
poete debutante, prin cele trei
concepte fundamentale ale poeticii mimesis ( cunoaştere –recunoaştere) , mythos (intriga sau subiectul) şi
dianoia(ideea, intenţia sau tema). Nicoleta Morar nu vorbeşte despre sexualitate văzută prin prisma freudiană, cum cei mai mulţi
dintre poeţi masculini , o practică prin exerciţiile obsesive ale unor fetişisme infantile. Textele
sale poetice redau realitatea crudă a condiţiei femeii, în epoca
actuală - o zestre pentru pat: ,,dragostea e o havană / care se stinge des
/ în aburii unei cafele / fără zahăr’’(Zestre
pentru pat)
În
viziunea poetei Nicoleta Morar, femeia modernă, aflată sub lumina reflectoarelor , şi-a pierdut magia. La femeia actuală ,,misterul se spală pe labe ca o pisică’’
(Zestre pentru pat); femeia nu mai are tabuul
fecioarei şi nici misterul inocenţei.
În toată frământarea ei creativă
se întrevede revolta femeii-soţie,
în postura de zestre pentru pat,
fiindcă odată ,, trupul descoperit’’
al femeii, bărbatului îi ,,lasă în minte eschiva’’. Poemele sale emană ironie
, amară ironie îndreptată împotriva
misoginului-soţ , care îi spune pe un ton imperativ, femeii sale: ,,fă ordine, fă mâncare, fă clăbuci’’ iar ,,ea, femeia nu-i spune fă, ci fac(k)!’’
(Regula reciporcităţii).
Relaţia de iubire
la poeta
Nicoleta Morar este o incursiune la fundamentul acestei relaţii - predestinarea. Asemănarea prin identitate
sau asemănarea prin simetrie antinomică, atracţia complementară , care reuneşte în
întreg androginul, ne
conduce la ideea predestinării. Poeta găseşte cheia adevăratei iubiri , în predestinare ,, eu sunt pergamentul/ pe care zeii te-au
înscris / pentru eternitate’’(Albastru fără cer). Aflăm în poemele sale dragostea pasională
ca o unitate materială
indestructibilă ,,devenim un singur bulb/ poate oare cineva / să smulgă laleaua
asta / fără să cutremure Pământul?’’
(Laleaua). Ori
iubirea devoratoare, acaparatoare , posesivă ,, cuvântul meu va fi o centură de lemn/ pentru inima ta de
mătase’’ […] ,,mă vei judeca / neştiind / că-ţi învelesc / rădăcinile eu / rumeguşul prelins printre oase…’’ Nu uită să însereze neliniştea femeii, la indiferenţa bărbatului
,,neliniştea e doar o târfă la pătrat care scoate radicalul din indiferenţă ’’ (Radical din
indiferenţă). Regăsim
dăruirea totală, când iubitul i s-a
cuibărit în suflet, într-o excepţională legătură, care e greu, dacă nu
imposibil de înţeles de către ceilalţi,
îndeosebi de cei care trăiesc atât de superficial iubirea, ca în amara ironie al lui Eminescu, ,,un instinct atât de
van ce le vine şi la păsări de vreo
două ori pe an’’, ci doar de cei care cunosc acest
sublim ,, şi mi te-ai cuibărit
/ în suflet/ îmi aduc aminte / era o
noapte de zi[…] ,,când negrul îmbracă /Sahara/ filosofia e doar/ o risipă ca să poată
înţelege/ cineva/ cât de adânc / te-am
înscris / ar însemna / să mute deşertul /
fir cu fir / în necuprins…’’(Când negrul îmbracă Sahara) De excepţie ne apare povestea ,,Cavalerului fără chip’’. Chipul cavalerului se află în femeie , în inconştientul
ei, e masculinul sau femininul nostru , e animus sau anima, numite astfel de
Jung spre a reliefa diada
masculin-feminin din fiecare
fiinţă umană, care în pofida separaţiei impuse
de Zeus fiinţei androginului, a rămas în fiecare femeie
imaginea cavalerului fără chip după care tânjeşte, respectiv, pentru bărbat, imaginea femeii fără chip. Un poem superlativ îmi pare ,,Curtezana oloagă’’ în care o fată, cum se întâmplă adesea acum,
îşi pune un ,,gând deoparte’’
, ,,pentru mai târziu’’ acela a măritişului , pentru atunci ,,când şi-ar pierde măseaua de minte’’ ,
adică pentru atunci când s-ar maturiza , respingându-i astfel pe tinerii
adulatori. Dar oare amânarea nu face din
ea o fată bătrână , o
,,curtezană oloagă’’ ,, când
funcţia de reproducere / a suferinţelor e mortală’’ ; mai vine bărbatul
să-i aline suferinţa?,, dar gândul statornic şi gri/ îmi leagă de glezne
târziul / în care aştept…o să vii?!’’ Oare aşteptarea nu e zadarnică?
Conceptul platonician de
mimesis nu mai este o imitaţie a
realităţii ci un joc între cuvinte şi existenţă, care
redau în sensurile lor ascunse o
realitate intangibilă, dar posibilă, surprinderea existenţei în trecere, a interstiilor ce leagă contrariile.
Spre deosebire de poeţii postmodernişti
consacraţi, care cantonează
într-o tematică a instinctelor
primare , cu accese de teribilism
şi infatuarea sexuală, Nicoleta Morar
este o rebelă, o răzvrătită, o non-conformistă a generaţiei postmoderniste . Dacă
poezia ei se înscrie în mimesis-ul
grecesc are în vedere ideea teoreticianului canadian, Northrop Frye
care în Anatomia criticii , vede
mimesis-ul în adevărata lui
funcţie, aceea a cunoaşterii
umane ,, o modalitate proprie omului
de a construi şi locui o lume’’ , denunţând astfel toată cohorta de războinici ai structuralismului şi convenţionalismului
francez şi pe cei ai
Noii Critici americane (Catrinel
Popa - Labirintul cu oglinzi
[Repere pentru o poetică a metatranzitivităţii] Ed. Polirom, 2007, p.53).
Frye
, spune Catrinel Popa , consideră mimesis-ul
ca având drept scop
descoperirea relaţiilor dintre lucruri şi fapte şi implicit, spunem
noi relaţionarea cu
observatorul-creator. În
conformitate cu teoria relativităţii,
care afirmă că spaţiul-timpul sunt doar
elemente ale limbajului cu ajutorul căruia observatorul creator
descrie lumea vizibilă sau invizibilă, Nicoleta Morar se pliază pe
această relativitate a existenţei , ,,prea gri sunt /pentru Dumnezeu
/şi pentru tine /şi pentru propriul eu/ prea gri ca să iubesc la infinit/ prea mort, prea viu
să fi murit,/ prea galben,/ verde sau
prea trist,/ prea rece pentru un artist, …’’ (Clipă secundară) E acelaşi lucru pe care îl afirma Nechita Stănescu într-un limbaj mai poetic:,,Cuvintele , îmi spuse prietenul meu poetul, sunt foarte asemănătoare cu fiinţele, ele sunt chiar fiinţe.’’
Poeta nu acceptă defel sexualitatea deşănţată , instinctualitatea , pornografia ,
vulgaritatea, care abundă în poezia masculină românească contemporană , acea
creaţie poetică masculină şi chiar feminină care face din
prohab o adevărată cultură freudiană
şi din mătanie o cultură cristică. Ea caută imposibilul
- lumina în întuneric. Făcându-şi
din versuri un ştreang pentru lumină, ,,din versuri o să-mi fac un ştreang
mihaelo’’ , ea vede aceea ce cei mai
mulţi nu văd, legătura legăturilor ,
unitatea contrariilor în toată puritatea
materială, ,,sunt atâtea scoarţe între
noi / în inima asta de cireş’’ (Cireşul)
. Spre deosebire de cei din generaţia sa,
care se străduiesc să fie cinici şi
scriu poeme pline de lamentaţii, generalităţi prozaice
sau imitaţii de genul jamm session - Jazz - Rock , Bluegrass, See also, etc. , Nicoleta Morar este o răzvrătită originală, căutând în
fiecare poem un sens al
existenţei în permanentă e curgere,
,,Pământul azi / e un cuib ciufulit – două fiinţe în devenire / clocesc
viitorul/ în ture’’( O crimă perfectă)
,,Filozofia lui purpurel’’, după viziunea noastră , e un fapt de istorie care face parte inerentă
din existenţa noastră , chiar dacă ea a devenit demult istorie ,,ca pe o filosofie de august
într-un noiembrie afumat şi ploios'' sau
,, ca pe ultima unghie bălăcită
în sângele unui dumnezeu întors’’ (Filozofia
lui purpurel). Îl
şi văd
pe acest purpurel în mână cu secera şi ciocanul, cu ideologia lui
roşie, în noiembrie la vecini
şi august la noi, cu un ,,Dumnezeu
întors’’ - un
dumnezeu comunist care l-a
înlocuit pe cel din ceruri: Stalin, Ceauşescu, Mao .
În aceeaşi notă amar-ironică
se situează şi ,,Plânsul lui Gălbenete’’
Parcă-l văd pe gălbenete, politicianul chior de-atâta plâns. E plânsul cu lacrima de
crocodil . ,,necunoscându-te te ştiu atât de bine în toamna ta'''. Toţi îl ştim pe acest Gălbenete ,, în toamna lui’’, ,,lacom şi perfid’’( cum spune Eminescu).
Plânsul lui ne-a intrat în vene. Nu ne mai rămâne decât suferinţa, ,,agoniile îmi încolţesc sub tâmpla
suferinţei pe limbă noastră… '' De
agonale nu mai avem forţă şi curaj ,, ploile maro'' ne-au secătuit, nu ne
rămâne decât agonia. Până
şi înţelepciunea noastră e un
curaj de tinichea, ,,înţelepciunea noastră e un cercel de tinichea’’. Diavolii
nu aud ,,răcnetele sfinţilor'', oricât le-ar paşte, timpanele diavolilor , aflaţi la putere, rămân de piatră. Vai, dar omenirea consideră
ea e ,,amară-dulce rău’’, ca o cafea; aici
e prea idilică viziunea poetei asupra
omenirii de azi. Noi credem că puterea mai mult ne adapă cu otravă,
zi de zi gălbenete ne toarnă-n vene , cu plânsul lui, ne otrăveşte cu
ploilor maro. Până la urmă Gălbenete ,,îndepărtatul’’ devine
,,apropiatul’’ ; în agonia noastră nu mai avem decât o singură şansă - aceea a
compromisului. Începem să semănăm tot mai mult cu Gălbenete, plânsul lui ne-a intrat în vene, ca şi cum ar fi un Dumnezeu pământean, ne îmbrăţişăm cu El, suntem una cu El, nu mai
avem scăpare. Fizica
modernă, relativistă şi cuantică, a
demonstrat că şi la nivel macroscopic obiectele nu sunt entităţi distincte, ci sunt
legate inseparabil de spaţiu că
obiectele nu pot fi înţelese decât în legătura legăturii lor cu tot universul. La fel cum
fizicienii cuantici sau
misticii orientali văd realitatea
ca fiind o ţesătură în care nu există sus - jos , dreapta-stânga, nu
există ieri, azi şi mâine, în poezia Nicoletei Morar nu există
universuri distincte , ci un
continuum spaţiu-timp. De aceea, ea nu poate separa realitatea
de-acum de cea istorică , nu poate
trasa hotare între lumea lui purpurel şi
cea actuală. Dacă ar face-o atunci ar face-o în mod arbitrar. Este
poezia ei o fantazare? Privită dintr-un
anumit unghi, poemele Nicoletei Morar
sunt un ingenios joc al
fantazării. Dar nu sunt doar simple
fantazări. Dacă poemele sale ar simple fantazări , atunci ar răspunde cel mai bine viziunii
lui Filostrat, care ajunge la concluzia că fantezia a hotărât operele poeţilor. Dar sunt poemele
ei o pură fantazare? Dar ce înseamnă
fantazarea? Nu un mimesis, în
sensul unei simulări a
unei realităţi posibile? Poemele
Nicoletei Morar sunt mai degrabă
parabole scrise în stil
modernist în care semnificaţia e o îmbinare ingenioasă a univocului cu
plurivocul, din misterul transmis, din ambiguitate
şi virtualul enigmatic.
Poemele
Nicoletei Morar transmit o stare de
nelinişte şi tulburare profundă, te face să
gândeşti la cum trebuie trăită
această existenţă efemeră în care
,, linia se opreşte înainte să devină segment.’’ , adică şi acela care merge liniar, care nu se
abate de la normele morale ale vieţii , care adoptă calea de mijloc a raţiunii,
poate fi o linie care se opreşte, fără a
deveni segment, fără a se realiza , dacă
trăieşte ,,în letargie’’ şi ,,fără ţel’’, dar ,,făcând exces de
filozofie’’, adică de vorbărie goală ( Şi… linia se opreşte). E ceea
ce a vechii elini înţelegeau prin comiterea hybris –ului, la
aceştia echivala cu nebunia,
înţeleasă ca inactivitate, lipsă de curaj sau ca
activitate excesivă - fanatism. Realul.
Ce este realul se întreabă mereu poeta ? Un construct al minţii, o corelaţie dintre imposibil şi
posibil , care vizează ca efect verosimilul ,, întinde-ţi mâna, pipăie,/realitatea e o
iluzie/deformată’’ ( O crimă perfectă). Realul este un
adevăr posibil - ,,în august se ridicau fulgi de zăpadă din
trupuri în cer cum adică să nu ningă în august purpurel’’ Cum pot cuvintele
reda realul? Care este legătura intre
text şi realitate? Care este forma cea
mai apropiată şi mai adecvată în redarea
realului ,,dreapta potrivire a numelor’’,
cum spune Platon în Cratylos ? Este
acest real palpabil? Nu şi totuşi noi credem în realitatea acestuia, mai mult
decât în real. Credem în sacrificiul
divinului Isus , mai mult decât în a
omului Isus , ne apare mai
verosimil acest sacrificiu al
divinităţii , decât a omului: ,,Un puf desprins din pana de credinţă incoloră ,
inodoră şi insipidă gâdilă în cerul
gurii o cruce a sacrificiului divin.’’ (Nepalpabil 06 ). Poeta
priveşte intens şi de aproape realul şi deodată realul se metamorfozează în hiperreal, adică
devine mai real decât realul se metamorfozează
în universal. Poezia sa nu este
un mimesis , văzută în registru platonician o copie sau o
imitaţie( copia şi imitaţia nu sunt
sinonime ) a realului , ci o lumină de dincolo de real, căci ce e
,,ştreangul pentru lumină’’ decât
întunericul care înconjoară lumina, materia neagră sau energia
neagră invizibilă, dar care nu-i gol, ci
un existent invizibil ,, pentru negrul
acesta văduv ce-şi răzbună lumina atârnată
în ştreang şi aştrii morţi în
pântecele ei’’. Excepţională descriere a
unei black hole – gaura neagră ea ştreangul pentru lumină e atârnată în ştreang ( din gaura
neagră nici lumina nu scapă) şi
,,aştrii morţi în pântecele ei’’
. Dar cine oare a văzut o gaură neagră cu lumină prinsă în ştreang şi
aştrii morţi înghiţiţi de
acest căpcăun negru? Ei
bine, doar cei care văd dincolo de această lume
a spaţiului-timpului. Căci
acolo, în gaura neagră , aşa cum ne spun astrofizicienii , spaţiul e zero, iar timpul
nu există Ea vede
din acel ştreang pentru
lumină, pământul, ,, când
spiriduşii asfaltau pădurea cu
răşină’’ trecutul, prezentul, viitorul, ,,nu ştiu exact când oi pleca dar de-am venit’’ ,, să uiţi cum ne-am intoxicat în
’92 cu şorici de brad’’ spiritul uman - (,,din
versuri o să-mi fac un ştreang mihaelo,
o să atârne în el vânăt lumina, care ne-a orbit’’(Lapte de iarbă, [Ştreang de lumină I]). Descoperirea realului
din adâncuri( în misterul nopţii
pe faleză ,, sub picioarele noastre se înălţau / din apă valuri ca să fie
înălţate’’ te face să încremeneşti , ca
în faţa unui mort ,, franzela aia de om adusă din adâncuri
/ s-a izbit puternic de genunchii noştri
’’ (
Lapte de iarbă [Ştreang pentru
lumină I]). Nicoleta
Morar este o poetă debutantă, dar poemele ei sunt mai profunde şi mai verosimile, chiar şi decât ale unui
mare consacrat, care ironizându-l pe Eminescu cu chiuveta ce ,,scânteiază toată noaptea’’, va fi crezând că a fost atins de geniul Luceafărului în aripa stângă sau dreaptă.
Ei bine, nu e fără risc să faci
din versuri un ştreang
pentru lumină , fără ca inconştientul
- ,,negrul văduv ’’ să nu se
răzbune. Pasiunea , patima pentru a scrie
versuri , creaţia îşi are
avatarurile ei.
În tot
discursul ei poetic, Nicoleta Morar este
preocupată până la paradox de
acest obsedant existenţial din lumea noastră modernă , în
relaţia cu Dumnezeu ,, azi nu are, copile, / cine să-ţi strângă cărţile de colorat […] fără motive, copile, Dumnezeu s-a mutat din bloc / azi mama o să
fie porumbel / sau mielul alb pe o păşune’’
(Dumnezeu s-a mutat din bloc) ; cu bărbatul ( Regula reciporcităţii) ; cu istoria (Filosofia lui purpurel) , cu
politica (Plânsul lui Gălbenete); cu
mitul creaţiei( Facerea în reluare) - în care se întrevede ca în mitul biblic, înstrăinarea bărbatului de femeie până la
incompatibilitatea genetică: ,,vrăjmăşie voi pune între sămânţa ta şi a ei’’, spune mitul biblic, ,, nu plânge , atinge-ţi inima ca să-nţelegi
/ cum intuiţia divină / ruptă din prelungirea ta, / a devenit străină’’ ( Facerea în reluare); cu lumea morţilor(,,Firfirel îmi spune că
exist / sunt un sunet spânzurat / în corul morţilor’’; cu războiul ca un ultim joc, ,, ploaia ştirbă îmi scuipă în sânge găluşte
de foc’’ (Ultimul joc); cu filosofia destinului ca o voinţă
dată de forţa spiritului ,,fără destin doar eu /
adulmecându-mi forţa’’(Firfirel şi forţa destinului); cu copilăria (Animal cochet); cu arta şi poezia ,, nu, azi
vreau să mă-mpuşc / oferta e subţire pe piaţă, /azi fac inhalaţie / de
artă expirată’’, ,, azi mă doare-n cot
de ritmul meu, de rime, / poeţii să-şi tragă /epitetele peste chip’’ (Mă doare-n cot). Poezia
Nicoletei Morar farmecă. E
parcă toată făcută numai din metafore şi cugetări. Prinde viaţă ca o fiinţă , e chiar o fiinţă, e o metaforă vie care plânge , suferă sau se bucură
de existenţă ori se
întristează. Cu fiecare citire, simţi
nevoia recitirii , poezia ei emană magia fiinţei.
În poemele sale se
întrevede un spirit de adevărată
poetesă, ea prea modest autodefinindu-şi creaţia
poetică: ,,stihul meu va fi un
botoşel pentru un picior de vrabie’’ ( Bastardul întunericului). Am convingerea că stihul ei este un copil care
va creşte şi se va maturiza frumos . Farmecul poeziei sale
emană din mare ei încercare de a uni contrariile. Pharmakon,
în dialogul Phaidros al lui
Platon, remarcă Jaques Derrida în capitolul
,,Farmacia lui Platon’’ (Diseminarea), are o ambiguitate insurmontabilă, căci e leac şi otravă, în acelaşi timp. Poezia Nicoletei Morar provoacă plăcere şi durere, suferinţă şi
bucurie în aceeaşi măsură, o sfâşietoare
trăire a emoţiilor contrare. Poeta are în vedere
viziunea aristotelică a purificării ,
a catharsis-ului existenţei prin suferinţă
şi arta poeziei Dar, la
poeta târgovişteană, starea de
catharsis nu se obţine ca la
Aristotel prin purgarea fricii şi a milei, ci prin exerciţiul creativ. ,,îngenuncheau cireşii pe
rând / pe zdrenţele
mele de poem […] cu întunericul paralizat în ochi / îmi tai mâna care la
scris.’’ Se poate
bine observa în construcţia poemelor că poeta nu face paradă de metafore, nu
pune doar etichete lucrurilor ca în imaginile din abecedar, ea pătrunde, aşa
cum am mai afirmat dincolo de aparenţa
lucrurilor şi scoate din ele
spiritul ascuns al acestora, bun sau rău , aşa cum îl vede în lumina ochilor săi, prin acel ştreang
pentru lumină. Departe de a se folosi de
abundenţa imaginilor clişeu , practicată
în poezie actuală, la Nicoleta
Morar cuvintele par să curgă de la sine
ca un izvor de munte ce aduce din
adâncuri sclipiri de constelaţii diamantine. Ea se foloseşte de tehnici prozodice uzitate de mari prozatori, ca de pildă antonomasia
- o formă specială de sinecdocă prin care numele comun este metamorfozat
în nume propriu , lărgindu-i
astfel sfera noţiunii. Ca de pildă
,, Plânsul lui Gălbenete ’’ în
care pare să-l vezi pe politicianul nostru , la vârsta toamnei, un Gălbenete
burtos, perfid şi lacom, cu înţelepciune de tinichea , vărsând lacrimi de crocodil, în timp ce nouă alegătorilor ,,agoniile ne încolţesc sub tâmpla
suferinţei.’’ Sau excelenta
antonomază intitulată ,,Filosofia lui Purpurel’’ , în care
întrevezi ideologia comunistă. Esenţializarea de sorginte minimalistă
pare să fie paradigma construcţie sale
poetice. În această esenţializare, este eliberată odată cu expresia poetică şi
cugetarea filosofică. În fondul
ei secret, Nicoleta Morar este o mare moralistă. Ea a sesizat în modul ei sublim poetic discrepanţa
dintre idealul moral şi
comportamentul tot mai instinctual al lumii. ,,Fluxul continuu al limbilor de ceas creşte, roata moralităţii începe să-şi piardă din cele
câteva spiţe şi gol e mai plin de gol ca niciodată.’’ Degradarea
morală induce tot mai mult înstrăinarea
oamenilor. Pentru poeta târgovişteană epoca
modernă ,,e un timp al suferinţei’’ a
,,adevărurilor ciobite’’ , chiar şi tămâia, care ar trebui să ne impună o
morală cristică, ,,miroase a sulf’’, adică e atinsă de răul
demonic, iar cei care cred că sunt cu adevărat credincioşi sunt doar de paradă
, se comportă ca nişte ,,umbre însetate
de mir’’, dar au manifestările cele mai abrutizante, chiar în faţa
obiectelor sfinte îşi ,,
încorsetează materia într-un dans şchiop şi infinit de negru’’ (Nepalpabil
06)
În
toată emoţia textelor sale ţâşneşte
suferinţa ca o ,, lumină leproasă’’. Actul creator este în exerciţiul lui o sfâşiere interioară, o mare suferinţă ,, poezia asta e doar o troacă
străine îmi torn în ea lăture de
metafore’’ (În creierii mei). În aceeaşi notă de suferinţă atroce se fac remarcate poemele: Ştreang pentru lumină, Ultimul joc, Fredonel
şi corul morţilor , Plânsul orbilor, Să taci când te întreabă morţii . Prin poezie sa şi a altor feministe, cultura poetică românească şi cea europeană va
începe să fie tot mai mult
dominată de creaţia feminină. Femeia, credem noi, are
poezia în sânge. Dacă bărbatul a început a scrie poezie e doar pentru că a fost
fascinat de poezia numită femeie. Dar adevăratul spirit poetic e mintea
feminină.
Nu
întâmplător grecii au găsit din totalul de nouă muze, toate feminine, trei muze
ale poeziei: Calliope , Erato , Euterpe. Prevăd, în veacul ce va să vină, o dominarea a culturii poetice
de către creaţia poetică
feminină. Nicoleta Morar este una din iniţiatoarele acestei culturi poetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu