Pe Mircea Cărtărescu, mărturisesc
sincer, nu l-am iubit până în seara
zilei de 18 iunie 2011, cînd întâmplător
am urmărit talk show-ul Eugeniei Vodă
cu acest celebru poet şi scriitor. Nu l-am iubit doar
pentru că se situa politic
în tabăra băsesciană, ci şi pentru că
am aflat din varii surse că
Mircea Cărtărescu l-ar denigra pe
Eminescu.
Ba una dintre comentatoarele noii poezii, Catrinel Popa afirmă în
Labirintul cu oglinzi că versul ,,vino, şi ai să scânteiezi toată noaptea,
deasupra’’ din ,,Poema chiuvetei’’,
ar fi o ironie la Luceafărul eminescian. Nu putem şti dacă
Mircea Cărtărescu a avut intenţia de a ironiza Luceafărul lui Eminescu
, pe care Catrinel o decodează cu prea multă uşurătate feminină sau pentru
a-l linguşi.
Nu l-am iubit, dar am început să-l iubesc când l-am auzit afirmând, încă din prima clipă a talk show-lui, că e fascinat de Eminescu. Ei bine, când un scriitor
ca Mircea Cărtărescu, care citea în
liceu o sută patruzeci de cărţi pe an, ajuns
el însuşi un creator de cultură, afirmă că este fascinat de Eminescu mi-am dat seama de ce Eminescu nu-i fascinează pe cei mai mulţi, ci doar pe unii
ca Mircea Cărtărescu.
Ce înseamnă fascinaţia?
Fascinaţia e magia care
îl determină pe cititor să fie cuprins
de uimire și de admiraţie nemărginită, de o mare iubire spirituală
pentru un anume autor . Fascinaţia îl
farmecă, îl vrăjeşte, îl
acaparează, pune stăpânire
pe mintea, gândirea şi spiritul
acestuia. Fascinaţia eminesciană nu atinge
minţile
snobilor sau ale miticilor în delir cultural, ci doar ale acelora cu o
bogată cultură filozofică , ale acelora care dacă nu au citit ca Mircea
Cărtărescu o sută patruzeci de cărţi pe an,
au citit măcar cinzeci.
Pentru a fi fascinat de Eminescu nu trebuie doar să-i citeşti
poeziile ca pe o simplă literatură,
ci trebuie să-i înţelegi gândirea
filosofică, cugetarea profundă, etica – ,,lupta dreaptă’’(una dintre condiţiile
vieţii fericite). Morala eminesciană e condiţia etică sine qua non, care aplicată în practica socială
de unele popoare s-a dovedit
a fi condiţia fundamentală a fericirii
sociale. Un asemenea model moral este
cel elveţian.
Eminescu fascinează prin aceea că
propune un model moral ca o condiţie fundamentală a fericirii sociale.
Din nefericire, pe puţini români îi fascinează modelul moral al lui Eminescu. Pe cei mai mulţi ,,modelul moral eminescian’’ îi
lasă rece. Şi asta pentru că modelul lor
moral nu este cel eminescian al ,,luptei drepte’’, ci modelul marinarului
- insul şmecher, duplicitar,
fariseu, periculos pentru ţară şi popor
ajuns în înalta funcţie, iubit de
şmecheri şi lingăi, genul de păcălitor ,
care ,,ne-o trage’’ în modul cel mai cinic cu putinţă.
Dintr-odată toată antipatia mea pentru Mircea Cărtărescu s-a topit. Mi-am zis: e treaba domniei
sale ce simpatii politice are. M-am
dumirit de ce are simpatie pentru
portocalii când am
aflat că d-l Liiceanu l-a invitat să
publice la Humanitas, atunci când toate
editurile ridicau din umeri şi-i
respingeau publicarea sub
motivaţia că poezia nu se vinde.
Ei, şi cum d-l Liiceanu este un inveterat pro-Băsescu, cum a fost şi pro-Iliescu şi pro-Constantinescu ( dar ce
pro n-a fost filosoful de gardă
la uşa puterii), Mircea Cărtărescu nu putea să facă notă discordantă , aşa că
s-a supus ideologiei de grup (a se citi
spiritului de gaşcă) .
Ei bine! Să nu fim răutăcioşi! Trebuie
să recunoaştem că pentru gloria literară un compromis…, şi nu doar
atât, ,,l-a obligat’’ la simpatie pentru
mariner. Nu poţi să
trădezi o prietenie veche de optsprezece ani, nu poţi să te opui ,,politicii’’ prietenului care ţi-a deschis o uşă , când toţi ceilalţi
ţi-au trântit-o în nas.
Aşadar, fie că Mircea Cărtărescu este
atras cu adevărat acest politician
periculos şi duplicitar , fie că o face din interes, e problema
dumnealui. Politicianul român
de tipul marinarului poate corupe
şi pe Satana, darmite pe un scriitor care aşteaptă o recunoaştere
,,politică’’.
Când Mircea Cărtărescu afirma că
Eminescu îl fascinează, trebuie să-i dăm
crezare că nu o face din interes, ci
chiar îl fascinează, fiindcă Eminescu fascinează pe adevăratul intelectual, pe acela care s-a
aplecat cu adevărat asupra
scrierilor Poetului.
Există totuşi în cazul lui Mircea
Cărtărescu o mare dilemă. Cum poţi să fii fascinat de Eminescu şi să aderi la
politica demagogică a marinarului? Eminescu,
sunt sigur, ar fi un adversar
neînduplecat a fariseului. Nu putem cunoaşte ce resorturi mintale intime îi promovează această logică contradictorie! Dacă eşti
fascinat de morala eminesciană nu poţi
decât să-l scuipi pe duplicitar, cum l-a scuipat Eminescu pe
Olimpian.
Totuşi, în pofida multor critici, Mircea Cărtărescu este un monstrum eruditionis,
un adevărat intelectual. Dacă Mircea Cărtărescu citea în timpul liceului 140 de cărţi pe an, ei
bine, Eminescu citea într-un an cât alţii în cinci.
Nici eu n-am fost multă vreme fascinat de Eminescu, până când l-am citit şi până i-am pătruns gândirea profundă.
Fascinaţia a venit abia atunci când
mi-am fundamentat o bogată cultură filozofică. Pe măsură ce l-am citit , am început să fiu tot mai fascinat de profunzimea gândirii sale filosofice.
Prin
urmare, cei care afirmă , cum afirmau
acei ,,mitici în delir cultural’’ , vorba lui Paul Zarifopol, din nr 265 al
Dilemei , anume că ,,poezia
lui ME, mă lasă rece…şi proza lui M.E. mă lasă rece…nu am nici o afinitate cu
poezia lui M.E. ’’, dovedesc un
snobism vulgar şi o mare goliciune culturală. Poezia lui Eminescu îi lasă rece pe cei care sunt incapabili a o înţelege. Doar pe adevăratul om de cultură, Eminescu îl fascinează. Pe semidoctul
ignar…îl lasă rece. Fără
fascinaţia lui Eminescu orice om de
cultură rămâne rece, adică mort,
adevăratul cadavru din debara,
cum e, de pildă, H-R. Patapievici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu