Departe,
foarte aproape... de spaţiul pur
Ninge!
Ninge, ca niciodată. Ninge în cod portocaliu. Ninge de parcă-ar fi sfârşitul lumii. Anul
2012 o fi chiar sfârșitul lumii de vreme
ce, nu știu ce oracole, mayașe, au anunțat că s-ar petrece la 21.12.2012. Nu
cred în sfârșitul lumii.
Cred, însă, sau îmi place să cred că, ninsoarea aceasta de
iarnă târzie, e un semn al sfârșitului lumii portocalii. În
seara asta, de vineri, ninge ca într-un
paradis alb. Iașiul, orașul celor șapte
coline e acoperit de miraculosul alb.
Privesc la mantia albă și deodată m-apucă amocul.
Îmi vine să las
departe totul -
oraşul, televizorul, internetul, lumea noastră românească ruinată de
mizeria politicienilor portocalii,
și, să pornesc prin spaţiul
nostru mioritic, să mă regăsesc în miturile sale, s-apuc
peste câmpuri, prin nămeţi, să
mă dezbrac, şi gol, să mă arunc în troiene, să-mi frec corpul şi sufletul cu acest alb pur până-mi curăţ
tot jegul zilelor
portocalii, până mă purific în albul zăpezii,
până îmi curăţ gheena sufletului
de toate refulările obsesive şi toată
otrava portocalie a cărei efecte
nocive nu mă lasă să-mi văd de treburile mele, fiindcă ei
nu-şi văd de treburile lor, adică de ale noastre pentru care i-am ales, ci doar de
binele și huzurul lor, nu de binele
nostru – să trăiți bine! - cum au
promis.
Aceşti oameni politici, neoameni din spaţiul mioritic, nu înţeleg că, fără noi, ei
sunt nişte nimeni pe lumea asta, sunt ,,
nima-n drum’’, cum spune bănăţeanul. Noi i-am ales să ne
slujească, ei vor să-i slugărim. Mi-aş
vedea liniştit de treburile mele, dacă
aş avea încredere în ei, dacă aș ști că
lucrează pentru noi. Dar ei
nu lucrează, doar se prefac că
lucrează; preocuparea lor nu e
bunăstarea noastră, ci bunăstarea lor, de parcă ei ne-ar fi ales pe noi şi nu
noi pe ei. Da, noi i-am ales de buni, ei
ne-au ales de fraieri - un
popor mereu furat
și năpăstuit, de acești înșelători
- lupi în piei de oaie.
Politrucii de profesie,
setați de programe portocalii, se
încăpăţânează să repete zi de zi, ca
în reclama aceea imbecilă,
reluată, pe anumite posturi TV,
până la tâmpire, ,,cumpăraţi tigaia dry
cooker! Nu se rupe, nu se-ndoaie... ’’,
de parcă am fi un popor de tâmpiţi, oligofreni, orbi şi surzi, care nu pricepem
că binele lor
e binele nostru şi nu invers,
adică binele nostru e şi binele lor. M-am săturat de vorbe măcinate, la nesfârşit,
ca o moară ce macină în gol. M-am săturat să veghez, să fiu mereu în alertă ca un paznic al
cetăţii, să critic puterea, dar nu
pot să renunţ, nu pot să mă
plictisesc, fiindcă mi-i teamă să nu cad iarăşi în sclavia unei alte tiranii mai perfidă şi mai odioasă decât cea roşie de care am scăpat.
Eu m-am săturat, dar
ei nu! Şi probabil că, pe această
lehamite a noastră, animalul politic
actual îşi măsoară paşii nemuririi la putere.
,,Fiecare scandal nou - scria Octavian Paler, la 30 septembrie 1994 - şterge amintirea scandalului precedent, cum
şterg valurile spuma lăsată de alte
valuri, la mare. Repetiţia este mama înţelepciunii, zicea un percept latin. Fals
, fundamental fals! Repetiţia este mama plictiselii ’’ ( Octavian Paler - Vremea întrebărilor, Ed. Polirom, Iaşi ,
2011, p.322).
Oare repetiţia din Piaţa
Universităţii nu-l plictiseşte
pe Troian Băsescu?
Ninge
feeric şi fascinant, ca într-un spaţiu-timp suprarealist, în
care totul capătă dimensiuni
hiperbolice, încât mă simt,
lângă maşina mea, o Toyota Yaris - big small („marele mic” cum
sună reclama), ca
supraomul lui Alfred Jarry în întrecere
cu locomotiva cu aburi.
Ninge cu
bobiţe mărunte de gheaţă, o
imensitate de boabe de zahăr,
cristale mici ce se revărsă, fără oprire, din sacii pe care Dumnezeu îi goleşte peste pământ. ,,Ce de-a zahăr!’’ exclama, uimită, fiica mea, Ancuţa, când a văzut
prima oară zăpada.
Este
zahăr peste tot; strada, casele, copacii, maşina, toate sunt acoperite
cu un strat gros de zahăr. Un
zahăr revărsat din cer - un munte de
zahăr de o puritate înfiorătoare, revărsat
peste oraș, călcat în picioare și întinat
de mizeria portocalie.
În
mirifica nea şi gerul
năprasnic intuiesc speranţa uciderii
microbilor şi gemenilor patogeni
politici portocalii care ne-au
infestat sufletele...
Eram gata să plec..., departe de oraş,
departe de această societate politizată
până la abrutizare, care ne
macină energiile în gol şi ne transformă
din oameni liberi în roboți
portocalii.
N-am făcut nimic din toate câte îmi
treceau, în acel moment, prin minte. Sunt prea legat de social, cu multe fire, ca să-mi iau
lumea în cap. Aşa că adio hiper-libertatea albă, la care visam…
Am început să curăţ, cuminte, maşina
de stratul gros de zăpadă. Din cer continua să ningă cu cristale mici de
zahăr. Mai aveam o alternativă, o mică
şansă de a mă purifica..., de-a mă elibera de toate aceste constrângeri sociale
care îmi îngrădesc libertatea de gândire,
îmi induc angoase și nevroze de
nevindecat.
Pentru eroul lui
Marin Preda, Petrini, din Cel mai
iubit dintre pământeni, era de-ajuns să meargă la femei să se
elibereze de obsesiile erotice, ca
gândurile să-i zboare din nou cu elan,
spre lumea pură a ideilor. Eu
aveam nevoie să mă eliberez de politica noastră cea de toate zilele, care ne
mănâncă sufletele și ne otrăvește viața, să pot iarăși
accede în lumea pură a
ideilor.
Simt, însă, cum această otrava portocalie emană miasmele, chiar și
prin stratul gros al acestei purități albe,
care a acoperit lumea. Spațiul
mioritic este prea poluat cu otravă portocalie ca să se purifice.
Aveam nevoie de puritate, aveam o nevoie imensă de o intensitate spirituală, care să mă elibereze de toate obsesiile și nevoile existenţiale, o intensitate dusă la maxim, în care să nu mai simt nimic, să nu mai văd nimic, decât spiritul pur, fascinant ca această magie albă.
Aveam nevoie de puritate, aveam o nevoie imensă de o intensitate spirituală, care să mă elibereze de toate obsesiile și nevoile existenţiale, o intensitate dusă la maxim, în care să nu mai simt nimic, să nu mai văd nimic, decât spiritul pur, fascinant ca această magie albă.
Cu o seară în urmă, am
primit un telefon de la Rodica
Rodean, preşedinta Asociaţiei Universul prieteniei. M-a invitat
la întâlnirea cu Lucian Blaga, la
muzeul Unirii. ,,Am organizat un simpozion Sub semnul lui Blaga ,
împreună cu Editura Ars Longa din Iaşi. Avem şi un pahar de vin’’, încearcă Rodica să mă
ispitească cu licoarea lui
Bachus. Iniţial
am vrut să-i refuz invitaţia, tocmai pentru
,,ispita’’ cu care mă ademenea la
o serată culturală. Nu cu licoarea lui Bachus ar fi trebuit să mă ispitească, ci cu
poezia şi filozofia lui
Blaga. Dar
poate că aşa s-a statornicit, obiceiul,
azi. Şi într-un anume sens, poate-i benefic.
Ca în Banchetul lui Platon,
un pahar de vin dezinhibă angoasele, dezleagă limbile, topeşte
barierele convenţionale, încălzeşte
spiritul. Nu
vinul era, însă, ispita pentru mine,
ci întâlnirea cu Lucian Blaga,
înţeleptul cunoaşterii paradisiace
şi luciferice. Mărturisesc, cu părere de rău
că, pe Blaga, l-am ocolit multă
vreme. Dar astăzi m-am dus la el
să mă purific de ,,negativul adevărului’’, cum spunea Paler.
Când
am intrat în sală, pe masa de la prezidiu, trona poetul,
risipit în cele șase volume
de poezie - Către
cititori, Poemele luminii, Paşii profetului, În marea trecere, Laudă somnului,
La curţile dorului, într-o excelentă
grafică a Nicoletei Bida.
Şi, mi-am
zis atunci: iată că mai există ceva pur, la fel ca zăpada de afară, ce nu poate
să fie murdărit de lumea noastră politică - poezia şi filozofia.
Întâlnirea cu Lucian Blaga
e întâlnirea cu spiritualitatea
pură. Şi asta te face să intri într-o anume stare de pietate
şi solemnitate, de tăcere şi ascultare.
Căci,
atunci când te întâlneşti cu adevărata
spiritualitate - poezia, nu poţi, dacă
iubeşti spiritualul mai mult decât orice
ispită materială, să nu intri în comuniune cu
această ,, mirabilă sămânţă’’ - ,,
culori luminate, doar ele destăinuie trepte si har’’.
Nu
poţi să nu te rupi de această lume şi să
intri, la fel ca Plotin, în starea de
meditaţie; lumea falsă şi plină de angoase, care îl înconjura, dispărea
subit şi filozoful intra în comuniune cu Dumnezeu.
La fel se poate, dacă-l
iubeşti pe Blaga, să rămâi doar tu şi poetul sau tu și filozoful. Dintr-odată,
ca în SF-ul Star Trek, m-am trezit
în hiperspaţiul mioritic, mirific
şi pur, al mitului, prin intermediul
inconştientului, psihologic şi
metafizic, unde Blaga, ca un patriarh,
îşi revărsa asupra noastră înţelepciunea. E miracolul ce se săvârşeşte, în asemenea
momente, prin inhibarea conştientului,
adică prin ruperea completă de lumea reală. Mai întâi, a vorbit poetul Horia Zilieru. De la catedra
improvizată la Muzeul Unirii, Horia
Zilieru, distins și pedant ca domnul
Trandafir, bărbat puternic, semeț, cu părul lung alb, asemenea uni
mare preot geto-dac sau au mare stareț al mănăstirii de pe Argeș,
(să amintim că, oare întâmplător?!..,
Horia Zilieru s-a născut în Județul Argeș, acolo unde ,, pe Argeș în gios, […] / Nouă meşteri mari /calfe şi zidari/ Şi Manole
– zece / care și-ii întrece / Merg cu
toți pe cale/ Să aleagă-n vale / Loc de monastire”), deschide, solemn,
spațiul pur al poeziei lui Lucian Blaga.
,,Am stat, se destăinuie Horia Zilieru, până
la patru dimineaţa, la taifas cu Lucian
Blaga. Şi i-am zis: cei care cred,
despre Lucian Blaga, că filozofează
în poezie şi
poetizează în filozofie, sunt
nişte superficiali, care nu i-au studiat opera.
Lucian Blaga e singurul filozof român cu sistem.
Şi-ntâlnirea asta sub semnul lui Blaga, pare aici, la Muzeul Unirii românilor, întâlnirea a două
mari spirite al lui Eminescu şi al lui Blaga; aici şi-acum cei doi îşi dau mâna. Noi
românii, spune Cioran stăm mereu sub semnul nenorocului. La fel, Lucian Blaga a stat sub semnul nenorocului. Ar fi putut primi premiul Nobel
pentru poezie, dar Academia
română n-a mişcat un deget, în 1956,
spre a-l susţine. Nu pot fi de acord, continuă Horia Zilieru, cu această doctrină
a fatalităţii, îmbrăţişată adesea
de filosofii spaţiului mioritic, aceea a
naşterii şi vieţuirii într-o ţară
mică sau
cu ideea lui Noica că suntem ,,marginali şi marginalizaţi’’ (Scrisori
despre logica lui Hermes, Ed. Cartea românească, 1986), de un Occident, cinic şi deloc altruist, spre
a ne justifica neîmplinirile
noastre în spaţiului mioritic.
Chiar
şi în pofida faptului că unii din marii noştri savanţi
s-au realizat în Occident, deci în
afara spaţiului mioritic, nu pot fi de acord cu această doctrină fatalistă”, conchide Horia Zilieru.
Acelaşi
Noica nu găseşte, în cele 22 de milioane de români, 22 de tineri, ,,adică unu la un milion - cu o înzestrare excepţională.
Dar întrebarea nu numai cum să-i găseşti pe cei 22, ci mai ales cum să faci virtualitatea să devină
act. ’’ (Constantin Noica – Despre
lăutărism, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2008, p.77). Ca ,,virtualitatea
să devină act’’ e nevoie de o anumită emulaţie colectivă în
spaţiul mioritic, o
predispoziţie spre cunoaşterea
spirituală, o eliberare de mizeria materială
şi mai ales politică, care ne
epuizează energiile creative. Or, tocmai
din aceste motive
cantonăm, noi oamenii
spaţiului mioritic, în lăutărism, cum spune Noica.
Vinovată, aşa
cum arătam în eseul meu ,,Marea (dez)iluzie eminesciană’’, este
limba română. Limba noastră, spune
Noica, citând remarca lui Dimitrie Cantemir, are o topică de vorbitori ,,care gândesc, mai degrabă leneş’’.
Cu
toată această lene a gândirii noastre mioritice, datorată logicii sofiste a
limbii, în anumite perioade, de emulaţie colectivă, s-a produs
acea ,,virtualitate în act’’ despre care vorbeşte Noica.
Dovada o constituie
perioada generaţiei eliadiane,
în care, deşi mai în vârstă, poate fi
inclus și poetul mirabilei semințe,
fiindcă trebuie să recunoaştem că, în
perioada interbelică, generația lui Eliade a dat,
în pofida unui politicianism la fel de deşănţat ca cel de astăzi,
o întreagă pleiadă de savanţi,
filozofi şi scriitori români de
nivel european şi chiar
internaţional. Iată cum, această
logică sofistă a limbii române,
ce ne face ,,gânditori leneşi’,’ poate fi învinsă de oamenii mioritici pasionaţi şi
dedicaţi, până dincolo de sine,
muncii creative. Lucian Blaga este unul din aceşti mari
învingători mioritici.
Conceptul ,,categoriilor
abisale’’ îl pune în contrapondere cu arhetipurile
jungiene. Categoriile abisale
sunt ontologice pentru fiinţa
umană, ontologia ei
fiind argumentată de faptul că,
în aceste ,,categorii abisale’’,
este inclus ,,orizontul misterului’’.
Misterele
nu-l fac pe filozof sau pe savant să le lămurească, ci să
le ,,adâncească’’; ,,eu cu
lumina mea sporesc a lumii taină’’. ,,Categoriile abisale’’ sunt
ontologice pentru fiinţa umană şi
pentru că sunt dotate cu ,,factori
stilistici’’ din voinţa
primordială a Marelui Anonim, ce
le-a programat pentru
om spre a cunoaşte şi a revela continuu misterele
creaţiei sale. Factorii stilistici sunt specifici doar ființei
umane.
Categoriile inconştientului, structurate într-o ,,matrice’’ sau ,,câmp
stilistic’’, cum le numește
filosoful ardelean, se constituie
în viziunea sa, la fel ca la Kant - ideile,
apriori conştiinţei, sau
arhetipul lui Jung. Arhetipul, în accepţia noastră (Vasile
Anton - Cum să scriu un eseu…), nu
simbolizează experienţe primordiale universale, cum ne relevă viziunea lui Jung, ci scheme codificate în programe informaţionale implantate în genomul uman,
care se constituie în programe mintale
ale
reţelelor neuronale fundamentale (existente în creierul cu care ne naştem), cu ajutorul cărora omul
primordial şi fiecare copil, nou născut, accesează
cunoaşterea realităţii. Este ceea ce Blaga exprima prin conceptul ontologic
de matrice sau câmp stilistic.
Aceeași viziune o regăsim la Plotin, care se
întreabă, noi , care noi? Parte a sufletului care rămâne mereu în Spirit sau care s-a adăugat la el,
adică suntem sufletul implantat în reţele neuronale fundamentale (cele cu care
ne naștem) sau cel pe care-l dobândim
prin devenire?!
Fără îndoială că, în rețelele
neuronale fundamentale (cele cu care ne naștem), pre-există, o lume virtuală
eternă, o lume a formelor, implantată în inconştientul fiecărei fiinţe umane, cu care fiecare copil accesează realitatea.
Copilul nu
se naşte cu un creier tabula rasa, cum
s-a crezut multă vreme sub influenţa empiriştilor englezi, în speţă al lui John Locke,
ci cu o lume virtuală codificată în scheme
și arhetipuri, cum spune Jung
sau în categoriile abisale
cum spune Lucian Blaga ce caută în lumea obiectivă identificările și
asemănările.
În
această ordine de idei, putem
identifica categoriile abisale
ale lui Blaga, cu acest program virtual, existent în
reţelele neuronale ale creierului cu care ne naştem. În accepţia lui
Lucian Blaga, ,,factorii stilistici’’ sunt factorii modelatori ai
spiritului uman şi asta ne deosebeşte, radical, de animale.
Aproape
că m-am lăsat prins în sistemul filozofic al lui Lucian Blaga, când deodată, de la capătul opus al rândului de scaune unde mă
aşezasem, s-a ridicat o doamnă, frumoasă
ca o doină românească şi a început să declame
poemele lui Blaga.
Mai
târziu, am aflat că o cheamă Doina Iarcuczewicz şi este actriţă la Teatrul Luceafărul, din
Iaşi. Ţinea în mână, nu o carte a poetului, cum mă
aşteptam, ci un carneţel, unde îşi
copiase, cu meticulozitate, poemele pe care urma să le declame.
Şi ceea ce m-a frapat,
fiindcă totuşi poemele lui Blaga sunt greu de memorat, a fost faptul că,
arareori, căuta în caiet după un cuvânt. Trebuie să ai o mare dragoste pentru Blaga să poţi fi capabil de asemenea
performanţe. Şi nu un poem sau două. Mai
bine de jumătate de oră, Doina
Iarcuczewicz ne-a ţinut, sufletul, total captivat (cel puţin asta am
simţit eu în acele momente) de spiritualitatea fascinantă a poemelor lui Blaga,
trecând cu dezinvoltură prin toate cele şase volume, ca într-o uvertură
dramatică.
Apoi,
traducătoarea în engleză al lui Lucian
Blaga, prof. univ. dr. Rodica Albu ne-a
vorbit cum s-a îndrăgostit, în studenţie, de poemele lui Lucian Blaga şi cum, de fiecare dată, când intra întra în stare de
melancolie, recitea poemele acestui mare poet ardelean ca un balsam salvator. Aceste
poeme mă duc cu gândul la versurile lui
Horia Zilieru care definesc iubirea
„blânda
stare de orbire”, ca salvatoare a
vieții, în pofida chiar a
faptului că ,,sângele hrănește cu moarte trup bătrân.”
Pot fi poemele lui Lucian Blaga salvatoare de
vieţi? Iată cum, una din cărţile cu poeme ale lui Lucian Blaga, atât de sugestiv intitulate
Către cititori, Poemele luminii, Paşii profetului,
În marea trecere, Laudă somnului, La curţile dorului, pot fi balsam
pentru suflet, când existenţa te pune,
în situaţii extreme, de-a alege în a
fi sau a nu fi. Traducătorul în spaniolă, lector univ. dr. Andrea
Bargan, a vorbit despre greutăţile
întâmpinate în găsirea celor mai adecvate sensuri pentru poemele lui Blaga,
traduse în spaniolă. La urmă, a vorbit
Brânduşa Tămaş de la Editura Ars Longa, care a motivat
necesitatea reeditării cărţilor de poeme ale lui
Lucian Blaga.
Am dorit ca această seară culturală de excepţie să se încheie cu un schimb de idei despre filozofia şi poezia lui Lucian Blaga. „ D-le Horia Zilieru, a zis, la ieșire, Rodica Rodean, rămâneți la un pahar de vin fiert!” Maestrul a refuzat-o politicos. Și eu am renunţat la paharul de vin şi la agapă, grăbindu-mă să ajung în raiul meu, biblioteca, unde îl abandonasem - sine die - pe Blaga, pentru a continua discuţia, toată seara, cu filozoful ardelean. Horia Zilieru și-a îndesat pălăria pe capul lui de vultur pleșuv și ca un sarcedot al geto-dacilor a pășit afară pe aleea troienită.
Am dorit ca această seară culturală de excepţie să se încheie cu un schimb de idei despre filozofia şi poezia lui Lucian Blaga. „ D-le Horia Zilieru, a zis, la ieșire, Rodica Rodean, rămâneți la un pahar de vin fiert!” Maestrul a refuzat-o politicos. Și eu am renunţat la paharul de vin şi la agapă, grăbindu-mă să ajung în raiul meu, biblioteca, unde îl abandonasem - sine die - pe Blaga, pentru a continua discuţia, toată seara, cu filozoful ardelean. Horia Zilieru și-a îndesat pălăria pe capul lui de vultur pleșuv și ca un sarcedot al geto-dacilor a pășit afară pe aleea troienită.
Ninsoarea
se oprise, dar zăpada se înălțase cu peste 15 cm în acest răstimp. Piciorul se afunda adânc în zahărul
alb.
M-am luat
după poetul Horia Zilieru, urmărindu-l un timp. Pășea încet și apăsat prin
spațiul pur al zăpezii, obosit parcă,
după o noapte de taifas cu Lucian
Blaga. Oricine s-ar simți obosit după o
noapte de colocviu cu Lucian Blaga. Și
eu mă simțeam obosit după ce trăisem
câteva ore de spiritualitate pură - intensă.
Priveam la poetul
ieșean cum se îndepărta, pășind încet
peste timp. De sub pălărie, Horia Zilieru ningea poemele lui Blaga, în vers alb. În urma lui, eu le culegeam unul câte unul…
Vasile Anton, Iaşi, 7
februarie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu