Moto:
,,A visa înseamnă a spera. A spera înseamnă a visa. E un cerc
vicios’’
Michiduţă,
demonul născut din gândul cel rău, cârtitor şi bârfitor, cum îl ştiam, m-a trezit în plină noapte, dintr-un vis atât
de frumos, că aproape îmi venea să-i tai coarnele şi coada, să-l fac om de
omenie şi să mă salvez de acest cel rău şi viclean. Să te scoale cineva în plină noapte e de-a
dreptul cinic. Dar să te mai trezească şi din vis, e de-a dreptul sadic. Deşi
sfinţisem de curând apartamentul , deşi preotul dăduse cu agheasmă peste tot, totuşi pătrunsese
pe undeva… Cum a pătruns prin
cele sfinte, nu ştiu. Poate prin cablu
TV. S-o fi dat Necuratul cu
odorante sfinte (tămâie , agheasmă, mir)
şi astfel, păcălindu-i pe îngerii
mei păzitori, a intrat nestingherit în casă.
,,Scoală!’’ strigă Michiduţă. ,,Scoală-te
c-ai să te pierzi în vis… trezeşte-te la
realitate filosofule!’’ Cine
oare nu-i morocănos când te scoală din somn? Dar mai ales în plin vis! Şi nu era un coşmar,
pentru care l-aş fi iertat, era un vis atât de frumos…
Începuse să
mă doară capul. Totdeauna mă ia cu dureri de cap când mă trezeşte cineva din vis.
Deconectarea din somnul profund( somnul
profund înseamnă când are loc visul), de la inconştient şi conectarea bruscă la starea conştientă provoacă în creier adevărate
furtuni electrice. Eram morocănos şi
pus pe ceartă. Prezenţa demonului mă
irita la culme. Dar lui Michiduţă nici că-i
pasă de starea mea şi de insomnia pe care mi-o provocase înadins. Mai sadic decât contele de Sade, acest demon
al gândului rău e în stare să-mi curme
şi cele mai frumoase vise, numai aşa din pură răutate, de care numai demonii
sunt în stare, dar ei nici în ruptul coarnelor de drac n-ar recunoaşte-o.
Imediat ce m-a trezit, mi-am amintit visul acela frumos.., un vis
care mă făcuse în timp ce visam atât de
fericit, încât nu mai ştiam de trăiesc
aievea sau de visez. Dacă nu-ţi aminteşti visul imediat şi aprinzi lumina ori
dacă, dimineaţa te uiţi pe fereastră, rişti să-l uiţi. Am mai avut astfel de
experienţe nefericite , aşa că m-am învăţat minte. Stând
încă în pat, am făcut bine să mi-l amintesc mai întâi, înainte de aprinde lumina. Dar demonul mă
zgâlţâia în continuare, crezând că dorm. ,,Mai
lasă-mă un pic dihanie rea şi
păroasă! îi strig eu ţinând încă
ochii închişi. Ce vrei de la mine
spurcatule, du-te pe pustii!’’ Demonul mormăi ceva neînţeles. Trebuia musai
să-mi amintesc visul, altfel îl pierdeam în cealaltă lume. Odată refulat, acolo,
în străfunduri de inconştient, e imposibil să-l mai aduci în memoria
conştientului. Sub efectul luminii
conştientul nu mai are acces dincolo, în cealaltă lume. De aceea, mintenaş mi l-am amintit şi după ce mi l-am
amintit, am aprins lumina şi l-am scris pentru Reţeaua literară. Ce vis …, ce
trăire onirică!...
Am
visat că
trăiesc într-o ţară a minunilor,
unde oamenii erau veseli, buni şi respectuoşi. În acea ţară omul tiranic era absent, nu mai rămăsese în ţara aceea nici de sămânţă. La fel ca unele specii rare, omul tiranic era
pe cale de dispariţie. Astfel că în ţara aceasta trăiau numai oameni dintr-o
bucată, bărbaţi adevăraţi, nu făţarnici , nu duplicitari, nu ipocriţi cum e spre exemplul omul tiranic, descris de Socrate
în Republica ideală al lui Platon.
Cât despre mitocani, cocalari şi
fiţoase, grandomani cu lanţuri la gât, gonflabili cu burtă şi Gipane, cu acoperire mai mult pecuniară decât
mintală şi culturală, nu mai existau pe aceste meleaguri. Mă găseam,ca să zic
aşa, într-o ţară de supradotaţi. Şi totuşi eram în România. Vedeam destul de
clar plaiurile mioritice. Să fi fost creat în România omul
transgenic?
Se
făcea deci că trăiam în România, dar
surprinzător, oamenii erau cu
totul şi cu totul schimbaţi –
munceau! N-ai fi văzut un român care să
tragă chiulul, ori să se prefacă că munceşte sau că se ocupă, la serviciu, cu omorârea timpului, ori cu chiolhanuri ad-hoc.
N-ai fi văzut pe stradă un cerşetor sau vreun boschetar. Dimpotrivă! Toţi
cerşetorii şi boschetarii care mai erau îi angajase primăria pe post de
gunoieri. Erau harnici românii, perseverenţi, cu iniţiativă, inventivi, nu la
hoţii, ci numai în probleme ştiinţifice şi tehnice. Vânătorii de mituri şi
brainiac - maniacii ştiinţei deveniseră
seriale româneşti.
Veneau nemţii pe la noi şi se
minunau de cum munceau românii. Rămâneau, vorba ceea, ca la dentist. Un adevărat cult al muncii
pusese stăpânire pe români. Fără nici o laudă deşartă – parcă reînviase în oamenii acestor pământuri,
spiritul vechilor geţi, vestiţi în lumea greacă ca,,cei mai viteji şi mai drepţi
dintre traci’’, cum îi văzuse grecul acela peregrin, Herodot.
Cât
despre a bea în timpul programului de lucru! Nu mai existau la români de mult asemenea metehne: birturile , crâşmele
dăduseră faliment. Nici droguri nu mai existau. Refuzul tinerilor de a se mai
droga i-a făcut pe distribuitori să ocolească. România. Alcoolul şi drogurile
au ajuns prohibite în rândul tinerilor. Doar bătrânii se mai îndulceau cu câte
un păhărel de zaibăr, de căpşună sau de fragă. E adevărat că şi acum tinerii
se îmbătau şi se drogau, dar numai cu poezie, frumos şi adevăr.
O
extraordinară efervescenţă creativă, în domeniul artistic, ştiinţific şi tehnic
cuprinsese generaţia născută la începutul mileniului trei. Noile descoperiri în
domeniul aerodinamicii reînsufleţise spiritul marilor noştri inventatori Aurel
Vlaicu , Traian Vuia, Henri Coandă. Agenţia
spaţială română , condusă de venerabilul
cosmonaut Dumitru Prunariu devenise
o sursă de inteligenţă pentru NASA. Majoritatea cosmonauţilor,
inginerilor, tehnicienilor, psihologilor
erau recrutaţi de NASA din rândul românilor.
Spiritul lui Brâncuşi, al lui Irimescu, al lui
Grigorescu, Andreescu, Luchian şi a altora reînviase în noua generaţie de
artişti. Lucrările noii generaţii de sculptori
şi graficieni au fost expuse la Parlamentul Europei la Strasbourg
Era
o adevărată însufleţire creativă. Pasiunea pentru frumos i-a făcut pe români să
facă din muncă o adevărată artă. Japonezii veneau să fotografieze şi să copieze
pe furiş noua estetică românească din care reproduceau, din concurenţă neloaială,
anumite design-uri româneşti atât de competitive şi de căutate în lumea întreagă,
adevărate brand –uri comerciale de succes internaţional.
Dar, ce să vă mai spun despre
blocurile acelea cenuşii şi sordide, rămase
de pe timpul celor mai iubiţi fii ai poporului,
mirosind pe scară a WC public, adevărate focare de infecţii. Ei bine, în
locul acestora apăruseră nişte construcţii superbe de se roteau după soare, viu
colorate, frumoase şi dotate cu toate utilităţile. O muzică superbă, plăcută şi
stimulatoare crea o stare de bine , de-ai fi crezut că un prinţ ar fi adus, pe
aceste meleaguri, pasărea măiastră din basmele româneşti. Sau
poate Măiastra lui Brâncuşi prinsese glas, cine ştie…
Să
nu mai vorbesc despre şcoala românească. Ah, educaţia ajunsese o adevărată
pasiune naţională. Profesorii nu mai erau preocupaţi de salarii, nici să ia şpagă la examene, cu atât mai puţin de greve, ci doar de pasiunea pentru educarea
tineretului. O educaţie, care punea la loc de frunte, cultul muncii creative,
în care pragmatismul era fundamentat pe analiza
valorilor raţionale ale utilului , ale frumosului, ale eficienţei şi mai
cu seamă se punea accent pe principalele valori morale: adevăr, dreptate, cinste, corectitudine.
La
loc de frunte, intelectualii români, ruşinându-se de trădările din trecut, înfierate
atât de vehement de Julien Benda , nu se retrăseseră în ,,turnul de fildeş’’. Refuzând
să se implice în patimi deşarte şi uri politice, mai pro-activi decât re-activi se înhămaseră la
cea mai grea sarcină de schimbare la faţă a României.
Adevăraţi
paraintelectuali , ei reuşeau asemenea paramedicilor, să îndrepte punctual toate
racilele psio-spirituale ale societăţii
româneşti. În noua generaţie nu se mai regăsea nimic, dar absolut nimic din
metehnele balcanice, nimic care să amintească mai ales de fariseismul
cărturarilor, cu atât mai puţin să fi fost el preluat de tinerii noii generaţii.
Astfel, creatorii de spirit români le-au închis gura, unora din afară, care
afirmau că România n-a dat nimic culturii europene, şi altora din interior care spuneau că, în epoca
actuală, cultura românească e doar o
speranţă, ceea ce avea semnificaţia că nu este încă nimic. Şi eu mă bucuram, în
vis , nespus. Iată, îmi ziceam în sinea
mea, uite domnule de ce sunt în stare
românii…
Tinerii
intraseră într-o adevărata competiţie,
aceea a creării de brand-uri personale, brand-uri comerciale în companii şi
firme de prestigiu. Nu se mai fandoseau cu maşinile primite cadou de la tăticu,
cum făceau parveniţii aceia de după revoluţie. Nu! Toţi tinerii munceau de
dragul muncii. Noul lor cod moral era cel promovat de Eminescu -
,,inimă curată şi minte deşteaptă.’’ Prin asta, îi
izolase pur şi simplu pe sclifosiţii aceia de bani gata, dându-le cu flit.
Noi
soft-uri, inventate de informaticienii noştri înscriseseră limba română ca
limbă computaţională, în locul celei engleze. Sistemul binar era mai
operaţional cu Da-ul şi Nu-ul românesc.
Nici
un filolog român nu mai avea anxietăţii de genul ,, drobului de sare’’ în privinţa agoniei limbii materne. Odată cu
globalizarea, româna îşi aflase ,,trend-ul’’ – devenise românofonă.
Economia
românească duduia. Leul devenise atât de puternic încât recunoscut chiar şi de americani drept rege, luase locul
dolarului ca monedă în tranzacţiile internaţionale.
Noua
cultură psihologică a ruşinii, impusă de
democraţia românească, ca o
puternică individualizarea a
personalităţii, genera o concurenţă pe cât de acerbă pe atât de corectă. La examene nu aveau
nevoie de supraveghetori căci se supravegheau reciproc. Nici unul nu încerca să
copieze, iar acele minuscule hands-free dispăruseră din tehnica uzuală a
studenţilor români. Paradoxal, acest hi-tec românesc a început să fie uzitat de studenţii elveţieni.
Ca să vezi cum se schimbă mentalităţile!
Românii,
mai ales cei tineri, nu mai sufereau
de inflaţia aceea tipic comunistă,
care îi împingea spre filosofia falsului, a compromisului, a facilului
şi care genera pe omul tiranic. O nouă doctrină filosofică, aceea a relaţiilor sociale bazate pe adevăr,
luase locul filozofiei de tip balcanic, al lui pseudo. Adevărul, munca, creaţia
era deviza noii generaţii de tineri
- AMC - aşa numeau
tinerii noua filozofie a vieţii.
La cea mai mare înălţime se situa sistemul
sanitar românesc. Doctorii erau atât de
pătimaşi profesionişti încât mulţi preferau să moară ei înşişi decât să vadă vreun pacient murind pe holurile vreunui
spital. Adesea rămâneau de strajă pe holurile spitalelor de urgenţă ca nu cumva
să fi fost uitat vreun pacient pe-acolo.
Doctorii de familie aveau pagere , gata la orice oră din zi sau din noapte să
ajungă la un pacient doar şi pentru a-i face o clismă. Erau de o probitate profesională şi morală
fără cusur, astfel că, deveniseră celebri în toată lumea occidentală şi mulţi,
foarte mulţi pacienţi occidentali preferau spitalele româneşti, mai ieftine,
mai bine dotate şi cu profesionişti de primă mână.
Cercetarea
medicală românească era în fruntea
tuturor celorlalte institute de
cercetare, iar experienţele cu celule stem asiguraseră o prelungire a vieţii
dincolo de limitele biologice. Ce să mai vorbesc de cercetările
transgenice. Medicina română făcuse
adevărate minuni. Media de vârstă ajunsese la o sută douăzeci de ani şi tindea
să atingă vârstele matusalemice de dinainte de potop. Prelungirea vieţii
românilor până la asemenea vârste atrăgeau ca un magnet pe toţi magnaţii lumii. Cazul Ciomu sau alte
cazuri de mal praxis erau de mult îngropate de istoria nefastă a primilor
douăzeci de ani, Nimeni nu-şi mai
amintea de ele.
Veniturile
pe cap de locuitor erau cele mai mari din Europa, mai mari chiar decât ale
elveţienilor. România devenise o ţară de vis. Din cele mai îndepărtate colţuri
ale lumii veneau puhoi de turişti. Deservirea ireproşabilă, amabilitatea,
zâmbetul mereu binevoitor a româncelor – ah, toate acestea făceau pe mulţi turişti să
viseze la plaiurile noastre adevărate grădini
ale raiului şi la fetele noastre din comerţ şi turism atât de drăguţe,
educate, stilate şi deosebit de amabile.
O
efervescenţă generală a muncii creative pusese stăpânire pe românii de
pretutindeni. Aşa se simţeau eliberaţi de toate silniciile de a fi român
din trecutul apropiat pe când europenii
simţeau anumite sentimente barbare faţă de conaţionalii noştri. Conlucrarea şi
cooperarea, spiritul de echipă, încrederea, toate acestea luaseră locul
individualismului şi suspiciunii caracteristice omului tiranic care sufocase
aproape spiritul creativ, prin
exaltarea orgoliului lui maladiv. Orice defetism pierise definitiv
la români. Dragostea de ţară era prima vioară.
Ce
mai! Lumea românească se metamorfozase în una fantastică, în care la loc de
frunte, erau eficienţa şi eficacitatea
economică, un mod de trai raţional,
fără nici un fel de excese.
În
aceeaşi schimbare radicală de mentalitate,
infracţionalitatea dispăruse aproape complet, poliţiştii aproape că nu
mai aveau ce face, neînţelegeri nu mai
existau, bărbaţii şi femeiele se respectau,
divorţurile erau tot mai rare, avocaţii şomau, judecătorii abia de
judecau câte un caz pe săptămână, toţi oamenii se străduiau să fie amabili şi
respectuoşi.
Nici
un scandal de corupţie nu mai zguduia
ţara, cum zguduia altădată politica românească, aproape zilnic, asemenea
cutremurelor nipone. Evaziunea fiscală era redusă la nivelul zero . Întreaga magistratură românească, incoruptibilă, ajunsese vestită pentru statutul ei de cinste
şi corectitudine. Lovite în plin de
incoruptibilitatea magistraţilor,
grupările de tip mafiot se autodesfiinţaseră de la sine. Cei mai mulţi schimbară
macazul. Prinşi şi ei de emulaţia noii ordini morale ce
cuprinsese întreaga ţară,
interlopii intrară în poliţie, în scopul
evident de a da ajutor specializat acestei
instituţii.
Ce
să mai spun despre funcţionarii publici?
Erau atât de conştiincioşi, atât de
amabili şi îndatoritori, încât nu numai că
refuzau categoric cea mai mică atenţie sau cadou, ba, dimpotrivă, chiar ei ofereau premii de consolare pentru
cei care aşteptau mai mult de zece minute la rând.
Pe
străzi şi şosele nu se mai
vedea o groapă în asfalt, nu mai
vedea nimeni mizerie, câini vagabonzi, cerşetori, boschetari sau copii ai străzii. Toate străzile
erau asfaltate , curate şi miroseau a civilizaţie. Mijloacele de transport în
comun erau superbe, asemenea tramvaiului din Baurdaux, curate şi silenţioase. Trenurile le întreceau pe cel japoneze în respectarea
strictă a orarului, cât despre curăţenia din vagoane siguranţă călătorilor şi buna cuviinţă erau
respectate mai ceva ca în ţara cantoanelor.
Garda
financiară, inspectorii fiscali, poliţia , parchetul mai existau doar ca instituţii decorative , activitatea acestora
reducându-se la minim. Crima, tâlhăria, violul, crima organizată nu mai existau în dosare pe rol, cât despre
infracţiunile economice dispăruseră complet din sfera in instituţiilor abilitate. Concurenţa neloială, evaziunea
fiscală nu mai existau ca infracţiuni în codul penal. Trăiam parcă în ţara
cantoanelor, ca şi cum românii ar fi furat aceste
virtuţi de la elveţieni.
Cât
despre oamenii bogaţi, ah, erau adevăraţi samariteni. Nu numai că făceau acte
de caritate , dar erau preocupaţi şi chiar pasionaţi de promovarea creativităţii
româneşti. Toţi patronii români
adoptaseră o nouă etică a afacerilor, stabiliseră responsabilităţi sociale
clare pentru firme, concepuseră un cod al unei competiţii juste, acceptate,
susţinute şi respectate de toate firmele. Tot ei concepură coduri riguroase de
respect şi condescendenţă faţă de clienţi, reguli clare ale limitelor
loialităţii angajaţilor faţă de companie.
Odată, cu nouă ordine morală instituită
în ţară, majoritatea românilor se
întorseseră acasă din UE. În mod
paradoxal veniseră italienii şi spaniolii, ba chiar şi nemţii să muncească la
noi. Şi cu toate că italienii aveau comportamente infracţionale bizare, românii,
prin excelenţă toleranţi, nu aveam
atitudini xenofobe faţă de ei.
Cât despre guvernanţi şi
parlamentari, pot spune, că erau de-a dreptul cei mai buni români, cei mai drepţi, cei mai înţelepţi. Despre politicieni, în general,
pot afirma că erau adevărate exemple de onestitate, cinste şi corectitudine şi hărnicie, adevăraţi oameni drepţi. Nimic insidios,
duplicitar, fariseic nu se mai manifesta în atitudinea lor, cum se manifestă de
regulă la politicienii noştri. Nici o manifestare funciară de balcanism
nu mai ieşea la iveală în acţiunile lor.
Moralitatea le era
ireproşabilă.
Mulţi,
foarte mulţi, majoritatea politicienilor, am putea spune, refuzau cu onestitate
să meargă cu maşinile oficiale ale statului acasă sau în alte deplasări. Cel
mai adesea foloseau mijlocele de transport în comun, făceau economii, era o întrecere în a returna motokilometri
neconsumaţi. Îşi luaseră numai secretare în vârstă, bune profesioniste. Nici o secretară blondă, nici un şofer
personal. Dimpotrivă, unii mai
conştiincioşi refuzaseră din acelaşi spirit parcimonios maşina şi secretara. Îşi
făceau treaba singuri, munceau chiar şi şaisprezece ore pe zi pentru o leafă mică, numai şi numai din acel spirit
integru, de a servi interesele naţiunii.
Mass-media aducea numai laude guvernanţilor noştri căci nu găseau nici cel mai mic motiv de critică. Politica în general şi guvernarea ţării îndeosebi era făcută de oameni înţelepţi, care refuzau
orice compromis nedemn de înalta funcţie pe care o îndeplineau. Politicieni noştri
erau cu adevărat pasionaţi şi devotaţi interesului general; banul public era cheltuit
cu parcimonie, iar în obiectivele de
interes general erau realizate cu mai multă investiţie de inteligenţă şi cu mai
puţini bani.
Românii
se situau, de departe, în fruntea
oamenilor fericiţi din Europa. Asta însemna în primul rând că veniturile era
mai mult decât decente. Majoritatea intelectualilor din vest vorbeau
despre miracolul românesc, o
adevărată renaştere naţională. România
începuse să prindă cu adevărat rădăcini.
World Records Academy
(Academia Recordurilor Mondiale) trimiteau comisii peste comisii să înregistreze miracolul românesc.
Ne-au înscris mintenaş în cartea
recordurilor ca cei mai drepţi, cei mai cinstiţi dintre toate popoarele lumii. Ce mai, parcă eram în
cetatea ideală al lui Platon.
Mă
simţeam cu adevărat mândru că sunt român. Şi oriunde aş fi mers în Europa eram
pe deplin respectat, iar uşile se
deschideau de la sine.
Şi unde, nu de mult, îmi pusesem în gând să plec
unde-oi vedea cu ochii în UE, acum voiam să rămân să trăiesc fericit până la
adânci bătrâneţe pe aceste meleaguri unde se întorsese Dumnezeu.
Pe
când mă simţeam eu aşa de bine în ţara mea,
m-am trezit în zgâlţâitura şi strigătul dement al demonului, de-am crezut
că a început cutremurul cel mare prezis
de mulţi profeţi mincinoşi.
- De
ce m-ai trezit ucigă-te toaca ? strig eu, sărind din pat, enervat de-a binelea. Tocmai când visam un vis atât de frumos tu
mă trezeşti împieliţatule? Măi Aghiuţă nu ţi-e bine! Vrei să-ţi pun
pielea pe băţ?
- Stai
domol, nu te enerva stăpâne! De ce vrei să-mi faci rău când eu vreau să-ţi fac
bine?
-
Tu, gândul cel rău vrei să-mi faci bine?! N-am
auzit încă, ca vreun demon să facă vreun bine. Rău da!
- Ai să auzi acum, că şi demonii fac
bine!’’ zise el calm, un calm care mă călca pe
nervi şi-mi producea mâncărimi la palme, de-mi venea să-l plesnesc, atunci pe loc.
-
Poate daimonii, îi replic eu, nu demonii. Ca daimonul lui Socrate, gândul cel
bun, care-l oprea să facă vreun rău sau să spună vreo prostie. Dar el nu-mi luă
în seamă precizarea, semn că nu putea să-i sufere pe daimonii de tipul celui al
lui Socrate. Nu voia să polemizeze pe această temă, ştiind că eram de partea
daimonilor şi nu a lui.
- Tocmai de
aceea te-am sculat, continuă el la fel de calm , fără să ia în seamă cele spuse
de mine, dar cu glasul puţin tremurat,
semn că-l atinsesem la coarda sensibilă, ca să te readuc la realitate. Să-ţi spun că suntem în România, nu în
Elveţia.
- Dar ce crezi că eu m-am visat
în Elveţia? În România, cătrănitule! El
însă nici nu luă în seamă iritarea mea. Continuă la fel de calm.
-
În România, dar ai visat ca şi cum ai fi fost în Elveţia. Te-am văzut aseară, înainte de culcare citind
cartea aceea al lui Denis de Rougemont ,,Elveţia
sau istoria unui popor fericit’’. Ia
spune, nu cumva ai pus cartea sub pernă? Ei bine, ai pus-o, ştiu! Asta se
numeşte incubaţie! E un procedeu prin care
vechii greci îşi provocau visul. Aşa ,,ai văzut’’ visul acesta frumos. Şi
în vis ţi-a apărut cele descrise în carte ca petrecându-se aievea în România. Doar ştii interpretarea lui Freud
a viselor: dorinţele pe care nu putem să ni le împlinim, sunt refulate în
inconştient, iar inconştientul ni le arată în vise. A vedea un
vis, cum spuneau vechii elini, e ca şi cum ai obiectiva ceva real. De
aceea te-am trezit stăpâne.
Da,
de unde ştii întunecatule ce-am visat? Că doar te-am închis aseară în adâncuri Satană! Aseară aveam numai gânduri bune , nici un gând
rău ca tine nu mă încerca. E
adevărat, am citit aseară Elveţia sau istoria unui popor fericit. Da, de ce a
trebuit să mă scoli în plină noapte, nu-nţeleg? De ce nu m-ai lăsat în visul
acesta frumos? Să-mi spui!
-
Sincer?
-
Da! Sincer!
- M-am temut că vei trăi un coşmar mâine, că o să te şocheze, când te vei trezi în realitatea
românească. Atât de tare te va şoca, încât
îţi va refula conştientul şi vei rămâne
prins în capcana acestui vis! Era un vis prea frumos ca să fie adevărat… E visul care de regulă îţi induce iluzia. Tu
te bucurai în vis ca şi cum ai fi trăit deja în acea lume românească fericită. E
periculos să rămâi în vise din acestea. Când te trezeşti, realitate te şochează,
cum ne şochează pe toţi viitorul!
-
Măi Aghiuţă de unde vii de eşti mereu aşa de rău cu lumea?
- Din inconştientul tău, doar ştii
bine!
- Ştiu şi eu că
inconştientul nu poate vedea lumea realist, el nu vede lumea în mod obiectiv de vreme ce are această dominantă
de a simţi lumea ca fiindu-i ostilă. Asta te face să vezi totul în negru, taman
cum eşti tu, piază rea. N-o fi lumea românească aşa ca în vis, dar nici aşa rea,
cum o vezi tu!
- Jumi - juma! Adică nici prea-prea, nici
foarte-foarte, mai degrabă mijlocie sau
chiar sub-mijlocie, se hlizi el. Ştii cum
spunea despre români, scriitorul
acela , corespondent pe fronturile trecutului, Mihai Stoian, ,,nici cuceritori,
nici cuceriţi’’, adică, undeva pe la mijloc… călduţi …, aurea mediocritas.
-
Vrei să spui că lumea românească e mediocră sau sub-mediocră?
-
Eu n-am vrut să fiu aşa de tranşant, aşa de eufemistic… dar
dacă tu o spui!
-
N-ai spus-o, dar ai sugerat-o, drac
împeliţat ce eşti.
- Dar
ştii la ce-i bună aurea mediocritas? mă
întrebă repede demonul ca să-mi ia maul.
- Ei bine, la ce-i bună?
- La somn! Visul e cel mai bun somnifer. În aurea
mediocritas trăieşti o dulce somnolenţă
care te face să visezi mereu. Visezi cu ochii
deschişi şi nici nu mai auzi, nici nu mai vezi ce-i rău şi josnic în jurul
tău. Prin urmare a te complace într-o astfel
de lume e ca şi cum ai trăi în cea mai bună lume dintre toate lumile posibile.
Parcă aşa spunea Leibniz…
-
Ei, nici chiar aşa nu e lumea noastră, cum o vezi tu necuratule. Lumea noastră
tinde spre bine, se aliniază cu cea din UE. Nu-i oare aşa cum spunea Aristotel,
că e în firea lucrurilor să tindă spre bine? Eu cred că eudaimonia va cuprinde România! Cred că bunăstarea şi
fericirea va cuprinde ţara. Şi oamenii trăind bine, vor dori să facă totul bine.
- Ha! ha! ha! îi aud
hohotele sardonice. Poate vrei să
spui, anarhia va cuprinde România! Că după cum se aliniază la cele rele… scandaluri
politice, corupţie, crime, furturi,
sustrageri de arme, corupţie, pornografie, homosexualitate, pedofilie…, mai puţin
la hi-tec, economie, bună administrarea,
comerţ, export, turism… iar după cum arată realitatea românească în criza
economică de azi, lucrurile merg mai
degrabă spre cel rău şi viclean, adică spre mine, ha! ha! hai râse el din nou, cu râsul acela sardonic cunoscut (
nu-mi aminteam cu al cui semăna râsul
lui batjocoritor, aveam un lapsus) nu spre bine. Toate astea deschid uşile reacţiunii extremiste.
Şi-atunci să mă vezi, pe mine, la mare
cinste! Ha! ha! ha! , rânjea cu toată gura. Mai auzisem râsul acesta, mi se părea cunoscut, mă
chinuiam să-mi amintesc purtătorul acestui râs mefistofelic, dar ca un făcut memoria refuza categoric să mi-l aducă în conştient.
- Suntem într-un timp al istoriei
care se repetă în alt plan, continua demonul
atotcunoscător, trăim într-un
cerc vicios al spiralei timpului, un cerc care reiterează întocmai istoria interbelică
a secolului al XX-lea, o analogie frapantă cu perioada crizei din 1929-1933, în
care pe de o parte - o clasă politică
tot mai abuzivă, mai coruptă, mai cinică
şi mai neruşinată, prinsă în hăţişul de afaceri oneroase, rătăcită în propriul
labirint pe care l-a creat, imposibil de ieşit fără firul Ariadnei – discernământul moral şi,
prin urmare, incapabilă să rezolve problemele administrative reale ale ţării.
Demonul vorbea, eu eram cu urechile la el, dar cu gândul mă chinuiam să-i aflu numele celui cu care se
asemăna la râs. Nimic. Parcă sufeream de
amnezie. De cealaltă parte , zicea el cu acelaşi glas calm, generaţiile de tineri dezabuzaţi, tot mai pesimişti, mai sceptici şi mai
defetişti, la fel ca tinerii dezabuzaţi
din vremurile interbelice, care scârbiţi de democraţia românească s-au orientat
spre extreme, unii spre extrema stânga , alţii spre cea dreapta şi tinerii din zilele noastre vor
căuta la extreme. Condiţiile istorice
sunt aproape analoage, iar tinerii caută o speranţă morală. Şi unde s-o afle,
dacă în democraţie nu mai e de găsit? La stânga…, la dreapta…ha!ha!ha!
-
Mai tacă-ţi fleanca Încornoratule! strig tot mai
iritat. Ce eşti tu? Cassandra? Şi nu te mai hlizi de parcă te-ai bucura de răul românilor!
Ce crezi că noi copiem numai ce-i rău din UE? Hai, lasă-mă, plimbă ursul, du-te
în pustii! Că acolo ţi-ii locul. Aici e
plaiul gurii de rai, nu talpa iadului.
Auzi Întunecatule,lasă-mă că vreau să dorm! Vreau să dorm! Ai înţeles!
- Dormi! Ţi-am spus eu, şi, dacă nu ţi-am spus, vorba lui
Garcea, ţi-o repet! Dormi române, dormi
în pace!…ha! ha! ha!... ţara să visezi
te face! Ha! Ha! Ha!...
Mă
sufocam de enervare. Tocmai mă
pregăteam să-i dau un şut la partea
dorsală, dar a dispărut fulgerător din faţa mea. Cred că-mi ghicise intenţia agresivă! Dar cum
să loveşti totuşi un spirit imaterial, fie şi al răului?!...
N-am
mai putut să adorm. M-am sculat şi am scris visul acesta frumos ca o speranţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu