Faceți căutări pe acest blog

joi, 14 iulie 2011

Dejun cu ţărani



-   Haideţi  la masă! strigă Lică. Nu vi s-a făcut foame?! Mie da! Eu cu Victoraş am venit de dimineaţă,  de la patru. Nu pot să dau cu prăşitoarea pe căldură. Iapa asta  a mea e rea de muscă. Cum dă căldura, vine musca. Şi-atunci n-o  mai pot stăpâni. Mă trage şi pe mine şi pe Victor, când într-o  o parte în alta a rândului şi  nu vreau s-ating vreun butuc că apoi dom’ Valerică ne arde  la  plată… Era aproape nouă şi Lică terminase  de dat cu prăşitoarea la Dorel Mustaţă.  Urma  să treacă  la dom’ Valerică.         
Cele două femei, Jâniţa nevasta lui Victor şi Mariana, nora lui Boboc, ţiganul,  Vasilică, copilul părăsit de mamă şi de tată,  lăsară secerile cu care tăiau lăstarii şi se îndreptară spre căruţă.                              
 Pe Vasilică îl creşte o mătuşă. Vasilică e bine legat. Face o şcoală sportivă la Iaşi. ,,Da, cu mâncarea pe care o primesc la şcoală, nu pot să trag de fiare…’’ se plânge Vasilică.                                                                                 
 Maică-sa la părăsit de mic.   Trece din bărbat în bărbat, face copii cu fiecare pe  care îi abandonează…  Şi  tot aşa…          
Dorel Mustaţă, meticulos cum este,  apare mai   târziu. Boboc ţiganul  continua să pufăie din ţigara Plugar.  ,,Dom’ Valerică merg la treabă, da să-mi iei un Plugar. Îmi  scazi din plată…’’                                               
Oamenii s-au aşezat pe jos, care pe o haină, care pe vreun ţol, care pe  scândura de la căruţă  Au scos din  sacoşă de cârpă sau plastic  mâncarea  (ţăranii s-au  adaptat  la postmodernism,   nu mai au traiste).  Jâniţa a scos un borcan cu borş de cartofi, brânză, roşii  şi castraveţi, Mariana, salam şi roşii,   Lică slănină afumată, tăiată mărunt şi usturoi, dom Valerică, dovlecei pane. Toţi aveau pâine sau turte .   Altădată mâncarea  de bază a ţăranului era mămăliga, brânza, ceapa.             
- Vreţi dovlecei pane?  întreabă dom’ Valerică. Toţi, strâmbă din nas. Asta-i mâncare de muncit la pământ. Doar Jâniţa doreşte să guste.                
 - Ia matale de-aici, zice Jâniţa, nişte brânză cu roşii. Face cumătra Şica o brânză... Da, să vezi ce are cumătra Şica…
 - Şi  are cumătra Şica?!  întreabă  Lică, rânjind.   
  - Are nişte roşii  mari. S-au copt deja.  Le-a răsădit în seră…
  - Băi şi are cumătra Şica!!... Şi are cumătra Şica!... începu Lică, repertoriul. Şi are cumătra Şica! repetă el să  producă efectul  umoristic.              
 - Şi are  cumătra Şica! întreabă şi Boboc ţiganul, incitându-l.   
 Lică repetă iarăşi       
-         Băi,  şi are cumătra Şica!.. Şi are cumătra Şica!...
  Şi are domnule,  cumătra Şica, că m-ai înnebunit, întreabă din nou   Boboc, ţiganul. Spune odată! Şi are?
-         Chizdă!Şi parcă tu nu ştii ce au femeile. Chizdă!...
-         Taci spurcatule! strigă Jâniţa  la Lică. Numai la prostii ţi-e capul. La anii tăi mai poţi?!...
-         Ce nu poate bărbatul la şaizeci de ani. La şaizeci de ani trecuţi, dai din cur şi zici că fuţi…
-         Măi  Lică, suntem la masă…
-         Mie îmi  place slănina cu şorici şi păr …
-          Spurcatule ce eşti. Vezi că aude fata asta tânără.
-          Ei lasă, că nu i s-apleacă…, ce, ea n-are ce are Şica ?!...
-         Te bag în pizda mă-tii pe şleau, îi zice nervoasă Jâniţa   
-         Ei , hai Victoraş! Gata masa! Vezi că doamna Jeni s-a enervat. Ea e Roberta...  Hai,  guvernul  la treabă. Uite, tu că ai fost preşedinte de CAP, eşti Băsescu, iapa mea  că-i rea de muscă,  îi Elena Udrea, eu îs Blaga, adică  ministru de Interne, Boboc e  Boc, Dorel Mustaţă, că vine din armată, e Gabriel  Oprea…         
-         Şi dom Valerică?!  întrebă Boboc, ţiganul.
-          El e mogulul, că doar  e patron…              
-         Victoraş tu duci iapa  cap, cum o duce Băsescu pe Elena Udrea. Hai! Di Elena! Di, fata tatei! A dat căldura. Acu vine musca! Di, tu-ţi anafura mă-tii. Hăis Elena!  Că te scot de la guvernare!  
-         - Hai Băsescule ce faci? Ai scăpat-o pe Elena în  popuşoi!…
Hai, hai că amuş mergem la  Baraboi să bem bere din butoi!  Nu-i aşa Victoraş, băiat-şmecher  de oraş?
-         Victore să  nu pleci că-ţi crăp capul. Ia vezi tu!  strigă şi mai nervoasă   Jâniţa.  Mă Lică, tu nu ai treaba-acasă. Du-te, dacă nu vrei să mai stai, da, Victor al meu  rămâne…
Da ce, Victor a venit odată cu tine, fă? A venit cu mine, merge  cu mine.  Hai  Victore, hai  la Baraboi, să bem bere din butoi!
-         Măi Lică m-ataci. Uite-acum  mă  lasă inima. Victore ascultă la mine!
-         Băi Victoraş, ce fel de preşedinte eşti tu dacă te laşi stopat  de-o femeie. Hai Băsescu, hai la Baraboi,  să bem bere din  butoi!
-         Of , Doamne, dacă apucă să guste, Victor al meu  o ţine-aşa  două săptămâni. Da’, poţi să te pui cu Lică nebunul.   
-         Gata , zice Lică. Guvernul în frunte cu Băsescu,  mergem  la Baraboi să bem bere din butoi.  Hai, hai la Baraboi, să bem bere din butoi!... Hai, hai  la Baraboi, să bem bere din butoi!... Di Elena! Di iapă…, tu-ţi anafura mă-tii!                                            
                                                 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu