Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 14 ianuarie 2017

Eminescu - în zadar?!...(II)


Unde  au fost românii?

           

Eminescu a sacrificat   iubirea  lui  cu  Veronica  Micle, singura lui mare iubire  pentru   grandiosul lui proiect  politico-social  național. Caragiale,  amicul  lui Eminescu,  pentru  a  fi numit de  către liberali, revizor  școlar,  sustrage, după  cum ne spune  Nicolae Georgescu, un eminescolog pe care  îl apreciez  mult  pentru  seriozitatea cercetărilor sale și rigurozitatea argumentației,  un dosar  de corupție  care privea  persoane din anturajul conservatorului C. A. Rosetti, prețul sinecurii de revizor.  
 Odată cu  întâlnirea întâmplătoare în capitală  a Veronicăi cu  Eminescu,  Veronica   nu ezită să   se afișează  la braț cu  iubitul ei,  fără reținere, deși  nu   trecuseră  nici trei luni de la moartea  soțului Ștefan Micle (în vreme aceea era obligatoriu un an de doliu).                                                                   
   După   fascinanta aventură  a  Veronicăi, aceasta   a rămas gravidă. Spun   fascinanta,  fără să  greșesc, fiindcă am  convingerea  că după o conviețuire anostă cu Micle  și  o  perioadă  de  totală  abstinență  erotică,  la  întâlnirea  cu Eminescu, Veronica a  trăit  în acea scurtă aventură ceea ce nu cunoscuse   în tinerețe  și în toată  viața  ei de soție   -  dragostea  unui amant,   de  o femeie are atâta nevoie și pe care numai femeia care nu a cunoscut-o în adevărata ei voluptate este capabilă  să o simtă.  Lipsită de mijloace financiare  stabile, cu toate  că Eminescu  îi trimitea   mereu  bani  din salariul lui,  cu  un  copil  în burtă  și două fete de crescut  ale lui Micle,  Veronica a început  să  exercite presiuni asupra poetului, ca acesta să-și ia povara și responsabilitatea căsătoriei. 
   Acum, însă, în 1880, anul în care ne cantonăm -  poetul  nu-și putea permite „luxul” de a abandona   într-un climat casnic – atunci  când avea  hățurile căruței   în mână, când câștiga cel mai important  ziar al opoziției  din țară.  Dacă nunta dintre Eminescu și   Veronica  nu s-a putu face – este pentru că  urgența muncii ( muncă pe care mai  târziu  va ajunge s-o blesteme n. n.) n-a îngăduit pentru  el răgaz, dar și pentru acest mit al moldoveanului care trebuie să românizeze România  a funcționat ca  o atracție( fatală aș  adăuga) către  luptă și  muncă. Ei, acești bărbați ai  vremii lui Conta  și Eminescu, trăiau altfel ideile, și n-ar strica   să  încercăm să-i înțelegem. ( Nicolae Georgescu  - Un an din viața   lui Eminescu, Ed. Floare Albastră,  București , 2006, pp.65-66).                             
Eminescu  era atât de pătruns de misia sa  pentru românism, încât nu a luat  în seamă suferința  femeii iubite,  nu s-a lăsat înduplecat nici  de  lacrimile  Veronicăi, nici de   situația ei  disperată. Spiritul  critic moldav, scrie   în continuare Nicolae Georgescu      are , iată  o cauză precisă și va da naștere   unei paradigme a intelectualului  moldovean.  L-am numit pe Vasile Conta,  îl avem în vedere pe Eminescu însușii - și ne vom  întâlni cu un alt caz, cel al lui P. P. Carp , cel mai rezistent dintre ei toți. Desigur , revenind   la cele pământești,  dintre Eminescu  și Veronica Micle ea rămâne cea sacrificată.( ibid. p.66)                                                                                              
  Refuzul lui Eminescu  de a răspunde  dragostei ei disperate  o va împinge spre răzbunare. Împreună cu  Caragiale, pun la cale să dea în  vileag relația amoroasă al lui  Maiorescu cu  cumnata sa, Mite Kremnitz,  cu argumentul credibil  că „știe totul de la Eminescu”.                                             
 În timp ce Eminescu  este tot mai prins  la Timpul în realizarea   grandiosului său  proiect   politico-social,    Veronica Micle   împreună  cu Caragiale  pun la cale  scenariu de presă.  Caragiale  pune  mâna  pe scrisorile   lui Eminescu , însă  nu le-a  returnat nici posesoarei să nu le dea altui jurnalist, nici  lui Eminescu care   dezvăluise  în scrisorile  către Veronica secrete de grup politic  și literar  importante.. Am avea în acest scenariu, scrie   N. Georgescu, chiar subiectul „Scrisorii pierdute” (ibid. p.67)  Eminescu a sacrificat  iubirea pentru un  proiect  ideal  zadarnic.                                                                                                                          Ce mai poți  simți  decât o cruntă  dezamăgire  și zădărnicia neputinței  când,  după  atâtea  sacrificii ești pur și simplu scos  din luptă  și aruncat afară ca  un obiect lipsit de  utilitate.  Eminescu, ca și Conta, credea   fanatic în  idealul lui mesianic.  Ceilalți, mai realiști, prieteni, mai ales prieteni  apropiați(Maiorescu, Slavici  și  junimiștii  din Partidul Conservator)  cei care trebuie să  sară  să-l  apere,  s-au  lepădat de el, s-au  ascuns,  la fel de lași ca și Petru  în noaptea din grădina Ghetsimani.                      
 S-au lepădat de el cum s-a lepădat  Petru de  Isus,  de trei  ori  până  la ziuă.  Așa s-au lepădat   de  Eminescu în fatidica zi de 28 iunie 1983. Anul  1881 este anul deplin al lui Eminescu, spectacolul său ziaristic este fără egal și cu adevărat fascinant. El a făcut, acum, o spărtură în cetatea   liberală, dar… Imaginea pe care o  avem  în vedere este, desigur, aceea a lui  Alexandru Macedon  în bătălia de la Gaugamela: a sărit singur  zidul cetății - iar generalii săi și ostașii au alergat din toate părțile să-l scape  rezultând, astfel,  una din cele mai strălucite victorii  ale macedoneanului. El a rămas  Alexandru-Macedon-de-unul-singur, fără generali, fără armată.                                                             Se potrivește întrebarea pe care și-o punea, retoric,P.P. Carp  în legătură cu Alexandru Ioan Cuza: Unde au fost țăranii să-l apere când a fost arestat, tocmai e, care   i-a  dezrobit și i-a  împământit? Unde au fost conservatorii să-l urmeze la victorie pe  redactorul șef al ziarului lor? Dar unde au fost ei, să-l apere pe Eminescu la  28 iunie 1883? Partidul său dormea pe laurii uscați, așa zișii săi prieteni de la Timpul  au părăsit corabia care cum a putut. P.P. Carp însușii transmitea mesaje de la Viena: „Și mai potoliți-l pe Eminescu!” (Nicolae Georgescu  - Un an din viața  lui Eminescu – Ed. Floare albastră , 2006, București).                                                      
 Eminescu a rămas  singur împotriva tuturor.  Toți l-au abandonat, toți  s-au lepădat de el.   O lașitate care se perpetuează  la nesfârșit   pe plaiul mioritic. Unde au  fost  românii,  tinerii  care iubesc democrația  când  Traian Băsescu a  urinat pe  voturile noastre la Referendumul din 2012 ,  subminând în modul cel  mai  umilitor  și  nedemn demnitatea   noastră,  uzurpând  fundamentul Democrației -  votul popular?  A, erau în vacanță sau la o bere… Abia s-au strâns, la îndemnul Antenei 3(Mircea Badea și Mihai Gâdea) vreo două  mii de Harapi-Albi în jurul  palatului  Cotroceni  și  doar câțiva  politicieni, Gabriela Firea(PSD), Codrin Ștefănescu(PSD) și Ioan Ghișe(PNL).  Nedreptăților    spânului  trebuie să i se răspundă   imediat în forță , altfel  escaladarea abuzurilor  este, cum de altfel  s-a  putut vedea în cazul  lui  Băsescu, fără  ca  cineva să-i mai pună stavilă.
Eminescu a  rămas singur împotriva  liotei de spâni.  Unde erau poeții tineri  și toți acei  adolescenți  romantici  care iubeau poezia lui Eminescu? Încă din  septembrie 1881, vajnicii junimiști conservatori (P.P. Carp, Titu Maiorescu și  Iacob Negruzzi) au sărit în  barca  liberalilor. Și-atunci se explică de ce toți  „nu au știut”  și au aflat  despre  boala lui Eminescu abia după 28 iunie 1883, după  ce a fost  închis  de poliție la casa  de nebuni a doctorului Șuțu,  unde a fost  tratat cu mercur, să  nu mai fie om întreg la minte până la moarte.  Sugestia lui P. P. Carp  „Și mai potoliți-l pe Eminescu!” a  fost profetică. L-au potolit de tot pe Eminescu                                                                                             
 Ca și  în  cazul   Referendumului, spre a   compromite votul  românilor  în fața  opiniei publice naționale și  internaționale  și ai mai marilor planetei, procurorii,   trimiși  în teren de   șefa  DNA  la  indicațiile   prețioase ale  spânului  trebuiau  să   găsească  niște  țărani cu frică de Dumnezeu puși să jure cu mâna pe biblie că au   votat de două ori și un țap ispășitor  în persoana lui Dragnea care ar fi falsificat votul.                                                                                                  Eram sigur    în dimineața aceea  că  Spânul Băsescu va primi ceea ce merita. În dimineața  aceea  din tabăra de creație și recreație de  la o pensiune de lângă Avrig  și m-am oprit  la prima secție de votare să-i spun  și eu spânului să plece, săturat  de mascarada lui  până la vomă. Eram sigur  în  dimineața  aceea că  spânul  Băsescu va primi ceea ce merita.  Apoi am aflat că votul  meu alături de cele  7,4 milioane care  i-au dat  un șut  spânului  au fost aruncate la  groapa de gunoi. Ce-am  putut simți atunci? O nemăsurată ură a disperării  ca plânsul  omului învins de o mare  nedreptate.                                 
        Ca și în zilele noastre  dezinformarea  și manipularea au avut efect. Gr. Ventura  scrie primul,  la 15 august în L’indépédence Roumain  despre nebunia  poetului, prefăcându-se  că  îl apără împotriva epigramei, absolut infecte al lui Macedonski despre „pretinsul poet”  nebun. „Sărmanul  Eminescu!”  scria Iosif  Vulcan în revista Familia, prima  publicație care  i-a editat  poeziile.  Sărmanul  Eminescu nu a fost victimă a unui sistem politic la fel de corupt ca cel din zilele noastre, Eminescu a fost un martir al neamului român.      

Vasile Anton Ieșeanu, 14 ianuarie 2017,Iași
            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu