Românul nevoiaş este de două ori umilit – odată,
fiindcă e sărac şi munca lui pare o repetare monotonă şi zadarnică; în al
doilea rând, fiindcă e strivit zi de zi de sfidarea omului bogat
cu maşinile lui mult prea luxoase şi libertăţi la care el nu-şi
permite luxul, nici măcar să viseze şi politicianul veros. Românul
nevoiaş visează abia la asigurarea traiului zilnic. Toată filosofia lui de viaţă e aceea al lui pseudo; de aceea lesne devine o masă de manevră, o zestre electorală gata să voteze pe oricine pentru doi peşti şi-o pungă de mălai.
Viaţa lui
se aseamănă cu al lui Sisif; urcă zi de zi fără nici un sens stânca pe vârful muntelui şi pe care o scapă iarăşi
şi iarăşi când s-a apropiat de culme. Munca lui e reluată de copii săi şi de copii copiilor săi,
generaţie după generaţie; viaţa lui se roteşte în cercul vicios al sărăciei ,
al muncii fără sens şi asemenea lui Sisif, nu are
putinţa de a urca nici măcar
stânca până în vârf, nicidecum s-o treacă dincolo pe culmea însorită a vieţii. În această
ordine de idei, viaţa lui devine fără sens, se roteşte, zadarnic,. în acelaşi
cerc fără ieşire.
Adesea omul nevoiaş se
umileşte şi mai mult prin eşuarea în alcool şi drog, în timp cel bogatul căruia orgoliul îi creşte proporţional cu
averea, îşi permite plăceri interzise şi
libertăţi proscrise.
Să amintim oare
aici şi de aroganţa Occidentului bogat
faţă de estul sărac?(parcă n-am îndrăzneala să scriu estul cu E mare, atât mă simt de mic în faţa opulenţei Occidentului). Au simţit adesea conducători
noştri, pe propria lor
piele, aroganţa şi trufia Occidentului; noi am perceput-o ca pe o atitudine normală a
celor mari faţă de cei mici, a celor bogaţi faţă de cei săraci.
Toate aceste
atitudini ofensatoare care au ieşit la iveală de multe ori în relaţiile Vestului
cu estul, în pofida atitudinii oficiale afişate ostentativ ca relaţii între
egali, nu se datorează atât orgoliilor Occidentalilor, cât mai ales,
lipsei de demnitate a celor ce trebuie să ne reprezinte ţara cu demnitate.
Ca şi vechea democraţie
ateniană şi democraţia noastră este împărţită între o mână de bogaţi
aroganţi şi o mare de săraci umili. Ambele
democraţii suferă de lipsa unei clase de mijloc, o clasă care să trăiască în demnitate şi înţelepciune . Ca să împace ,,cele două haite’’ , Solon, unul din cei şapte înţelepţi, a aşezat în cetate o Sophrosyne a echilibrului şi justei
măsuri.
Când va veni oare un
Solon şi la români, care să aşeze o înţelepciune a echilibrului şi justei
măsuri? Nu, nu credem că avem nevoie de un Solon, ci mai degrabă de o clasă de mijloc – acea ,,middlle class’’
cu care se mândresc englezii. O clasă de mijloc nu ar avea suficienţi bani pe care să-i cheltuiască pe plăceri interzise, ca cei
bogaţi, nici să promoveze exhibiţiile şi libertăţile lor
nebuneşti, dar ar avea suficienţi bani ca să nu ducă grija zilei de mâine ca
cei săraci. O asemenea clasă ar tinde să
devină o clasă creativă, o clasă morală cu evidente
pasiuni creatoare a adevăratelor valori materiale, morale şi
spirituale. O asemenea clasă
ar da sens şi valoare vieţii societăţii româneşti, afectată nu atât de criză, cât mai ales de starea anomică,
care domină în România. Dar clasa politică nu are nevoie de o clasă de mijloc, de oameni înţelepţi, demni şi bravi, ci
de oameni umili, pe care să-i ducă la
vot, ca pe nişte roboţi sau, mai bine zis, ca pe o turmă de oi, la muls.
adevărat. cu frica dezbini şi stăpâneşti. ultima găselniţă a conducătorilor de la noi şi nu numai: frica de ziua de mâine!
RăspundețiȘtergereD-le Remus! Mă bucur nespus că sunteţi pe aceeaşi undă de comunicare şi împărtăşiţi această îngrijorare. Tendinţa de a oligarhiza politica este cât se poate de evindentă la acest preşedinte (il),,legal ales''.
RăspundețiȘtergereBine v-am gasit! Sper sa ne citim cu drag.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereCe nu observă ¨cainii¨ care încercuiesc această turmă de oi pentru a nu o pierde , este că ei sunt pe cale de a se alătura turmei , nu stăpânilor aşa cum ar dorii . ¨Stapanii¨ nu împart şi nu vor împărţii ¨branza¨ cu nimeni , niciodată - doar lasă impresia că fac acest lucru ... În consecinţă , marii ¨pacaliti¨ vor fi câinii - doar în ei , în câini se pare că rămâne speranţa noastră : să-i apuce foamea ; să muşte mâna care-i hrăneşte astăzi cu resturi de pe altarul sacrificării Neamului Românesc !
RăspundețiȘtergere