Sora
mea geamănă, fratele meu geamăn
Moto: Cred în sufletul pereche, la fel de
mult, pe cât cred în dualitatea acestei lumi.
Ce
generează miracolul iubirii? Frumuseţea?! E primul miracol ce are loc în momentul când natura dă în floare. E reclama luminoasă
care atrage privirile, care şochează şi fascinează - la soare te poţi uita, la
frumuseţea femeii, ba , spune un proverb
din înţelepciunea populară. Vorbim de femeie căci ea se identifică cu Frumuseţea. În femeie
e cuprinsă toată natura vie. În ea se regăseşte toată frumuseţea naturii într-o fascinată
stilizare. Prin Frumuseţe şi Iubire femeia atinge divinul.
Proverbul,
din basmele româneşti, conţine o cugetare adâncă, peste care se trece cu mare uşurinţă, acela a frumuseţii femeii la care nu te poţi uita. Doar femeia
văzută în toată splendoarea goliciunii ei, pune pe bărbat în mare pericol. În acea imagine a femeii goale, tânărul nu vede fiinţă umană, ci divinul. În acest sens e suficient să ne
amintim mitul lui Acteon, de
magia exercitată la vederea
zeiţei goale. Ne dăm seama de pericolul la care se supune un tânăr, care
vede pentru prima oară femeia goală - miracolul ce dă în floare.
Acteon este devorat de ,,proprii câini’’, nu
pentru că zeiţa l-ar fi transformat pe
muritorul vânător într-un cerb,
cum ne spune mitul elen, ci
pentru că, odată ce a văzut-o goală,
îmbăindu-se, s-a născut obsesia –
gândurile ce-l macină şi-i aduce în
minte mereu şi mereu imaginea fetei -
câini care îl vor devora
Ce
este obsesia? Este o îmbolnăvire a
minţii, un virus ce dereglează programul mintal, un miraj care ne scoate din calea de mijloc a raţiunii şi ne propulsează în
nebunie. Dex-ul defineşte
obsesia ca fiind o imagine ce revine neîncetat
în câmpul conștiinței, stăruitor și chinuitor, o tulburare a voinței ce se manifestă prin dorința irezistibilă de a
face un act determinat, bolnavul fiind conștient de caracterul
anormal al acțiunilor sale.
Într-un anume sens, câinii lui Acteon se aseamănă cu eriniile
sau eumenidele greceşti. Ele apar în
cazul celor care poartă în suflet un
mare păcat, o culpă (cum a fost cazul
lui Oreste, când şi-a ucis mama). Eriniile
sunt zeiţe ale răzbunării, zeiţe de temut, fiice ale Gliei şi ale
Nopţii, îl aduc pe cel în cauză în
pragul nebuniei, prin provocarea obsesivă a remuşcărilor şi a groaznicilor
insomnii. Din acest motiv pot fi,
la fel de bine, asemuite cu câinii lui
Acteon.
Doi factori declanşează obsesia erotică - dorinţa de iubire - generată la bărbat de excesul de testosteron şi - efectul de
frumuseţe - declanşat la vederea imaginii femeii goale.
Marin Preda în nuvela, intitulată Iubire,
prezintă în personajul Dugu comportamente şi manifestări
psihice similare lui Acteon sau ale oricărui tânăr care vede pentru prima oară femeia goală. Dugu vede o
fată din sat, pe Drina, scăldându-se în pârâu , în locul
numit Valea Morii. ,,
Fata aruncase nuiaua şi începu să
dezbrace. […] Stătu acum goală,
încercând să-şi adune părul ce-i atârna lung
pe spate , şi să-l strângă pe
umeri. […] Dugu simţi deodată că pieptul nu i se mai mişcă;
vru să ţipe, apoi numaidecât inima îi zvâcni cum nu i se mai întâmplase
niciodată, puternic , de trei ori, zgâlţâindu-i tot trupul lungit pe pământ,
apoi începu să-i bată ca un ciocan, rar
şi adânc. Îşi simţi faţa arzând ca văpaia…’’. ,,S-a dus acasă zăpăcit…’’, scrie autorul, iar
când întunericul s-a lăsat a
mers la fată acasă. Dar aici l-a găsit
pe Achim-Achim. El cheamă fata, deoparte. Ea
îi simte teribilele dorinţe în
încordarea lui.
Confruntarea dintre cei doi rivali rămâne
indecisă. Fata, fără să-i mai adresa un cuvânt lui Achim-Achim, fuge în casă.
Imaginea fetei goale
îi declanşează obsesia. Noaptea a
retrăit scena stăruitor şi chinuitor . ,,Dugu se mişcă în pat trezindu-se a doua oară din somn. O
văzuse iar , visase…’’ Se deşteptă
răscolit, cu ochii aţintiţi pe
lumina soarelui intrată pe fereşti, şi
gemu: ,,Drina!’’
Insomnia şi obsesia
îi provoacă furii şi comportamente iraţionale, bizare. Dugu este hotărât
să-l termine pe rival. A doua zi pleacă
cu caii şi se bat cu ciomegele. Dugu îl loveşte
în cap. Astfel scapă de rival. În prima duminică merge la o
nuntă în sat să se întâlnească cu
fata. Drina ,, îl văzu răzimat de stâlp, cu cămaşa descheiată la
gât şi frumos. Simţi că se topeşte…’’ (Marin
Preda – Scrieri din tinereţe, Ed. Minerva , Bucureşti, 1987, pp.49- 66)
Dugu o duce în acelaşi loc,în Valea Morii , unde a
văzut-o pe Drina goală şi fac sex cu fata. Aşa se eliberează de
câinii care-l devorau şi care cu
siguranţă l-ar fi ucis. Norocul lui Dugu a fost că Drina a descoperit în el - sufletul pereche.
Pe Acteon, însă, câinii obsesiei îl vor face
neom şi-l vor devora din cauza imposibilităţii de a o atinge, de a o avea, de a o poseda pe
Artemis. Contemplând-o pe zeiţă în toată nuditatea ei, Acteon suferă transformarea din vânător în vânat. Bărbatul tânăr face o obsesie pentru femeia văzută goală. Dovada cea mai evidentă e proliferarea
industriei pornografice.
Dorinţa
trezită, la vederea Frumseţii erotice, fascinează. Fascinaţie, ne spune Pascal Quignard, vine de la fascinus, care
este corespondentul roman al falusului. Dar dacă, pentru femeie, fascinus e falusul, pentru
bărbat este imaginea femeii goale. În inconştientul fiecăruia din noi există o lume
virtuală , ideală, codificată în imagini
arhetipale care caută în lumea reală corespondenţele, să identifice asemănările.
Narcis
nu s-a îndrăgostit de propriul său chip, cum eronat se crede, ci de sora sa geamănă (Pascal Quignard – Sexul şi
spaima, 2000). Ea este anima sa care se afla în el şi căreia i-a zărit
chipul în oglinda izvorului, adică în
inconştientul său. Chipul surorii gemene
e imaginea virtuală - idealul feminin existent în inconştientul fiecărui bărbat.
Narcis se îndrăgosteşte nebuneşte, nu
de chipul lui , ci de al surorii sale
gemene. Dar sora sa adevărată, reală,
cea care îl însoţea la vânătoare, a murit
şi lui i-a fost cu neputinţă să mai găsească
o
fiinţă în lumea
reală, care să corespundă imaginii surorii sale gemene. Legenda spune că pe Narcis l-au îndrăgit multe fete şi bărbaţi însă el a respins
iubire la toţi, inclusiv a nimfei Echo, care s-a
stins de durere.
Pentru
a-l pedepsi zeiţa Nemesis îl determină
să vadă, în oglindirea apei,
imaginea lui feminină, sora geamănă, pentru care Narcis s-a mistuit de dor,
transformându-se, după ce s-a înecat, în narcisă, floare ce-i poartă numele. Nemesis este zeiţa
care pedepseşte, pe ce-i care comit păcatul hybris-ului, adică a celor care
comit răul , în cazul lui Narcis pentru respingerea
iubirii nimfei Echo.
În adâncimi, Narcis a contemplat-o pe ,,sora geamănă’’, arhetipul pe care Carl Gustav Jung îl numeşte
,,anima’’ - imaginea feminină, existentă în inconştientul
fiecărui bărbat. El s-a mistuit de dorul ,,surorii sale gemene’’ ,
pe care nu o putea readuce la viaţă în
realitatea lumii sale.
În
primul caz, Acteon face o obsesie pentru imaginea femeii goale (câţi tineri nu
fac obsesii pentru actriţe de filme inaccesibile), care nu corespunde femininului
din inconştientul său. Zeiţa este
intangibilă, nu doar pentru că e fiinţă divină (s-a văzut deseori în mitologia greacă împerecheri între zei şi muritori), ci pentru
că Acteon nu corespundea imaginii masculinului, a acelui
animus din inconştientul ei.
Nefericirea lui Acteon şi al altor mulţi bărbaţi porneşte de la faptul de a o fi văzut
goală şi de aici ,,câinii’’, adică
gândurile obsesive care îl devorează.
Frumoasa de neatins, de care este atras, rămâne
pentru bărbat - o eternă tentaţie
– fructul oprit.
După moartea surorii sale, Narcis nu mai află
în realitatea imediată, femeia care să se potrivească imaginii din
inconştientul său şi astfel cade pradă
contemplării imaginei din inconştient şi se stinge de dorul ei. Narcis nu a privit în oglinda unui izvor, cum lasă mitul să se înţeleagă,
ci în oglinda sufletului său. Din
acest motiv, el nu poate avea decât un
singur sfârşit, acela al fascinaţiei
sinucigaşe. Viaţa nu se contemplă la
nesfârşit în oglinda sufletului. Dacă el ar fi acceptat dragostea nimfei Echo
ar fi fost profund nefericit. În această lume Narcis nu mai avea nici o şansă de a găsi sufletul pereche. Singura soluţie era evadarea prin suicid.
Oedip
îşi scote ochii, pentru păcatul de a fi identificat în mama sa biologica,
sufletul său pereche. La fel, Iocasta
a văzut în tânărul, care a
dezlegat enigma Sfinxului, imaginea lui Laios din tinereţe. Să ne imaginăm cum s-au petrecut lucrurile. Iocasta era
mult mai tânără
decât Laios (probabil era o
adolescentă când l-a născut pe Oedip), l-a văzut când el avea 18 – 20 de ani,
iar ea 32-35 de ani. Oedip , tânăr şi ,,orb’’, nu vede în regină pe mama,
Iocasta, rămasă văduvă, nu vede în Oedip pe fiul său. În asta a constat
eroarea şi i-a condus pe amândoi la săvârşirea incestului.
Gena
egoistă e oarbă. Nu ţine cont de gradul de rudenie (despre care
nici Oedip, nici Iocasta nu l-au
ştiut până la dezvăluirea lui Tiresias), ci de atracţia asemănării în oglindă. Oedip, care dezlegase enigma
Sfinxului, nu a fost în stare să dezlege
taina vieţii sale şi astfel s-a născut tragedia greacă. Pentru acest grav păcat
Oedip îşi scoate ochii, iar Iocasta se
sinucide. Însă, în acest complex oedipian, după cum vom vedea, se află configurat sufletul pereche.
Orfeu
o caută pe Euridice, în adâncurile
infernului, şi când e gata s-o scoată la
lumină dorinţa-i nebunească îl face,
printr-un gest absurd – o privire înapoi - s-o piardă pentru vecie. E drama
bărbatului, ce îşi pierde soţia tânără şi nu-şi mai găseşte, în realitatea înconjurătoare, o
altă femeie să i se potrivească cu imaginea celei din inconştient. Prin pierderea
Euridicei, denotă că anima din inconştientul său sau animus-ul din inconştientul femeii, nu se
mai sincronizează. Faptul că Orfeu a
fost devorat de bacantele dezlănţuite reprezintă pedeapsa femeilor ce au fost refuzate şi pentru
dispreţul său faţă de ele.
Euridice
nu-l mai vrea, sau el, privind înapoi, n-o mai recunoaşte. Este posibil să interpretăm şi astfel. Aşa se explică existenţa celibatarilor, a văduvilor şi a fetelor bătrâne. Din varii
motive nu-şi mai află jumătatea. Aşijderea
se explică căsătoriile
duble sau multiple. Cu toate că anima sau
animus-ul din suflet rămâne un invariant -
femeia reală sau bărbatul real, suferă modificări şi transformări, odată cu înaintarea în vârstă, atât de
radicale încât nu mai corespund animei sau animus-ului. În cele mai multe cazuri - femeia
nu mai corespunde, nu din cauza poligamiei masculine - ci
din cauza metamorfozei sale.
Deşi
există o atracţie firească a bărbatului
spre frumuseţea feminină (care bărbat nu întoarce capul după o frumoasă?),
totuşi, cea cu adevărat preţioasă, e femeia care corespunde cel mai bine,
imaginii feminine a bărbatului, acea animă existentă în sufletul lui. Nu ne
(re)căsătorim decât cu partenerul(a) ce se
potriveşte cel mai bine animei sau
animus-ului din inconştient.
O ciudată poveste
ne prezintă Prof.
dr. Constantin Preda în Dragoste poveste veche…. ,,Iată un
caz în care autorul lucrării a fost
implicat direct: Medicul N. D.(în
vârstă de 38 de ani) îşi părăseşte soţia (de 40 de ani) şi trăieşte în
concubinaj cu I. A. care este cu circa 10 ani mai tânără). Soţia părăsită îl
roagă pe semnatarul acestor rânduri să intervină la şefa ierarhică a lui I. A.
pentru ai pune în vedere să nu strice o căsnicie. Peste o săptămână , şefa îi
comunică: Am vorbit cu I. A. (V-am spus că pe soţia lui N. D. o cunosc de mult) Ştiţi ce m-a
izbit? I. A. arată exact cum era soţia lui N. D. acum vreo zece ani. Este ceva
uluitor!’’ (ibid. 84).
Este
evident, că pe lângă alţi factori care
contribuie la despărţirea celor doi, cel fundamental îl constituie depărtarea unuia dintre soţi de modelul virtual. Cel real nu se
mai potriveşte imaginii din interiorul nostru (femeia, în cele mai multe cazuri, dar
şi bărbatul). Pentru bărbat, femeia, nu
mai este sora sa
geamănă, a devenit o străină, iar în cazul femeii, bărbatul devine un străin, un intrus nesuferit.
Obezitatea femeii îndeosebi , dar şi a
bărbatului, conduc inerent la iubiri groteşti. Puţini bărbaţi acceptă femeia
grasă care iubeşte cu năduşeli.
Fenomenul
se petrece şi în cazul femeii când se
îndrăgosteşte de un alt bărbat, (deşi se întâmplă mai rar decât în cazul bărbatului poligam), fiindcă femeia nu decelează sexul de iubire, cum se întâmplă în cazul bărbatului. În cazul când
femeia se dăruieşte altui bărbat, de
regulă , nu se mai întoarce la primul, identificând în celălalt - sufletul
ei pereche.
Este
evident că nu putem iubi decât persoana care se aseamănă cel mai mult cu
acel model existent în inconştient , despre care vorbea
Jung. Iată un exemplu, care ne confirmă
ipoteza noastră. ,,Un bărbat, putem citi în studiul
lui Stendhal - Despre dragoste , iubea cu patimă o femeie foarte slabă şi ciupită de vărsat; moartea
i-a răpit-o. Trei ani mai târziu, la Roma, e admis în intimitatea a două femei,
una mai frumoasă ca lumina zilei, cealaltă slabă şi ciupită de vărsat şi prin
aceasta dacă vreţi, destul de urâtă; şi-l văd iubind-o pe cea urâtă.’’(
Stendhal - Despre dragoste, Editura pentru literatură, 1968, Bucureşti, p.50).
Nici o altă femeie din realitatea
imediată nu o poate înlocui. Odată ce a pierdut-o
pe Euridice, Orfeu nu mai
regăseşte jumătatea -
sufletul său pereche. Există bărbaţi care nu se mai căsătoresc (dacă soţia moare), fiindcă
în realitatea imediată înconjurătoare el
nu mai află altă femeie, care să corespundă cu imaginea virtuală din sufletul său.
Există
în înţelepciunea populară , proverbul:
Nu-i frumos ce-i frumos , e
frumos ce-mi place mie. Chiar dacă
bărbaţii sunt atraşi de femeile frumoase,
în general, până la urmă, adevărata
frumuseţe e anima sa cu care o identifică în realitate, în soţia sa –
sufletul lui pereche.
Ulise
o exprimă realist şi dramatic,
încât nu poţi să nu aderi la
această idee în care se configurează întreaga filozofie a sufletului pereche. ,,Nu-i ca tine –
îi spune el nimfei Calipso - cumintea
mea nevastă Penelopa / De mândră la trup şi-arătoasă, / Căci ea e o femeie
muritoare , / iar tu eşti zeiţă fără
moarte / Dar eu totuşi / Mereu doresc şi năzuiesc o dată / S-ajung la mine , să
mă văd în ţară’’ (Odiseea , 5 , p. 283 -290).
Este evident că bărbatul, genetic un
poligam , poate avea multe aventuri -
dar nici una nu o va putea
înlocui, în sufletul său, pe Penelopa
lui de-acasă.
Dacă vrei să afli ce este Iubirea întreabă o femeia înţeleaptă.
Socrate aşa a făcut. El afirmă (în Banchetul) că tot ce ştie despre Eros a aflat de la Diotima din
Mantineea. Adevăratul Eros îl cunoaşte nu cel iubit, spune Diotima , ci
acela ce iubeşte. Dar iubirea este
pentru Frumos. Socrate spune că Eros e
,,iubirea de lucruri
frumoase’’, doreşti să le posezi
pentru a fi fericit. Deci, a avea
ceea ce am dorit, a poseda
frumuseţea după care am tânjit şi
obţinând-o, ne face fericiţi.
Bărbatul
însă, spune Schopenhauer, obţinând obiectul, după care a tânjit şi şi-a satisfăcut
pasiunea, simte că vraja s-a risipit.
Ca
şi în cazul lui Acteon, devine din vânător, vânat. Orice bărbat, din
posesiv, devine posedat. Femeia trebuie
să înveţe arta Şeherezadei de a-i spune poveşti. Femeia nu-l poate înlănţui şi lega de ea, doar cu frumuseţea ei fizică , ci mai ales cu poveştile ei, cu sofismele ei,
ce-i induc bărbatului iluzii şi-l vrăjesc. Aceea, care nu ştie să spună poveşti bărbatului, îl va
pierde.
Unirea bărbatului cu femeia, spune Platon, se face
pentru zămislire. Or, zămislirea conferă
fiinţei umane nemurirea. Cum nemuritori
sunt doar zeii – actul iubirii
dintre bărbat şi femeie este o
relaţie divină, fiindcă nu este doar iubirea de celălalt, ci iubirea de
nemurire.
De
aceea, spune Diotima, acest act al
iubirii , nu se poate petrece între două
fiinţe, care nu se potrivesc. Apropierea
de frumos, pentru fiinţa umană înseamnă
apropierea de fiinţa care i se
potriveşte fiecăruia. Adevărata frumuseţe constă în unirea sufletelor pereche în
actul iubirii.
A
trăi senzorialul mai întâi este
dorinţa oricărei perechi
băiat-fată şi prima treaptă spre
adevărata frumuseţe şi adevărata iubire. Adevărata iubire este aceea a
sufletului, căci în suflet, nu în trup,
aflăm adevărata frumuseţe. Bărbatul
caută în femeie, frumuseţea formei, plăcerea senzuală, dăruirea; femeia – conţinutul, virilitatea, puterea conferită de bogăţie sau de starea socială a acestuia.
Adevărata
frumuseţe stă în unirea sufletelor şi nu în unirea trupurilor, în
această fericită simetrie a sufletelor
pereche. Ce va fi însemnând întâlnirea cu cea mai iubită
fiinţă? Este un miracol, este adevărata Frumuseţe.
Cei
care nu cunosc această stare, nu se pot ridica
din starea subumană la cea divină. Adevărata frumuseţe , spune Plotin, nu
constă în simetrie, ci în lumina ce se
revarsă peste simetrie, iar lumina se
revarsă doar peste sufletele pereche,
adică doar peste acelea care cu adevărat se iubesc. Iubirea
este generatoare de lumină.
A
vedea înseamnă a percepe ceea ce este frumos sau urât. A vedea ceea ce este
frumos înseamnă a deosebi de ceea ce
este mai puţin frumos sau urât. A vedea,
dincolo de frumuseţea fizică, frumuseţea
sau urâţenia sufletului e o
cunoaştere ce nu se poate afla decât
prin experienţa proprie.
Frumuseţea
fizică e firma, spune Stendhal, ce predispune la pasiune. Deci, ceea ce
naşte miracolul iubirii este
frumuseţea. Însă nu frumuseţea este cea care întreţine flacăra pasiunii.
,,Dar
pasiunea se detaşează de Frumuseţe, chiar dacă îi
datorează
apariţia.’’ (Alain Finkielkraut – Înţelepciunea dragostei ,
Editura de Vest, Timişoara,1994, p. 51)
Frumuseţea este pentru prestanţa socială, pasiunea este
pentru starea de beatitudine, pentru miracolul erosului. Pasiunea îl eliberează
pe îndrăgostit de Frumuseţe şi implicit de conformismul social. E o situaţie
extremistă, când iubim pe cineva la nebunie. Spun extremistă, fiindcă
iubirea se încadrează, la fel ca şi
raţiunea, în limitele căii de mijloc. Ce depăşeşte calea de mijloc e
iluzie şi nebunie.
Orice extremism sfârşeşte în mod fatal.
Când ne îndrăgostim nu avem ca obiect al pasiunii persoana, ci imaginea
ei. Când discrepanţă între imaginar şi persoana reală
este prea mare, eşecul iubirii este inerent.
Când
imaginarul se suprapune cu realul, şansele unei iubiri reuşite cresc. La vârsta
pubertăţii, există o tentaţie mai mare
ca, tânărul să se îndrăgostească mai mult de imaginar decât de real. De altfel,
în inconştient, imaginea celuilalt, cea a
sufletului pereche nu este clar
conturată şi, cel mai adesea, se produc
confuzii.
Adevărata
imagine a sufletului pereche se conturează abia
după ce creierul tânărului se
definitivează, la vârsta de 21-23 de ani, iar la tânără la vârsta de 18-20 ani.
Precocitatea
erotică naşte, în societatea hi-tech-ului, o marea dezordine amoroasă.
Adevărata imagine a sufletului pereche se definitivează atunci când întâlnind persona, care ne seamănă, descoperim în asemănare pe fratele,
respectiv, sora geamănă.
În acele
momente, trăim acea senzaţie de deja vu
, de preexistent, de retrăire a miracolului, la
întâlnirea cu persoana reală. În fiecare fiinţă umană există o imagine virtuală,
în negativ, o imagine întoarsă pe dos,
o imagine a femininului în cazul bărbatului şi invers la
femeie. Imaginea arhetipală de care
vorbeşte Carl Gustav Jung a ,,animei’’,
în cazul băiatului, respectiv al lui ,,
animus’’ în cazul fetei, se află codificată în reţelele neuronale
fundamentale (cele cu care ne
naştem).
Imaginea
devine manifestă abia la momentul definitivării creierului uman şi caută, în lumea exterioară, persoana care se potriveşte, cel mai bine, modelului existent
în sine.
Întâlnirea
cu celălalt, cu sufletul pereche este, doar aparent, întâmplătoare; într-un
anume sens, putem afirma că este programată. Este programată, pentru că ne
întâlnim, cu ceea ce Eminescu numea ,,parte a
sufletului meu’’,,
acea
parte iubită a chiar fiinţei mele’’.(
O variantă a Poveştii
magului călător în stele).
De vreme, ce iubitul (iubita), soţul (soţia)
există virtual în mine, cel pe care îl identificăm în realitate nu pot fi decât sora mea geamănă,respectiv, fratele
meu geamăn. Dragostea este legătura între două fiinţe care se aseamănă
în oglindă, este atracţia generată de polaritate celor doi, care, prin unire, formează într-un joc de puzzle - ,,întregul’’ androgin.
Vrei să-ţi afli
ursitul sau ursita? Priveşte-te în oglindă şi imaginează-ţi negativul sau
pozitivul din imagine şi vei afla
ursitul, ursita. Poţi să-ţi vezi mama sau tatăl la
vârsta ta? El sau ea poate fi o
variabilă a tatălui, respectiv a mamei la vârsta la care am fost concepuţi .
Cei
doi, care formează sufletul pereche, sunt analogi celor două catene a codului genetic,
înfăşurate elicoidal una în cealaltă. Legătura dintre bazele azotate purinice (adenina
şi citozina) şi cele pirimidinice (citozina şi guanina) se realizează
conform aceluiaşi principiu al asemănării în oglindă - o bază purinică cu una pirimidinică.
Legătura
dintre cele două catene este realizată de
o moleculă de hidrogen,
considerată a fi o legătură slabă. În
lungul macromoleculei legăturile sunt duble sau chiar triple, astfel că
macromolecula are stabilitate. Aşa apare în codul genetic o simetrie antinomică,
o complementaritate ce se regăseşte şi în fenotipul fiinţărilor – bărbatul şi
femeia.
Ca
şi în cazul legăturii de hidrogen, ce
leagă cele două catene ale codului genetic, şi legătura dintre bărbat şi femeie
este o legătură slabă, dar ea poate fi
deosebit de puternică, dacă legătura este, dublă sau triplă, ca şi în
cazul macromoleculei ADN-ului.
Legătura
dintre bărbat şi femeie, în cazul întâlnirii
sufletului pereche, e totdeauna triplă, adică este o legătură fizică,
psihică şi spirituală şi, de regulă, este pe viaţă. Acolo unde legătura din
partea unuia sau a celuilalt este doar fizică, unirea este slabă, lesne de rupt, iar stabilitatea
cuplului pusă în pericol. Parafrazându-l
pe Isus, voi spune că ceea ce codul
genetic a împreunat, omul să nu desfacă.
Unul înseamnă totdeauna doi. Aparent
fiinţa umană este doar unul, dar în fiecare există
o dublă fiinţă - una reală
altă ascunsă, nevăzută, virtuală. Existenţa,
ca fiinţare, înseamnă două feţe ale
aceleaşi realităţi. Ca în conceptul lui Albert Camus cele două pot fi faţa şi
reversul.
Însă,
în cazul sufletului pereche - bărbat femeie, cine este faţa, cine reversul? Rămâne
ca fiecare dintre noi să înţelegem. Bărbatul şi femeia sunt două contrarii care
aspiră spre unitate, spre acordul formal a două conştiinţe. Între cele două conştiinţe există întotdeauna un da şi un nu. Da şi nu pentru bărbat, nu şi
da pentru femeie. În vreme ce bărbatul,
căsătorit, îşi vede încorsetate toate
libertăţile şi vrea să spargă cercul de familie care ,,îl sufocă’’, femeia
încearcă să închidă cercul şi să restrângă posibilităţile bărbatului de a sparge cercul
de familie, de a evada în aventuri extraconjugale.
Bărbatul
şi femeia sunt cele două realităţi ale întregului androgin, sau, dacă vreţi,
sunt proiecţiile celor două catene ale
ADN-ului ce se înfăşoară una în cealaltă. La fel, bărbatul şi femeia se
înfăşoară unul în altul, formând sufletul pereche. Fiecare se constituie în
oglinda celuilalt. Când bărbatul se uită la femeia sa , se vede , în ea, pe sine; când femeia se uită la bărbatul său,
se vede, în el, pe sine. Oglindirea în
celălalt este o regăsire a sinelui fiecăruia. Enigma şi miracolul iubirii constă în regăsirea în celălalt a sinelui
rătăcit, în această metamorfoză permanentă a fenotipului androgin. Aceasta e
Cheia iubirii.
Cheia iubirii
În tine, eu mă iubesc
pe mine!
şi tu la fel, în mine, te iubeşti pe tine!
în mine e ,,anima'' ta, în tine, al meu ,,animus'',
iubirea e un plus, dar este şi un minus.
Anima şi animus
sunt doar imagini virtuale,
ascunse bine-n
suflet – portrete ideale
ce cată în
real, băiatul(fata) potrivită,
ca-n androgin
să se refacă armonic construită.
O, nu-ţi
cunoşti ursitul, nu-l afli şi nu-l ştii?
nu-l căuta
aiurea – în lume şi-n pustii!
Priveşte
bine-n suflet, în adâncu-întunecos!
acolo orice
fată află, pe mândru-i Făt – Frumos…
Asemănarea în
oglindă e cea mai potrivită cheie,
ce naşte iubirea în bărbat şi în femeie.
priveşte în
oglindă – în travesti – gătit(ă)!
de vrei să-ţi
afli ursitul sau a ta ursită.
El(ea), cel din
real e sufletu-ţi pereche;
priveşte în
adânc, în tine, povaţa este veche,
şi cată să o vezi, pe cât de mult te-asemeni,
aceasta-i cheia
iubirii - dragi semeni!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu