Scriu filosofiei şi literatură (eseuri, povestiri, nuvele, poezie, haiku şi haibun)
Faceți căutări pe acest blog
luni, 19 martie 2012
Brâncuși și esențele frumuseții feminine
În stilizata sculptură modernă, Brâncuși reușește să surprindă și să anticipeze, în Măiastra o extraordinară stilizare a formelor feminine moderne, imaginând-o ca pasărea măiastră din povestea românească. Domnișoara Pogany, întregește viziunea despre frumusețea a femeii moderne, stilată și stilizată, cu ochii mari, imenși ,,ochi luminoși și puri” - ochii iubirii, spunem noi, căci afirma Brâncuși femeia ,,este numai ochi, suflet frumos, curat și senin.”
Nu întâmplător Brâncuși a fost numit demiurg și profet; el a anticipat nu doar formele stilizate de frumusețe ale femeii moderne, dar și o nouă dimensiune a iubirii.
Sărutul din Montparnasse relevă, în această nouă dezordine amoroasă a societății moderne, dorința și tendința femeii pentru iubirea unică - aceea a sufletului pereche - până la moarte.
Cumințenia pământului, văzută de Brâncuși ca o femeie așezată, cu brațele adunate,cum stau țărăncile noastre duminica la poartă, nu poate simboliza decât, țăranca româncă, cu frumusețea ei interioară pură, naturală, echivalentă cumințeniei, țăranca muncitoare și cuminte, care se odihnește, căci cine poate fi o alta cumințenia pământului?!
Demiurgul de la Hobița ne-a dezvăluit, în sculpturile sale, esența frumuseții feminine – aceea a formelor materiale stilizate și a stărilor psiho-spirituale elevate iubirea, cumințenia, puritatea, smerenia, credința. În Rugăciunea, femeia este eliberată complet de impuritatea materială, toată făptura ei se spiritualizează în iubire , adică smerenie, dăruire până la sacrificiu de sine, credință, căci iubirea le cuprinde pe toate trei.
Etichete:
Constantin Brâncuși,
credință,
Cumințenia Pământului,
demiurgul de la Hobița,
Domnișoara Pogany,
iubire,
Măiastra,
Montparnasse,
Rugăciune,
sacrificiu,
smerenie,
Vasile Anton
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu