Moto: ,,Sunt prea mândru
în sărăcia mea. I-am dispreţuit şi acest gest e prea mult pentru un suflet care
nu s-a coborât în mocirla vremurilor de
azi.’’ M. Eminescu
Era prea mândru în sărăcia lui. Om al dreptăţii, Eminescu nu
accepta nici pomana , nici compromisul. Nu voia pomana nimănui. Titu Maiorescu va organiza ample subscripţii
publice pentru ajutorarea poetului, inclusiv,
organizarea de conferinţe publice , cum
a fost cea al lui Alecsandri la Ateneul din Bucureşti , fapt consemnat , după
cum ne spune Perpessicius, în una din scrisorile trimise surorii sale Emilia
Maiorescu-Humpel.
Şi l-a
ajutat cu bani pe Eminescu.
Numai că nu a făcut-o dintr-o
pornire generoasă (atâta vreme cât îşi nota cu scrupulozitatea unui Hagi Tudose
în jurnalul lui ,,Însemnări zilnice’’
banii cheltuiţi pentru poet, ,, pe spezele mele’’) este departe de a fi fost
pură generozitate, cât mai cu seamă , credem noi , un sentiment al vinovăţiei
pe care, inconştient, îl simţea
faţă de Poet.
Deşi Perpessicius susţine că ,, multe vor fi prilejuite , nici unul însă
atât de categoric, ca în afecţiunea pe
cea a purtat lui Eminescu’’ ( Perpessicius – Eminesciana, vol. 1, p. 13), avem
mari îndoieli asupra purităţii sentimentelor Olimpianului. E adevărat că solicitudine s-a manifestat la Maiorescu faţă de Eminescu, dar abia după îmbolnăvirea Poetului.
Până la îmbolnăvire, ce-a făcut Olimpianul pentru Eminescu? Un salariu decent pentru munca de salahor (în
timp ce confraţii lui de condei, Slavici
şi Caragiale, se furişau de la datoria
gazetărească, el rămânea să facă toată munca de la gazetă de la editorial la
articolul de fond, cronica externă , ştirile interne), la Timpul.
O femeia angajată pe spezele
Timpului, care să-i spele
hainele şi să-i facă de mâncare, să-l scutească astfel de micile şi inerentele
necesităţi existenţiale şi de toate
mizeriile, la care era supus, trăind ca burlac, singur în sărăcia lui nu ar fi fost o gaură în
bugetul conservatorilor. Dar de unde
atâta mărinimie la aceşti lacomi şi perfizi.
Asta ar fi trebuit să facă Maiorescu
pentru Eminescu. Dar nu a făcut,
iar Poetul, din prea mare bun simţ, nu a cerut.
Olimpianul sau nu vedea sau nu voia să vadă neputinţele omului Eminescu,
care trăia ca un pustnic , fără ajutorul de bază pentru orice bărbat – femeia.
Era nevoit, cel mai adesea, să-şi rezerve o mare parte din timp pentru necesităţile
existenţiale. Poate, de aceea a
tânjit atât de mult Eminescu
după o femeie văzut în Bălăuca, pe o Atât de fragedă(abstinenţa la
bărbat induce sindromul – toate femeile
sunt prinţese).
Abia după îmbolnăvirea Poetului s-a trezit
generozitatea lui Zeus. Credem că Titu
Maiorescu, spre a-şi menaja conştiinţa vinovată faţă de Eminescu, care intrat alături de Junimea conservatoare în politică ar fi trebuit să-l ajute frăţeşte. Dar nu. El i-a
stors şi ultima vlagă de spirit la Timpul şi a manifestat
generozitate abia după îmbolnăvirea lui.
Toată structura lui
psihocomportamentală îl arăta a
fi un
duplicitar, un fariseu. Maiorescu
era un cabotin pentru care a părea era mai important decât a
fi. Încă
de la începutul intrării sale pe scena culturală a vremii s-a dovedit a
fi , ca toţi politicienii, un teatralist
. Nu întâmplător îşi regiza intrările la Banca României din Iaşi,
pe când îşi ţinea, aici, celebrele lui prelecţiuni populare, pozând în savant şi filozof, în faţa protipendadei ieşene şi mai ales a
cuconetului.
Nu atât prelecţiunile în sine erau pasiunea lui, cât efectul scontat cînd îşi făcea intrarea în scenă. ,,Nu sosea decât cu două-trei minute înainte
de ora fixată, povesteşte George Panu,
venind, căuta ca publicul să nu-l vadă, sau cât mai puţin să-l vadă; la
scară sărea repede din trăsură – care în genere era cu coşul ridicat, - se furişa incognito prin coridoare lăturalnice pentru a
nu fi văzut de public şi se introducea în camera ale cărei uşi dădeau în salon.
La un momnet dat - ora fix 2- un
sevitor deschidea brusc amândouă
canaturile uşei iar oratorul îşi făcea
subit intrarea.(George Panu - Amintiri de la ,,Junimea’’ din Iaşi , Ed. Minerva , Bucureşti , 1998, pp. 7-8). Este
evident, că omul nu avea nimic cu pasiunea pentru filozofie, cât mai ales cu pasiunea pentru imagine spre a-şi asigura, ca orice arivist, ascensiunea
socială. Că are totuşi nişte merite
în literatură şi filozofie, asta nu-l scuteşte de vinovăţia
fariseismului pe care a manifestat-o în
relaţia sa cu Eminescu şi nu numai.
Nu aderăm, întru totul la teza
conspiraţionistă, dar regăsim în toată atitudinea lui Zeus faţă
de poet un fariseism fatalist . Încercarea
lui Titu Maiorescu de a face o ,,metafizică a geniului’’ nu-l disculpă de uitarea că şi geniul e om şi
are nevoie de un minim de nevoi şi nu poate fi exploatat ca un robot ,
cum l-au exploatat conservatorii la Timpul.
În articolul Ironie, Caragiale avea să-i
amintească lui Zeus, de tristul
adevăr - sărăcia materială al lui Eminescu, de foamea pe care a îndurat-o şi de
care nu i-a păsat. Este drept că
Titu Maiorescu l-a ajutat, dar Junimea
politică conservatoare ar fi putut găsi o modalitate de salarizare
onorabilă pentru Poet, cum au
găsit pentru atâţia fripturişti
din veacul lui Eminescu şi cum se găsesc şi azi
atâtea sinecuri, pentru atâtea
secături ale clientelei politice.
E strigător la cer că nu sunt bani
pentru salarii şi pensii, dar pentru
otrepele politice se găsesc. O, amară
ţară! ,, De ce nu vii tu Ţepeş, Doamne?’’ ,,De
foame, scria Caragiale,în Ironie, nu
pierea ce-i drept, dar trebuia
să-şi măsure bucăţica pentru ca să-i ajungă şi pentru a doua zi; rupt şi
zdrenţăros nu umbla; dar hainele şi le purta de două ori, întâi pe faţă şi-apoi pe dos, pentru că iarna ele
trebuie să ajute plapomii.’’ (Şerban Cioculescu
- Caragialiana, Ed. Eminescu, Bucureşti,1977, p.159). Nu de ajutor material, avea nevoie Eminescu,
cum adesea scria Maiorescu în
voluminosul său Jurnal ,,pe
socoteala mea’’ , ci de o plată onestă pentru munca sa.
Teoria lui
Maiorescu e în sine absurdă, anume că opera de artă nu poate fi evaluată material
spre a fi retribuită. Cel care avea să lupte şi să câştige drepturile de autor,
va fi practicul Caragiale. Majoritatea junimiştilor vor fi răsplătiţi cu varii
sinecuri, chiar şi Eminescu trimis
la studii la Berlin, dar când a început
munca de salahor la Timpul, toţi junimiştii conservatori au uitat că mai trebuie şi răsplătit, măcar
atât cât să nu ducă grija zilei de a doua zi, să nu se
împrumute de la amici şi să fie mereu în
situaţia umilă de datornic.
Dar Zeus, acuzat pe drept de unele gazete, anume că Eminescu a fost lăsat în mizerie,
îl vedea pe Poet, în ,,Eminescu şi poezia lui’’
ca trăind ,, exclusiv în lumea ideilor generale ce şi le impusese
şi le avea pururi la îndemână’’, uita pesemne că acest geniu, ,,de o
covârşitoare inteligenţă’’, era o fiinţă umană şi ca orice fiinţă umană avea
şi el nevoi instinctuale minime ce trebuiau satisfăcute măcar la modul decent,
dacă nu la nivelul pe care şi.l permitea el.
Această situaţie mizerabilă, la care a fost supus Eminescu, îmi aminteşte
de primul mare moralist al lumii, Socrate, care conştient de ajutorul dat concetăţenilor
săi atenieni, prin sârguinţa cu care i-a învăţat maieutica adevărului,
ceruse pentru prima şi ultima oară, la proces, un onorariu foarte
modest, în comparaţie cu a sofiştilor,
anume, să ia masa în pritaneu.
Eminescu s-a dovedit a fi pentru
români, ceea ce a fost Socrate pentru atenieni – ,,un tăun’’ care înţepa
la muncă ,,calul mare şi leneş al
cetăţii’’. Asemănarea cu
Socrate , nu este întâmplătoare,
căci cine la citit pe Eminescu , poate a-l socoti, alături de Socrate, primul mare filozof şi primul mare moralist al romînilor şi chiar al lumii.
Toată munca sa de la Timpul se
constituie într-un amplu proiect moralizator şi, prin asta, Eminescu poate fi
numit, fără suspiciunea de a-i face o apologetică nemeritată, ca primul mare moralist român şi unul din marii moralişti ai lumii.
Dacă citim sau recitim dialogul lui
Platon, parcă-l vedem aievea pe Eminescu descris asemenea lui Socrate
de un Platon al românilor, ca
fiind un acelaşi moralist
ca şi Socrate ,,care niciodată nu
s-a abătut de la dreptate de teama
morţii’’. Dacă e să presupunem un
asemnea Platon , îl vom presupune pe
Maiorescu, drept un Platon al românilor
(asemănarea e posibilă măcar prin
descrierea caracterului eminescian care
se aseamănă atât de izbitor cu cel al lui Socrate ) ,, Cine-şi dă seama de o
asemenea înţelege îndată că nu-l puteai prinde pe Eminescu cu interesele care ademenesc pe cei mai mulţi
oameni. Luxul stării materiale , ambiţia, iubirea de glorie nu au fost în nici
un grad obiectul preocupărilor sale.’’ ( Titu Maiorescu, Din critice, Ed.
Tineretului, Bucureşti ,1967, p. 273) .
Adevărat grăieşte Zeus, dar un salariu onorabil, la
Timpul, l-ar fi scutit de umilinţa
veşnicilor împrumuturi şi de timpul
pierdut cu chivernisirea banilor. De aceea, din acest punct de vedere discursul
lui Maiorescu îmi apare ca fariseic, un discurs specific politicianului şi nu
a filosofului şi criticului literar. Dacă Eminescu plutea, asemenea lui Socrate
deasupra norilor ( despre faptul că Socrate era cu capul în nori o spune Aristofan în comedia ,,Norii’’), stătea la îndemâna politicianului
şi omului practic Maiorescu să-l scutească de mizeriile unei vieţi silnice.
Faptul că i-a dejucat, în
modul acela sadic, ultima şansă i
de a-şi găsi un ajutor practic, prin
căsătoria cu Veronica, (Eminescu avea nevoie, cum toţi avem nevoie de o femeie,
ca ajutor), aici îi găsim lui Maiorescu marea eroare umană. Eminescu nu ar mai fi
fost ce a fost, cum încearcă Maiorescu să-şi consoleze conştiinţa încărcată şi să ne amăgească?! Noi credem că ar fi realizat mult mai mult,
dacă criticul nu-i dădea lovitura de graţie în ziua de 28 iunie 1983, mărturisindu-i, în
modul cel mai josnic despre aventura Veronicăi cu cel mai bun prieten al Poetului - Caragiale. Pentru Eminescu aflat în stare depresivă
a fost pumnalul înfipt mişeleşte în inimă de cel care ar fi trebuit să-l menajeze. În puritatea lui de poet, Eminescu
nu a putut suporta ideea trădării celor mai apropiaţi de sufletul lui. El
credea cu tot sufletul în puritatea
iubirii şi a prieteniei. De acea,
dincolo de viziunile conspiraţioniste ale unor exegeţi, îl găsesc ca principal
vinovat pe acest infam Maiorescu.
Eminescu nu plutea şi cu
trupul deasupra lumii, cum încearcă, în modul lui caracteristic, neonest, a se dezvinovăţi Maiorescu . Existenţa
umană reclama un minim de subzistenţă,
care i se cuvenea cu prisosinţă. Dar Maiorescu de la înălţimea Olimpianului nu
voia să vadă crudul adevăr. În aceeaşi viziune asupra ,,metafizicii geniului’’, din care transpare
un absurd cinism, el spune: ,,A vorbi
de mizeria materială a lui Eminescu
însemnează a întrebuinţa o expresie nepotrivită cu individualitatea lui
şi pe care cel dintâi a respins-o.[…] Să
fi avut ca redactor la Timpul mai mult decât a avut, să fi avut mai puţin,
pentru micile lui trebuinţe materiale tot atâta era. Cât i-a trebuit lui
Eminescu ca să trăiască în accepţiunea materială a cuvântului, a avut el
totdeauna(Sic!) ’’ (ibid., pp. 272-273).
Rămâi crucit şi profund mâhnit de câtă
lipsă de inteligenţă emoţională a
putut să dea dovadă Zeus, de cât cinism a
dat dovadă în relaţia sa cu Poetul. Eminescu era mereu datornic la amici, îşi consemna cu scrupulozitate datoriile pe care le avea de achitat faţă de prieteni, se îngrijea singur de mutatul de la o gazdă la alta, trăind în
chilii ,, sub nişte bolţi scunde
afumate’’, de unde, adesea, iarna îl gonea frigul de-acasă şi mergea la
cafenea să se încălzească. El visa, aşa cum consemnează Vlahuţă în ,,File
rupte’’, la o casă pentru artişti. ,,Toată ziua aceea am stat împreună şi am
făcut planuri. Atunci am zidit noi o casă pentru artişti , - un adevărat palat.[…] Seara,
însă, la birt, a trebuit să ne facem socotelile, pentru că toată averea
noastră efectivă se încheia în trei lei,
şi vroiam s-avem şi de-aici , mai ales un excedent … pentru ţigări ’’( Augustin Z. N. Pop – Pe
urmele lui Eminescu, Ed.Sport -Turism, Bucureşti , 1978, p. 262).
Visul
lui Eminescu şi al lui Vlahuţă de a construi o casă
pentru artişti a rămas doar un
vis. Casa pentru artişti, la care visase Eminescu să locuiască, aşa cum
visa Socrate să mănânce în pritaneu, s-a
dovedit a fi mormântului lui. ,,El
nu a fost când era, el e când nu e.’’ ( Muşat şi ursitoarele, în Opere
alese II, pp. 484-488). Mâine, 15
iunie 2011 se împlinesc 122 de ani de la moartea poetului naţional. (din
volumul în pregătire ,,M. Eminescu , filosof’’ )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu