Pictorul francez, Gustave Courbet,
adept fervent, în politică, a socialismului, dar nu şi în artă, în 1866 a
pictat un tablou pe care l-a numit Originea
lumii. În această tablou, Courbet, fondatorul realismului, prezintă
torsul unei femei culcate ce îşi expune sexul cu părul pubian, în splendoarea voyoristă. Din acest motiv bărbații, mereu, sunt cu ochii pe femei.
Și Egon Schiele, obsedat de nudul feminin a pictat nu doar torsul, ci nudul femeii, în același
stil realist ca și al lui Courbet, dar nu i-a găsit în schițele sale
primordialitatea, deși antropologii o descoperiseră pe faimoasa Lucy (scheletul unei presupuse hominide
din urmă cu aproximativ 3,2 milioane de ani, descoperit în Etiopia),
numai că Schiele nu a apucat s-o vadă. Descoperirea lui Lucy ar putea să facă dovada care să confirme
metafora pictorului francez ca exprimând
un mare adevăr: la originea lumii
se află femeia.
Deși
realistă, pictura cu torsul nud al
femeii rămâne o faimoasă
şi atractivă alegorie, dar nu şi plauzibilă.
Ce a vrut să spună pictorul în acest tablou? Că femeia
este cea care dă naștere și se află, prin urmare, la originea lumii. Mulți
au crezut în această metaforă și au luat
alegoria lui Courbet drept adevăr absolut. Dar este și adevărată
alegoria? A indica metaforic originea femeii , poate fi ca imagine seducătoare, dar nu
este adevărul.
Umberto
Eco spune că acest semn al cunoașterii este doar o ,,indicalitate
sau atenționalitate primară.” ,,Avem
indicalitate primară , spune Eco, când , când în materia compactă a senzațiilor ce ne bombardează , deodată selecționăm ceva pe
care-l decupăm pe acest fundal general ,
hotărând să vorbim despre el.” (Umberto Eco – Kant și ornitorincul, p.23)
Ce este alegoria? Este o metaforă lărgită în care abstractul se transferă
în înțelesuri figurative, de suprafață, o încifrare de gradul cel mai simplu, cu dezlegare
imediată.
Originea lumii se află în sexul
feminin? Numai dacă asociem sexul feminin cu o gaura neagră ar putea fi considerată ca fiind originea lumii
și numai dacă găurile negre se află la originea galaxiilor. Am în vedere
această viziune asupra analogiei sexului feminin cu găurilor negre.
Viziunea mea pornește
de la ideea că nașterea unei
ființe înseamnă o întoarcere pe dos a materiei biologice (materia celor doi genitori
- bărbatul și femeia este copiată
în procesul meiozei în
spermatozoid și ovul și reînnoită în procesul fecundării), lucru pe care
îl bănuiesc a se petrece și în
găurile negre din centrele galactice: black
hole sunt structuri cosmice
paradoxale pentru percepția noastră,
unde materia îmbătrânită a Universului este întoarsă
pe dos , generând astfel, la
infinit, un nou Univers-copil, căci nu le găsesc alt rol în acest Univers.
Eu le-aș numi morile universului, la fel cum femelele, fiecărei specii, sunt
morile biologice ale lumii.
Deși mitul biblic al
creației este aparent o
alegorie mai puțin credibilă, acest mit este confirmat de cercetările
genetice. Poarta lumii este doar o cale
de tranziție, nu stă la originea lumii. Chiar și Isus, pentru a se întrupa, fost nevoit
să treacă ,,prin
Fecioară quasi per tubum” , spune Umberto Eco.
Atunci , este evident că și un black hole din centru galactic , nu poate
fi originea universului, ci cel mult quasi per tubum. Dar fără această tranziție
prin femeie, nicio ființă umană
nu s-ar naște, la fel cum nici
fiul lui Dumnezeu nu s-ar fi
întrupat.
Paradoxal, originea lumii se
află în bărbat, nu în femeie. Or, dacă Courbet
ar fi cunoscut asta, ca fondator al
realismului ar mai fi pictat el gonadele masculului?! Originea lumii al lui Corbet
a stârnit mare scandal fiindu-i refuzată
intrarea la Salonul de pictură din
cadrul Expoziției Universale din 1855. Dar refuzul îi va aduce consacrarea. Cu
siguranță Courbet nu ar fi pictat drept
origine a lumii podoabele unui mascul, fiindcă expunerea sexului masculin , pe lângă faptul că ar fi fost socotit drept exhibiționism, pe nimeni nu l-ar fi fascinat, așa
cum fascinează tabloul cu torsul femeii și sexul acesteia.
Mitul facerii confirmă ipoteza noastră anume că la originea lumii stă bărbatul
și nu femeia. Un argument îl constituie faptul că Iahve Elohim l-a făcut mai întâi
pe bărbat și apoi din bărbat a făcut femeia.
,,Atunci Domnul Dumnezeu (Iahve Elohim) a trimis un somn adânc peste om şi omul a adormit . Domnul Dumnezeu a luat
una din coastele lui şi a închis carnea la locul ei. Din coasta pe care o luase
din om Domnul Dumnezeu a făcut o femeie şi a dus-o la om. Și omul a zis : De
această dată este os din oasele
mele și carne din carnea mea . Ea va fi
numită femeie (evr. ișa) pentru că a fost luată din bărbat ( evr. iș)’’ (Genesa
[Facerea]), .
Chiar
astfel să se fi petrecut lucrurile? A făcut
Domnul Dumnezeu o clonă din ADN-ul bărbatului şi a creat femeia din ,,coasta
bărbatului’’?
Nu credem
în această intervenţie divină. Vechii evreii aveau o predilecţie în a mistifica realitatea, în a
o metamorfoza în alegorii. De altfel toate civilizaţiile culturale antice, ca de pildă și grecii, au apelat la alegorie pentru a exprima o observaţie mai mult sau
mai puțin realistă asupra
naturii obiective, dar mai cu seamă
asupra imaginarului.
Cultura
homerică greacă e plină de astfel de alegorii. Iliada şi Odiseea sunt faimoase
alegorii. Facerea femeii din bărbat
pare a fi o interpretare alegorică a cuvântului femeie(işa) care vine din
evreiască veche derivând din cuvântul bărbat(iş). (Vezi nota de la subsol, din Biblia sau Sfânta scriptură a vechiului şi
noului testament, Editura Societatea Biblică, p. 3).
Dar interpretarea mitică a desprinderii femeii din coasta bărbatului deși alegorică conține
un sâmbure de adevăr, în sensul că originea femeii se află în genotipul bărbatului,
în conținutul XX al celui de-al 23-lea
cromozom.
De aceea, noi mergem pe linia filosofului evreu,
Filimon din Alexandria şi admitem că întreaga biblie este o alegorie. Cartea cărţilor trebuie astfel interpretată dacă vrem să-i găsim înţelesul.
Facerea femeii din bărbat nu este departe de adevăr.
Mulţi au crezut în această mistificare a realistului
Gustave Courbet, anume că originea lumii se află în sexul femeii. Şi
cine ar fi putut gândi, în acele timpuri, altfel? Încă nu se descoperise
genetica; nu se cunoştea informaţia conţinutului genetic a spermatozoizilor. Întrucât femeia este cea care dă naştere,
sexul ei a fost lesne identificat, drept origine a lumii.
Dar această
viziunii contravine celei biblice în care se arată că femeia a fost creată din
bărbat. Or, aici lucrurile sunt foarte clare – originea lumii
e în primul bărbat. Eva a fost creată din ,,coasta’’ lui Adam.
În
realitate nu sexul femeii stă la originea lumii, ci sămânţa bărbatului. Sexul femeii e poarta
lumii, dar adevărata origine a lumii se află
în sămânţa bărbatului. Prin poarta lumii ies progeniturile, dar cheia
lumii o deţine genomul masculin.
Informaţia completă a masculinului şi femininului se află în sămânţa
bărbatului şi nu în ovulul femeii.
În bărbat
se află spermatozoizii cu cei doi
cromozomi sexuali X şi Y. ,,Celulele sexuale ajunse la
maturitate(spermatozoidul la bărbat şi ovulul la femeie) în momentul
maturităţii generative, conţin câte un cromozom de la fiecare pereche, adică în
total 23 de cromozomi. În calitate de cromozom sexual în ovul se află totdeauna
cromozomul X, iar în spermatozoid cromozomul X sau Y. Când celule sexuale în
procesul fecundării se unesc, numărul cromozomilor se dublează (ajung la 46
n.n.). Dacă un ou maturizat se va uni cu un spermatozoid sexual Y, atunci fătul
va fi de sex masculin. Dacă însă spermatozoidul va conţine cromozomul X, fătul va fi sex feminin.
Deducem astfel că sexul copilului este determinat doar de cromozomii X sau Y ai spermatozoidului care a fecundat
ovulul.’’( S. Schnab - Bărbatul şi femeia,
p.17)
La o
expulzare orgasmică jumătate din spermatozoizi conţin
al douăzeci şi treilea cromozom Y şi jumătate X . Şansele de a se naşte
băieţi şi fete sunt egale. Deci
deţinătorul sexului progeniturii se află în informaţia spermatozoidului şi nu în ovulul femeii. Prin urmare la
originea lumii se află bărbatul
și nu femeia. De acest motiv se impune să mergem pe
teza mitului biblic, anume a creării
femeii din ,,coasta’’ bărbatului. Mitul biblic
la aceasta face referire, credem că acesta este înţelesul mesajului biblic. Dar ajungând la această ipoteză suntem obligați să admitem teza creaționismului. Dar, dacă și la animale se păstrează aceeași determinare genetică, cum se explică că evoluționismul a dat masculului să posede această prețioasă zestre genetică a speciei și nu femelei, cunoscut fiind faptul că masculul este mai vulnerabil, în privința supraviețuirii (lupta pentru teritoriu sau femele, respectiv în cazul bărbaților – războaiele)? Rămâne deocamdată, pentru noi, o enigmă.
la aceasta face referire, credem că acesta este înţelesul mesajului biblic. Dar ajungând la această ipoteză suntem obligați să admitem teza creaționismului. Dar, dacă și la animale se păstrează aceeași determinare genetică, cum se explică că evoluționismul a dat masculului să posede această prețioasă zestre genetică a speciei și nu femelei, cunoscut fiind faptul că masculul este mai vulnerabil, în privința supraviețuirii (lupta pentru teritoriu sau femele, respectiv în cazul bărbaților – războaiele)? Rămâne deocamdată, pentru noi, o enigmă.
Ar fi
deosebit de interesant de ştiut, care din cele două testicule produc în procesul meiozei
spermatozoizi cu informaţie Y şi care cu X. Procesul meiozei este procesul prin care sunt
produse celulele reproducătoare -
gameții, respectiv spermatozoizii
și ovulele. Sau ambele testicule produc în procente egale și X și Y ? E
greu de presupus să nu existe ,,o specializare” a
celor două testicule
pentru producerea unui anumit
tip de gameți. Faptul că sunt două testicule ne induce ideea unei meioze separate. Nu se ştie care
din cei doi, dar înclin să cred că cel din dreapta produce în procesul meiozei
spermatozoizi cu al 23-lea cromozom X, deci ,,feminini” şi cel din stânga cu al
23-lea cromozom Y, deci ,,masculini”. De
ce înclin să cred asta? Fiindcă presupun că cei din testicul drept copiază informația din
emisfera stângă a creierului,
unde se află centrii vorbirii. După cum se știe
comunicarea verbală este o dominată feminină. Argumentația poate părea
unora șubredă , dar nu fac decât
să expun o opinie în acest sens, nu să
trag o concluzie. Segregarea genelor în
procesul mitozei (proces în care are unirea informației din spermatozoid
și ovul în momentul fecundării) se face
în perechi independente a
cromozomilor omologi.
Segregare în perechi independente a fost
descoperită și dovedită de Mendel. Împerecherea
genelor de la bărbat și femeie are loc pe baza
principiului asemănării în
oglindă a genelor respective, din care una devine dominantă și cealaltă recesivă,
adică, am spune noi, manifestarea lor în fenotip ar fi de 2/3 a dominante și
1/3 a recesivei în cazul tipului A a – heterozigot sau în procente egale de tipul
AA – homozigot.
Drept urmare a 23-a pereche de cromozomi
va determina, credem noi și o
anumită dominată a împerecherii celorlalte gene. ,,Precum membrii unei
adunări legislative, genele apar
supuse, ca indivizii, legilor pe care
ele le decretează, constituite în corp aparte în aparatul cromozomial
(Darlington ,1953) (Gheorghe Oancea Ursu – Ereditatea și mediul în formarea
eredității, p. 19)
Dacă s-ar cunoaşte cu exactitate care din cele două testicule produc X și care Y s-ar
putea planifica sexul progeniturile după dorinţă, băieţi sau fete, oprindu-se ieşirea
spermatozoizilor fie cu X, fie cu Y, printr-o anumită tehnică medicală, din testiculul drept sau cel stâng. Nu deţinem
informaţii că cercetările genetice, de până acum, să fi abordat o asemenea posibilitate.
Mitul
facerii femeii din bărbat este şi mai explicit la greci. Deşi vechii greci s-au
folosit de aceeaşi tehnică a alegoriei ca şi vechii evrei spre deosebire de
aceştia din urmă au avut un mod de gândire mai realist şi prin asta mai aproape de adevăr.
Ei spun că
Afrodita s-a născut din contactul sexului masculin viril cu spuma mării, din
membrul în stare de erecţie al lui Uranos pe care Cronos, ascuns după sânul
mamei sale, l-a tăiat şi l-a aruncat în mare. Mitul lui Cronos o ,,monstruoasă
plăsmuire orientală’’ , după
E. R Dodds – Grecii şi iraţionalul – i-a făcut pe greci să acorde un loc
central în mitologia divină.
Motivul
castrării tatălui, spune Dodds, nu este un element firesc şi necesar acestui
mit. Credem mai degrabă că mitul lui Cronos ne
transmite ideea separării cerului Uranos, de pământ, Geea, moment în care s-a născut şi
Cronos(timpul). De altfel, dacă extindem
logica mitului vom vedea că fiecare naștere înseamnă și declanșarea ceasului biologic al fiecărei ființări.
Naşterea
unei fete într-o familie este posibil să
fi fost percepută, analogic, într-un
fel, ca o castrare a tatălui. Chiar şi azi unii ironizează pe cei care au
odrasle numai fete, că nu penisul l-au folosit pentru reproducere.
Observaţiile şi imaginaţia grecilor au intuit legătura
dintre penis şi naşterea femeii din spuma mării, spumă atât de asemănătoare cu sperma masculină
ejaculată sau juisarea feminină.
Sexul
feminin îşi are originea, paradoxal, în
sămânţa sexului masculin, adică în
spermatozoidul cu cromozomul sexual XX . Cea mai adorată fiinţă pământeană –
femeia îşi are informaţia ontică în
bărbat .
Potrivit
lui Aelianus, De natura animalium,
Afrodita s-ar fi născut dintr-o scoică
(o analogie cu sexul feminin!) şi nu din sexul viril al lui Uranos. Toţi ne naştem
dintr-o ,, scoică”, căci asemănarea
sexului feminin cu scoica este evidentă. În
mare ea a fost însoţită permanent de Nerites, fiul lui Nereu, care trăia în
adâncurile mării. Pentru că a refuzat s-o însoţească pe uscat, ea l-a transformat într-o scoică.
De fapt l-a efeminat.
Zeiţa
frumuseţii şi a iubirii nu putea să fie decât o zeitate feminină, dar paradoxal
născută din sămânţa masculină. Iubirea generează frumuseţe şi
frumuseţea naşte iubire. ,,Afrodita s-a născut din spuma unui sex
bărbătesc tăiat. Ori este reprezentată ieşind dintr-un val , care , nu este
decât spuma acelui sex aruncat în mare. Grecii antici spuneau că substanţa
eliminată de falus seamănă cu spuma mării. Galenus, în De Semine descrie sperma
ca un lichid alb (dealbalum), gros (crassum), spumos(spumosum), viu, al cărui
miros seamănă cu cel pe care îl răspândeşte socul. Din ce împreunare sexuală
s-a născut Afrodita? Uranus o strânge în braţe pe Geea. Cronos, stând la pândă
după sânul mamei sale , ţinând în mâna dreaptă o seceră (harpe), prinde în mâna
stângă organele genitale ale lui Uranus, le taie , inclusiv falusul, apoi
aruncă totul în spatele său, având grijă să nu se întoarcă (Hesiod , Teogonia,
187). Picături de sânge cad pe pământ ; ele constituie războaiele şi
conflictele. Sexul, încă erect, cade în mare şi numaidecât Afrodita ţâşneşte
din valuri.’’(Pascal Quignard, Sexul şi spaima,
pp. 53-54)
Genetic
bărbatul este cel care posedă informaţia
sexului progeniturii. De aici tragem concluzia că mitul biblic a facerii femeii
din coasta lui Adam, cât şi mitul
grecesc a naşterii femeii din spuma mării, în contact cu sexul viril al lui
Uranus, e un adevăr pe care omul arhaic l-a intuit şi pe
care l-a exprimat alegoric. În fundamentul ei fenotipic, Afrodita, zeiţa frumuseţii şi iubirii, simbolizează generic
femeia și feminitatea umană. Dar cu toate că originea lumii se află în genotipul bărbatului, informația
din spermatozoid nu exprimă absolut nimic, dacă nu se unește cu
informația din ovulul femeii și nu efectuează o
tranziție de nouă luni prin trupul femeii.
Bibliografie:
1)
Biblia
2)
Umberto Eco – Kant și ornitorincul, Ed. Pontica ,2002, Constanța
3)
S. Schnab - Bărbatul şi femeia, Ed. Eus, 1993,
Chişinău,
4)
Gheorghe Oancea Ursu – Ereditatea
și mediul în formarea eredității, Ed. All Educațional, 1998, București
5) Pascal Quignard, Sexul şi spaima, Ed. Univers, 2000, Bucureşti
6) E R Doods – Grecii și irațional , Ed. Polirom, 1998, Iași
Vasile Anton, Iași, 9 aprilie
2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu