Notă: Cartea va apărea la editura Rafet, a poetului Constantin Marafet și va fi lansată în cadrul festivalului Titel Constantinescu, ediția a VIII-a în data de 5 septembrie 2015
Festivalului Internaţional de Creaţie Literară ,,TITEL CONSTANTINESCU’’, ediţia a VIII-a | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Premiile care s-au acordat | |||||||||||||||
Şi Mioara Bahna este pe lista de invitaţi. | |||||||||||||||
Aceasta e cea mai importantă valoare a unei societăți libere și prospere, cu oameni eliberați din chingile sărăciei. Cum îmi trăiesc viața?! Câtă libertate pot să-mi acord pentru îndeplinirea dorințelor vizavi de veniturile pe care le posed. „Există” susține Isaiah Berlin „un număr minim de opțiuni pentru fiecare alegere (nu doar pentru cele raționale și virtuoase) mai jos de care activitatea umană încetează să mai fie liberă în vreunul din înțelesurile acceptate de acest cuvânt.”
Dacă am un minim de bunăstare
materială, care îmi asigură un trai decent, nu mă duc să spăl babele italience
la fund și nici nu accept tirania acestor babe „îndrăcite”, cum le eticheta
Creangă, tiranie pe care româncele sunt nevoite să o accepte pentru un trai mai
bun a familiilor lor.
Pot să fac munci umilitoare dintr-un sentiment uman, din
dragoste pentru semeni; acțiunea mea voluntară nu-mi diminuează libertatea,
nici nu-mi afectează demnitatea de om. Dimpotrivă, simt un sentiment de
mândrie, în raport cu acela care acceptă statutul de sclav. Libertate îl face,
în democrație, pe individul care se autoguvernează, să fie propriul lui stăpân,
să trăiască autonom, independent de factorii heteronomi, chiar dacă îi acceptă
din necesitate. Libertatea conferită de legile democratice îi impune însă
individului autoguvernarea rațională.
La americani, autoguvernarea
rațională începe pentru un tânăr la 18 ani, moment când familia întrerupe
întreținerea progeniturii.
Educaţia americană are în vedere pregătirea tinerilor pentru
viață, învățarea cu greutățile incipiente, pentru a-și asigura singuri
mijloacele de subzistență și bunăstarea proprie.
Pragmatismul american impune, prin această școală a devenirii ca om,
responsabilizarea tinerilor pentru propria lor existență. A lua viața în piept și
a deveni propriul tău stăpân e un exercițiu benefic suveranității morale al
unui individ.
La noi se practică protecția progeniturii până la vârsta
maturității depline, ceea ce conduce la infantilizare și, implicit, nevoia unui
protector. Consecințele sunt adesea nefaste; infantilizarea îl abate pe tânăr
de la calea firească a devenirii umane. Mulți, la vârsta când ar trebuie să fie
bărbați adevărați, se mai țin de fusta mamei sau cer protecția tatălui.
To be a man! - Să fii om!”,
sau „Să
devii om!”, așa scrie pe toate frontispiciile instituțiilor de
învățământ american. Să fii om înseamnă să ai capacitatea să fii autonom. Bertrand
Russel numește drept principiu prim al umanului actul creativ al unui
individ ,,fie că actul creativ se petrece
în sfera politică, în știință sau în artă.” Actul creativ, spune filosoful
englez, îl eliberează pe omul pasionat cu adevărat de creație, de dorința de
proprietate. Wow!
Omul, cu adevărat pasionat de creativitate, omul care
trăiește pentru ceva, pentru o idee, pentru un ideal, pentru o mare iubire se
eliberează de capcana senzorial – materială care devine doar substitut, care îi
asigură existența, și nu o dominantă a vieții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu