Bunica Maria avea ochi mari, albaştri, limpezi ca un
cer de vară după ploaie. Era singura din familie cu ochi albaştri. Fusese, la viaţa ei,
blondă sau poate şatenă. Ochii ei
erau atât de albaştri, încât aş putea
s-o numesc femeia cu ochi de
peruzea.
Nu era de la noi
din sat. Era din Bivolari, de-a lu’ Perju. Bunicul o peţise, cum se obişnuia, direct de
la părinţi, trecând peste voinţa ei de
fată. O adusese de pe malul
Prutului pe malul Jijiei. Bunicul era brunet cu ochi negri. Ea şatenă cu
ochi albaştri. Atracţia contrastelor - ce
formează eterna asemănarea în oglindă – polaritatea
cuplurilor.
În
vremea copilăriei, satul Bivolari mi se părea a
fi mare cât un oraş (nu văzusem încă Iaşul), mai ales că avea târg şi toloacă. Nu ştiu de ce mi se părea că
oraşul ar fi un spaţiu
al fericirii, dar aşa îmi
imaginam şi credeam pe atunci. Şi aveam
dorinţa confuză şi difuză de a trăi într-o localitate mare.
Bunica era de-o bunătate nefirească:
totdeauna avea în buzunarul de la şorţ
sau de la bundiţă, pentru nepoţi, un
pitac sau măcar o bomboană ori un biscuite. Şi ne spunea
poveşti, multe poveşti, care mă
fascinau şi mă ţineau cu sufletul la gură. Poveştile cu
strigoi erau în vogă, în acele vremuri, la sate. Şi bunica, ne spunea poveşti
cu strigoi, uneori improvizând spre a ne
ţine cuminţi şi a adormi fără
hârjoană.
Prin satele de pe Valea Jijiei plutea, în acele vremuri, duhul strigoiului. Devenise atât de prezent în mintea ţăranilor, încât de multe ori
se manifesta ca o prezenţă fizică. Se spunea despre vreo
femeie, mai focoasă, că ar avea
,,mititei’’, nişte diavoli mici,
pe care îi creştea şi pe care îi folosea spre a lua de la vitele
celorlalţi săteni toată mana sau
spre a se răzbuna. De multe ori, snopii de grâu, abia strânşi,
era răvăşiţi,
împrăştiaşi şi scuturaţi de nu mai
alegeau nimic din recoltă bieţii oameni. Deseori, ceea ce ieşea
din comun la unii, era bănuit a fi o
legătură cu ucidă-l toaca . În
sat la noi de legăturile cu aceste forţe
ale necuratului erau bănuite două femei sărace - mamă
şi fiică - ce îşi
aveau sălaşul la marginea satului, într-o cotineaţă de nuiele şi lut. Mitul distorsionat al lui Faust se manifesta
fizic pe Valea Jijiei şi s-a menţinut multă vreme
după cea de-a doua mare
conflagraţie, ca dominantă culturală. Oamenii locului, mai ales
femeile, multe din ele vrăjitoare, îşi vindeau
sufletul diavolului. Cele mai
multe dintre vrăjitoare dar îndeosebi descântătoarele erau bănuite de
legături cu forţele necuratului şi de
magie neagră.
Spre a supravieţui cele două femei îşi vânduseră
sufletul diavolului şi erau bănuite că aveau mititei. Se pronunţa
mititei spre a evita a pronunţa numele
diavolului. A-i spune pe nume, era deja o invocare a acestuia, şi cel care îi
pronunţa numele risca să i se
întâmple ceva rău. Chiar
şi astăzi se evită
a se pronunţa - dracul, deşi frecventa
înjurătură este ,,du-te dracului!’’ Aşa se
spunea despre cele două femei şi cum li se dusese
buhul, erau ocolite, ca ciumatele.
Cele două încropiseră în bordeiul lor, pe un pat de paie aşternute direct pe
pământ, un mic bordel, unde practicau ,,în secret’’ cea
mai veche meserie din lume. Bărbaţii
satului, mai ales din cei căsătoriţi, se
furişau noaptea cu câte o garafă de vin sau o găină subţioară spre
a le milui şi a fi miluiţi.
Noi,
copiii aveam o teamă viscerală să ne
apropiem de casa
celor două năpăstuite. Ocoleam
casa lor la distanţă când ne duceam la scăldat la Jijia sau cu vitele pe imaş. Avuseseră grijă mamele noastre să ne insufle teama de casa cu draci.
Până la urmă, din cauza
legăturilor cu ,,necuratul şi strigoii’’, cele două, fie au fost alungate
din sat de femeile
căsătorite ce îşi temeau bărbaţii, fie au plecat singure în lumea largă din cauza
legendei ţesute şi a bănuielilor
ce planau asupra lor că ar avea legături cu forţe ale întunericului. Casa a fostă părăsită
şi cele două, mamă şi fiică, s-au
pierdut prin lumea mare. Probabil au
plecat la oraş, unde, noua ordine
comunistă oferea, săracilor, o şansă de supravieţuire.
O contribuţie
mare la alungarea celor două
profesioniste, ,,cu mititei’’,
au avut-o femeile măritate din sat,
care temătoare de rătăcirea
bărbaţilor prin casa iadului, au ţesut
legenda legăturilor faustice ale
acestora.
Conform metodologiei lui Ioan Petru Culianu ,,spaţiul Hilbert’’, ,,fractalii’’ sau ,,jocurile
minţii’’, mintea omului este cea care creează realităţii. Mintea omului are
această capacitate imaginativă de a crea
realităţi pe care le consideră a fi autentice.
La fel se întâmpla cu oamenii de pe valea Jijiei , unde
această superstiţie a strigoiului a
creat o realitate dominant fantastică pe care oamenii acelor
vremuri o considerau autentică. Trăind
în această realitate fantastică
lesne s-au ţesut
legende despre strigoi. Odată cu dispariţia celor două femei,
legendele despre strigoi şi drăcuşori au dispărut treptat
din mintea oamenilor. La dispariţia lor a contribuit şi
propaganda materialist ateistă a
comuniştilor ce începuse să fie infiltrată,
persuasiv, şcolarilor şi implicit ţăranilor.
Deşi la vârsta când încă nu puteam decela
binele de rău, casa vărului meu nu-mi plăcea. Nu-mi plăcea fiindcă îmi inducea teama . La cinci ani teama
începe să fie percepută ca reală.
Nea Valică şi ţaţaia Lenuţa cumpăraseră
cocioaba de la o bătrână. Căsuţa
aceea bătrânească, ce părea din veacul XV-XV, cu acoperiş de paie, având o
singură încăpere cu un ochi de geam mic cât o coală de hârtie A5 nu-mi inspira siguranţă.
Căsuţa şi lotul de
casă pe care, mătuşa şi soţul ei le-au cumpărat, imediat după
nuntă, să aibă casa şi curtea lor,
să stea, ca tineri însurăţei, deoparte, era
un bordei mai mare, o cocioabă
afumată şi urâtă. Singura cameră, folosită ca bucătărie, dormitor sufragerie
dădea, după uşa veche de scânduri
negeluite, roase de carii, într-o tindă
minusculă fără uşă, în fapt direct afară.
Soba era mare,
ocupa aproape un sfert din încăpere.
Lângă sobă un pat mare din scânduri cu
saltele de paie se proptea în perete, sub
geam. Uşa de lemn era roasă de carii
şi cu goluri la colţurile de jos,
lăsa frigul de afară să pătrundă în
interior . În acea vreme lemne nu erau şi
foc se făcea cu strujeni şi paie.
Mai apoi şi-au construit casă
gospodărească, frumoasă, cu
bucătărie de vară, dar până atunci au
locuit în cocioaba aceea din
vălătuci de lut.
În dimineaţa aceea mamaia m-a dus să stau la vărul
Costel. Nu ştiu dacă cocioaba
aceea bătrânească era bântuită
de strigoi, dar în ziua cînd am mas în ea, cu siguranţă era bântuită.
Strigoii stăteau, ca nişte cerberi
de pază la uşă. Aveam vreo cinci
ani, iar Costel mergea pe trei. Ninsese abundent şi frigul pătrundea prin uşa de scândură şi prin crăpături. Doar lângă sobă era cald.
Nu ştiam că e ziua de Sf. Andrei.
Bunica urma să stea cu noi. Eu
voiam s-o zbughesc afară la joacă , dar bunica
mi-a spus că la uşă se află strigoiul, care atât aşteaptă să mă înhaţe. De frica
strigoiului am renunţat la a mă
aventura afară.
După ce ne-a făcut focul şi a încălzit încăperea, bunica mi-a spus să rămân cu vărul meu Costel , dar să nu care
cumva să ies afară, că la uşă-i
strigoiul. ,,Mă întorc repede, mă duc să adap vitele şi să dau la păsări.’’ ,,Tu eşti mai mare,
mi-a zis bunica, ai grijă de
Costel!’’ mi-a zis ea, după ce s-a asigurat că nu ne vom
juca cu focul.
O vreme ne-am jucat, dar cum iarna se întunecă repede, coşmarurile au pătruns prin toate colţurile încăperii. Teama că odată cu lăsarea întunericului, strigoiul va pătrunde în încăpere a pus stăpânire pe mintea mea necoaptă. Costel nu avea încă conştiinţa binelui şi răului. Nici a strigoiului. Pentru Costel era suficient că eram eu acolo . Nu-i era încă teamă de strigoi, dar cum primisem însărcinarea să am grijă de el, nu-l puteam lăsa la cheremul strigoiului. Oricum, de teama strigoiului, nu puteam pleca. Şi-atunci am căutat o altă o ieşire. Dar pe unde? Pe uşă nici vorbă. Strigoiul, ca o îngrozitoare arătare atât aştepta - să deschid uşa şi să mă înhaţe. ,,Stigoiul’’, cum îi spuneam atunci, neputând să-l pronunţ pe r, căpcăunul acela, aştepta acolo flămând afară. Probabil, de-atunci am suferit, o vreme, de claustrofobie. N-am putut suporta o vreme încăperile mici. Simţeam că mă înăbuş. Doar spaţiile largi şi vaste îmi dau siguranţa existenţei. Mai târziu m-am obişnuit cu spaţiile mici ale bibliotecile, dar tot mai am această teamă a constrângerii fizice.
Mă tenta uşa, dar teama mă făcea să evit a privi întra-acolo. O singură speranţă mai era - geamul. Geamul era încastrat în perete, nu se deschidea. Singura soluţie era să-l sparg. Şi l-am spart. Nu-mi amintesc cu ce. Probabil cu vătraiul.
Dar, după ce l-am spart am realizat că nu voi reuşi să trec dincolo. Nu-mi încăpea nici capul darmite corpul. Am renunţat. Prins în capcana strigoiului am început să urlu. Şi cred că urlam tare de vreme ce au venit repede bunica şi ţaţaia Lenuţa. Sau poate reveneau acasă să vadă ce facem.
O vreme ne-am jucat, dar cum iarna se întunecă repede, coşmarurile au pătruns prin toate colţurile încăperii. Teama că odată cu lăsarea întunericului, strigoiul va pătrunde în încăpere a pus stăpânire pe mintea mea necoaptă. Costel nu avea încă conştiinţa binelui şi răului. Nici a strigoiului. Pentru Costel era suficient că eram eu acolo . Nu-i era încă teamă de strigoi, dar cum primisem însărcinarea să am grijă de el, nu-l puteam lăsa la cheremul strigoiului. Oricum, de teama strigoiului, nu puteam pleca. Şi-atunci am căutat o altă o ieşire. Dar pe unde? Pe uşă nici vorbă. Strigoiul, ca o îngrozitoare arătare atât aştepta - să deschid uşa şi să mă înhaţe. ,,Stigoiul’’, cum îi spuneam atunci, neputând să-l pronunţ pe r, căpcăunul acela, aştepta acolo flămând afară. Probabil, de-atunci am suferit, o vreme, de claustrofobie. N-am putut suporta o vreme încăperile mici. Simţeam că mă înăbuş. Doar spaţiile largi şi vaste îmi dau siguranţa existenţei. Mai târziu m-am obişnuit cu spaţiile mici ale bibliotecile, dar tot mai am această teamă a constrângerii fizice.
Mă tenta uşa, dar teama mă făcea să evit a privi întra-acolo. O singură speranţă mai era - geamul. Geamul era încastrat în perete, nu se deschidea. Singura soluţie era să-l sparg. Şi l-am spart. Nu-mi amintesc cu ce. Probabil cu vătraiul.
Dar, după ce l-am spart am realizat că nu voi reuşi să trec dincolo. Nu-mi încăpea nici capul darmite corpul. Am renunţat. Prins în capcana strigoiului am început să urlu. Şi cred că urlam tare de vreme ce au venit repede bunica şi ţaţaia Lenuţa. Sau poate reveneau acasă să vadă ce facem.
Când
a văzut geamul spart prin care gerul pătrundea cu suflu lui rece şi-au
pus mâinile în cap. Dar au alergat
repede să mă ogoiască. ,,Ce e? Ce s-a întâmplat’’ ,,Stigoiul’’ , am îngăimat eu, disperat,
arătând spre uşă. ,,Ei lasă că-l
batem de-o să-i meargă fulgii. Să se
ducă pe pustii, blestematul.’’ A luat vătraiul, a ieşit afară, a lovit
cu putere în uşă, trosnindu-l astfel pe
necurat cu toată forţa. Strigoiul a
fugit schelălăind ca un câine bătut. Gata , s-a dus pe pustii!
După alungarea strigoiului mi-a
venit inima la loc, am zâmbit printre lacrimi, bucurându-mă că l-a alungat
în pustiu şi am scăpat de temeri,
la pieptul ocrotitor al bunicii.
Cum
a dormit Costel şi ai lui, în noaptea aceea, cu geamul de la cameră spart,
numai ei au ştiut. Pe mine m-a dus bunica acasă şi n-am mai dat pe la vărul meu, decât mulţi ani după această întâlnire cu strigoiul,
când ai lui construiseră deja o casă nouă,
iar eu uitasem de strigoi şi de groaza ce o răspândiseră în mintea mea.
Vasile Anton, Iaşi, 2 decemrie 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu